analogisyna kuolaajille

23 posts, 2 pages, 5,042 views

#1 • • Monosapiens Guest
Tässä hieman päheitä neuvostoliittoanalogeja.
En tiiä onko saitti esiintynytkin jossain topicissa..
Tonne kun pääsis. aika mielenkiintoisia vehkeitä.
Toi opus ois myynnissä huuto netissä..

http://www.ruskeys.net/eng/synths.php :roll: :hearts:
#2 • • Daniel Braun Guest
Hyvin karun oloisia vehkeitä...
Noista uskois irtoavan jos jonkinmoista pörinää.

Näyttäis vähän siltä että useimmat noista on kasattu erittäin vankkaan kuoreen.
Taitavat painaa aika pirusti.

Uskoisin että tuolta rajan toiseltapuolen tommosia paikallista tuotantoa olevia analogihärpäkkeitä irtoais aika edulliseenkin hintaan.
Mut mun käytössä midi olis aikas must juttu.
Noita kun selaili ja katseli niin suurimmassa osassa ei tainnu olla mitään ohjailtavuutta.
Ainoastaan ulostulot ja se oli siinä.
Eihän se kyllä este ole, hidaste paremminkin.
Mut hankaloittais kyllä työskentelyä.

Kuitenkin ~500e irtoaa MFB Synth II (ostoslistallani ollut jo jonkinaikaa) joka niinikään on täysanaloginen syna.
Löytyy midi, joten eip tartte sitten sen ihmeemmin tuskastella...
#3 • • Edited Tuppu_ Guest
Varmasti räyheetä soundia noista irtoaa, mutta noi vanhat erilliskomponenteista kasatut analoogit on vaa nykypäivänä hieman epävarmoja ja voivat poksahtaa hetkenä minä hyvänsä. Jos rassailu ja harvinaisten osien etsintä ei haittaa ja haluaa nimenomaan tutkiskella noita ihmevempeleitä, niin eikai siinä sitten mitään.

Tosin noista venäläisistä ei koskaan tiiä, voihan noikin kestää vaikka ydinräjähdyksen, on ne sen verran ihme keksijöitä. Lentokoneet, tankit yms. aina tehty ihan saakelin järeesti. :D

Jos sensijaan haluaa varmatoimiset analogit, valmistetaan nykyäänkin muutamia synia (etupäässä monosynamoduleita), joihin sijoittaminen voisi olla järkevämpää, saa midi-liitännät, varmasti uudet komponentit ja pidemmän eliniän laitteelle. Monoanalogitopicissa niistä on puhuttukin jo aika paljon ja Daniel tuossa toikin esiin tuon Synth II:n.

Jos haluaa polyfonisen analogisynan, joka vieläpä kestäisi pitkään käytössä, kannattaisi sijoittaa rahansa esim. 16-ääniseen Alesis Andromeda A6:seen, jonka hintaa ovat vieläpä juuri aika sadistisesti laskeneet. Siinä on yhdistetty analogi- & digitaalitekniikan hyvät puolet, digipuolen ohjauksesta huolehtii 90MHz prossu ja itse oskillaattorit, kohinageneraattorit, särö ja filtterit ovat analogiset. Ominaisuuksiltaan aika viimeisenpäälle mietitty analogisyna. A6 toimii vieläpä aika mielenkiintoisena rumpukoneenakin.

Ainakin henk. koht. sijoittaisin uusiin varmatoimisiin analogeihin.
#4 • • Monosapiens Guest
Itekkin kattelin noita MFB:itä.. Onkos ne hyviä? Toi MFB rumpukone oliko se nyt kult vaikuttais aika siistille..

Kuitenkin ~500e irtoaa MFB Synth II (ostoslistallani ollut jo jonkinaikaa)
#5 • • Daniel Braun Guest
Multa löytyy toi Kult 502.
Oikein rapeat ja rouheat analogirummut siitä kyl lähtee...
Ulostuloja sais olla enemmän, mut saahan kaiken siitä kyl stereona ulos.

