Virallinen Maccitopicci

1,205 posts, 61 pages, 313,544 views

Avatar
#641 • • P.Korhonen Guest


no herra on hyvä ja saa tulla näyttämään miten saan koneen toimimaan idioottivarmasti windowsilla jossa pyörii 100 sovellusta palomuurin kera plus musasoftat pääl vakaasti kaatuilematta tai niin ettei käyttö tahmene!



Jooh toi oli lähinnä yleinen kuittaus mac-sokeuteen. Jos kuukausittain kone hidastuu spywaren/viruksien takia niin ei vaan yksinkertaisesti osaa. :) Jos musaa tehdessä inspis on pakko hakea kattomalla samalla galleriateinejä, pyörittämällä 10x videota tai avaamalla 100x pasianssi niin silloinkin ei vaan osaa. :D

No kuitenkin pointti on, että aivan sama kuinka nopea PC, jos käyttäjä itse pistää sen solmuun. Koulujen koneet on hyvä esimerkki: vaikka aina ostetaan uudet sinänsä "nopeat" koneet, niin tunnetusti sen jälkeen kun ne on pistetty täyteen kaikkea mahdollista paskaa, niin nopeus vastaa käytännössä varmaan lähinnä jotain 5v-vanhoja raatoja. Se on niin paljon käyttäjästä kiinni ja tekeehän jotkut jampat todellakin hyvänkuuloista jälkeä aivan antiikkisilla laitteilla. Ihmisten koneitten käyttö vaan on niin erilaista.

Se siitä vuodatuksesta.. on se macci varmasti hieno ja loistava ja täydellinen, mut jotenkin ärsyttää ihme valitus siitä, että PC/Windowsit on paskoja siitä ja siitä syystä kun vika varmasti monesti on käyttäjässä.

t: nimimerkki "köyhä ja tyytyväinen pc-käyttäjä"
Avatar
#642 • • R24 Guest


no herra on hyvä ja saa tulla näyttämään miten saan koneen toimimaan idioottivarmasti windowsilla jossa pyörii 100 sovellusta palomuurin kera plus musasoftat pääl vakaasti kaatuilematta tai niin ettei käyttö tahmene!



Jooh toi oli lähinnä yleinen kuittaus mac-sokeuteen. Jos kuukausittain kone hidastuu spywaren/viruksien takia niin ei vaan yksinkertaisesti osaa. :) Jos musaa tehdessä inspis on pakko hakea kattomalla samalla galleriateinejä, pyörittämällä 10x videota tai avaamalla 100x pasianssi niin silloinkin ei vaan osaa. :D

No kuitenkin pointti on, että aivan sama kuinka nopea PC, jos käyttäjä itse pistää sen solmuun. Koulujen koneet on hyvä esimerkki: vaikka aina ostetaan uudet sinänsä "nopeat" koneet, niin tunnetusti sen jälkeen kun ne on pistetty täyteen kaikkea mahdollista paskaa, niin nopeus vastaa käytännössä varmaan lähinnä jotain 5v-vanhoja raatoja. Se on niin paljon käyttäjästä kiinni ja tekeehän jotkut jampat todellakin hyvänkuuloista jälkeä aivan antiikkisilla laitteilla. Ihmisten koneitten käyttö vaan on niin erilaista.

Se siitä vuodatuksesta.. on se macci varmasti hieno ja loistava ja täydellinen, mut jotenkin ärsyttää ihme valitus siitä, että PC/Windowsit on paskoja siitä ja siitä syystä kun vika varmasti monesti on käyttäjässä.

t: nimimerkki "köyhä ja tyytyväinen pc-käyttäjä"



Kyllä ladankin saa kulkemaan kahtasataa jos vaan osaa viritellä. Toisia kun vaan kiinnostaa vain ajaminen eikä virittely.

Kyllä mä vielä himassa pctä virittelen, mutta en mä enää windowsia duuni koneeseen huolisi.
Avatar
#643 • • whuf. Guest


Se siitä vuodatuksesta.. on se macci varmasti hieno ja loistava ja täydellinen, mut jotenkin ärsyttää ihme valitus siitä, että PC/Windowsit on paskoja siitä ja siitä syystä kun vika varmasti monesti on käyttäjässä.

t: nimimerkki "köyhä ja tyytyväinen pc-käyttäjä"



Kyllä ladankin saa kulkemaan kahtasataa jos vaan osaa viritellä. Toisia kun vaan kiinnostaa vain ajaminen eikä virittely.

