Hyvä promoottori. Soitan bileissäsi, toivon että...

150 posts, 8 pages, 35,411 views

Avatar
#21 • • miikkah Guest
Tekniikka on toki tärkeää mutta lukisin hyvän promoottorin toimintaan erittäin oleellisina osina:

- Sopii jo ennen keikkaa maksutavan ja ajan
- Ilmoittaa käytettävän laitteiston - aina kiva tietää ennalta
- Kertoo ennalta minkätyyppisistä bileistä, stagesta ja yleisöstä on kysymys - chillailua terassin puolella, polkkaa, kolmikymppisiä housettajia vai mitä..
- On paikalla bileissä, tulee heti esittäytymään ja ottamaan vastaan
- Selittää heti basic jutut: juomatarjoilut, mahd. backstaget, tavaroiden säilytysmahdollisuus, soittoaikohin ja järjestyksiin mahd. tulleet muutokset
- Huolehtii juotavaa setin aikana dj:lle, ettei tarvi lähteä sitä kesken setin hakemaan.
- Huolehtii, että edellinen dj lopettaa ajallaan ja että seuraava saapuu ajallaan paikalle ( ei liian aikaisin eikä liian myöhään)
- Huolehtii maksun tarkalleen niin kuin on sovittu
- Kommentoi jälkeenpäin keikkaa rakentavasti

Jossain määrin pitäisi tällaisia asioita jopa tärkeämpinä kuin paikalla olevaa tekniikkaa. Paskaankin tekniikkaan voi varautua ennalta ja viimekädessä jättää esim biittimiksaamatta jos laitteisto suhteessa taitoihin ei siihen taivu.
Avatar
#22 • • serotonot Guest

Tekniikka on toki tärkeää mutta lukisin hyvän promoottorin toimintaan erittäin oleellisina osina:

- Sopii jo ennen keikkaa maksutavan ja ajan
- Ilmoittaa käytettävän laitteiston - aina kiva tietää ennalta
- Kertoo ennalta minkätyyppisistä bileistä, stagesta ja yleisöstä on kysymys - chillailua terassin puolella, polkkaa, kolmikymppisiä housettajia vai mitä..
- On paikalla bileissä, tulee heti esittäytymään ja ottamaan vastaan
- Selittää heti basic jutut: juomatarjoilut, mahd. backstaget, tavaroiden säilytysmahdollisuus, soittoaikohin ja järjestyksiin mahd. tulleet muutokset
- Huolehtii juotavaa setin aikana dj:lle, ettei tarvi lähteä sitä kesken setin hakemaan.
- Huolehtii, että edellinen dj lopettaa ajallaan ja että seuraava saapuu ajallaan paikalle ( ei liian aikaisin eikä liian myöhään)
- Huolehtii maksun tarkalleen niin kuin on sovittu
- Kommentoi jälkeenpäin keikkaa rakentavasti

Jossain määrin pitäisi tällaisia asioita jopa tärkeämpinä kuin paikalla olevaa tekniikkaa. Paskaankin tekniikkaan voi varautua ennalta ja viimekädessä jättää esim biittimiksaamatta jos laitteisto suhteessa taitoihin ei siihen taivu.


Olen itseasiassa hyvin pitkälti sun kanssa tosta samaa mieltä.

Ainoa mitä tekniikalta toivoo on toimivat laitteet.
Avatar
#23 • • J Raninen Guest

Tekniikka on toki tärkeää mutta lukisin hyvän promoottorin toimintaan erittäin oleellisina osina..


Hyviä pointteja. Usein vaan käy niin, että promoottori/pääjärkkäri jonka kanssa on asioista sovittu, juoksee suuna päänä ympäriinsä säätämässä millon mitäkin, eli ainakaan bileiltana ei juuri saa kaveria kiinni jos jotain tulee eteen. Tällasissa tapauksissa ois hyvä joku yksittäinen henkilö, jonka vastuulla on sitten Taiteilijaressukoiden paapominen tai oikkujen mukaan hyppiminen. Tietty sitoohan tämä taas yhden henkilön lisää..
Avatar
#24 • • JussiS Guest

Mikä muuten on optimaalinen soittopöydän korkeus? Multa kerran kysyttiin tätä, ja näytin suunnilleen sellaisen korkeuden, jossa kädet ovat 90 asteen kulmassa edessä pöydällä. Onko se liian korkea?