Hintansa arvoinen se kyl on, hintaahan sil ei oo paljoakaan (n.200e)
Suosittelen jos tykkää rapeista 808 tyylisistä soundeista.
Pienihän toi kyl on, mut ulkonäkö ja koko hämää pahasti.

Synth II (ja kyl toisaalta toi Synth lite, vaikka se nyt ei olekkaan ihan "analoginen", mut onhan siinä persoonalliset soundit myös) kiinnostais aikas kovasti.
Heti kun vaan irtoais ton verran rahaa vois sen ostaa pois.
#6 • • Roz Guest
Siis tarkoitetaanko topikissa nyt jotain roiskesuojattua synaa ettei soitin mene pilalle kun sen päälle kännipäissään kuolaa?
#7 • • whuf. Guest
En kyllä tajunnut tän topicin tarkotusta ollenkaan. Siis mitä häh?
Ensin joku ihastelee venäläisanalogeja(joo ne on aika jänniä) ja sitten muut mainostaa omia syntikoitaan muailman parhaiks ja kannattavimmiks ostoksiks yms skeidaa..
Mihin mä nyt menin tuhlaamaan kallista aikaani.

Toi kuolaus kyllä vetos muhun :excellent:

*lääh*

ps. jos puhutaan analogeista, ei puhuta midistä, koska sehän on digitekniikkaa :roll:
#8 • • Tuppu_ Guest
Joo, topic oli kyl aika hämäävä, luulin eka että on keksitty joku uus hieno analogisyna, jota aletaan valmistamaan. Puhuttiinkin venäläisistä synista. Monosapiens tuossa viestissään kuitenkin vihjasi, että huutonetissä on myynnissä yksi noista venäläisistä, eli opus, josta ainakin itse päättelin, että olisiko mono sitä ostamassa tms. ja siihen piti ottaa kantaa. Näin kai danieliki teki? :roll:
#9 • • Monosapiens Guest
No lähinnä olin itse niin pähkinöissä eksyessäni tonne venäläis sivustolle, että ajattelin sivuston herättävän mielenkiintoa muissakin ja siksi toin sivuston koko kansan tietoon. Oishan tän tietty voinu johki muualleki tunkea mut tein nyt oman topicin. Ainahan nää topicit eksyy aiheistaan ennemmin tai myöhemmin. Tollasta turhaa napinaa ajantuhlauksesta jaksa kukaan kuunnella. Oispa mulla noita venäläisiä synia. Niissä on sellanen tietty viehätys.
#10 • • Daniel Braun Guest
Ihme kitinää typerästä asiasta...
Tässähän vain keskusteltiin analogisynista suht turhassa topicissa (sori, mut tän olis tosiaankin laittaa vaikka tonne monoanalogit topiciin. Siksi "turha" topic) ei sen vakavampaa.

Tottakai keskustelu "etenee" ja noista synista puhutaan vähän laajemmin.
Ja jos joku kysyy jostakin asiasta, niin tottakai annan omien kokemuksieni tulla esille.

Mut asiaan...
Noi Neuvosta synat olis kyl suht kivoja räplättäviä, mut toisaalta en välttämättä tommosta +30kg rotiskoa kotiini ottais.
Tai siis oikeesti maksais siitä juuri nimellistä korvausta enempää.
Vaikka NL:ssä tehtiin vankkatekoisia laitteita, ei se tarkoita että noi synat olis mitenkään pitkäikäisiä.
Mut kylhän noista varmaan irtoais päheetä soundia.

Tietenkin jos asuis hieman isommassa asunnossa ja olis oikeesti se yks kokonainen huone pyhitetty ainoastaan musiikkivermeille, niin sit saattais harkitakkin parin tommosen Neukkusynan ottamista suojiinsa.
Niiden "muutaman" muun laitteen lisäksi.
Siis jos olis rahaa ja tilaa...