Kyllä mä vielä himassa pctä virittelen, mutta en mä enää windowsia duuni koneeseen huolisi.



Muahahaha LOL :hah:

Jos joku missaa pointin täydellisesti niin se tuli tässä.
Ei sitä tarvi viritellä!.. sitä ei vaan pidä pistää paskaks! ;)
Avatar
#644 • • R24 Guest


Se siitä vuodatuksesta.. on se macci varmasti hieno ja loistava ja täydellinen, mut jotenkin ärsyttää ihme valitus siitä, että PC/Windowsit on paskoja siitä ja siitä syystä kun vika varmasti monesti on käyttäjässä.

t: nimimerkki "köyhä ja tyytyväinen pc-käyttäjä"



Kyllä ladankin saa kulkemaan kahtasataa jos vaan osaa viritellä. Toisia kun vaan kiinnostaa vain ajaminen eikä virittely.

Kyllä mä vielä himassa pctä virittelen, mutta en mä enää windowsia duuni koneeseen huolisi.



Muahahaha LOL :hah:

Jos joku missaa pointin täydellisesti niin se tuli tässä.
Ei sitä tarvi viritellä!.. sitä ei vaan pidä pistää paskaks! ;)



Tarkoitatko että windows xp toimii defaulttinina edes kohtuullisesti?
Mä taas väitän et saadakseen xp:n toimimaan niin kuin sen pitäisi niin kyllä sitä pitää viritellä

OSX:lle ei tarvitse tehdä mitään, nada. Siksi se sopii Pentti Peruskäyttäjälle paremmin kuin windows.

Totta on että vika on usein käyttäjässä. Se taas johtuu siitä et pc:tä on niin vaikea käyttää :D

Tuppu: Ei tullu excel virukset netistä vaan työjutuista. Vaaraa ei ole jos et koskaan avaa pc:llä tehtyä .xsl fileä.
Avatar
#645 • • whuf. Guest


Tarkoitatko että windows xp toimii defaulttinina edes kohtuullisesti?
Mä taas väitän et saadakseen xp:n toimimaan niin kuin sen pitäisi niin kyllä sitä pitää viritellä

OSX:lle ei tarvitse tehdä mitään, nada. Siksi se sopii Pentti Peruskäyttäjälle paremmin kuin windows.

Totta on että vika on usein käyttäjässä. Se taas johtuu siitä et pc:tä on niin vaikea käyttää :D



Niin varmasti sopii Pentti Peruskäyttäjälle paremmin, mut eihän me siitä puhuttu?

Virittely.. hmm, niin laaja käsite. Mun käsittääkseni kaikkea pitää -säätää- jonkin verran(myös macceja) omiin tarpeisiinsa sopiviks, mutta -virittely- on jo jotain ihan muuta(niitä vippaskonsteja mihin löytyy netistä ohjeita.. jotka on imho ihan turhia). Ja huom olen tätä mieltä vaikka olen käyttänyt OSX:ää tupla G5 koneella, Winxp:tä 2ghz AMD:llä ja omalla koneellani hyrrää xp, 600mhz prossulla ihan sulavasti. En ole viritellyt, en säädä joka viik.. hmm, tai siis vuosi. Tietty tän saa kyykkyyn, mut peruskäytössä ei ole mitään ongelmia( http://www.magellanproject.net/deski.jpg ). En vaan hiffaa mikä tässä on niin vaikeeta. Ihan suora installi + tarpeelliset ohjelmat.. en vaan ole pistänyt tätä "paskaks".

Mutmut. Tietty olisin saanut 200e:llä paremman mäkin neljä vuotta sitten kun tän ostin?

