Coca-Cola vai Pepsi?

130 posts, 7 pages, 16,916 views

#61 • • vaavu Guest

Sokeri on ehta luonnontuote ja pesee jo maullaan kaikki synteettiset makeuttajat mennen tullen.

Sokeri maistuu paremmalta kuin synteettinen makeutus, mutta toisaalta sokerilimuissa taas suuhun jää ikävä kalvomainen tunne. Sitä paitsi kaikkeen tottuu: eräskin sokerillisesta sokerittomaan vaihtanut sanoi että tietyn ajan päästä se light-limu alkoikin maistua paremmalle.

Kevytlimppareiden juomista ei voi perustella edes laihduttamisella - laihiksella ei kuulu juoda minkäänlaisia limuja!

Niin, kuuluuko laihiksella sitten pukeutua säkkiin ja tuhkaan ja syödä pelkkiä ituja? ::p: Tietystikin niillä pelkillä iduilla varmaan laihtuisi, mutta kuinka moni pystyy siihen? Jos elämästä pitää laihiksella karsia kaikki kiva niin katkeraksihan siitä tulee, jolloin motivaatiota laihduttamiseen on vaikea pitää yllä.

Ja entäs jos ei ole laihiksella, vaan muuten vaan haluaa välttää tyhjiä hiilihydraatteja? Jos on esimerkiksi urheilija, jonka dieetti on tarkoin määritelty, mutta haluaisi kuitenkin välillä juoda limua? Tai diabetes-potilas, tai sydäninfarktin saanut? Sitä paitsi jo ihan painonhallinnankin kannalta "laihduttaminen" ei välttämättä ole se paras tapa hoitaa asiaa, sillä se johtaa helposti jojo-ilmiöön. Pysyvällä elämäntapojen muutoksella kun saa parempia tuloksia aikaan kuin ajoittaisilla kidutuslaihareilla ja tämän jälkeisillä mässäilykausilla. Itse tunnen henkilöitä jotka vaihtoivat kolamerkkinsä sokerillisesta sokerittomaan ja laihduttivat ihan pelkästään tämän vaihdon avulla IT-kumpuaan pienemmäksi.

Tietenkin aina olisi parempi juoda pelkkää vettä ja jättää se limu ostamatta, ja pitemmällä tähtäimellä olisikin hyvä että sitä limua ei joisi kovin usein. Mutta noin yleisesti en ymmärrä sitä katsantokantaa että on olemassa vain kaksi ääripäätä: askeesi tai raskaimman mukaan valitseminen.
#62 • • jUSSi Guest

(Ja mitä tulee tuohon Dr. Pepper keskusteluun, niin sehän on vain jostain syystä kulttimaineen saavuttanut kasarilimppari. Sen hehkuttaminen on vähän sama, kuin ylistäisi Miami Viceä kaikkien aikojen poliisisarjaksi.)

kulttimaine my ass, se vain maistuu parhaalta :excellent:
#63 • • dixoff Guest

Itse tunnen henkilöitä jotka vaihtoivat kolamerkkinsä sokerillisesta sokerittomaan ja laihduttivat ihan pelkästään tämän vaihdon avulla IT-kumpuaan pienemmäksi.

Jos vaikka on tottunut lipittämään päivässä 1.5 litraa sokerilimpparia ja/tai tuoremehua, ja korvaa ne kevytlimsalla, tulee päivässä säästettyä sellaiset 6-700 kaloria. Mikäli siis noiden liemien tuoteselosteisiin on uskominen. Se on jo aika paljon, mielestäni.
#64 • • Taedium Guest

Sokeri on ehta luonnontuote ja pesee jo maullaan kaikki synteettiset makeuttajat mennen tullen.

Niinpä. Vain sokeri maistuu sokerille.

sokerilimuissa taas suuhun jää ikävä kalvomainen tunne.

Ööö... Hä? :confused:

Siis puhutko täysmaidosta vai sokerilimusta? Mä en oo huomannu mitään kalvoa limun juonnin jälkeen.

Mutta noin yleisesti en ymmärrä sitä katsantokantaa että on olemassa vain kaksi ääripäätä: askeesi tai raskaimman mukaan valitseminen.

Siis tarkoitat, että ei ole olemassa mustaa ja valkoista? Vain ja ainoastaan harmaa-alue? Et usko oikeaan ja väärään? Ja sinun mukaasi kaikki muut ovat siis harhauskossa kun pitävät rajan oikean ja väärän välillä?

