Plattarin virallinen kodin sisustustopic

769 posts, 39 pages, 223,554 views

#41 • • dixoff Guest

Mun mielestä kokonaan valkoinen sisustus on ihan vihoviimeinen. Kun istuu valkoisella sohvalla valkoisessa huoneessa, tulee vaan jotenkin tosi orpo olo. Lisäksi valkoinen on aika kylmä ja steriili väri ja kuvittele miltä esim. lehdet ja kirjat näyttävät kokonaan valkoisen huoneen pöydällä.

Mulla taas kummittelee mielessä se, miltä valkoinen sisustus näyttää sen jälkeen kun se on nähnyt jokusen vuoden elämää. Tahrat, naarmut, yleinen nuhjuisuus hyppää valkoisesta aivan erityisen hyvin silmille. Steriili sisustus vaatii aivan liian steriilejä elämäntapoja, eli ei mulle. About samasta syystä en osta koskaan valkoisia vaatteita.
#42 • • dixoff Guest

Mielestäni televisio, varsinkin suuressa koossa, on hyvin hankala sisustettava. Käytännössä se usein vaatii jonkin erillisen tason ja luonnollisesti ympärille tulee myös myös elektroniikka kuten vahvari, cd ja skobet. Tällaista määrää elektoniikkaa on todella veikea "sisustaa" niin, että se ei olisi ensimmäinen asia, joka silmille hyppää.

Mulle kelpaisi oikein hyvin iso televisio, mutta niin kauan kuin vaihtoehtona on joko arkkupakastimen kokoinen pönttö tai 4000+ euron taulu, ajattelin pärjätä 20-tuumaisella perustelkkarilla. Taulutelkkari sitten, kun hinnat vähän arkipäiväistyvät. Videotykki olisi kiva, mutta kun olohuoneemme seinäpinta-alasta turhan suuren osan vievät kirjoilla ja levyillä täytetyt hyllyt, voi kunnon kotiteatteria harkita vasta siinä vaiheessa, kun saa yhden huoneen lisää asuintilaa.

Äänentoiston ajattelin jossain vaiheessa laittaa uusiksi, mallitkin on jo oikeastaan katsottu. Pitäisi vain säästää vielä vähän ja mennä kauppaan. Samoin nykyisellään tietokone vie turhan paljon pöytätilaa, sen voisi kyllä vaihtaa läppäriin, ja toisaalta litteä näyttökin auttaisi jo aika paljon. Harvemmin sitä tietokoneelta vaatii niin kummoisia, että siihen ihan välttämättä tarvitsisi kookasta pöytäkonetta.

Muilta osin olen nykyiseen sisustukseen kohtuullisen tyytyväinen. Huonekaluja haaliessa ei ole ollut mikään ihmeempi kokonaisuus mielessä, ja kaikki kalusteet ovat olleet aikaisemmissakin asunnoissa käytössä. Jostain kumman syystä ne vaan kaikki sopivat hyvin sisustukseen; ehkä siksi, että niissä ei juuri kauhean räikeitä tekeleitä ole, aika hillittyjä kalusteita, puuta ja muita luonnollisia värisävyjä. Myös valaistus on aika hillitty. Jostain syystä en kotonani tykkää lainkaan olohuoneen kattovalosta, enkä siksi sitä käytä kuin poikkeustapauksissa, vaikka sellainen katossa roikkuukin.
#43 • • Remotion Guest

joka tapauksessa väliaikaisratkaisu kunnes saa isomman kämpän jonne mahtuu vaikkapa tällainen).

Kaverilla on pari tuollaista (tai hyvin lähelle samanlaista) ja en voi kyllä suositella. Aivan hirvittävän kolossaalinen,pilaa kodikkaan fiiliksen täydellisesti. Lisäksi tuo alumiininen kehikko ja noi "kaiteenpätkät" messutilassa ihan ok:lta mutta on aika vammasen näkönen kotona.
#44 • • Tapi T Guest

joka tapauksessa väliaikaisratkaisu kunnes saa isomman kämpän jonne mahtuu vaikkapa tällainen).

