Plattarin virallinen kodin sisustustopic

769 posts, 39 pages, 223,748 views

#501 • • timppa^ Guest
Ruvettiin tossa faijan kanssa rakentamaan merbauliimalevystä tv-tasoa
suunnilleen tällaisella mallilla:

||''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''||
||
||

(ignoratkaa noi ' merkit ku phpbb trimmaa ylimääräiset speissit pois)
Musta ei tuu ikinä puuseppää. Saatana. Ton alemman hyllylevyn ja toisen
päätylevyn väliin jäi joku mystinen 1mm rako mitä ei vaan saatu eliminoitua
sitten mitenkään. Lisäks toinen päätylevy keksi haljeta yhden liimaussauman
kohdalta. Painiottelu 50-kiloisen järkäleen kanssa jatkuu huomenna. Nyt
saunaa ja bisseä.
#502 • • Edited B Guest
Noista budjeteista...

Niinkuin hyvin huomaa, niin remontteja voi tehdä hyvin erilaisilla budjeteilla ja erilaisilla tavoilla ja säästää voi monessa kohtaa jos vain haluaa käyttää hiukan aikaa ja vaivaa.

Tärkein juttu mun mielestä missä voi säästää hyvinkin suuria summia on ehdottomasti kunnollinen etukäteissuunnittelu.
Jos rempan aloittamisessa ei ole ihan tulenpalava kiire, niin kandee ehdottomasti käyttää vaikkapa muutama viikkokin ihan pelkästään materiaalien etsimiseen, työtapojen selvittämiseen, mahdollisiin lupa-asioihin tutustumiseen, tarjousten pyytämiseen, kilpailuttamiseen ja sen sellaiseen. Olisi hyvä jos koko hommasta olisi sellainen kokonaiskuva ja tietäisi missä järjestyksessä yleensäkin homat kannattaa tehdä.
Kannattaa myös jollain lailla yrittää varautua (ainakin isommissa remppaprojekteissa) mahdollisiin eteentuleviin ikäviin yllätyksiin. Kaikkeahan ei tietenkään voi ennakoida, mutta jos vain mahdollista niin budjettiin kannattanee jättää pieni vara ns. yllättäviin kuluihin.

Muutama mieleenjäänyt juttu omasta remontista, toivottavasti jollekulle on näistä parista jutusta jotain jeesiä omia remontteja suunnitellessa.

Me uusimme omassa rempassamme myös kaikki kodinkoneet ja niiden kohdalla jos haluaa nähdä hiukan vaivaa, niin säästö voi olla todella merkittävä.
Me haluttiin teräksiset koneet ja hankittavana oli siis jääkaappi/pakastin, erillisuuni, keraaminen liesitaso, liesituuletin, mikro ja astianpesukone.
Kävin hakemassa ne Tallinnasta paikallisesta kodinkoneliikkeestä, vastaavat AEG:n ja Boschin koneet olisivat maksaneet Suomessa noin 40% enemmän.
Säästää siis voi myös ilman, että joutuu tinkimään laadusta.

Itse uusimme myös kylpyhuoneen täysin ja samalla laajensimme sitä myös viereiseen vaatehuoneeseen. Näin saatiin noin puolet lisätilaa kylppäriin. Tässä kohtaa remonttia tuli oikeastaan suurimmat yllätykset ja epätoivon tunteet.
Työnähän tuo ei sinänsä ole mikään älytön homma ja taloyhtiökin kustantaa esim. vesieristeet, mutta ainakin täällä Lahdessa on Teknisen viraston toimesta tehty tuo huoneen käyttötarkoituksen muuttaminen kosteaksi tilaksi aivan käsittämättömän hankalaksi.
Teknisestä virastosta tuli virkailijasta riippuen aivan ristiriitaista tietoa esim. siitä mitä lupia ja kuvia tuohon hommaan tarvitaan. Lupia joutuikin siis täydentämään noin kymmenisen kertaa erilaisilla kuvilla ja lapuilla, täyttämään uusia kuponkeja, soittelemaan x määrä puheluita yms yms kun Tevistä ei yksinkertaisesti onnistunut saamaan tarvittavaa tietoa.