Ite tykkään että mikseri on suurinpiirtein rintakehän korkeudella. Sit kun Lank saa Essencen kuvat nettiin, ni voin postata (mielestäni) optimaalisen pöydän kuvan.
Avatar
#25 • • timo-D Guest
tuntuu et suomessa (etenkin tampereella) järjestetään aivan liikaa bileitä vain järjestämisen ilosta, ilman sen suurempaa panostusta yhtään mihinkään esim. joissakin yökerhoissa, jossa on usein valmiina paskat soittimet ja äänentoisto. asian huomaa niin line-upeista, äänentoistosta ja ilmeisesti myös dj:iden soitto-olosuhteista...
vähemmän, mutta hyvin järjestettyjä, bileitä siis.
toki poikkeuksiakin löytyy ;)
Avatar
#26 • • miikkah Guest

Mikä muuten on optimaalinen soittopöydän korkeus? Multa kerran kysyttiin tätä, ja näytin suunnilleen sellaisen korkeuden, jossa kädet ovat 90 asteen kulmassa edessä pöydällä. Onko se liian korkea?


Ite tykkään että mikseri on suurinpiirtein rintakehän korkeudella. Sit kun Lank saa Essencen kuvat nettiin, ni voin postata (mielestäni) optimaalisen pöydän kuvan.



Kyse on paitsi ergonomiasta ja kikkailunopeudesta myös tyylistä. Kyllä hommassa on vähän eri meininki, jos mikseri on tuossa ....lantion korkeudella. Ehkä asiaa voisi verrata kitaranroikutuskorkeuteen? Tässä esimerkkiä näyttävät
Mötiköiden Nikki ja Alatalon Mikko. :D
Avatar
#27 • • supersamuli Guest

Kannattaa muistaa, että myös DJ voi äänestää jaloillaan. Itse olen toiminut näin jo viitisen vuotta (muutamia perusteltuja poikkeuksia lukuunottamatta). Joillekin bilejärjestäjille ja DJ:lle tästä tavasta on varmasti jäänyt vähintäänkin epämääräinen/niuho kuva. En vain näe, että olisi kehittävää osallistua toimintaan mikä ei mielestäni vie asioita eteenpäin tai on ns. vasemmalla kädellä hoidettu, vaikka soittaminen olisikin "ihan hauskaa" ja taskuun tipahtaa taas uusi satanen tai kaksi. Mitä useampi DJ toimii näin sitä nopeammin jyvät erottuvat akanoista.



Juuri näin.
Avatar
#28 • • Faini Guest

tuntuu et suomessa (etenkin tampereella) järjestetään aivan liikaa bileitä vain järjestämisen ilosta, ilman sen suurempaa panostusta yhtään mihinkään esim.



Näinhän se on, Suomessa ON liika bileitä. Sen seuraamuksien takia kärsii aika monikin asia bile-järkkäämisessa, esim; jengin määrä on heikko eli tulee vähemmän massia eli huonoimmat palkat..

(snadist offtopikkii) :)
Avatar
#29 • • Faini Guest

Mikä muuten on optimaalinen soittopöydän korkeus? Multa kerran kysyttiin tätä, ja näytin suunnilleen sellaisen korkeuden, jossa kädet ovat 90 asteen kulmassa edessä pöydällä. Onko se liian korkea?


Ite tykkään että mikseri on suurinpiirtein rintakehän korkeudella. Sit kun Lank saa Essencen kuvat nettiin, ni voin postata (mielestäni) optimaalisen pöydän kuvan.