Kaverilla on pari tuollaista (tai hyvin lähelle samanlaista) ja en voi kyllä suositella. Aivan hirvittävän kolossaalinen,pilaa kodikkaan fiiliksen täydellisesti.

Tuo on muistaakseni Le Corbusierin klassikkotuoli, joka ainakin mulle tuo mieleen ennemmin toimiston vastaanottoaulan kuin kodin.

Kieltämättä tuoli on kyllä tyylikäs, mutta vaatii paljon tilaa ympärilleen.
#45 • • Taedium Guest

kiva sisustaa huoneet eri tyyleillä ja väreillä.

Meillä oli tarkoitus sisustaa mageeks se meidän kämppä, tosin muutamme juuri pois, niin eipä jaksa panostaa.

Olemme vähän jo tehneet olkkarista pehmeämpää. (Keittiön ja ruokailusalin sisustuksesta pistin hanttiin, kun se halus kaikki mahdolliset kodinkoneet näkyville. Prkl. Meillä on kaappeja sitä varten. Itse asiassa enemmän kaappeja ku tavaroita niihin.) Idea oli tehdä siitä (olkkarista) viherkasvien ympäröimä ja kaikki kulmat tehty pyöreiksi kankailla. Yksi nurkka on redi, mutta sekin tulee alas sieltä ennen muuttoa. Ja kymmenisen viherkasvia tällä hetkellä. (Tarviiks kukaan? Niitä emme muuta.)

Toinen idea oli että chillouthuoneesta tekisimme 60-luvun henkisen. Sinne hernesäkeille retkottamaan ja pavun malliselle pöydälle punaviinilasi. Koska muutamme, jätimme sen sellaiseksi kun se on. Minähän siellä eniten aikaani vietän. Eli siellä on sohva ja iso "A" kirjain. Ja pieni lukupöytä.

Eteishallista ja portaikosta kävimme kädenvääntöä. Kämppis halus siitä viidakon ja valokuvia seinät täyteen. Minä tyhjän. Sovimme kompromissin, että portaiden ylle hyllykköön pari kasvia ja mustavalkokuvia muutama seinille. (Onneks tulee muutto, se suunnitteli siihen portaikkoon värivaloja jotta saa kuville väriä...)

Meillä on aina kiva kantelu kämpässä. Kämppis jostain syystä diggaa ku pyörä on huoneen nurkassa. Ei paljo kiinnostais jos se olis sen oman huoneen nurkassa. Mut pakko olkkarin nurkassa. En vietä aikaani telkkarihuoneessakaan, joten siellä se vois sitä pitää jos tykkää. (Vaan eipä ole tilaa.) No, aina kannan sen tsygän ylimääräiseen huoneeseen joka on varastotilana, se sieltä sit sen ruokailusaliin ku siellä on kaakeilit lattialla, fiksaa sitä hetken ja jättää olkkariin. Ja minä kannan ylimääräiseen huoneeseen.

Ja jos eteisen ja eteishallin siivoan kokonaan tyhjäksi, sen on pakko kantaa työkalupakki nurkkaan. Työkalupakki toisaalta on ihan mageen näkönen. Mutta käytännöllisempää olis jos se on muiden työkalujen lähellä ja muita työkaluja en halua eteiseen. (Tai no toisaalta sellanen vanha katupora kiillotettuna ja putsattuna olkkarin nurkassa olis mageen näkönen. Ja pari metriä korkee laivan ankkuri pihalla.)

Toi olis ollu siisti sisustaa jos ois asunu vielä vuoden pari. Mut eipä enää tässä maassa kauaa viivytä.
#46 • • Tapi T Guest

Samoin nykyisellään tietokone vie turhan paljon pöytätilaa, sen voisi kyllä vaihtaa läppäriin, ja toisaalta litteä näyttökin auttaisi jo aika paljon.

Mun mielestä paras tapa ratkaista tietokoneongelma on ostaa minitornikotelo, jonka sijoittaa kaappiin. Kun tähän yhdistää tyylikkään litteän näytön ja cordless dekstopin, on salonkikelpoinen kokonaisuus valmis.

