Plattarin virallinen kodin sisustustopic

769 posts, 39 pages, 223,895 views

#221 • • A-E Guest

Juuri näin sen olohuoneen tuleekin olla himassa.Minkä valmistajan tykki toi on?Näyttää hieman Panasonicin mallilta?

Sehän se, kohta parin vuoden ikäinen PT-AE500.

Tosi tyytyväisiä ollaan oltu, eka lamppu menossa, takana päälle 1000h. Tosin välkkyminen on pahentunut, joten 2000h ei varmasti pääse.

Silloin kun ostin ajattelin et parin vuoden sisällä vaihtaa parempaan, mut ei oo ainakaan vielä tullut tarvetta. Veikkaan, et seuraavan kerran vaihdan parempaan kun 720 DPL (6x) kun niiden hinnat on alle 1500e ja kontrasti luokkaa 5000:1 tai sitten 1080 paneelin LCD jossa joku tulpaiiristekniikka jolla saadaan saman luokan kontrasti eli 5000:1 ja vastaavasti hinta sen 1500e.

Tohon olisi ehkä tarvetta LCD:lle, joka kelpaisi satunnaiseen/lyhyeen selailuun sekä MP3:n valintaan. Rikkoisi vaan pahasti ton setupin, kun nyt kaikki on mukavan parillista ...

Panasonic PT-AE700E on himassa käytössä,joka on muistaaksi se paranneltu versio tosta sun tykistä.Todella tyytyväinen olen ollut hankintaan.1280x720 pikseliä ja aito laajakuva 16:9 kuvasuhteella,hiljainen käyntiääni ja kaikkea muuta kivaa...

Hieman pelottaa tuon lampun kesto,koska kuulemmma kuluvat todella nopeasti aktiivisessa käytössä ja mullakin on tykki lähes aina päällä.
#222 • • Edited ville Guest

Panasonic PT-AE700E on himassa käytössä,joka on muistaaksi se paranneltu versio tosta sun tykistä.Todella tyytyväinen olen ollut hankintaan.1280x720 pikseliä ja aito laajakuva 16:9 kuvasuhteella,hiljainen käyntiääni ja kaikkea muuta kivaa...

Joo, toi oli parennettu versio jossa kontrastia oli saatu lisää iiristekniikan ansiosta aika paljon, taisi olla 2000:1 kun omassa 1300:1. Ja lens shift jos sitä nyt sattuu tarviimaan.

Uusi versio on tulossa taas syksyllä pt-ae900. Sama, mutta uuden sukupolven paneeli eli reso sama. Huhutaan, että olisi tuplaiiris jolla kontrasti merkittävästi parempi.

Toisaalta en ole vielä kertaakaan nähnyt LCD tykkiä jossa musta olisi mustaa, joten suhtudun vähän pessimistisesti uusiin LCD sukupolviin. Lisäksi LCD:llä täyden kontrastin saaminen on aika kikkailua esim näillä panasoniceille pitäisi käyttää VIDEO modea, jota sitten korjaa koneella tai värifiltterille, koska VIDEO moden valkotasapaino on asetettu tehtaalla päin pyllyä ... puhumattakaan siitä, että huone pitää oikeesti saada 100% pimennettyä jos meinaa, että kontrastista saavutetaan edes puolet :(

Jos ja kun LCD:n vielä joskus ostan, niin sen pitää ehdottomasti olla uudella 1080 paneelilla. Mielummin kyllä ostaisin 720 paneeli DPL:n jossa väritoisto laadukkaampi ja musta oikeesti mustaa :)

Ja ei nää tykit muuten oo hiljaisia vaikka niin sanotaan. Hurina kuuluu IMO häiritsevästi .... alle 20 dB pitäisi päästä.

Niin tosta kestosta vielä. Näillähän luvataan joku 2000-5000h jos tykkiä käytetty LOW modessa. Meillä on siinä aina ja mielestäni kuva on jo nyt 1000h kohdalla alkanut heikkenemmään: kontrastia ei ole alkuperäiseen malliin ja välkkyminen varsinkin vaalealla pohjalla on välillä todella suurta. Oon myös saanut käsityksen, että hyvin harvoin 2000h päästään.