Blääh. Joo ihan turha postaus. Ja oon yhä sitä mieltä että Macci ja OSX on hyviä, en vaan tykännyt noista perusteluista kun ei pitäneet alkuunkaan paikkaansa :)
Avatar
#646 • • timppa^ Guest
Mä oon vähän sitä mieltä et tän iänikuisen debaatin vois torpedoida heti
alkuunsa. Näitä on käyty tässäkin threadissa varmaan miljoona eikä tää
palvele ketään.
Avatar
#647 • • timoteus Guest
Varsinaisesti kysymys ei ihan tähän topikkiin kuulu mutta millaisia asetuksia Firefoxin käyttäjillä on selaimen fonttien osalta. Itsellä kävi niin, että pari päivää sitten, kun päätin asentaa käyttiksen (osx panther) uudelleen, niin havaitsin puutteita, esim. jotkut fontit ei näy muuten kuin "laatikkoina" joillain sivuilla jne. Ennen asennusta en ollut muuttanut Firefoxin mitään asetuksia ts. päällä on ollut default-asetukset. Kuitenkaan käyttiksen uuden asennuksen jälkeen näin ei ollut, eli selaimella avatut sivut näyttävät aivan erilaisilta kuin ennen asennusta :confused:

Aika noob-kysymys, mutta ainakin tällä hetkellä tämä meinaa viedä HERMOT :panic:
Avatar
#648 • • diskreet Guest

OSX:lle ei tarvitse tehdä mitään, nada. Siksi se sopii Pentti Peruskäyttäjälle paremmin kuin windows.



allekirjotan ton pentti peruskäyttäjän osalta. mutta jos osx:stä haluaa saada vähänkään toimivamman musakäytössä, kyllä sitäkin joutuu ruuvaamaan aika reippaasti. ei toki läheskään yhtä paljon kun xp:n tuoretta installia, ja buuttailla tarvitsee paljon vähemmän, mutta kuitenkin. tein aiheesta taannoin pienen ohjeen/päiväkirjan/whatever tänne:

http://www.stealthunit.net/message.aspx?intBoardID=6&intMessageID=231447
Avatar
#649 • • MikkiHiiri Guest

mutta jos osx:stä haluaa saada vähänkään toimivamman musakäytössä, kyllä sitäkin joutuu ruuvaamaan aika reippaasti.



You must be joking... Tietty jollain G3:lla joutuu veivaamaan (ok, iBook G4:llä myös), mut Tupla G5:llä en oo ite ruuvannu käyttistä mihinkään suuntaan ja homma toimii täydellisesti. Muistia kantsii kuitenkin olla 1,5GB vähintään, mut 1-2% tehonlisäys ei tunnu tarpeelliselta G5:n kanssa missään vaiheessa.

Mut ihan hyvä vinkkisivu oli :)
Avatar
#650 • • R24 Guest
Samoilla linjoilla oon mikkihiiren kanssa. Käytän duunissa Dual 2ghz G5 konetta jota ei ole säädetty tippaakaan. Toki jollain tweakeilla vois saada sen 1% tehoa lisää mut ei jaksa nähdä vaivaa.

Mulle on moniajo tärkeätä. Nytkin on After Effects, Final Cut, Logic7, Photoshop ja Browseri auki samaan aikaan. Muistia on 2gb.
Avatar
#651 • • diskreet Guest

You must be joking... Tietty jollain G3:lla joutuu veivaamaan (ok, iBook G4:llä myös), mut Tupla G5:llä en oo ite ruuvannu käyttistä mihinkään suuntaan ja homma toimii täydellisesti. Muistia kantsii kuitenkin olla 1,5GB vähintään, mut 1-2% tehonlisäys ei tunnu tarpeelliselta G5:n kanssa missään vaiheessa.



mulla on esim. toi (Tuppu_n jo tässä threadissa aiemmin mainitsema, mutta vähälle huomiolle jäänyt) näppislokaalijuttu tullut vastaan karuimmalla mahdollisella tavalla: abletonilla liveä soittaessa. kolme näppäintä pohjaan -> käyttis yrittää epätoivosesti arpoa, yrittääkö se lukea .aiffeja vai kirjoittaa erroria sinne /var/log/windowmanager.logiin yhtäaikaa. audio pysähteli ilosesti 3-4 sekunniksi.

tällä ei oo _mitään_ tekemistä prosessorin tehon kanssa, vaan sillä, että osx-asennus on päin persettä, jos on valinnut tigeriä installoidessa suominäppiksen input sourceksi.
Avatar
#652 • • R24 Guest