(Lue lisää) :winkwink:

6-700 kaloria

...varmaan kilokaloria... Otettiin taas se pilkku kovaa ja takaa...
#65 • • dixoff Guest

varmaan kilokaloria... Otettiin taas se pilkku kovaa ja takaa...

Niitäpä hyvinkin... :) ja mitä pilkkuihin tulee, meillä niitä riittää. ota tuosta muutama niin ei lopu heti kesken vaikka niitä vähän rankemmalla kädellä ajaisikin:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
#66 • • serotonot Guest

Niitäpä hyvinkin... :) ja mitä pilkkuihin tulee, meillä niitä riittää. ota tuosta muutama niin ei lopu heti kesken vaikka niitä vähän rankemmalla kädellä ajaisikin:

saaks tosta poistaa itekin pari kun on muodostunu aika pahaks tavaks lähiaikoina?
#67 • • Tapi T Guest
:heart: :heart: :heart: OLENKO MINÄ AINOA, JONKA MIELESTÄ ON AIVAN IHANAA LUKEA NÄITÄ PIENIÄ TEKSTEJÄ? :heart: :heart: :heart:
#68 • • zAo Guest

:heart: :heart: :heart: OLENKO MINÄ AINOA, JONKA MIELESTÄ ON AIVAN IHANAA LUKEA NÄITÄ PIENIÄ TEKSTEJÄ? :heart: :heart: :heart:

ET
#69 • • dixoff Guest

saaks tosta poistaa itekin pari kun on muodostunu aika pahaks tavaks lähiaikoina?

Joo vie pois vaan
#70 • • Taedium Guest

OLENKO MINÄ AINOA, JONKA MIELESTÄ ON AIVAN IHANAA LUKEA NÄITÄ PIENIÄ TEKSTEJÄ?

En tiedä. Näkyykö nyt?
#71 • • espoo_rumpshaker Guest
pepsi max is the best soft drink for my palette in europe, if nutra sweet were allowed I'd be drinking diet coke though.
#72 • • Tapi T Guest

En tiedä. Näkyykö nyt?

*pusss*
#73 • • :t:c: : : Guest

Dr. Pepperiähän ei tiettävästi suomessa saa valmistaa, koska se sisältää fosfori-happoa.

No esim www.coca-cola.fi -sivulta löytyy kokiksen tuoteseloste:
Suodatettu vesi, suomalainen sokeri, hiilidioksidi, aromit (mm. kofeiini) ja kasvisuutteet, väri 150d eli sokerikulööri, happamuudensäätöaine E338 eli fosforihappo

:crybaby:

Ei fosforihappo kai ikinä ole suomessa kiellettyjen listalla ollut? Ei se ole mitenkään vaarallistakaan. Sitä kuitenkin tehdään mineraaleista bakteerien ja biologisen prosessin avulla, et ei se edes ole niin syntisen synteettinen.

MUT VOI APUA TEITÄ jotka hehkutatte noiden kevytlimujen perään :D

Jos haluatte vaikka itsetutkiskella asiaa, tsekatkaa kaikki lisäaineet niistä täältä. Akateemisesta saa muuten lehteä "The Economist" (muistaakseni) jossa puhutaan paljonkin näistä jutuista.
#74 • • Taedium Guest

MUT VOI APUA TEITÄ jotka hehkutatte noiden kevytlimujen perään :D

No ei se toisaalta huono juttu ole...

Mä ainakin olen niin arvokas ja jumalten ääni maan päällä, että kun minä kuolen, haluan että mut säilötään tulevien sukupolvien ihailtavaksi. Ja kun toi balsamointi on aika arvokasta, niin ehkäpä...
#75 • • akir0 Guest

Dr. Pepperiähän ei tiettävästi suomessa saa valmistaa, koska se sisältää fosfori-happoa.