Toisaalta eipä se uusi lamppu ihan älyttömiä maksa, joku 300e. Siten tunnille tulee hintaa joku 30 senttiä, mikä ei oikeesti ole paha hinta tällaisesta kuvanautinnosta. Mukavahan tästä on nytkin plattariin kirjoitella :)
#223 • • ville Guest
Tässä on se kuva jota lupailin niistä tasoista. Kuva on liian punertava, mutta ei nyt jaksa korjailla kun pohjamateriaali on surkealaatuinen iso 1600, joka otettu liian heikossa valossa.

Mut kyllä näistä asia selviää:

http://www.villevaavu.org/temp/Tasot.jpg

<3
#224 • • vaavu Guest

Ville tai Vaavu mistä ootte hommanneet noi levyt mun pitäis tehdä ihan samanlaiset just tollasesta isosta levystä. tosin voi olla että käyn ikeasta ostaa haperoa jos tuota ei löydy mut siellä kun ei oo lackhyllyjä kirsikan värisinä...

Harmittavasti puukeskus ei myy tota paloina eli pitää ostaa koko 3.5m joka maksaa sen 350e :(

Puukeskuksessa myydään myös halvempia puulaleja, esim. mäntyä ja koivua. Sellanen iso pala oli huomattavasti halvempi, ja sitten sen voi vahata haluamakseen värillisellä vahalla. Toki syykuviot, pintafiilis ja kestävyys on erilaisia kuin kalliimmissa puulajeissa.

Puukeskuksessa noita levyjä myydään sekä 40mm että 30mm paksuna. Toi meidän levy on 40mm versiota. Yksi huono puoli tossa paksummassa on, että toi puulevy painaa ihan hillittömästi (tai siis merbaulevy ainakin, kun se on niin tiheätä). Yksi tollanen hyllylevy (45cm*30cm) painaa 4,5 kiloa. Eli jos hyllyt on yhtään isompia, kiinnikkeet pitää olla aika jykeviä. Lisäksi 30mm levy on luonnollisesti halvempaa.

Toinen ratkaisu on ostaa IKEAssa myytävää keittiötasoa (olisko siellä pyökkiä ja koivua 30mm paksuudessa) ja vahata edelleen sopivalla värillä. IKEAsta ostettu levy pitää sitten sahata itse.
#225 • • Daniel Braun Guest
Tuo keittiö kyl näyttää hyvältä ja toimivalta.
Tosin, vesipiste on vähän kaukana...
Ihan liian kliinistä mun makuun, mut oikein nättiä kyllä.

Mulla tää remonttiprojekti vaan jatkuu.
Tänään hahmottui loppuun toi makkarin sisustus ja värimaailma.
Mut vielä on tekemistä tässä prkleen olohuoneessa :mad:
#226 • • SS Guest
Jeppajee, hyvältähän tuo näyttää, keittiö erityisesti mun makuun. Itse harrmillisesti bongasin lasi-idean lehdestä vasta keittiöremonttini jälkeen. Muutenkin tuli vähän liian kiireellä tehtyä monia ratkaisuja asunnon suhteen.. Noh, seuraavaan asuntoon sitten osaa ottaa huomioon..

Ja höpöhöpö ihmiset, täähän on siis vielä tosi kotoisa, vois mun puolesta olla vielä kliinisempikin yleislookki ;)

Voisin itsekkin yrittää laittaa kuvia kämpästä, ei oo kyl vieläkään valmista vaikka oon jo vuoden kohta tässä asunut. Suurimpana hidasteena on tietenkin ollut se perinteinen eli raha.

Sääli ettei oo kuvia omasta kämpästä ennen remppaa, näytti aika karulta.. Talo on rakennettu '69 ja kaikki oli alkuperäistä (siihen nähden kyllä käsittämättömän hyvässä kunnossa).