Mä oon vähän sitä mieltä et tän iänikuisen debaatin vois torpedoida heti
alkuunsa. Näitä on käyty tässäkin threadissa varmaan miljoona eikä tää
palvele ketään.



eikös Al Gore keksinyt Internetin juuri MAC vs PC topicceja varten?
Avatar
#653 • • Tuppu_ Guest
Ainoa "twiikkaus", mitä osx:ään oon tehny oli printteri-ajureiden poistaminen asennuksen yhteydessä, jotta eivät vie turhaa tilaa kovolla. Musahommathan toimivat ihan suoraan hyvin. Asentaa vain Logicin ja audio interfacen ajurin ja antaa palaa...

Eilenkin tein yhtä suht. isoa projektia koko päivän ja samaan aikaan käytin entourage-sähköpostisoftaa, msn:ää, soitin skypellä, selasin välillä netissä jotain, esim. kun tuli ilmoitus sähköpostilla, että johonkin viestiin on vastattu jne. Ja välillä piti tallentaa useaakin sisääntuloa yhtäaikaa logiciin. Ei oikeastaan tullu mieleenkään sammutella mitään muita softia.

Ja kun tässä nyt on ollut puhetta osx vs. windows, niin vaikka olisi hyväkin windows-käyttäjä, niin sen järjestelmän saa kyllä pyhittää lähes täysin musakäyttöön, jos haluaa, että se pysyy suunnilleen toimivana pidempään kuin 1 vuoden (tai jopa alle). Merkillisiä hidastumisia ja pitkiä latailuja alkaa esiintyä yhä useammin ja virus-softaa saa olla päivittämässä ja adawarea ajamassa silloin tällöin vaikka ihan varmuuden vuoksikin. Itse sain kyllä pidettyä windowsin suht. hyvässä kunnossa, mutta siihen saa nähdä vaivaa, jos konetta haluaa käyttää kaikessa käytössä (pelit, netti, työt, musa jne.). Siitä huolimatta jouduin asentamaan windowsin vähintään kerran vuodessa uudelleen, jotta se jouhevuus säilyi. Sen jouhevan toimivuuden vaan tahtoo unohtaa helposti, kun konettaan käyttää kauemmin ja huomaa vasta sitten kun asentaa järjestelmän taas uudelleen.

Sensijaan huomasin ihan oikeasti aika ison eron windowsin ja osx:n välillä. OSX on nyt vuoden toiminu ihan yhtä jouhevasti kuin se toimi alunperinkin. Ei tartte varoa mitään mitä tekee ja järjestelmä pysyy siistinä ja toimii sujuvasti. Ja sitä ei siis tartte twiikata mitenkään. Ei sillä että olisin windowsiakaan musahommia varten kauheasti twiikannut lukuunottamatta muutamaa perusjuttua mm. grafiikoihin liittyen, mutta osx on selkeästi sutjakkaampi toimimaan ihan perusasennuksella. Ja mitä tulee vakauteen, niin jos ottaa vuoden mittaisen jakson ja miettii, monestiko järjestelmä meni jumiin, takkusi muuten vain tai vaikutti edes epäilyttävältä, kaatunut ohjelma jäi kummittelemaan tms. niin kyllä osx:ään on voinut luottaa ihan toisella tavalla.

Eikä tosiaan tartte olla edes pena peruskäyttäjä, että saa windowsin takkuamaan ja turha sanoa mitään "et vain osaa". Riittää, että järjestelmää käyttää tarpeeksi monipuolisesti, eli ns. normaalisti. Se yksinkertaisesti tuupertuu pikkuhiljaa. Jos windows pysyy nopeana käytössä pidempäänkin, käyttäjä ei tee koneella montaakaan eri asiaa tai ei yksinkertaisesti huomaa järjestelmänsä hidastumista, koska se tapahtuu pikkuhiljaa ja paljastuu vasta uudelleenasenuuksen jälkeen.