Lopulta kun käpy paloi totaalisesti kiinni ja alettiin pitämään hommasta vähän enemmän meteliä suuntaan jos toiseenkin, niin yllättäen palvelutasokin alkoi hiukan parantua.
Uskomattoman paskaa palvelua siis ja tämän syystä remppa viivästyikin kylppärin osalta reilulla kuukaudella.
Sinänsä aika ihmeellistä, että noinkin pieneen hommaan joutuu ottamaan sekä rakennusmestarin, että taloyhtiön määräämän rakennusvalvojan valvomaan miten duunit tehdään. Hiukan tuntuu moinen liioittelulta ja rahastukselta.

Näistä lupiin liittyvistä asioista kannattaakin ottaa etukäteen selvää niin paljon kuin mahdollista eikä vain luottaa sokeasti viranomaistahon ammattitaitoon. Esim netistä löytää kyllä melko helposti todella paljon infoa asioista, olisi itsekin pitänyt enemmän aktiivisesti kaivaa sitä tietoa.

No mutta remppa on meidän osalta jo about ohi - niitä perinteisiä jalkalistojahan toki laitellaan vielä pariin paikkaan sitten joskus kolmen vuoden päästä :)

Remontointi ei varmasti sovi kaikille ja jotkut haluavatkin ehdottomasti mielummin uuden asunnon kuin kunnostaa vanhan.
Mun mielestä onkin tärkeä ennen asunnon ostopäätöstä tietää tarkkaan kumpaa haluaa. Itse diggailen nimenomaan vanhojen talojen tunnelmasta, paksuista kiviseinistä, korkeista huoneista ja persoonallisista pohjaratkaisuista.

Remppaa tehdessä tulee varmasti hetkiä, jolloin mitta on aivan täynnä ja on valmis polttamaan kaikki työkalut ja pistämään kämpän samantien lihoiksi.
Itsellä tuon kylppäriepisodin lisäksi vaikeimmat hetket olivat oikeastaan silloin kun mitään ns. näkyvää edistymistä ei tapahtunut. Pitää kuitenkin muistaa, että mitä paremmin pohjatyöt, tasoitukset, kaadot jne tekee, niin sen helpompi on saada siitä näkyvästä pinnasta juuri sellainen kuin haluaa.

Kannattiko remppa? Ehdottomasti!
Tekisinkö uudestaan? Ehdottomasti!
#503 • • B Guest
Oho, meinas tulla kahteen kertaan sama :)
#504 • • Edited ville Guest

Työnähän tuo ei sinänsä ole mikään älytön homma ja taloyhtiökin kustantaa esim. vesieristeet, mutta ainakin täällä Lahdessa on Teknisen viraston toimesta tehty tuo huoneen käyttötarkoituksen muuttaminen kosteaksi tilaksi aivan käsittämättömän hankalaksi.

Sinänsä aika ihmeellistä, että noinkin pieneen hommaan joutuu ottamaan sekä rakennusmestarin, että taloyhtiön määräämän rakennusvalvojan valvomaan miten duunit tehdään. Hiukan tuntuu moinen liioittelulta ja rahastukselta.

Mä otin kans selvää ennen remonttia, mitä vessan laajentaminen olisi vaatinut, mutta jätettiin homma sikseen kun selvisi millainen toi lupaprosessi on. Parempi odotella putkiremppaa ja tehdä siinä samassa.

Mut en mä silti koe, että noi säädökset on liian tiukkoja. Esim viereisessä taloyhtiössä oli viimeisen kahden vuoden aikana 9 vesivahinkoa ja näistä 8 oli just tällaisia "no vähän laajennettiin vessaa ja ei tehty hommaa viimeisen päälle". Jos ja kun noita ei valvonta kunnolla niin jengi oikeesti tekee siitä mistä aita on matalin ja tämä lopulta johtaa rakennevaurioihin, joita ei suinkaan korjaa asukas vaan taloyhtiö. Parempi tehdä kerralla kunnolla ja nähdä vähän enemmän vaivaa kun tehdä puoliksi ja kuitenkin korjata jälkikäteen :)
#505 • • dixoff Guest