Omasta mielestäni kannettava ilman erillistä näppistä ja näyttöä sopii ainoastaan tilapäiseen työskentelyyn.
#47 • • Edited Remotion Guest
mun nykyinen sisustus on aivan hirvee joten ei puhuta siitä mitään. Asun vielä vanhempien nurkissa ja tilaa on maksimaalinen 8,5 neliöä. :panic:

Olis hauskaa ja samalla äärimmäisen kiehtovaa ja haastavaa sisustaa jotain isoa taloa jossa oi vähän eri tasoja ja avaruutta... noh nyt oon kuitenkin muuttamassa spurgulaan yksiöön joten kun tilaa ei ole paljoa niin se pitää käyttää maksimaalisesti minimalistisesti hyväksi.

Inhoan yli kaiken näitä sotkan koivunvärisiä kasaa itse kalustelevyistä lerpattava mörskö-koti teemoista. Ei sovi vaan mulle.

Aion pyrkiä super tyylikkääseen kokonaisuuteen, välttäen kuitenkin liikaa kliinisyyttä. tummaa puuta, murrettua valkoista harmaakin käy kunhan se on melko tummaa tai tumman ruskeaa, alumiini on täysin out. väreinä joku yksi väri, esim sininen josta muutamaa suht lähellä toisiaan olevia sävyjä joista esim toinen vähän voimakkaampi ja toinen hieman kirkkaampi. Lisäksi pieniä kirkkaan värisiä detaileja, esim 4 kirkasta eriväristä cd:n kantta seinällä tms. Koska huone on pieni niin ei missään nimessä mitään korkeita kalusteita, pidän muutenkin sellaisesta avarasta ja matalasta sisustuksesta, se futon vois olla hyvä vaihtoehto, sais sängyn enemmän kenttään.
Verhot ja valaistus ovat erittäin tärkeitä elementtejä sisustuksessa, niihin pitää panostaa. Mulla on tällähetkellä shampanjan valkoiset jotka tulevat saamaan seurakseen ehkä sinistä ja tummaa pronssia tai lähes mustaa verhoa.
Mun ainoa valaisin on tällä hetkellä harjattua metallia oleva kolmiosainen ympyrän muotoinen levy katossa johon on upotettu 9 super pientä tuikkua. Valaistus teho on aika mitätön joten pitänee laittaa muutama kapea ylöspäin valaiseva, alaspäin suippeneva lamppu eteiseen ehkä samanlainen ympyrä kuin ed. mainittu.

Audio härveleiden asettelu on tietysti tarpeen vähän ylemmäksi ettei selkä pauku miksaillessa, joten se tulee vaatimaan sitten ponnisteluja mihin ne laittaa...

Kaverilla on tosiaan just tosi tarkkaan musta/hopeen harmaa/valkoinen koko sisustus ja se liian kliininen ja kodista puuttuu se henki.

no niin enempää en paljasta mutta ainoa mitä tulee varmuudella siirtymään nykyisestä kämpästä on varmaankin päistä katkaistun soikion muotoinen subwoofer.

edit: kuvat :)
#48 • • Wayne G Guest
Seuraava huonekalu ostoslistalla on: Yrjö Kukkapuron Karuselli. Ehdottomasti tyylikkäimpiä ja nojatuoleja ja sit kun siihen istuu... :hearts: :hearts:

Tälle hetkellä Karusellia tuuraa http://www.lindfors.net/images/031.JPG oma tuoli on tosin verhoiltu punaisella alcantrella.

Loppupeleissähän sänky näyttelee aika merkittävää osaa huonekaluista. Huonossa sängyssähän ei tuu nukkumisesta mitään ja väsyneenä ei tuu mistään mitään.... :(
Meidän taloudessa on vanhemmilta saadut laadukkaat patjat, jolla ei oltu nukkuttu viikkoa kauempaa (ei sopinu faian selälle :D ) ja patjat on ripustettu IKEA:sta ostetun rungon päälle. Veikkauksen uusimmassa tv-mainoksessa on muuten just sama runko.

