Hyvä promoottori. Soitan bileissäsi, toivon että...

150 posts, 8 pages, 35,431 views

#41 • • miikkah Guest

No ainakin oman kokemuksen perusteella sanoisin, että hyvin harvassa on ne DJ:t, jotka on buukattu soittamaan ja sitten alkavat tehdä myös jotain muuta illan aikana.

Tietysti näin voi varmasti tapahtua (esim joku pikku paikka ja DJ menee valomieheksi) ...

Pitäisi muuten varmaan perustaa topic: paljonko arvioit, että sinulla on saatavia "persettä tuli" takia :D

Tarkoitin, että vaikka promoottori maksaa tavallan vain niistä esim kahdesta tunnista, mitä dj-pyörittää levyjä, niin todellisuudessa tuo kaksi tuntia on vain jäävuoren huippu siitä, paljonko dj on joutunut tekemään "työtä" esiintymisen eteen.

Välittömästi mukaan voi laskea esim matkoihin kuluvan ajan. Sen lisäksi dj on käyttänyt aika monta tuntia aikaa levyjen ostamiseen, setin suunnitteluun jne..

Eli hieman sama juttu kuin vaikkapa kouluttajan/opettajan työ. Tavallaan maksetaan vain oppitunneista/kurssitunneista mutta todellisuudessa hinta sisältää myös suuren määrän valmistelevaa työtä esim kurssimateriaalien kasaamisen muodossa.
#42 • • ville Guest

Tarkoitin, että vaikka promoottori maksaa tavallan vain niistä esim kahdesta tunnista, mitä dj-pyörittää levyjä, niin todellisuudessa tuo kaksi tuntia on vain jäävuoren huippu siitä, paljonko dj on joutunut tekemään "työtä" esiintymisen eteen.

Joo, tämä on aivan totta, mutta samalla tavalla joutuvat myös muut "sektorit" näkemään vaivaa bileiden eteen (eli ei se tekniikka sinne ilman suunnittelua/matkaa tule tai dekot ei tyhjästä synny).

En tässä halua mitenkään vähätellä DJ:n työmäärää & rahakuluja, jotka ovat varmasti kokonaisuudessaan hyvin suuria ja siten tuntipalkka jotain täysin olematonta.

Uskon myös, että jokainen on vähintäänkin oikeutettu saamaan palkkansa tekemästään työstä varsinkin, kun suomessa palkat ovat naurettavan pieniä :(

Olisi muuten mielenkiintoista seurata DJ:n palkkakustannuksia pidemmällä aikavälillä. Erityisen mielenkiintoista olisi nähdä käyrä, jossa olisi lippujen hinta ja DJ:n palkka ...
#43 • • kent Guest
[
Mikä on sun mielestä eka josta leikataan?

-Omasta mielestäni ei pitäisi olla menoja, josta leikata. Ellei tekniikalle ja tiskijukille ole etukäteen ilmoitettu, että tapahtuma vedetään pienellä riskillä, joka tässä tapauksessa pitää sisällään uhan sovitun summan pienenemisestä, niin sovituissa summissa pitäisi pysyä. Tai sitten siirtyä järjestelyyn "50% summasta etukäteen ja 50% kun laitteet käynnistyvät ennen bileiden alkua". Ja tämä pätee mielstäni niin tiskijukkiin kuin tekniikkaankin.

Kaikkein valitettavinta mielestäni onkin, että jotkut tuntuvat ajattelevan, että jos rahaa ei löydy heti bileiden jälkeen niin se automaattisesti tarkoittaa, että velkaa ei pidä maksaa koskaan :([/quote]

-Tähän olen myös itse valitettavan usein törmännyt.

Sitten ihan muuhun asiaan. Mikä porukan mielestä sitten olisi kohtuullinen korvaus bileissä soittavalle dj:lle, kuka soittaa 1-2 tunnin setin ?
(Tämä kiinnostaa sen takia, kun useimmat rafla dj:t soittavat koko illan jopa alle 100e liksalla, ja levyihin siellä puolella kuluu taatusti saman verran kuin keskiverto clubi dj:llä)
#44 • • mekaanikko Guest

(Tämä kiinnostaa sen takia, kun useimmat rafla dj:t soittavat koko illan jopa alle 100e liksalla, ja levyihin siellä puolella kuluu taatusti saman verran kuin keskiverto clubi dj:llä)

Sorry vaan mut en usko että keskiverto rafla-DJ pistää 300+ euroa kuussa levyihin. En tiedä mikä sitten on keskiverto klubi-DJ mutta tämän verran pistää omasta tuttavapiiristä moni puhdas harrastelijakin ja niistä joille soittaminen on ammatti, jotkut yli tuplasti tuon. Väittäisin, että raflassa pärjää pienemmällä valikoimalla ainakin mitä tulee tuoreimpiin uutuuksiin. Historiallista syvyyttä selektiossa toki usein vaaditaan.