Mutta edelleenkin, kyllä järjestelmä kannattaa valita niiden softien mukaan, mitä tarvitsee. Esim. cubasea kannattaa mielestäni ehdottomasti ruuvata pc:llä. Tekee sitten vaikka nortonin ghostilla disk imagen, jonka vetäsee muutaman kuukauden välein päälle, jos huomaa, että nyt tuli asennettua joku juttu, joka ei korjaannu ilman uudelleenasennusta tai järjestelmä on muuten vain tukkeutunut.

edit. Ja ihan käyttäjästä riippumaton juttu on se, että windows pystyy tukkeutumaan, osx ei pysty (ellei sille tee tahallaan jotain väkivaltaa).
Avatar
#654 • • diskreet Guest

Ainoa "twiikkaus", mitä osx:ään oon tehny oli printteri-ajureiden poistaminen asennuksen yhteydessä, jotta eivät vie turhaa tilaa kovolla. Musahommathan toimivat ihan suoraan hyvin. Asentaa vain Logicin ja audio interfacen ajurin ja antaa palaa...



eli et korjannut tota näppisjuttua josta itse kerroit täällä?-)

ja siis, tuppu_ & R24, hyvä teille että teillä on nopeet koneet joiden resursseista ei tarvitse sen kummemmin tapella! jostain syystä noi jutut, mitä oon listannut tonne, nopeutti lähes kaikkea mun koneella. ihan abletonista logicin kautta finderiin. ehkä on mahdollista, että kaikilla maailman osx-käyttäjillä ei oo niitä 2x G5ia tms? ;)

Ja kun tässä nyt on ollut puhetta osx vs. windows, niin vaikka olisi hyväkin windows-käyttäjä, niin sen järjestelmän saa kyllä pyhittää lähes täysin musakäyttöön, jos haluaa, että se pysyy suunnilleen toimivana pidempään kuin 1 vuoden (tai jopa alle).



mun kokemukset on jostain syystä useiden vuosien xp:n käytöstä ilman, että koneelle on mitään turhaa kertynyt. *shrug*.

enemmän mua windowsissa vituttaa sen paska muistinhallinta, aika purkkanen audiorajapinta ja oikeuksiltaan heikko tiedostojärjestelmä.

Merkillisiä hidastumisia ja pitkiä latailuja alkaa esiintyä yhä useammin ja virus-softaa saa olla päivittämässä ja adawarea ajamassa silloin tällöin vaikka ihan varmuuden vuoksikin. Itse sain kyllä pidettyä windowsin suht. hyvässä kunnossa, mutta siihen saa nähdä vaivaa, jos konetta haluaa käyttää kaikessa käytössä (pelit, netti, työt, musa jne.).



totta, sen eteen joutuu näkemään vaivaa. monet ihmiset ovat kuitenkin melko lailla valmiita näkemään tätä vaivaa - ei kai se sulta pois ole?

Sensijaan huomasin ihan oikeasti aika ison eron windowsin ja osx:n välillä. OSX on nyt vuoden toiminu ihan yhtä jouhevasti kuin se toimi alunperinkin. Ei tartte varoa mitään mitä tekee ja järjestelmä pysyy siistinä ja toimii sujuvasti. Ja sitä ei siis tartte twiikata mitenkään. Ei sillä että olisin windowsiakaan musahommia varten kauheasti twiikannut lukuunottamatta muutamaa perusjuttua mm. grafiikoihin liittyen, mutta osx on selkeästi sutjakkaampi toimimaan ihan perusasennuksella. Ja mitä tulee vakauteen, niin jos ottaa vuoden mittaisen jakson ja miettii, monestiko järjestelmä meni jumiin, takkusi muuten vain tai vaikutti edes epäilyttävältä, kaatunut ohjelma jäi kummittelemaan tms. niin kyllä osx:ään on voinut luottaa ihan toisella tavalla.



allekirjoitan. itse en vaan sattuneesta syystä tarvitse spotlightia enkä dashboardia, joten suotakoon niiden poistaminen minulle O:)

Eikä tosiaan tartte olla edes pena peruskäyttäjä, että saa windowsin takkuamaan ja turha sanoa mitään "et vain osaa". Riittää, että järjestelmää käyttää tarpeeksi monipuolisesti, eli ns. normaalisti. Se yksinkertaisesti tuupertuu pikkuhiljaa. Jos windows pysyy nopeana käytössä pidempäänkin, käyttäjä ei tee koneella montaakaan eri asiaa tai ei yksinkertaisesti huomaa järjestelmänsä hidastumista, koska se tapahtuu pikkuhiljaa ja paljastuu vasta uudelleenasenuuksen jälkeen.