Todettakoon vielä, että avokeittiö oli imo hyvä ratkaisu, asunnon pohjaratkaisu muutenkin on huomattavasti toimivampi kuin omassa 56m^2 kaksiossani. Kyllä se kolmas huone olis niin plussaa...... toistaiseksi oon käyttänyt keittiötä työasemana kun en oo muualle saanut mahdutettua työpistettä ;)

- L

ps. plussaa vielä noista skobeista, itsekkin netistä katselin jossain vaiheessa, mutta päädyin kuitenkin kotimaiselle rintamalle (genelec). Onko soundi mielyttävä, en oo koskaan päässyt kuuntelemaan?
#227 • • ville Guest

Tuo keittiö kyl näyttää hyvältä ja toimivalta.
Tosin, vesipiste on vähän kaukana...

Keittiökunnissa on kaksi erilaista koulukuntaa. Toiset haluaa suuripinta-alaisen työkolmion eli lieden-jääkaapin-vesipisteen, kun taas toiset painottaa lieden-vesipisteen läheisyyttä. Alan lehdissä suositaan molempia, mutta painotus on menossa suurempaan työkolmioon, joka näkyy mm. saarekekeittiösuunnittelussa.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt koulukuntaa joka haluaa vesipisteen ja lieden lähelle. Tämä siitä syystä, että kokkaillessa vettä ei oikeesti tarvii kovin paljoa ja se minkä tarvii otetaan yleensä aluksi (esim veden, pasta, riisin keittäminen). Lisäksi kun keittiössä häärii monta ihmistä, niin on varmaa, että vesipistettä käytetään enemmän hygieniaan (käsien/rättien pesu) sekä vihannesten/muiden pesemiseen. Silloin vesipisteen ja hellan välinen pieni etäisyys on este, sillä paikka ruuhkautuu hyvin helposti.

Koulukunnan nro 1, jossa etäisyys on suurempi, etu myös on laskutila sekä hellan että vesipisteen ympärillä. Esim tossa meillä on 90*60 alueet molemmin puolin liesitasoa sekä vähintään 60*60 alueet molemmin puolin vesipistettä. Nyt ollaan todettu, että vasta tollainen määrä alkaa olla riittävästi.

Esim wokkaillessa, jolloin ruoka-aineita on helposti tosi paljon, mutta paistoajat mitataan kymmenillä sekunneilla, on oleellista, että laskutasoa/kippoja/mausteita mahtuu käden ulottuville toistakymmentä.

Lisäksi ruokaa tehdessä astioista sun muita likaantuu koko ajan ja yleensä ne jätetään tiskipyödällä. Silloin on olleellista, että vesipisteen ympärillä on paljon tilaa ilman, että likaiset astiat lähtevät sekoittumaan ruoantekoalueen kanssa. Tämä edistää myös hygieniaa. Tästä syystä liesitaso ja tiskipyötä pitäisivät ehdottomasti olla erillään.

Koska me pidetään suuresta työkolmiosta (tai oikeestaan homma meni niin, että parissa edellisessä asunnossa vesipiste ja hella on vierekkäin ja ollaan huomattu, että miten huono ratkaisu se on), me nimenomaan siirrettiin sekä hellan että vesipisteen paikkaa. Alunperin ne olivat vierekkäin ja vesipiste oli siinä missä nyt hella. Nyt molempien ympärillä on todella paljon laskutilaa eikä keittiö ruuhkaudu pahasti vaikka siellä häärisi kolme henkilöä :)

Mut vielä on tekemistä tässä prkleen olohuoneessa :mad:

Ei kannata ottaa stressia, kaikki valmistuu ajallaan. Ja sit kun valmistuu elämä onkin yhtä juhlaa :)

s. plussaa vielä noista skobeista, itsekkin netistä katselin jossain vaiheessa, mutta päädyin kuitenkin kotimaiselle rintamalle (genelec). Onko soundi mielyttävä, en oo koskaan päässyt kuuntelemaan?

Itseasiassa soundi on imo hintaisekseen älyttömän hyvä (parilta 500e) . Ennen mulla oli amphion heliumut ja täytyy sanoa, et nää soi mun mielestä paljon paremmin. Amphionot oli jotenkin liian neutraalit/kirkkaat/mitäänsanomattomat. Oon myös huomannut, että vieraat tuntuu noista diggaavan, sillä aika moni on todennut, että kylläpäs soi skobet hyvin. Ehkä monet luulee että tolla ulkonäöllä ei voi saada hyvää soundia =) Tosin täytyy myöntää, että osa hyvästä soinnista menee vahvistimen piikkiin, joka on marantzin sr8500:n. Toimii ekat 5W A-luokassa ja vaimennuskerroin on varsin suuri. Siten sointi on yllättävän napakka/tarkka ja marantz tyyliin hieman "lämmin".