Suurin osa itse tuntemistani nimekkäistäkään DJ:stä ei saa keikkaliksoilla kasaan edes levyhankintoihin käyttämäänsä rahamäärää, saati sitten vaivanpalkkaa päälle. Tämä epäilemättä pätee moneen muuhunkin bileiden tekijöiden ryhmään mutta eivät DJ:tkään täkäläisillä liksoilla rahassa kylve.

Edit: oho, tuhannes posti. =)
:D

#45 • • :D

Sorry vaan mut en usko että keskiverto rafla-DJ pistää 300+ euroa kuussa levyihin.

Joo ei joku suomirokkibaari dj varmaan laita, ku ostaa pari kolme
levyä kuukaudes ja kaikki o tyytyväisiä. Toisin kun esim. jossain
yökerhossa, jossa huudatetaan uutta listamateriaalia menee helposti
500 euroa riggi kuukaudessa levyihin. Ns. "pakollisia" hitteja
tulee kuitenkin aika paljon / viikko ulos.

Itselläni aikonaan meni joku 700-800e/kk levyihin ku tuli ostettua
listamusaa + sitten jotain klubilevyjä sitten toiseen käyttöön. :)
#46 • • dixoff Guest
Konemusiikkideejiihän se vasta helpolla pääsee, kun kaikki biisit kuulostavat ihan samalta, ja sellaisen tekeminenkin onnistuu nappia painamalla. Toista se on Oikean Musiikin kanssa.
#47 • • JussiS Guest

Monesti rafla maksaa levyt. Spessumpi matsku tarvii ostaa ite, mut perusjutut maksaa mesta.
#48 • • kent Guest
Monesti rafla maksaa levyt. Spessumpi matsku tarvii ostaa ite, mut perusjutut maksaa mesta.[/quote]

-Tapahtuuko tällästä muka vielä jossainpäin suomea. Suht' paljon eri mestoissa oon kierrelly, mutta yhtään mestaa ei oo tullu vastaan, joka ostais soitettavat levyt. Sen takiahan dj hommataan, että on joku jolta löytyy tarvittava musa (tai sitten tuolla kompensoidaan äärimmäisen paskaa liksaa).

Itse teen tällä hetkellä päätoimisena työnäni juuri "perus-rafla" soittelua, ja kyllä niihin levyihin kuluu silti sellaiset 3-400 e / kk+lisäksi tietysti muu musa mitä tulee osteltua omaksi huvikseen. Pakko pitää selektiota jazzista-pumppuun, kun ei ikinä tiedä ,missä seuraava keikka on. Joten kyllä sitä rahaa uppoaa tuolla poppipuolellakin.
#49 • • Link Guest

Mikä on sun mielestä eka josta leikataan?

Sellaista ei ole.

Joskus on tullu niin pahoja takkeja et on joutunu
neuvotteleen pidemmän maksuajan joko tekniikalle tai dj:lle,
tosin sillonkin on puhuttu maksimissaan viikosta. Välillä tulee kyllä
melkein tippa linssiin kun katselee laskua, mutta massi on massii.
Jokaisen järjestäjän tulee tiedostaa riskit jo etukäteen.
#50 • • durango Guest
matkat+bissepiikki+nimiä listaan on ihan ok.
#51 • • da_chef Guest

Konemusiikkideejiihän se vasta helpolla pääsee, kun kaikki biisit kuulostavat ihan samalta, ja sellaisen tekeminenkin onnistuu nappia painamalla. Toista se on Oikean Musiikin kanssa.

Ja biisit saa kätevästi imettyä p2p-verkoista.
#52 • • anton Guest

En voisi muuten olla enempää samaa mieltä paitsi että monitori (jos niitä on vain yksi) oikealle puolelle. Pitkäaikaisissa tarkkailuissa olen havainnut suurimman osan dj:stä soittavan luuri vasemmalla korvalla. :D

Ei-q monitori ehdottomasti vasemmalle! :mad:
#53 • • GHz Guest
Vuodesta 99 asti asiaa Sivusta edestä ja takavasemmalta seurattuani.
Olen tullut siihen tulokseen että Suomessa Klubi-Skene ei ole mennyt piirunkaan vertaan eteenpäin, suomessa on koneistoa ym ym laiva "teknoilua" mutta,silti skene junnaa paikoillaan,tottakai täytyy myöntää että osa jengistä on muuttunut/vaihtunut,mutta pää-asiassa "Clubbareiden määrä on vuosi vuodella ehkä jopa enemmän vähentynyt...
Joten Mitä voi odottaa Promoottoreilta,Paikkoja on vaikea Saada,vuokrat vitullisia,Poliisit oven takana,Vettä myydään enemmän kuin viinaa...