Ja edelleenkin mun käytössä toi midi olis suht välttämätön.
Ja turha siitä on narista että se on digitekniikkaa...
Jos se ääni muodostetaan analogisilla piireillä, on se yks ja sama millä sitä synaa ohjaillaan.
Kuitenkin henk. koht. tykkään enemmän moduleista, ja modulin ohjailuun tarvitaan sitä erillistä koskettimistoa.
Ja tällä yhdellä koskettimistolla saa kätevästi sit ohjailtua niitä useampia moduleita...
#11 • • Roz Guest

Ihme kitinää typerästä asiasta...

Minulla ei ole mitään topicin sisältöä vastaan, kielipoliisi sisälläni vain sai ylivallan tuon subjectin suhteen (korjatkaa nyt jo se pliis :).
#12 • • Happo Guest
Mun kokemus noista neukkulaisista synista on että ne ovat kyllä todella kestäviä ja ylitukevasti rakennettuja (siitä johtuu niiden järkyttävä paino). Ennen syntikat rakennettiinkin kestävämmiksi kuin nykyään. Mun Juno-106 ja SH-101 toimivat täydellisesti vaikka ikää on molemmilla 20 vuotta. Sen sijaan esim. Novationin Basstation räpellyksistä on suuri osa jo hajonnut ja jäjellä olevillakaan ei varmasti ole odetettavissa pitkää ikää.

Sama suuntaus on nykyään muussakin kulutuselektroniikassa, ja siksi ehkä ihmisille on tullut sellainen mielikuva että mikään 20 vuotta vanha laite ei voi toimia enää pitkään.

Noissa neuvostosynissa on kuitenkin järjestäen se ongelma että ne eivät pysy vireessä (jos ne joskus sattuu vireeseen saamaan). Ilmeisesti tuolla itärajan takana ei osattu tehdä lämpötilakompensointia tai ymmärretty sen tärkeyttä. Noiden synien käyttö rajoittuu siis lähinnä häröefekteihin, jollei niiden kanssa käytä jotain Autotunea.

En nyt tietenkään jokaista noista ole kokeillut, mutta kai ne samassa kommuunissa on kaikki tehty. :)

Soundillisesti noissa kaikissa vanhoissa synissa on kyllä jotain sellaista karismaa ja luonnetta mitä nykyanalogeista ei löydy. Noita ei oikein voi verrata johonkin uusiin Andromedoihin sun muihin. Uudet analogit kuulostavat kovin kylmiltä ja steriileiltä tarkan digitaaliohjauksen ansiosta.

Analogilaitteiden "lämpö" tulee pitkälti juuri noista epätarkkuuksista, satunnaisuuksista ja kohinasta. Sillä ei loppujen lopuksi ole hirveästi merkitystä onko joku saha-aalto generoitu analogi- vai digitaalitekniikalla (kunhan se on tehty hyvin, kuten Alesis Ionissa... pääsimpäs minäkin mainostamaan omia laitteitani! :D )
#13 • • whuf. Guest
Kun mennään kerta tosi offtopiciin eikä piitata foorumin säännöistä niin väännetään nyt läppää sit tänne :D

Mun kokemus noista neukkulaisista synista on että ne ovat kyllä todella kestäviä ja ylitukevasti rakennettuja (siitä johtuu niiden järkyttävä paino). Ennen syntikat rakennettiinkin kestävämmiksi kuin nykyään. Mun Juno-106 ja SH-101 toimivat täydellisesti vaikka ikää on molemmilla 20 vuotta. Sen sijaan esim. Novationin Basstation räpellyksistä on suuri osa jo hajonnut ja jäjellä olevillakaan ei varmasti ole odetettavissa pitkää ikää.

Sama suuntaus on nykyään muussakin kulutuselektroniikassa, ja siksi ehkä ihmisille on tullut sellainen mielikuva että mikään 20 vuotta vanha laite ei voi toimia enää pitkään.