Nimim. 180*200cm :cool:
#49 • • hexasonik Guest

[:eek: Ohhoh, turkulaiseksi putiikiksi valmistavat tosi päheetä tavaraa!!

mahtaa olla hitonmoinen yllätys, että espoon ulkopuolellakin esiintyy älyllistä elämää! :D
#50 • • Edited valo Guest
edit: ei kahteen kertaan :)
#51 • • valo Guest
Kotoa muuttaessani en ottanut mitään järeämpää mukaan, vain oikeastaan vaatteet/muutaman viinilasin/koulukirjat. Nyk. kämppä on tietysti osittain muuttunut mun muutettua sinne, mutta pääasiassa se on poikaystävän sisustama.

Mulle tärkeitä asioita ovat valo (kuinkas muuten :rolleyes: ) ja avaruus. Puhtaanvalkoiset seinät ja lattia tummanruskeaa parkettia olisi unelma. Monesti on tuntunut siltä, että olisi todella sääli peittää kaunis lattia matolla. Lämmin villamatto puolustaa kuitenkin paikkaansa Suomen ilmastossa. Mielellään yksivärisenä+käsinsolmittu.

Pidän yksinkertaisuudesta kaikessa sisustuksessa; ylimääräiset tavarat pidän mielellään pois silmistä esim. kaapeissa ja "kivoja" pikku koriste-esineitä ei mun kämpästä juuri löytyisi. "Kyllä kodissa pitää olla elämisen jälki" ei myöskään edusta ajatussuuntaani, mutsin kylläkin :crybaby:

Monet ns. desingliikkeet myyvät kamaa toisinaan todella ylihintaan ja itse ainakin pyrin tarkastelemaan hinta/laatusuhdetta. Löysin esim. Ikeasta tod. kivan (ja toimivan) leipälaatikon, mutta mitään sohvaa en sieltä todellakaan ostaisi. Skanno ja Emporium IMO tällä hetkellä varteenotettavimmat sisustusliikkeet Helsingissä.

Vaikka yksinkertaisuudesta pidänkin niin en silti tingi mukavuudesta, esim. sohvan pitää olla iso ja upottava. En ole koskaan ymmärtäny sellaisia pelkistetyn designin "helmiä" kuten futonit ja sohvat/nojatuolit joiden selkänoja loppuu alle puoleen selkään...

Elektroniikka ei häiritse, kunhan se on nykyaikaista, esim. Dellin tietokone+litteä näyttö jne. Telkku on Sonyn hopeanharmaan Trinitron ja mun mielestä ihan jees. Se on mun oma :hearts:

Muo suututtaa yli kaiken toi kauhee kaapeliviidakko tos koneen, vahvarin,
kajareitten ja monitoreitten takana. Kerää pölyäkin ja näyttää rumalta :mad:

Nykyisessä kämpässä vähän sama ongelma. Oon odotellu jo varmaan kymmenisen vuotta, että johdoton tekniikka kehittyis niin paljon, että siihen ois oikeasti edes joskus lähitulevaisuudessa varaa. Johtoja ei varsinkaan viitsisi vedellä kulkuväylien läpi... :scared:
#52 • • mekaanikko Guest

Tuo on muistaakseni Le Corbusierin klassikkotuoli, joka ainakin mulle tuo mieleen ennemmin toimiston vastaanottoaulan kuin kodin.

Sepä se, ja kyllä, aulakalustehan se on. Mutta itse diggaan teollisuus- ja toimistokalusteiden "väärinkäytöstä" kotitarkoituksiin. Ei kaikki suinkaan toimi siinä tarkoituksessa, mutta toi kyseinen Le Corbusierin tuoli on paitsi tyylikäs, myös aivan mielettömän mukava istua ja klassikoksi varsin kohtuullisen hintainen. Ei se nyt mulla ainoana vaihtoehtona ole kun kalustusta lähtee laajentamaan, mutta yhtenä varteenotettavana kylläkin.