Olisitte DJ:T tyytyväisiä edes että joku sydämestään pitää/rakastaa musaanne Ja haluaa tarjota Soittomahdollisuuksia............

:hearts:

Tottakai jokainen haluaa tarjota tiskijukille,kunnon yöpaikan,ruuan,monitorit,ym,ym.....

Mutta pitää ymmärtää myös bileitten järjestäjiä....

Totuus:ei tätä rahan takia tehdä.....................

Jake
#54 • • SAMi Guest

silti skene junnaa paikoillaan,tottakai täytyy myöntää että osa jengistä on muuttunut/vaihtunut,mutta pää-asiassa "Clubbareiden määrä on vuosi vuodella ehkä jopa enemmän vähentynyt...

:confused:
#55 • • Pete Input Guest

...mutta pää-asiassa "Clubbareiden määrä on vuosi vuodella ehkä jopa enemmän vähentynyt...

Mä olen huomannut samaa... ainakin bileiden kävijämäärissä... ikävä kyllä.
#56 • • miikkah Guest

...mutta pää-asiassa "Clubbareiden määrä on vuosi vuodella ehkä jopa enemmän vähentynyt...

Vai onko porukka vain siirtynyt eri tyyppisiin bileisiin ? house -> proge -> trance -> polkka, hi-nrg jne?
#57 • • root Guest
Teh rideer of Aleksi A

-2kpl vinyylisoittimia, merkillä ei väliä

-Dj-, ei PA-mikseri. Näitäkin on tullut eteen. Mieluiten Formula tai A&H. Jos on pakko vetää Pioneerilla niin vedetään sitten. Eli ts. merkillä ei väliä.

-Akustiikan salliessa monitori ei pakollinen. Muuten joku ok malli.

-1 kpl kierrekorkillinen vesipullo

-1 kpl nenäliina

-Omakustanteinen baaripalvelu (Hei, käytsä ostaa mulle bissen? Täs on rahat)
#58 • • JussiS Guest

Olisitte DJ:T tyytyväisiä edes että joku sydämestään pitää/rakastaa musaanne Ja haluaa tarjota Soittomahdollisuuksia............

Täytyy kyl sanoo, etten mä ainakaan pidä promoottoria minään Jumalana, joka suuresta armostaan suostuu antamaan keikan, ja siitä saa sitten olla loppuikänsä onnellinen. En ainakaan nykyään, kun rahaa syydetään ties mihin sälää, tauhkaan ja härpäkkeeseen, mutta ei kunnon soittimiin. Lähinnä tässäkin threadissa ollaan puhuttu soitto-olosuhteista, jotka suurimmaksi osaksi on promoottorin viitseliäisyydestä kiinni (ei oteta sitä lähintä polvenkorkuista pöytää soittoalustaksi, vaan kannetaan sellainen vaikka kilometrin päästä).

Mut ehken vaan oo ymmärtäny, et bileitä järkätään promoottorin, eikä musiikin takia. :scared:
#59 • • ville Guest

Ei tää nyt ihan paikkaansa pidä varsinkaan pääkaupunkiseudulla. Tässä esimerkkejä:

Hallmark veti keväällä maestron täyteen kolme kertaa eli kävijäkeskiarvo oli selvästi toista tuhatta. Vastaan ei ole tainnut pystyä mikään klubi tällä vuosituhannella pääkaupunkiseudulla?

Suuret starat kuten vaeth näyttää vetävän porukkaa tosi hyvin.

Unity myy loppuun joka kerta ja jopa alle 30 minuutissa :)

Säteen bileissä gloriassa on käsittääkseni ollut tosi hyvin porukkaa.

Rushin bile kaisaniemessä myytiin viimeiksi loppuun.

Reiv on ollut joka kerta täynnä

Varsinkin kevään loppupuolen pussyt oli ääriään myöten täynnä.

---

Musta tuntuu siltä, että viimeisen vuoden aikana on menty tosin paljon eteenpäin eli porukkaa liikkuu taas enemmän.

Paikkojen sulkeminen (hesperia ja kerma) tekee vaan hyvää ja tuo sekä uutta verta että vaihtelua.
#60 • • Pete Input Guest
Hesassa tuota jengiä näyttää riittävän. Hyvä niin. Turussa ei olla päästy mihinkään julmettuihin lukuihin, paitsi joillain yksittäis tapahtumilla jotka voidaan laskea tyyliin yhden käden sormilla. Itse ainakin olen huomannut ettei enää muutamaan vuoteen ole saanut samaa määrää ihmisiä paikanpäälle niinkuin ennen. Ennen sai helposti 1000 ihmistä, nyt saa olla kiitollinen jos edes 500 henkeä vaivautuu paikalle.