Sehän on joku 150cm :scared:

Riippuu oikeest dj:n soitto-tyylistä. Mulle noin korkee pöytä on huono vaihtoehto kun kikkailen ja skräbäilen paljon. Vyötärö-korkeus on täydellinen meitsille :)
Avatar
#30 • • Tapi T Guest

Mielestäni tärkeimmät ovat:

Palkka


huonoimmat palkat..


Rahako siis tässä(kin) asiassa ratkaisee?
Avatar
#31 • • Faini Guest

Mielestäni tärkeimmät ovat:

Palkka


huonoimmat palkat..


Rahako siis tässä(kin) asiassa ratkaisee?



Siis olet ny ymmärtäny väärin.
Olen monta ilmaista keikkaa soittanut ja kokemukselta sanon että on paaljon mukavampaa tietää saavansa jotain vastineks siitä että saa jengin huutamaan. Eihän tätä tottakai rahan takia tehdään, mutta jos puhutaan dj:n hyvinvoinnista, nii totta vidus raha kuuluu siihen, sähän sen jengin periaatteessa sinne tuot.
Avatar
#32 • • miikkah Guest

Mielestäni tärkeimmät ovat:

Palkka


huonoimmat palkat..


Rahako siis tässä(kin) asiassa ratkaisee?



Siis olet ny ymmärtäny väärin.
Olen monta ilmaista keikkaa soittanut ja kokemukselta sanon että on paaljon mukavampaa tietää saavansa jotain vastineks siitä että saa jengin huutamaan. Eihän tätä tottakai rahan takia tehdään, mutta jos puhutaan dj:n hyvinvoinnista, nii totta vidus raha kuuluu siihen, sähän sen jengin periaatteessa sinne tuot.



Pitää olla reilu peli. Jos bileet on ilmaiset ja meininki on hyvä niin mielelläänhän sinne menee soittamaan ilmaiseksikin.

Jos taas klubi tai promoottori käärii rahaa dj:n kustannuksella, niin kyllä siitä pitää soittajankin siivu saada (ihan niinkuin lipunmyyjien ja muiden järjestelyissä auttavienkin).
Avatar
#33 • • JussiS Guest

Jos taas klubi tai promoottori käärii rahaa dj:n kustannuksella, niin kyllä siitä pitää soittajankin siivu saada (ihan niinkuin lipunmyyjien ja muiden järjestelyissä auttavienkin).


Mutta IMO dj-palkat EI oo se ensimmäinen mistä aletaan leikkamaan jos bileet menee päin helvettiä. Jokainen järjestäjä ottaa riskin järjestäessään bileet, ja sovituista maksuista pidetään kiinni, niin kauan kunnes toisin sovitaan.

Itse oon hyvinkin joustava palkkojen suhteen, ja ymmärrän kun bileet menee perseelleen, mutta silti tarvittaessa se sovittu summa _pitäisi_ löytyä. Vaikka sitten joutusi myymään sohvan ja telkkarin.
Avatar
#34 • • akir0 Guest


Näinhän se on, Suomessa ON liika bileitä. Sen seuraamuksien takia kärsii aika monikin asia bile-järkkäämisessa, esim; jengin määrä on heikko eli tulee vähemmän massia eli huonoimmat palkat..



Mä kyllä sanoisin, että matalia palkkoja pitää yllä kilpailu ja soittajien määrä. Toisinsanoen kukaan ei voi alkaa hirveästi sooloilemaan, jotta keikkoja riittää.

Jos bileissä kävis enemmän porukkaa niin tuskin se juurikaan paljoa palkkoihi vaikuttais, ennemminki siihen kaikkeen muuhun kivaan, mitä bileissä vois järjestää ja mahdollisesti (tuskin) laskis lippujen hintaa.

Palkkoja vois nostaa taas se, että bileihmiset olis valmiita maksamaan lipustaan enemmän kuin tällä hetkellä.

Ja JussiS:n kanssa samaa mieltä, eli dj-palkoista ei kyllä pitäis missään nimestä lähteä tinkimään, jos jotain on sovittu (ja imo aina pitää sopia etukäteen niin ei tuu epäselvyyksiä).