Se jäi viimeksi sanomatta että itse olen miettinyt että teettäisi itse puusepällä jotain simppelimpiä kalusteita (pöydät esimerkiksi). Saisi just sitä mitä haluaa eikä tarvitsisi maksaa designista jonka osaa itsekin tehdä.
#53 • • diezel Guest

Muo suututtaa yli kaiken toi kauhee kaapeliviidakko tos koneen, vahvarin,
kajareitten ja monitoreitten takana. Kerää pölyäkin ja näyttää rumalta :mad:

Voihan Teollisuus-Etolasta käydä ostamassa sellaista kaapelispiraalia jota saa ainakin sieltä mustana jonka sisälle saa nopeasti/siististi/helposti irtonaisia piuhoja yhteen.
#54 • • Karo Guest

Minkälaisia sisustusfantasioita ihmisillä on?

Voih, niitä on paljon. "Isona" haluaisin asua kauniissa puisessa omakotitalossa. Puutarha yrttitarhoineen (hehe) ja omenapuineen. Sisällä paljon puuta. Keittiön pitäisi olla ISO. Siellä kaikkia ihania keittokirjoja, kuivattuja yrttejä, kauniita astioita, kivoja purkkeja ja purnukoita jne. Keittiö olisi talon sydän, koska pidän niin paljon ruoanlaittamisesta. Siellä voisi sitten istua ystävien kanssa istua iltaa punaviinin kera. :hearts:

Vähän toisenlainen sisustusfantasia on Eero Aarnion pallotuoli. Ulkoa musta ja sisältä vihreä. Kokeilin sellaista kun Aarnion näyttely oli Taidehallissa. Ihastuin heti. Tuoli oli miellyttävä ja turvallinen, kuin pesä. Paha maailma ja kaikenlaiset äänet vaimenivat ulkopuolelle. Lisäksi tuoli on mielestäni melko esteettinen. Niitähän teetetään edelleen toivomusten mukaan. Sata euroa kuussa kun panisi talteen, niin ei menisi montaakaan vuotta kun sellaisen saisi. Tarvitsee kuitenkin varsin paljon tilaa ympärilleen, joten ei ehkä lähivuosien realistinen unelma. Sisällehän voi tänä päivänä kiinnittää myös teknologiaa, joten ehkä esim. cd-soitin ja kuulokkeet voisi olla kova sana.
#55 • • greenie Guest

Häpeän tunnustaa, että mulla on tällä saralla enemmän fantasioita kuin sillä, mihin liittyy - hey hey, eli itse asiaan.

Mun fantasiani liittyy siihen, että saisin tehtyä lähestulkoon kaiken itse. Tuolit, pöydät, kaapit, valot ja niin edelleen. Sattumalta kun on muutto edessä ensi lauantaina, niin pääsen onneksi taas piirun verran lähemmäksi fantasian toteuttamisessa.

Suunnitelmissa mm. seuraavaa;

- Paljon valkoista ja niiden sävyillä leikkimistä (kiiltävää, himmeää, uv).
- Halogeenivalojen hankintaa, piilottamista jne.
- Em. valojen kotelointia ja projisointia.
- Hyllyjen rakentamista - Lundiat mäkeen.
- Vanhan kunnostusta (nojatuolin verhoilu valkomustaksi - mustavalkoisesta;)

Erityisesti odotan innolla kaikkia teknisiä "riemuvoittoja", vaikka tuskin lähden rakentamaan sentään himmennintä halogeenivaloille. Jotain pientä kivaa kuitenkin, pientä tietokoneella ohjailtua valaistusta jne. Täytyy kanssa miettiä, jos onnistuisi löytämään jostain ns. piirtoheitinmonitorin, eli monitorin, joka piirtää kuvan, mutta valo tulee muualta kuin itse monitorista. Tuollaiselle olisi kanssa käyttöä, kun haluan pitää seinät avarina, mutta kuitenkin käyttää niitä edes visuaalisesti hyödyksi - niin halutessani.

Can't wait.. :)
#56 • • greenie Guest

Sepä se, ja kyllä, aulakalustehan se on. Mutta itse diggaan teollisuus- ja toimistokalusteiden "väärinkäytöstä" kotitarkoituksiin. Ei kaikki suinkaan toimi siinä tarkoituksessa, mutta toi kyseinen Le Corbusierin tuoli on paitsi tyylikäs, myös aivan mielettömän mukava istua ja klassikoksi varsin kohtuullisen hintainen. Ei se nyt mulla ainoana vaihtoehtona ole kun kalustusta lähtee laajentamaan, mutta yhtenä varteenotettavana kylläkin.