Rohkenisin olla vähän eri mieltä tosta asiasta. Siis toki jotkut tahot(mainitsematta nimeltä mitään B kirjaimella alkavaa yritystä) tekevät tuotteensa mahdollisimman halvalla ja todella kurasella laadulla, mut tuo sun bassstation(siinä tosiaan on kolme ässää) esimerkkis ei pidä paikkaansa. Joo toki on potikat vähän vempulan tuntusia, mutta eihän sitä olekkaan vasaraksi tehty. Normaalikäytössä kestää varmasti pidempäänkin kun tämän 10 vuotta(!) mitä nyt ovat eläneet. Ja vaikka tiedostan myös itse sen että ala on menossa kohti halpoja muovileluja on joukossa myös todellisia laatutekijöitä kuten Clavia, Elektron :hearts: , Kurzweil, Waldorf vielä ennen kaatumistaan ja tietääkseni myös Access jonka tuotteita en ikäväkseni ole päässyt kuluttamaan. Ostopäätöstä tehdessään kannattaa miettiä tosiaan sitäkin kuinka kauanko aikoo laitetta käyttää. Jos jo uutena natisee ja kolisee ei elinikä välttämättä ole kovinkaan pitkä. Myös huolto ja säännöllinen ylläpito kannattaa muistaa. Itsellänikin muutama potikka kaipaisi jo kiristystä synan runkoon....

Offtopicit rulez :hah:

ps. olikos sh-101 muovia?
#14 • • Tuppu_ Guest
kieltämättä novationilla on hieman ollut ongelmia laadun (kotelon, nuppien ja liittimien) kanssa aina. originaalit bass stationit ovat monilla alkaneet sekoilemaan (soundin arvot saattavat heittää yhtäkkiä ihan perseelleen tai jotain muuta kivaa) ja virtalähde on ollut ongelmallinen ja monet ovat sen joutuneet vaihtamaan. uudemman super bass stationin kanssa näitä ongelmia ei ole juurikaan ollut. jotkut ovat joutuneet teippaamaan liittimen jotenkin paremmin kiinni itse synan takaosaan, joka kuulostaa aika hämärältä, mutta oma sbs:äni ainakin toimii ihan ilman ongelmia ja vaikka nupit ovatkin hieman halvan tuntuiset, niin kyllä se tuossa kiltillä käytöllä varmasti kestää vuosia.

Kun vielä omistin juno106:n ja sitä huolsin ja vaihdoin siihen release-liukusäätimen, niin minua ainakin alkoi hieman pelottamaan ko. synan elinikä, kun näin mitä se on syönyt. Ensinnäkin sisäinen virtajohto napsahti heti poikki, kun laitteen avasi, joten se piti juottaa samantien kiinni. Muutenkin kaapelit olivat aika hauraita ja piirikorttien liikuttelu johdinnippujen päässä oli tehtävä erittäin varovaisesti. Ja ohan joidenkin junot vaan menny mykäks, ettei digipuoli enää toimi. Kiva jännätä joka kerta, kun kääntää virtanappulaa, että lähteekö tuo rutku enää käyntiin.

Kamala huojennus ja uskomattomat fiilikset kyllä irtoaa jos lähtee käyntiin ja pääsee taas soittamaan. :D
#15 • • Happo Guest
Mua ei ole ikinä jännittänyt yhtään se ettei noi Rolandit lähtisi käyntiin kun käännän virtakytkintä. Paljon enemmän pelkään esim. PC:ni puolesta käynnistyksessä vaikka sekin on suht varmatoiminen.

En ole kuullut että kenenkään 106 olisi ikinä mennyt täysin mykäksi, mutta huhujen mukaan yksittäinen oskilaattori saattaa joskus kuolla. Itse olen käyttänyt ainakin 5 eri yksilöä eri projekteissa 15 vuoden aikana ilman mitään ongelmia.