Aiheeseen liittyen, monitorointi ja soittimet+mikseri kuntoon.
Avatar
#35 • • Dives Guest
jos tekniikka toimii edes puoliksi niin dj skilssit korvaa kaiken muun.. tossa vastikään mr. eliot ness saa rispektiä.. soitti 3 levarilla josta yksi oli silleen rikki et kun pitchaa yli +6 niin rupee pyörii ihan omaa tahtiaan ja herran setti oli mahtava.. kuten olen monesti asiasta maininnut.. elikkä mikäli tekniikka ei ole IHAN päin v*ttua niin skillsit korvaa.
Avatar
#36 • • kent Guest
Muutama pointti lisää näin tekniikan näkökulmasta tähän keskusteluun.
VAROITUS! saattaa kuulostaa vuodatukselta, mutta nyt kun on mahdollisuus, niin pakko heittää faktoja, joita tullut vastaan vuosien varrella.

Ensinnäkin, 90% bileiden järkkääjistä viimeisien vuosien aikana pitävät bileensä aivan nakkibudjeteilla. Pitäisi saada hyvinsoiva PA, v*tusti mäkkejä, dj-kamat sekä valomies koko yöksi niinkin suurella kuin 400e. Ja sitten kun bileet yht'äkkiä tuottavatkin persettä, niin kuin ollakaan, tekniikka on ensimmäinen, jonka hinnasta ruvetaan tinkimään.
Olen toki samaa mieltä siitä, että hyvä monitorointi tärkeä osa dj-setissä, mutta jonkun pitäisi kertoa promoottorillekin, että ollaan valmiita myös sijoittamaan hiekan euroja siihen.(en ainakaan itse viitsi raahata monen sadan/tuhannen euron monitoreja keikalle vain sen takia, että dj:ltä lähtee rispektiä promoottorille. (nim.itseltä pistetty paskaksi kolme kappaletta monitoreja teknokinkereissä. Ikinä ei korvauksia tullut)

Sitten tuosta valomies osastosta. Kyllä se ukko siellä valotiskin takaa tekee myöskin työtä, josta pitää maksaa liksaa. Usein oon törmännyt ilmiöön, että tekniikan äijistä joku joutuu esiohjelmoimaan tiskin ja sitten paikalle tulee joku vieraileva LD-starba , joka vaan käyttää esiohjelmoituja ohjelmia ja veloittaa siitä lystistä 100e (varmaan tässä vaiheessa on jo selvillä, että varsinainen ohjelmoija joutui siis tekemään työnsä "kaupanpäälle").

Okei, alko menemään jo hieman ohi aiheesta. Tuosta dj-työskentely jutusta vielä. Henk.kohtaisesti oon sitä mieltä ,että kaikki bileisiin liittyvä järjestely tulisi hoitaa paperilla. Etukäteen vain sopparit, jossa sovitaan soittoajat,paikat, liksat ja voitaisiin mainita sitten tuo soittokamatkin (vrt.bändipuolelle) ja sitten myös liksat hoidettaisiin joko laskuttamalla tai verokortilla. Kuulostaa ehkä turhan jäykältä, mutta tällöin kaikille jää jonkinlaista dokumenttia mihin vedota, jos ja kun hommat alkavat kusta.
Bileitä järkätessä promoottori ottaa kuitenkin aina henkilökohtaisen riskin ja jos jengiä ei bileet kiinnostakaan, ei se saisi olla syynä sovittujen palkkojen / laitevuokrien maksamatta jättämiseen.

Huh, tulipa vuodatettua......
Avatar
#37 • • :t:c: : : Guest

Ja sitten kun bileet yht'äkkiä tuottavatkin persettä, niin kuin ollakaan, tekniikka on ensimmäinen, jonka hinnasta ruvetaan tinkimään.



Joo tekniikan hinnasta tingitään ja DJ:lle ei makseta mitään ;)
Avatar
#38 • • ville Guest

Mutta IMO dj-palkat EI oo se ensimmäinen mistä aletaan leikkamaan jos bileet menee päin helvettiä. Jokainen järjestäjä ottaa riskin järjestäessään bileet, ja sovituista maksuista pidetään kiinni, niin kauan kunnes toisin sovitaan.