Se jäi viimeksi sanomatta että itse olen miettinyt että teettäisi itse puusepällä jotain simppelimpiä kalusteita (pöydät esimerkiksi). Saisi just sitä mitä haluaa eikä tarvitsisi maksaa designista jonka osaa itsekin tehdä.

Le Corbusierista, italialaisista valmistajista ja Suomen hintatasosta tulikin mieleen - kannattaa tsekata www.ebay.fr ja www.ebay.co.uk, jos etsii kyseisten sopparivalmistajen kamoja. Itse kattelin huvikseen Le Corbusierin Chaise Lounge -tuolia, joka irtosi uudelle omistajalleen (uutena!) vähän päälle 400 euroon. Kauppa se on joka kannattaa, mutta ei ihan millä tahansa hinnoilla ;)
#57 • • Edited hexasonik Guest
minun ja puolisoni koti on eklektinen, joskaan ei kovin soul-henkinen lukuun ottamatta työ- levy- ja säätöhuoneessani roikkuvaa 'northern soul turku' -lippua. :D

kolmen huonen ja keittiön kotimme on tällä hetkellä kovin pieni alati kasvavalle tavaramäärällemme. itse kerään levyjä ja puolisoni kirjoja. näin ollen hyllyt peittävät seiniämme. hyllymallina ovat vanhat, ja ah! alallani (mainosgraafikko) niin kovin epätrendikkäät, seksittömät ja poliittisesti epäkorrektit lundiat. edellisessä työpaikassani sain sääliviä katseita osakseni mainittuani, että moiset hyllyt omistamme. vapaita seinäpaikkoja peittävät erinäiset taulut. viherkasveja on runsaasti. ja vaikka tavaraa on paljon, mitään tiimarikitschiä emme kotiimme hae. koriste-esineiden tulee olla joko uniikkeja kirpparilöytöjä menneiltä ajoilta, laadukasta muotoilua tai turun saaristosta löytynyttä hylkytavaraa. luonnonkiviä tai aaltojen vaaleaksi ja pyöreäkulmiseksi hiomaa puuta kauniimpaa designia saa hakea.

käyttöesineet puolestaan saavat olla mitä ovat: emme hanki pelkkiä design-astioita, jotkut ikea-lasit kelpaavat aivan mainiosti. kunhan eivät ole turhan kruusattuja. taloudellisen tilanteen salliessa toki ostan mieluummin kotimaista tuotantoa kuin ruoskittujen lasten ikeatekeleitä.. (tätä ei kannata ottaa aivan vakavissaan.. :D )

keittiömme pöydästä olen erityisen ylpeä. pöyutä on lankomiehen suunnittelema, tutun puusepän valmistama ja itse petsattu ja pellavaöljytty.

itse en usko yhden tyylisuunnan mukaiseen sisustamiseen, vaan pidän siitä, että ympärilläni on eri aikakausien esineitä kustavilaiskaudelta tähän päivään. en myöskään - jo pelkästään keräilyolosuhteistamme johtuen - ole erityisen suuri minimalsimin kannattaja, paitsi graafisen suunnittelun ja pääosin kuvataiteen suhteen. kotiini ei yhdenmukaisella minimalismilla ole mitään asiaa. henkilökohtaisestien viihdy erityisen hyvin yhtä tyyliä - sävy sävyyn -sisustetuissa ympäristöissä. toisaalta, kukin taaplatkoon tyylillään. kuvittelisinkin, että minimalistisesti sisustetussa kodissa viihtyvä ahdistuisi tavarapaljoudessamme.

sisustusunelmista:
monen sadan neliön talo, jotta tavarapaljoutemme mahtuisi kunnolla. olohuone saisi olla riittävän suuri, jotta tällä hetkellä kämppämme pienuuden vuoksi varastoitu jacobsenin munatuoli mahtuisi sinne kunnolla. lisäksi haluaisin aarnion pastillit, mieluiten punaiset sekä tämän!
Ante