no jaa. kuten sanottua, jos sen kanssa pystyy elämään, että joutuu syynäämään noita tietoturva-aspekteja vähän enemmän kun esim. osx:ää käyttäessä, ei xp:tä imo tarvitse uusiksi asennella. ja kyllä, olen itse joutunut format c:\ -rumbaan lukemattomia kertoja, mutta vain kourallinen niistä oli sellaisia, etten ymmärtänyt mistä koko käyttiksen lukkoon meno johtui. (joo, osx:ää ei oo kieltämättä kauheesti tullut sileäksi vedeltyä tätä yhtä kertaa lukuun ottamatta ;)

kyllä xp:kin on ihan eri käyttis kun koneessa on helvetin nopee prossu ja 2 gigaa muistia - ootko sattumalta kokeillut?

Mutta edelleenkin, kyllä järjestelmä kannattaa valita niiden softien mukaan, mitä tarvitsee.



allekirjoitan.
Avatar
#655 • • whuf. Guest


kyllä xp:kin on ihan eri käyttis kun koneessa on helvetin nopee prossu ja 2 gigaa muistia - ootko sattumalta kokeillut?



Haha, niinpä :hah:

Mut edelleen liputan tota Mac Miniä. -Lääh- ei löydy coolimpaa valmiskonetta mistään. Ite rakentelemalla tietty saa upeemman/paremman samalla rahalla, mut ei ehkä noin pientä. Toi on ehkä se suunta mikä Applen kannattas ottaa. Kun eihän niitten koneita muutenkaan saa päivitettyä niin miksei sit tommosia umpinaisia pieniä purtteloita. Super magee :)
Avatar
#656 • • Edited Tuppu_ Guest
Diskreet, siis tottakai korjasin sen näppäimistöhomman. Se vaan ei ollut mikään käyttiksen asentamiseen liittyvä normaali twiikkaus, vaan applen huolimattomuus, jonka takia esim. suomi-näppiksellä asennettu kone kirjottaa logiin rivejä. En huomannu audio-käytössä siitä olevan haittaa, vaan vika ilmeni muissa tilanteissa, mutta parempi se on olla korjattuna tietenkin.

Ja en lukenut sitä sun vinkkisivuasi ollenkaan, vaan kirjoitin mitä kirjoitin viittaamatta siihen.


"totta, sen eteen joutuu näkemään vaivaa. monet ihmiset ovat kuitenkin melko lailla valmiita näkemään tätä vaivaa - ei kai se sulta pois ole?"

Ei tietenkään, mutta eihän tässä siitä kyse ollutkaan, vaan siitä että osx:ssä ei tarvitse nähdä vaivaa välttääkseen järjestelmän tukkeutumisen. Tietty oli se pois multa silloin kun käytin windows-konetta. Vaihto macciin tosin ei ollut osx:n takia, vaan logicin takia. Osx:stä ja sen paremmista ominaisuuksista sain tietää vasta myöhemmin, koska olinhan perinteinen jäykkä pc-käyttäjä, joka ei macin paremmuutta voinut myöntää saatika ottaa selvää asioista. Minunkin tietoni macista perustuivat siis aika pitkälle harhaluuloihin ennen vaihtoa. Eli hankala on mitään luotettavaa mielipidettä laitteista ja ohjelmista sanoa, jos ei niitä oikeasti omista ja käytä päivittäin ja varsinkaan jos sattuu olemaan jo ennalta kielteinen asenne asiaa kohtaan.

"kyllä xp:kin on ihan eri käyttis kun koneessa on helvetin nopee prossu ja 2 gigaa muistia - ootko sattumalta kokeillut? "

Mulla toimi XP koneessa, jossa oli giga muistia ja athlon64 3200+ prosessori. Yleensä olen pyrkinyt pitämään koneiston ajantasalla. Ja hyvinhän se siinä toimikin, lukuunottamatta sitä, että se meni aina pikkuhiljaa tukkoon, jos koneella teki vähän kaikkea. Ja en ole mikään tollo käyttämään koneita. Yleensä minulta kysytään apua asioissa.
Avatar
#657 • • whuf. Guest

Ja hyvinhän se siinä toimikin, lukuunottamatta sitä, että se meni aina pikkuhiljaa tukkoon, jos koneella teki vähän kaikkea. Ja en ole mikään tollo käyttämään koneita. Yleensä minulta kysytään apua asioissa.



