Mä otin kans selvää ennen remonttia, mitä vessan laajentaminen olisi vaatinut, mutta jätettiin homma sikseen kun selvisi millainen toi lupaprosessi on. Parempi odotella putkiremppaa ja tehdä siinä samassa.
Siis kaikki tarvittavat paperit yms joita luvan saamiseksi vaaditaan ovat kyllä asiakkaan helppo hoitaa.
Lähinnä korventaa virallisen tahon, eli tässä tapauksessa Teknisen Viraston kohtelu, palvelu ja yleensäkin asenne koko hommaa kohtaan.
Mun käsittääkseni kun menen heille asioimaan ja sanon että "hei, tällainen ja tällainen remppa olisi suunnitelmissa, mitä lupia, mitä kuvia ja mitä muita mahdollisia lappuja tähän tarvitaan" niin kyllä mun mielestä sieltä pitäisi asiakkaan saada yksiselitteiset ohjeet kysymiinsä asioihin. Eikä niin kuten meillä, että hommataan tarvittavat paperit ja kuvat annettujen ohjeiden mukaan ja niitä palautettaessa toinen virkailija sanoo että tähänhän tarvii vielä sen ja tän ja tuon. Tuota sirkusta kun jatkuu vieläpä useampaan otteeseen, niin jossain vaiheessa alkaa hiukan :)
hyytymään.
Tällaisia perus kylpyhuoneremontteja tehdään kuitenkin nykypäivänä todennäköisesti melkoisesti eli lupakäytännöt pitäisi käsittääkseni varsinkin viranomaisilla olla aika hyvin hanskassa. Eli mulle toi ainakin kielii ainostaan välinpitämättömyydestä asiakasta kohtaan.
Itse lupapäätöshän tulee sitten hyvinkin nopeasti kun tosiaan kaikki tarvittava on saatu haalittua kokoon.
Mut en mä silti koe, että noi säädökset on liian tiukkoja. Esim viereisessä taloyhtiössä oli viimeisen kahden vuoden aikana 9 vesivahinkoa ja näistä 8 oli just tällaisia "no vähän laajennettiin vessaa ja ei tehty hommaa viimeisen päälle". Jos ja kun noita ei valvonta kunnolla niin jengi oikeesti tekee siitä mistä aita on matalin ja tämä lopulta johtaa rakennevaurioihin, joita ei suinkaan korjaa asukas vaan taloyhtiö. Parempi tehdä kerralla kunnolla ja nähdä vähän enemmän vaivaa kun tehdä puoliksi ja kuitenkin korjata jälkikäteen :)
Vesieristyksestä tehdyt tiukahkot säädökset ovat munkin mielestä ehdottoman hyvä juttu, mutta ihmettelen ettei noita sitten kuitenkaan valvota yhtä tiukasti.
Vaikka hommaan tosiaan vaaditaan sekä rakennusmestari, että rakennusvalvoja, niin käytännössä heidän tekemä "kunnollinen" valvonta on sitä, että kirjataan ylös käytetyt vesieristysaineet, otetaan kuva lattiaviemäristä ja kurkataan nopsaan kylppärin ovesta sisään.
Mä en kyllä myös ymmärrä ollenkaan sitä, miksi joku menee aidan matalimmasta kohdasta kun tekee remonttia omaan asuntoonsa ja varsinkin kosteisiin tilaan. Sehän on sama kuin puukottaisi itseään selkään.
Ei mulle ainakaan olisi tullut mieleenkään joidenkin vesieristeiden kanssa alkaa oikomaan tai tehdä saumauksia vähän "sinne päin". Noi on kuitenkin asioita, jotka vaikuttaa paitsi asumismukavuuteen, niin myös jälleenmyyntiarvoon.