Ainoa "twiikkaus", mitä osx:ään oon tehny oli printteri-ajureiden poistaminen asennuksen yhteydessä, jotta eivät vie turhaa tilaa kovolla. Musahommathan toimivat ihan suoraan hyvin. Asentaa vain Logicin ja audio interfacen ajurin ja antaa palaa...
eli et korjannut tota näppisjuttua josta itse kerroit täällä?-)
ja siis, tuppu_ & R24, hyvä teille että teillä on nopeet koneet joiden resursseista ei tarvitse sen kummemmin tapella! jostain syystä noi jutut, mitä oon listannut tonne, nopeutti lähes kaikkea mun koneella. ihan abletonista logicin kautta finderiin. ehkä on mahdollista, että kaikilla maailman osx-käyttäjillä ei oo niitä 2x G5ia tms? ;)
Ja kun tässä nyt on ollut puhetta osx vs. windows, niin vaikka olisi hyväkin windows-käyttäjä, niin sen järjestelmän saa kyllä pyhittää lähes täysin musakäyttöön, jos haluaa, että se pysyy suunnilleen toimivana pidempään kuin 1 vuoden (tai jopa alle).
mun kokemukset on jostain syystä useiden vuosien xp:n käytöstä ilman, että koneelle on mitään turhaa kertynyt. *shrug*.
enemmän mua windowsissa vituttaa sen paska muistinhallinta, aika purkkanen audiorajapinta ja oikeuksiltaan heikko tiedostojärjestelmä.
Merkillisiä hidastumisia ja pitkiä latailuja alkaa esiintyä yhä useammin ja virus-softaa saa olla päivittämässä ja adawarea ajamassa silloin tällöin vaikka ihan varmuuden vuoksikin. Itse sain kyllä pidettyä windowsin suht. hyvässä kunnossa, mutta siihen saa nähdä vaivaa, jos konetta haluaa käyttää kaikessa käytössä (pelit, netti, työt, musa jne.).
totta, sen eteen joutuu näkemään vaivaa. monet ihmiset ovat kuitenkin melko lailla valmiita näkemään tätä vaivaa - ei kai se sulta pois ole?
Sensijaan huomasin ihan oikeasti aika ison eron windowsin ja osx:n välillä. OSX on nyt vuoden toiminu ihan yhtä jouhevasti kuin se toimi alunperinkin. Ei tartte varoa mitään mitä tekee ja järjestelmä pysyy siistinä ja toimii sujuvasti. Ja sitä ei siis tartte twiikata mitenkään. Ei sillä että olisin windowsiakaan musahommia varten kauheasti twiikannut lukuunottamatta muutamaa perusjuttua mm. grafiikoihin liittyen, mutta osx on selkeästi sutjakkaampi toimimaan ihan perusasennuksella. Ja mitä tulee vakauteen, niin jos ottaa vuoden mittaisen jakson ja miettii, monestiko järjestelmä meni jumiin, takkusi muuten vain tai vaikutti edes epäilyttävältä, kaatunut ohjelma jäi kummittelemaan tms. niin kyllä osx:ään on voinut luottaa ihan toisella tavalla.
allekirjoitan. itse en vaan sattuneesta syystä tarvitse spotlightia enkä dashboardia, joten suotakoon niiden poistaminen minulle O:)
Eikä tosiaan tartte olla edes pena peruskäyttäjä, että saa windowsin takkuamaan ja turha sanoa mitään "et vain osaa". Riittää, että järjestelmää käyttää tarpeeksi monipuolisesti, eli ns. normaalisti. Se yksinkertaisesti tuupertuu pikkuhiljaa. Jos windows pysyy nopeana käytössä pidempäänkin, käyttäjä ei tee koneella montaakaan eri asiaa tai ei yksinkertaisesti huomaa järjestelmänsä hidastumista, koska se tapahtuu pikkuhiljaa ja paljastuu vasta uudelleenasenuuksen jälkeen.
no jaa. kuten sanottua, jos sen kanssa pystyy elämään, että joutuu syynäämään noita tietoturva-aspekteja vähän enemmän kun esim. osx:ää käyttäessä, ei xp:tä imo tarvitse uusiksi asennella. ja kyllä, olen itse joutunut format c:\ -rumbaan lukemattomia kertoja, mutta vain kourallinen niistä oli sellaisia, etten ymmärtänyt mistä koko käyttiksen lukkoon meno johtui. (joo, osx:ää ei oo kieltämättä kauheesti tullut sileäksi vedeltyä tätä yhtä kertaa lukuun ottamatta ;)
kyllä xp:kin on ihan eri käyttis kun koneessa on helvetin nopee prossu ja 2 gigaa muistia - ootko sattumalta kokeillut?
Mutta edelleenkin, kyllä järjestelmä kannattaa valita niiden softien mukaan, mitä tarvitsee.
allekirjoitan.