Pävitettiin vaavun kanssa eilen remontti & sisustuslaskelmaa. Remonttibudjetti näytti ylittyvän 20%: 14->17ke, mutta sisustusbudjettia ei pienennetty. Tämä on johtanut tilien täydelliseen tyhjenemiseen joka harmittaa pirusti kun olisi _niin_ paljon vielä kaikkea ostettavaa :(
#228 • • root Guest
V&V! Hienolta näyttää.

Kuuluuko Trek vielä interiöörin?

Minpodeissä näkyy olevan tuollaiset gay-ritilät.

Tulevatko nykyään vakiona vai ovatko aftermarket tavaraa?

Tarkoitus olisi heivata omat seinälle, mutta kananpaskaan on paha mennä kiinnittämään mitään fiksusti. Jos on hyviä ideoita niin otetaan vastaan.
#229 • • ville Guest

V&V! Hienolta näyttää.
Kuuluuko Trek vielä interiöörin?

Todellakin :)

Mä varmaan pidän sen nostalgiasyistä lopun elämääni, ei kehtaa luopua kun rakastuin Y-malliin vuonna 97 :heart:

Minpodeissä näkyy olevan tuollaiset gay-ritilät.

Tulevatko nykyään vakiona vai ovatko aftermarket tavaraa?

Tarkoitus olisi heivata omat seinälle, mutta kananpaskaan on paha mennä kiinnittämään mitään fiksusti. Jos on hyviä ideoita niin otetaan vastaan.

Ei tuu vakiona mukana, taisivat maksaa 35e/2kpl. Odottelin niitä helsinki sound & cinemasta 3kk, vaikka piti tulla 2vko:ssa. Oli pakko saada, sillä keltainen "silmä", tai tarkalleen ottaen keltainen väri, ei oikein sopinut värimaailmaan. Ja kyllä mä muutenkin pidän noista ton ritilän kanssa, tuli enemmän "pyörät" kun ei oo elementin kohdalla kuoppaa :)

En tiedä mitä tarkoittaa kananpaskaseinä, mutta eihän noi skobet paina paljon mitään. Ostat vaan tarpeeksi suuria ruuveja (vaikka 8*70) ja proppuja, jotka tarkoitettu pehmeälle seinämateriaalille. Ihan taatusti pysyy kun kyproclevyynkin saa 20kg painon yhdelle ruuville, kun osaa vaan valita propun oikein :)

Seinäkiinnikkeitä taisi olla saatavissa skoben värisinä ja muutenkin ovat ihan tyylikkäät.
#230 • • root Guest

En tiedä mitä tarkoittaa kananpaskaseinä.

Se on sotien välissä käytettyä rakennusmateriaalia joka koostuu hiekasta, laastista, kivistä, hiilestä, oljista, kipsistä tms. kaikesta hötöisestä materiaalista, joka on suhteellisen kovaa kuivuttuaan.

Ongelma on se, että kun seinään iskee ruuvin tai naulan, pienikin liike/muu rasitus syö tajuttoman kokoisen kolon siihen. Seinä siis muuttuu pölyksi murentuessaan.

Esim. kun sälekaihtimen pitimen proppu petti, seinää tuli alas kolmen sormen mentävän aukon verran. Täytin aukon ruotsalaisella "liquid metal"-seoksella jossa pidike on nyt pysynyt hyvin.

Täytyy kokeilla sopivan jööteillä ruuveilla ja propuilla jos sattuisi pysymään.
#231 • • kytkönen Guest
mä oon miettiny paljon miten vois minimoida noita kaapeleita himassa... (kukapa ei)

WLAN + AirPort jeesaa jo jonkun verran. Nyt on tullut myöskin projektoreita, jotka striimaa WLAN:in yli kuvaa.. nams...

Muita langattomia projektoreita kun olen tyypannut, ei kaista ole riittänyt liikkuvan kuvan striimaukseen kunnolla...