Mitä sä sit teit sillä että se meni tukkoon?
Asensit ehkä waresoftia(cubasee, dx-plugeja, hyötyohjelmia)? Ajoit epäilyttäviä exe filejä joita löysit netistä/nettisivuilta? Et käyttänyt palomuuria tai virustorjuntaa? Kiinnostaa vaan kun ei ole normaalikäytössä mulla vielä "tukkeutunut".. ja voit uskoa että tän nopeuksisella koneella sen huomais kyllä välittömästi.

Mua kiinnostais sekin että miksi OSX:ää ei saa tukkoon, mutta väärin käytetty IPod jumittaa käyttiksen niin että se pitää pistää sileeks ja lähettää IPodi korjaukseen.. tai joku ohjelma tyhjää kovon vahingossa. Ja se miks OSX käyttiksessä on montakymmentä tietoturva reikää mutta silti porukka jaksaa kutsua sitä pomminvarmaks ja kertoa kuinka mikään ei pureudu siihen. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302163


Latailkaapas ne updatet nyt kiltisti pojat ja unohtakaa ne sadut ja Jobsin propaganda puheet :)



edit: No joo oli ehkä vähän -harsh- viesti, varsinkin kun joku tais jo mainitakkin että niitä ongelmia löytyy. Mut virheistähän oppii.. Applekin toivottavasti :)
Avatar
#658 • • Edited diskreet Guest
tuppu_: heh joo, mäkin vaihdoin samalla tapaa logicin perässä, tosin eipä *bsd-pohjasuus ei ainakaan asiaa haitannut :)

Ajoit epäilyttäviä exe filejä joita löysit netistä/nettisivuilta? Et käyttänyt palomuuria tai virustorjuntaa?



musta on aika selvää että tähänastisesta keskustelusta voidaan päätellä, että tästä ei ole kyse...

Mua kiinnostais sekin että miksi OSX:ää ei saa tukkoon, mutta väärin käytetty IPod jumittaa käyttiksen niin että se pitää pistää sileeks ja lähettää IPodi korjaukseen.. tai joku ohjelma tyhjää kovon vahingossa.



Whiskey Tango Foxtrot?

voitko täsmentää mistä on kyse ja miten ipodia on käytetty väärin? tai että mikä ohjelma tyhjentää levyn vahingossa? rm?-)

edit: jos tää oli siis aikasemmin tässä threadissa, pahoittelut. en ole lukenut koko threadia.

Ja se miks OSX käyttiksessä on montakymmentä tietoturva reikää mutta silti porukka jaksaa kutsua sitä pomminvarmaks ja kertoa kuinka mikään ei pureudu siihen. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302163



joo. onneks plattarilla toi hehkutus ja evangelistailu pysyy mielestäni vielä suunnilleen lapasessa :)

toi linkki oli mielestäni aika tyhjä arpa - webkittiä lukuunottamatta (juuri se syy miksi ylipäätään dashboard kannattaa mielestäni disabloida) suurin osa tossa pätsissä korjatuista ongelmista liittyy joko siihen että tunkeutuja pääsee fyysisesti käsiksi sun koneeseen, tai erinäisten servereiden ylläpitoon. aika harva täällä kirjoitteleva (?) käyttää osx:llä kerberos-autentikointia, directory servicejä tai pitää pystyssä kunnollista mysql/apache-palvelinta. niitä varten on parempia käyttiksiä.
Avatar
#659 • • Tuppu_ Guest

Ja hyvinhän se siinä toimikin, lukuunottamatta sitä, että se meni aina pikkuhiljaa tukkoon, jos koneella teki vähän kaikkea. Ja en ole mikään tollo käyttämään koneita. Yleensä minulta kysytään apua asioissa.