Mikä on sun mielestä eka josta leikataan?

Jos normaalissa tilanteessa flabat, etukäteissäädöt (esim dekot) ja tila on jo maksettu (tai vaikka tilaa ei olisi maksettu niin se maksetaan, jotta saadaan järjestää seuraavallakin kerrallaa), niin suurimpia maksamattomia eriä taitaa olla tekniikka, DJ:t ja henkilökunta. Aika usein henkilökunta on kavereita, jotka on auttamassa bileitä muutenkin ilmaiseksi, joten heidän kuluosuutensa voi hyvin olla 0e. Käytännössä usein taidetaan siis olla tilanteessa, jossa suurimpia maksamattomia eriä ovat DJ:t ja tekniikka ... ja jos itse näistä pitäisi valita niin ensin rahat saa tekniikka ja sitten DJ. Tämä siitä syystä, että tekniikalla on laitteisiin sidottuna rahallisesti huomattavasti suurempi summa kuin DJ:llä levyihin. Lisäksi työmäärällisesti tekniikka tekee lähes aina raskaamman ja pidemmän päivän kuin DJ. On myös hyvä, että tekniikka saa rahansa, jotta tekniikkaa voidaan ostaa lisää ja parannella siten tulevien bileiden tekniikkaa.

Tietysti lopulta kannatan sitä, että kaikki saavat lopulta rahansa, vaikka sitten hieman myöhässä. Kaikkein valitettavinta mielestäni onkin, että jotkut tuntuvat ajattelevan, että jos rahaa ei löydy heti bileiden jälkeen niin se automaattisesti tarkoittaa, että velkaa ei pidä maksaa koskaan :(
Avatar
#39 • • miikkah Guest

Jokainen järjestäjä ottaa riskin järjestäessään bileet, ja sovituista maksuista pidetään kiinni, niin kauan kunnes toisin sovitaan.



juuri näin. jos promoottorilla ei ole varaa maksaa mahdollista tappiota omasta taskustaan jos hommat kusee, niin sitten ei olisi pitänyt moiseen hommaan edes ryhtyä. tai sitten olisi pitänyt ensin järjestellä vähän pienempiä bileitä, mihin on varaa, ja säästää isompien varalle..



tekniikalla on laitteisiin sidottuna rahallisesti huomattavasti suurempi summa kuin DJ:llä levyihin. Lisäksi työmäärällisesti tekniikka tekee lähes aina raskaamman ja pidemmän päivän kuin DJ.



varmastikin keskimäärin näin. mutta kyllä levyihinkin äkkiä on uuden henkilöauton verran rahaa mennyt - kenellä pienemmän, kenellä suuremman. toisaalta jos sivutoimisesti pyörittää jotain valo+ääni -vuokrausta, niin ei siihen välttämättä tarvitse tuonkaan vertaa rahaa sitoa.

ja kyllä se dj(kin) tekee muutakin työtä kuin se pari tuntia lavalla. eli en tiedä voiko työmäärää vertailla kovin mielekkäästi ainakaan sen perusteella, rehkiikö bilepaikassa yhtenä iltana 4 vai 8 tuntia..
Avatar
#40 • • ville Guest

ja kyllä se dj(kin) tekee muutakin työtä kuin se pari tuntia lavalla. eli en tiedä voiko työmäärää vertailla kovin mielekkäästi ainakaan sen perusteella, rehkiikö bilepaikassa yhtenä iltana 4 vai 8 tuntia..



No ainakin oman kokemuksen perusteella sanoisin, että hyvin harvassa on ne DJ:t, jotka on buukattu soittamaan ja sitten alkavat tehdä myös jotain muuta illan aikana.

Tietysti näin voi varmasti tapahtua (esim joku pikku paikka ja DJ menee valomieheksi) ...

Pitäisi muuten varmaan perustaa topic: paljonko arvioit, että sinulla on saatavia "persettä tuli" takia :D