No esim www.coca-cola.fi -sivulta löytyy kokiksen tuoteseloste:
Suodatettu vesi, suomalainen sokeri, hiilidioksidi, aromit (mm. kofeiini) ja kasvisuutteet, väri 150d eli sokerikulööri, happamuudensäätöaine E338 eli fosforihappo

Ok, olen kuullut väärää huhua totena
#76 • • k1mm0 Guest
kummatkin on tuhman yli-kansallisia... mutta sanonpa silti että coca-cola.
siinä kun on ehkä hitusen stydimpi maku.

voiton molemmista kyllä vie kevyesti DR. PEPPER :excellent:
(vaikka onhan sekin siis coca-colan valmistama)
#77 • • duracell-pupu Guest
Pepsi Max

juon vaan lighttilimsoja
cocis lighttia tuli ennen juotua, mutta kun ne pari vuotta sitten teki sen uuden makuseks ni sen jälkeen ei oo tullu juotuu, kauheet kuraa
#78 • • Tapi T Guest

Niin, kuuluuko laihiksella sitten pukeutua säkkiin ja tuhkaan ja syödä pelkkiä ituja? Tietystikin niillä pelkillä iduilla varmaan laihtuisi, mutta kuinka moni pystyy siihen? Jos elämästä pitää laihiksella karsia kaikki kiva niin katkeraksihan siitä tulee, jolloin motivaatiota laihduttamiseen on vaikea pitää yllä.

Noh, ehkäpä suo itselleen sitten kunnon limpparia raskaan laihdutusviikon päätteeksi. Jos juo limua kohtuudella, niin onko limun versiolla terveyden kannalta loppupeleissä edes niin erityisen paljon väliä?

Ja entäs jos ei ole laihiksella, vaan muuten vaan haluaa välttää tyhjiä hiilihydraatteja? Jos on esimerkiksi urheilija, jonka dieetti on tarkoin määritelty, mutta haluaisi kuitenkin välillä juoda limua? Tai diabetes-potilas, tai sydäninfarktin saanut?

No tämä on tietenkin oma valinta jos todella pitää noista kevytlimuista. Jos dietti on hyvin tiukka, niin veikkaisin silloin olevan kaikenlaiset juomat vettä ja proteiinijuomia lukuunottamatta pannassa? Diabeetikotkin voivat mun käsityksen mukaan syödä sokeria silloin tällöin, kunhan nauttivat sitä ainoastaan pieninä määrinä.

Itse tunnen henkilöitä jotka vaihtoivat kolamerkkinsä sokerillisesta sokerittomaan ja laihduttivat ihan pelkästään tämän vaihdon avulla IT-kumpuaan pienemmäksi.

Paljonko he juovat limuja? Onko heidän hampaansa vielä tallella?

Tähän väliin viikon sitaatti: Mun pizzaan sipulii, salamii ja homejuustoo. Juomaks laittikokis, koska oon laihiksella. - Kaverin pikkusisko viime lauantaina.
#79 • • JussiS Guest

Jos juo limua kohtuudella, niin onko limun versiolla terveyden kannalta loppupeleissä edes niin erityisen paljon väliä?

No mä oon laihtunut n. 5 kiloo siitä kun lopetin kokiksen ylettömän juomisen (1½ litraa / päivä), enkä oo juur muita ruokailutottumuksiani vaihtanu. Tosin toi nyt ei välttämättä oo enää kohtuukäyttöä.
#80 • • vaavu Guest

MUT VOI APUA TEITÄ jotka hehkutatte noiden kevytlimujen perään

Kuka täällä on hehkuttanut niiden perään? Noille keinomakeutusaineille on annettu päivittäiset saantisuositukset, joita jokaisen tulisi noudattaa, joten ei ne nyt toltakaan kantilta ole mitään täysin vaaratonta tavaraa. Toisaalta kuitenkin liiallista hysteriaa on turha lietsoa. Jos suomalaisten kuolinsyytilastoja katsoo, niin paljon enemmän olisi varaa meuhkata suolan, rasvan ja huonojen hiilihydraattien vaarallisuudesta. Kyllä keskimääräinen suomalainen paljon todennäköisemmin kuolee niiden aiheuttamiin sairauksiin (puhumattakaan sellaisista kuin tupakka ja alkoholi).

Totta kai kaikkein terveellisin ruokavalio olisi luonnonmukainen, kasvispainotteinen, lisäaineeton, runsaskuituinen, rasva- ja sokeriarvoiltaan tasapainotettu ja kalorimäärältään kevyt dieetti. Mutta kuten usein on huomattu, tuollaisen dieetin ylläpitäminen elämän läpi vaatii aikamoista itsekuria. Terveyden kannalta on IMHO parempi herkutella kevyesti ja pitää kokonaistilanne hallinnassa kuin yrittää liian askeettista linjaa ja sortua kuitenkin mässäilyyn.