Mulla on hirveän huonoja kokemuksia Novationin laadusta. Tuo Tupun mainitsema muuntajaongelma mulla oli sekä Basssstation Rackissä että Drumstationissa (siitä johtuu toi "sekoilu"). Lisäksi molempien nupit ovat kuluneet lähes käyttökelvottomiksi (tosi vaikea säätää arvoja tarkasti ja nupit editoivat usein arvoja itsestään :( ) Ja noilla on ikää alle 10 vuotta! (vm. -95 ja -96)

Toi harmittaa tosi paljon erityisesti Drumstationin kohdalla koska sitä käytän edelleen aktiivisesti ja haluan käyttää jatkossakin. Soundiltaan loistava rumpusyntikka!

Tossa halusin vain tuoda esille sen että uusi ei välttämättä ole aina parempi. Pahoin pelkään että noi nyt myynnissä olevat halvat monoanalogit ovat laadultaan tota Novationin tasoa. No, 10 vuoden päästä nähdään. :) Kyllähän noi arvokkaammat synat tietenkin ovat ihan laadukkaita ja kestävät vuosikymmeniä. Andromeda esimerkiksi on todella tukevasti rakennettu, samoin Virukset (vaikka sisuskalut ovatkin aika heiveröisen näköiset).
#16 • • whuf. Guest

Mulla on hirveän huonoja kokemuksia Novationin laadusta. Tuo Tupun mainitsema muuntajaongelma mulla oli sekä Basssstation Rackissä että Drumstationissa (siitä johtuu toi "sekoilu"). Lisäksi molempien nupit ovat kuluneet lähes käyttökelvottomiksi (tosi vaikea säätää arvoja tarkasti ja nupit editoivat usein arvoja itsestään :( ) Ja noilla on ikää alle 10 vuotta! (vm. -95 ja -96)

Toi harmittaa tosi paljon erityisesti Drumstationin kohdalla koska sitä käytän edelleen aktiivisesti ja haluan käyttää jatkossakin. Soundiltaan loistava rumpusyntikka!

Oon aika yllättynyt. Itellä ei ollut bassstationin kanssa ongelmia kun se minulla jonkun vuoden oli. Toimi aivan moitteetta, mutta en vaan digannut sen soundista. Drumstationin omistan vieläkin, eikä siinäkään ole ollut ongelmia. Joskus vähän poly loppunut kesken mut sillehän ei mitään voi.
Ostitko stationis uutena? Jos käytettynä niin kannattaisi epäillä huonoa kohtelua aikasemmilla omistajilla. Virtalähteenhän saa todella helposti "paskaks" muusaamalla sen johdon jollain tuolinjalalla tai räkillä. Ja toi pätee siis ihan kaikkiin muuntajiin. Uusia tosin saa kaupasta.. eikä ole edes paha hinta jos ajattelee että se on ton kymmenvuotishuollon lasku. Vrt autoihin ;)
Potikatkin on helppo vaihtaa, mut ihmettelen sitäkin miten ne on saatu paskaks. Kuluuhan nekin tietty...

Ja se 9 vuottahan on melkein 10 :)

Virusten laadusta olis myös kiva kuulla jotain palautetta tänne offtopichäröilymestaan :D
#17 • • rhedlund Guest

Tuo Tupun mainitsema muuntajaongelma mulla oli sekä Basssstation Rackissä että Drumstationissa (siitä johtuu toi "sekoilu").

Hmm, mitäs se muuntaja sitten sekoilee? Olen itse huomannut oman räkki-bassoasemani muuntajan tulevan aivan tulikuumaksi jo tunnin käytön jälkeen ja vähän pelottaa aina ajatus tulipalosta :( muuten kyllä peli toimii aivan moitteettomasti!
#18 • • Happo Guest
Joo mäkin olen aika kyllästynyt tohon Bassstationin soundiin. Kaikissa muissa mun monoanalogeissa on paljon persoonallisempi soundi.

Noi on molemmat ostettu käytettynä, mutta mun käytössä ne ovat olleet suurimman osan elämästään. Ahkerassa käytössähän ne ovat olleet, mutta kyllä mun mielestä soittimen pitäisi tuollainen käyttö kestää.