#58 • • Edited Ante

Voih, niitä on paljon. "Isona" haluaisin asua kauniissa puisessa omakotitalossa. Puutarha yrttitarhoineen (hehe) ja omenapuineen. Sisällä paljon puuta. Keittiön pitäisi olla ISO. Siellä kaikkia ihania keittokirjoja, kuivattuja yrttejä, kauniita astioita, kivoja purkkeja ja purnukoita jne. Keittiö olisi talon sydän, koska pidän niin paljon ruoanlaittamisesta. Siellä voisi sitten istua ystävien kanssa istua iltaa punaviinin kera. :hearts:

Heh, kuvailit aika tarkkaan talon, jossa asun :) Ehkä toi keittiö ei nyt ole niin iso, mutta muuten kyllä kaikkea löytyy kuivattuja yrttejä myöten.

Otin muutamia kuvia (modeemikäyttäjät varokoon): - ensimmäisessä kuvassa on työpöytä tietokoneineen ja johtoineen. Pöytä on poikittain musiikin tekoa varten, kaiuttimet ovat huoneen perällä. Samalla pölyjen siivous on hieman helpompaa kuin jos kone ja pöytä olisivat kiinni huoneen nurkassa.
#59 • • Remotion Guest
vos joku halua kikkaillu uv:n kanssa niin näyttävää jälkeä saa esim rakentamalla mahd. paksusta läpikuultavasta kalastus SIIMASTA vaikkapa katon reunasta reunaan ulottuvan hämähkinverkon.

Siimat ei näy yhtän normaali valaistuksessa mutta uv:ssa ne LOISTAA

lapsellista vai omanlaatuista, sen voi jokainen päättää itse.
#60 • • ville Guest

Voih, niitä on paljon. "Isona" haluaisin asua kauniissa puisessa omakotitalossa. Puutarha yrttitarhoineen (hehe) ja omenapuineen. Sisällä paljon puuta.

Äijä nähtävästi haluaa täyttää vapaa-ajan nikkaroinnilla, puutarhanhoidolla, lumitöillä jne ....

Vanhemmat asuu parhaillaan paritalossa, jossa omaa pihaa riittää ihan mukavasti. Osa pihasta on kivetetty, mutta näkyvillä on vaikka mitä pensasta/puskaa/kasvia, jotka vaativat yllättävän paljon hoitoa (=lue jopa kymmenen tuntia viikossa). Toisaalta jotkut näyttävät nauttivat siitä hommasta :) (tai sitten hommiin pistetään lapset prk)

Mä haaveilen _laadukkaasta_ kerrostalosta. Käytännössä se pitää sisällään kelluvat rakenteet (hyvä äänieristys), korkeat huoneet ja laadukkaat materiaalit. Lisäksi pitäisi olla suuri terassi (vähintään 15 neliötä). Suuressa ja hienossa kerrostalossa olisi myös etuna, että taloyhtiöllä olisi käytössään varmasti todella upeita ja yhteisiä sauna/edustustiloja, joissa voisi aina välillä rentoutua. Omaa saunaa en juuri kaipaa, sillä saunassa tulee käytyä pari kertaa vuodessa ja se tapahtuu mökillä.

Tärkeää olisi myös maisemat, varsinkin kun nyt on tottunut pikkuseen parempaan.

Asunnon pohjaratkaisussa tärkeintä olisi joko todella suuri keittiö tai ns. baarityyppinen ratkaisu, joka aukeaa olohuoneeseen. Suuri keittiö olisi tietysti paras, mutta koska sellainen vie tilaa pöytineen vähintään 20 neliötä niin on aika epätödennäköistä, että sellaista koskaan saa. Jos taas keittiö olisi baarimallia, tilaa säästyisi huomattavasti, mutta keittiössä voisi kokkailla vaikka vähän suuremmallakin porukalla. Lisäksi baarikeittiössä on sellainen hyvä ratkaisu, että kämpässä selviää yhdellä suurella ruokapöydällä joka sitten voi olla olohuoneessa (vrt tilanne, jossa olohuoneessa suuri pyötä ja keittiössä pieni).