Nääkin olis ihan kivat kun muuttaa isompaan:

BOSE Virtually Invisible 191 Speakers
http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=191_sa2_package_index

BOSE Lifestyle System Expansion:
http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=new_from_bose&linksource=header_txt_new
#232 • • ville Guest

mä oon miettiny paljon miten vois minimoida noita kaapeleita himassa... (kukapa ei)

Joo, tää olisi itseasiassa pirun mielenkiintoista ja pitäisi perhetyä tähän paremmin kun vaan aikaa olisi.

Mulla on nyt suunnitelmissa toteuttaa vahvarin ja äänen/kuvan kauko-ohjaus netin kautta. Vahvariin on olemassa sarjaporttikomennot ja sen saa kiinni koneeseen. Sen jälkeen koneelle WLAN purkin kautta kiinteä IP ja serveri pyörimään. Kotoa löytyy myös Palm:n malli, jossa WLAN vakiona. Eli lopulta tarkoitus on, että tuo Palm toimii kaukosäätimenä koko kodin hifilaitteistolle (helppoa kun kaikki musiikki/dvd/kuvat tulee tietokoneen kautta). Tällä tavalla saisi periaatteessa toteutettua helposti äänentoiston koko kämppään jos hommaisi noita langattomia lähettimiä.

Tarkoitus myös olisi vetää makuuhuoneeseen äänipiuhat ja ehkä kuva, koska vahari kykenee pyrittämään kahta huonetta samaan aikaan eri lähteistä. Siten toi Palm toimii kätevästi vaikka vahvari onkin olohuoneessa. Tietysti sitten joskus pitäisi ostaa omat laitteet makuuhuoneeseen, mut nyt vaan ei oo rahaa :(

Ongelma noissa kuvastremeissa on, että ne tosiaan vaatii kaistaan ihan levottomasti. Joku HDTV kuva vie helposti älyttömästi kaistaa, ja se taas vaatii laitteistolta aika paljon. Tästä syystä ainakin itse tulee vietyä kaikki (toistaiseksi) johdoilla, jotka lopulta saa siististi piiloon jalkalistoihin tai johtokouruihin. Välillä jopa siistymmin kuin ostamalla erillisen tukiaseman, josta lähtee pari johtoa ja joka nököttää rumana varsinaisen laitteen päällä.

Mut ei varmaan mitenkään älyttömästi mene aikaa et langattomuus on kaikkialla :)
#233 • • vaavu Guest

WLAN + AirPort jeesaa jo jonkun verran. Nyt on tullut myöskin projektoreita, jotka striimaa WLAN:in yli kuvaa.. nams...

Muita langattomia projektoreita kun olen tyypannut, ei kaista ole riittänyt liikkuvan kuvan striimaukseen kunnolla...

Missä formaatissa noi projektorit oikein kuvaa vastaanottaa WLANin yli? Saa nimittäin olla aika haipakkaa kaistaa, jos mielii lähettää isoa resoluutiota tykin virkistystaajuudella ilman että kuvanlaatu kärsii...

Langattomat kaiuttimet on sinänsä ihan pop, mutta huono puoli niissäkin on, että sähköt pitää vetää sitten erikseen. Eli johdoista ei ikinä pääse eroon. :-/

Jonkun verran johtoja saa jemmattua ihan perinteisin keinoin, eli ostaa jalkalistoja, joiden sisälle saa piilotettua johtoja. Kaikkein paras ratkaisu olisi tietysti tehdä kattoon ja seiniin dedikoituja kouruja, joissa johtoja saisi itse vedettyä. Sitten joskus[TM] kun otetaan projektiksi rakentaa oma talo, pitää noi viihde-elektroniikan johdotukset ottaa huomioon jo rakennusvaiheessa.
#234 • • ville Guest

Jonkun verran johtoja saa jemmattua ihan perinteisin keinoin, eli ostaa jalkalistoja, joiden sisälle saa piilotettua johtoja. Kaikkein paras ratkaisu olisi tietysti tehdä kattoon ja seiniin dedikoituja kouruja, joissa johtoja saisi itse vedettyä. Sitten joskus[TM] kun otetaan projektiksi rakentaa oma talo, pitää noi viihde-elektroniikan johdotukset ottaa huomioon jo rakennusvaiheessa.