Toi virtalähdeongelma johtuu siitä että Novationin oma halpa kiinalainen muuntaja on alimitoitettu, eikä se pysty kaikissa tilanteissa antamaan tarpeeksi virtaa. Basstationin alkuperäinen antaa muistaakseni vain 150mA. Silloin tällöin syna kuitenkin imaisee enemmän ja siitähän seuraa se että jännite notkahtaa. 100% analogisyna ei olisi tuosta varmaan moksiskaan, mutta Bassstationin digiosissa (prosessorissa) alkaa tuon jälkeen tapahtua hassuja asioita.

Toi korjaantuu ostamalla järeämpi muuntaja. >500mA muuntajilla noi toimivat paljon stabiilimmin. Ei kuitenkaan anna kovin hyvää kuvaa firman laadusta... ;)

Tässä lainaus Novationin BassStation Rack / Super Bass Station FAQ:sta:
http://www.novationmusic.com/nov_route/docs/tech_support/faq_1.htm

6) The unit Crashes/Freezes up or just does strange things after a short period of time
This is almost certainly a faulty power supply. Some older power supplies have been known to fail after an extended period. This problem can be fixed by using the latest version of the Novation PSU. Use Novation PSU-4 or PSU-6 only (600mA 9V DC output, centre pin positive). If problems persist the unit will need service. If the unit needs to be returned for service with a suspected fault make sure the Power Supply is included!!

Täsmälleen sama teksti on Drumstationin FAQ:ssa.
#19 • • polyfonken Guest
toi edellinen selvensi hieman sitä miksi munkin bassoasema jumittaa aina silloin tällöin.
mutta siis joo - äänet on "ihan kivoja" mutta ihan liian 90luvun brittitaloa mulle. edes puolianalogiseksi laitteeksi se on todella kuivan kuuloinen.. lähinnä käytänkin sitä ohjaamaan ms-20stä, se midi-cv-konvertteri on kiva. :happyroll:

olisin voinut ostaa polivokin 30 markalla venäläisestä taiteilijatarvikekaupasta joskus 90luvun alussa kun en vielä tajunnut mistään mitään. myöhemmin vitutti.
#20 • • OSC8 Guest
Joo noista bassstationin/drumstationin virtalähteiden viallisuudesta oli aikanaan juttua, eli niinkuin hapon postauksesta näkee niin kyseessä on ollut paska laatu tavarantoimittajalla (ei se novation niitä powereita itse ole tehnyt) alkuvaiheessa. Noitten jälkeen ei oo mitään ongelmia mun käsittääkseni novationin laitteissa ilmenny.

Senverran olen ainakin itse joskus tänne valittanut novationista, että mun mielestä kaikki supernovan takapaneelin liittimet tuntuu hieman heiveröisesti kiinnitetyiltä - ainakin muihin valmistajiin verrattuna.

Viruksista kun kysyttiin, niin ainakin mun Indigo 2 tuntuu olevan vahvuudeltaan & jämäkkyydellään jotain keskiraskaan panssarivaunun luokkaa. Nupit ainaskin on ihan helvetin hyvää tekoa ja muutenkin "nippu on kasassa" viimeisen päälle - päädytkin on metallia (alumiinia)! :scared:

Eipä tuo pöytämallinen viruskaan tunnu yhtään sen huonommin tehdyltä. Jos pitäis veikata että mikä osa näistä vois sitten 20v päästä mennä rikki niin en keksi muuta kuin että LCD-näytöthän on sellasia jotka tummuu/pimenee ajan mittaan. Niitähän ei analogivermeissä ollut, mut kaikista nykysynistä sellanen löytyy. Tosin ehkä niissäkin on kehitys mennyt eteenpäin eli kestävät pidempään.

Mut sellast replyy tähän neukkusynäofftopikkiin, härön (ja persoonallisen!) oloisia instrumentteja ovat. Niinkuin tonne monoanalogi-ketjuun postasin, en yhtään ihmettele jos joku friikkaa näitäkin :D