Mut en mä silti koe, että noi säädökset on liian tiukkoja. Esim viereisessä taloyhtiössä oli viimeisen kahden vuoden aikana 9 vesivahinkoa ja näistä 8 oli just tällaisia "no vähän laajennettiin vessaa ja ei tehty hommaa viimeisen päälle". Jos ja kun noita ei valvonta kunnolla niin jengi oikeesti tekee siitä mistä aita on matalin ja tämä lopulta johtaa rakennevaurioihin, joita ei suinkaan korjaa asukas vaan taloyhtiö. Parempi tehdä kerralla kunnolla ja nähdä vähän enemmän vaivaa kun tehdä puoliksi ja kuitenkin korjata jälkikäteen :)

Itse asun kämpässä, jossa joskus takavuosina oli vähän "korjailtu" kylpyhuonetta jonkun aikaisemman asukkaan toimesta. Niinpä tässä viimeisen vuoden sisään on asuntoni edellinen asukas joutunut remontoimaan näiden edellisten tunarien jäljiltä kylpyhuoneen kuntoon, ja nyt se onkin oikein asiallisesti laitettu, eikä siitä pitäisi olla enää mitään ongelmia.

Mutta eipä siinä vielä kaikki: Ennen tätä viimeisintä korjausta vessasta olikin sitten valunut pikkuhiljaa kosteutta rakenteisiin useiden vuosien ajan niin, että tässä menneinä kuukausina vesivahinkoja on korjattu ainakin kahdessa alemmassa kerroksessa. Niin että onnea vaan vessaremonttiin kaikille, suosittelen lämpimästi hoitamaan homman asiantuntijavoimin, koska se joka mahdollisesta tyrimisestä on vastuussa, ei oletettavasti selviä ihan taskurahalla.
#506 • • B Guest

Mä otin kans selvää ennen remonttia, mitä vessan laajentaminen olisi vaatinut, mutta jätettiin homma sikseen kun selvisi millainen toi lupaprosessi on. Parempi odotella putkiremppaa ja tehdä siinä samassa.

Siis kaikki tarvittavat paperit yms joita luvan saamiseksi vaaditaan ovat kyllä asiakkaan helppo hoitaa.
Lähinnä korventaa virallisen tahon, eli tässä tapauksessa Teknisen Viraston kohtelu, palvelu ja yleensäkin asenne koko hommaa kohtaan.

Mun käsittääkseni kun menen heille asioimaan ja sanon että "hei, tällainen ja tällainen remppa olisi suunnitelmissa, mitä lupia, mitä kuvia ja mitä muita mahdollisia lappuja tähän tarvitaan" niin kyllä mun mielestä sieltä pitäisi asiakkaan saada yksiselitteiset ohjeet kysymiinsä asioihin. Eikä niin kuten meillä, että hommataan tarvittavat paperit ja kuvat annettujen ohjeiden mukaan ja niitä palautettaessa toinen virkailija sanoo että tähänhän tarvii vielä sen ja tän ja tuon. Tuota sirkusta kun jatkuu vieläpä useampaan otteeseen, niin jossain vaiheessa alkaa hiukan :)
hyytymään.
Tällaisia perus kylpyhuoneremontteja tehdään kuitenkin nykypäivänä todennäköisesti melkoisesti eli lupakäytännöt pitäisi käsittääkseni varsinkin viranomaisilla olla aika hyvin hanskassa. Eli mulle toi ainakin kielii ainostaan välinpitämättömyydestä asiakasta kohtaan.
Itse lupapäätöshän tulee sitten hyvinkin nopeasti kun tosiaan kaikki tarvittava on saatu haalittua kokoon.

Vesieristyksestä tehdyt tiukahkot säädökset ovat munkin mielestä ehdottoman hyvä juttu, mutta ihmettelen ettei noita sitten kuitenkaan valvota yhtä tiukasti.
Vaikka hommaan tosiaan vaaditaan sekä rakennusmestari, että rakennusvalvoja, niin käytännössä heidän tekemä "kunnollinen" valvonta on sitä, että kirjataan ylös käytetyt vesieristysaineet, otetaan kuva lattiaviemäristä ja kurkataan nopsaan kylppärin ovesta sisään.