villevaavu goes cable:

talossa 15km johtoa \o/
#235 • • Daniel Braun Guest
Ville->

Mulle se vesipisteen läheisyys on miltei toimivan keittiön pääedellytys.
Ok, mulle toi käsienpesu jne joka käänteessä on pirun tärkeetä.
Miltei pakkomielteinen tapa.
Mut toinen on kans se et esim ku teen safkaa kaipaan sitä lavuaaria siihen lähelle siksi että kun liedellä on kaksi kattilaa & paistinpannu ja vielä uunissa jotain, on mukavaa et esim pastaveden saa nopeasti kaadettua lavuaariin jne...
Ja tietyst se et saa esim kastikkeeseen tms lorautettua lisää nestettä helposti.

Toinen on kans toi laskutila.
Sitä on oltava ympärillä paljon.
Tähän uuteen keittiöön olen tyytyväinen.
Liesitason molemmin puolin sais olla lisää tilaa, mutta se annettakoon anteeksi kun heti seläntakana on vesipiste & laskutilaa paljon.
Ja jääkaappi on ihan vieressä...

Tänään oli tarkoitus, kun oli vapaata, jatkaa remppaamista kovemmalla tahdilla.
Mutta, ajattelin viettää ihan stressittömän vapaapäivän ja antaa remontin olla.
Onhan tässä aikaa...
Jos tossa parin vapaapäivän aikana mitä nyt viikonloppuna on, sais jatkettua tätä olohuonetta + maalattua vielä noi parit listat jotka keittiöstä on maalaamatta, ni olen tyytyväinen aikatauluuni.
Vielä on perkeleesti tekemistä, mutta kyl tää tästä.
Mihinkäs tässä olis kiire.
#236 • • Keba Guest
Khah, meen känpästä tulee kyl niin girly, että huhu =D
#237 • • ville Guest
Tänään saatiin vihdoin uusi pöytä puusepältä. Alunperin haluttiin todella jykevä massiivipähkinäpuupöytä, ja kävi ilmi, että ne maksaa design liikkeissä kolmatta tuhatta. Tästä syystä etsittiin puuseppä, joka teki pöydän 750e materiaalit + 500e työ + 40e vahaus + 60e kuljetus eli yhteensä 1350. Sinänsä kallista, mutta naurettavan halpaa verrattuna liikkeisiin. Pöydän koko on 180*90*75 ja kaikkien osien paksuus 90mm. Siten painoa tuli mukavasti toistasataa kiloa :) Oikea muuttajan unelma.

Kun toi nyt vihdoin saatiin niin olohuone on taas pidemmällä. Ruokapöydän tuolit vielä puuttuu, mutta niihin ei heti ole varaa. Tähtämessä ehkä arne jacobsenin seiska tai muurahainen kiiltovalkoisena.

Mutta tässä pari kuvaa, mitä tuli tänään otettua. Kuvat ei oo yhtä hyviä kuin todellisuus, mutta antaa jotain suuntaa. Vielä on edessä paljon pikkujuttuja, mutta vähitellen alkaa helpottaa :)

Pöytä
Hifiä
Verhot
Olohuone
Tasot
#238 • • Tapsa Guest
VilleVaavu

Todella miellyttävän näköistä :)

Omaan silmään ottaa kovasti tykin roikkuvat johdot !

Mitäs tuolla lattiatasossa röpöttää tuossa viimeisessä kuvassa ?
#239 • • Hansu Guest

Verhot

Nää on kyllä mielenkiintosen näköset! Sulautuvat tosi hyvin ikkunasta avautuvaan metsämaisemaan ainakin näin kesällä kun puissa on vielä lehdet. Näyttää, että huone ikään kuin jatkuisi ulos asti. Kiva idea!
#240 • • Aulis_G Guest

VilleVaavu

Todella miellyttävän näköistä :)

Omaan silmään ottaa kovasti tykin roikkuvat johdot !

Mitäs tuolla lattiatasossa röpöttää tuossa viimeisessä kuvassa ?

villi veikkaus, jalkalistat puuttuvat tapetoinnin jälkeen?

:)