Mä en kyllä myös ymmärrä ollenkaan sitä, miksi joku menee aidan matalimmasta kohdasta kun tekee remonttia omaan asuntoonsa ja varsinkin kosteisiin tilaan. Sehän on sama kuin puukottaisi itseään selkään.
Ei mulle ainakaan olisi tullut mieleenkään joidenkin vesieristeiden kanssa alkaa oikomaan tai tehdä saumauksia vähän "sinne päin". Noi on kuitenkin asioita, jotka vaikuttaa paitsi asumismukavuuteen, niin myös jälleenmyyntiarvoon.
#507 • • txgov Guest
Löysinpäs edukkaan valaisimen vielä baarin päälle.

keittio_val.JPG

-T
#508 • • OSC8 Guest
Huh huh, äijä kyllä hanskaa ton, hiton hyvältä näyttää! :cool:
#509 • • ville Guest
Saatiin vihdoin lasiliikkeestä baarikaapin lasiovi ja laitettiin se paikoilleen:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/Lasi.jpg

Toi tila on sellainen vanhanajan perunavarasto, joka aukeaa parvekkeelle. Eristykset ei oo kovin paksut (about 50mm styroksia ja puuverhoilu), joten kaapin sisälämpötila on aina huomattavasti huoneilmaa alhaisempi. Varsinkin näin talvella tosi kiva, kun saa kerralla kaikki viinapullot kohtuuviileäksi :)
#510 • • txgov Guest

Saatiin vihdoin lasiliikkeestä baarikaapin lasiovi ja laitettiin se paikoilleen:

Toi tila on sellainen vanhanajan perunavarasto, joka aukeaa parvekkeelle. Eristykset ei oo kovin paksut (about 50mm styroksia ja puuverhoilu), joten kaapin sisälämpötila on aina huomattavasti huoneilmaa alhaisempi. Varsinkin näin talvella tosi kiva, kun saa kerralla kaikki viinapullot kohtuuviileäksi :)

Tyylikäs veto vaihtaa viileäkaapin ovi lasiseen. Saitteko suoraan lasiliikkestä tilattua helat/ vetimen tuohon oveen vai pelkät poraukset lasiin?

btw; hassua miten tuo kuva näyttää tietokone mallinnukselta, varsinkin tuo uuden oven vedin. :cool:

-T
#511 • • Dirt Guest
jee jee, sain porukoilta lahjaksi skandinaavidisainin klassikon..

m_27268.jpg

mä vaan aina luulin et toi on hurrien tekemä kapistus, mut joku suomalainen on sen suunnitellut.
#512 • • txgov Guest

mä vaan aina luulin et toi on hurrien tekemä kapistus, mut joku suomalainen on sen suunnitellut.

Eikös tuo ole Harri Koskisen Block-valaisin.

-T
#513 • • Dirt Guest
kyllä.
#514 • • txgov Guest
Todella hieno esine tuo valaisin. Harri Koskinen on suunnitellut paljon sellaista jota olisi kiva omistaa. Kuten tuo woodnotesin K tuoli, joka vilahtelee aika monissa sisustuslehtien kuvissa. Tosin olen jo iskenut silmäni Stokken Peel tuoliin, mutta tuo hinta on vielä vähän jarruttamassa hankintapäätöstä. :)

-T
#515 • • ville Guest

Tyylikäs veto vaihtaa viileäkaapin ovi lasiseen. Saitteko suoraan lasiliikkestä tilattua helat/ vetimen tuohon oveen vai pelkät poraukset lasiin?

Toi syvennys on itseasiassa sellainen, jota me jouduttiin modaamaan aika paljon. Koska noi side-by-side jääkaappipakastimet on normaalia syvempiä & korkeampia, niin me jouduttiin sekä syventämään että lisäämään korkeutta vanhaan kylmäkaappiin. Käytännössä koko kaappi piti purkaa ja rakentaa uudelleen niin että siihen saatiin valettua laattalattia. Uuden tilan jaoin kahtia uudella väliseinällä ja siten vanhan kylmäkaapin ovi ei ollut käyttökelpoinen.

Kaikista remonttijutuista jos miettii, niin toi syvennys on yksittäisistä asioita se, johon taisi tuhlaatua aikaa kaikkein eniten. Mutta toisaalta oli toi vaivan arvoinen, sillä suuri jääkaappi kylmävesiautomaatilla ja baarikaappi on sellaisia kivoja pikkujuttuja joita osaa itse arvostaa :)

Itse ovi tuli espoonlahden lukko & lasista, josta saa tosi halvalla erilaisia laseja ja peilejä. Saranat löysin googlella ja niiden maahantuoja on John Berger, jälleenmyyjänä lasimestari bergholm. Lasiliikkeelle piirsin kuvan lasista, jossa reijät sekä saranoille & vetimielle ja sitten itse asennettiin ovi vaavun kanssa. Lasioven vedin on sama, joka meillä on käytössä kaikissa kaapinovissa.

Pikkusen ne lasiliikkeessä epäile, että tuleeko toi kestämään sillä saranoiden reijät on 20mm ja ne sijaitsee 6mm lasin reunasta. Mut hyvin näyttää ainakin toistaiseksi kestävän :)
#516 • • Edited ville Guest

Todella hieno esine tuo valaisin. Harri Koskinen on suunnitellut paljon sellaista jota olisi kiva omistaa. Kuten tuo woodnotesin K tuoli, joka vilahtelee aika monissa sisustuslehtien kuvissa.

Joo, se on kyllä suosittu, mut mä en kyllä tajua mitä erikoista siinä tuolissa on ... jotenkin liian tylsän & tavanomaisen oloinen, kun vertaa moniin muihin tuoleihin.

Mut makuasia tietysti :)

edit: mut onhan harri koskisen tuotteet keskimäärin todella tyylikkäitä ja viimeisteltyjä, monia tuotteita kyllä mielellään omistaisi
#517 • • Edited ville Guest
Tossa on kuva työhuoneen seinämaalauksista. Etsinnässä vielä rokokoohenkinen tuoli, joka raiskataan samalla kultamaalilla jota seinissä, lisäksi työpöydälle littu näyttö ja verhot pitäisi laittaa ylös. Jotain pikkukoristeita tarvii varmaan ja ehkä lampetit seinälle, mut aika pitkällä on tämäkin huone:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/29TyoHuoneSeinaMaalaus.htm

ja matto tosiaan lähti. Jos joku haluaa ostaa ikean 2m punaisen pyöreän ps-maton niin saa ilmoittaa. Kunto hyvä, mattona erinomainen, uutena 250e, nyt vaikka 50e?
#518 • • OSC8 Guest

Tossa on kuva työhuoneen seinämaalauksista.

:eek:

Koskas teidän kämppä esitellään Deko-lehdessä tai sisustajan asunnossa??? Kyllä toimii siis.. :happyroll:
#519 • • txgov Guest

Tossa on kuva työhuoneen seinämaalauksista. Etsinnässä vielä rokokoohenkinen tuoli, joka raiskataan samalla kultamaalilla jota seinissä, lisäksi työpöydälle littu näyttö ja verhot pitäisi laittaa ylös. Jotain pikkukoristeita tarvii varmaan ja ehkä lampetit seinälle, mut aika pitkällä on tämäkin huone:

Rohkean maalarin palkinto lähtee kyllä tosta. *respektiä.*
Minkä tyyppistä rokokoohenkistä tuolia kaipailette, rennompaa (jos nyt rokokoon pehmustettuja tuoleja rennoiksi voi sanoa ;) ) vai sitten jotain ryhdikkäämpää?

Laitala Oy ainakin tekee jotain tuon tyylin huonekaluja.
http://www.laitala.com

-T
#520 • • ville Guest
kiva huomata en jengi ei täysin kauhistu tosta huoneesta =)

tulee varmaan jakamaan mielipiteitä aika voimakkaasti....

Minkä tyyppistä rokokoohenkistä tuolia kaipailette, rennompaa (jos nyt rokokoon pehmustettuja tuoleja rennoiksi voi sanoa ;) ) vai sitten jotain ryhdikkäämpää?

Ranskalaisrokokootyyliä, pehmusteita saa olla ja mielellään käsinojilla. Tuolin kunto voi olla mitä vaan, ehkä kuitenkin mahdollisimman huono, sillä tuolille tehdään jokatapauksessa täydellinen kunnostus. Maalina tulee olemaan kultamaali ja verhoiluna jotain täysin överiä kuten valkoista karvaa :hah:

Tällä hetkellä luetaan muutamia myyntipalstoja ja huutokauppojen sivuja, sillä rahaa ei olisi käytettävissä kovin paljoa ... uudet tuolit on siten ikävä kyllä poissa laskuista :(