Mitä sä sit teit sillä että se meni tukkoon?
Asensit ehkä waresoftia(cubasee, dx-plugeja, hyötyohjelmia)? Ajoit epäilyttäviä exe filejä joita löysit netistä/nettisivuilta? Et käyttänyt palomuuria tai virustorjuntaa? Kiinnostaa vaan kun ei ole normaalikäytössä mulla vielä "tukkeutunut".. ja voit uskoa että tän nopeuksisella koneella sen huomais kyllä välittömästi.


Jotain tota rataa, paitsi en ajanu mitään epäilyttäviä exe-filejä. Käytin aina asianmukaista virustorjuntasoftaa ja softapalomuuria + ulkoista reititintä jossa palomuuri. Ei tuo tukkeutuminen kuitenkaan niin pahaa ollut, että kone olisi täysin käyttökelvoton ollut, mutta selvästi kauemmin alkoi lataukset kestää ja windows reagoi hitaammin käskyihin. Tähän meni yleensä yli puoli vuotta aikaa ja oli suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon erilaista softaa koneessa oli käytetty ja kuinka kauan aikaa edellisestä windows-asennuksesta oli aikaa. Viruksia ja matoja ei koneelle tullut lukuunottamatta jotain spywarea, joka lähti adawarella. Uudelleenasennus oli aina hieno juttu, kun kaikki toimi taas sulavasti. Tietty defragmentoinnista pidin huolen, joten se ei vaikuttanut tähän, tai vaikutti tietenkin myös hidastavasti, mutta loput hitaudet johtuivat muista asioista, kuten esim. windowsin rekisteriin jääneistä romuista.


Mua kiinnostais sekin että miksi OSX:ää ei saa tukkoon, mutta väärin käytetty IPod jumittaa käyttiksen niin että se pitää pistää sileeks ja lähettää IPodi korjaukseen.. tai joku ohjelma tyhjää kovon vahingossa. Ja se miks OSX käyttiksessä on montakymmentä tietoturva reikää mutta silti porukka jaksaa kutsua sitä pomminvarmaks ja kertoa kuinka mikään ei pureudu siihen. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302163


Latailkaapas ne updatet nyt kiltisti pojat ja unohtakaa ne sadut ja Jobsin propaganda puheet :)



Toki päivitykset ladataan, kuten mihin tahansa muuhunkin softaan. Ero windowsin ja osx:n välillä vain on se, että windowsin päivitykset yleensä tulee sitten, kun tapaturma on jo sattunut ja monet koneet ovat jo mahdollisesti saastuneet.

Minä koen Jobsin ihan hauskana show-miehenä, jonka keynoteja on kiva katsella, mutta tosiaankaan en minäkään kaikkea usko mitä se sanoo enkä mene käsi ojossa ostamaan vain tuotetta missä lukee "Apple". Ostan sellaisen laitteen/softan, joka on hyvä ja josta on minulle jotain hyötyä ja helpottaa työskentelyssä.

Mutta suosittelen sulle, että alat käyttämään mac-tietokonetta ja osx:ää ja unohdat ne muiden pc-käyttäjien propagandapuheet/kirjoitukset, mitä olet kuullut ja muodostat sitten ihan oman mielipiteen käyttökokemuksen pohjalta niin ehkä sitten ymmärrät, mistä me puhumme. Se ei ihan avaudu sillä, että pari kertaa pääsee kokeilemaan. Eli on vaikea puolustaa jotain asiaa henkilölle, jolla ei ole asiasta päivittäistä käyttökokemusta. En minäkään odottanut, että vaihdettuani macciin käyttöjärjestelmä ja koneen toimivuus parantuisivat ja pidin mac-ihmisten juttuja osaksi hieman höpönpöpöinä. Ajatukset olivat vain logicissa ja toivoin, että osx toimisi edes jotenkin siihen suuntaan kuin windows, jotta osaisin sitä ja uutta logicia käyttää. Positiivisena yllätyksenä osx olikin todella hyvä.

Tietty varsinkin jos musahommia macilla aikoo tehdä, kannattaa suoraan sijoittaa g5-koneeseen ja kerätä kokemukset sen pohjalta. Vanhempia prossuja käyttävien maccien kanssa voi saada myös vääristyneen kuvan toimivuudesta. Käyttis voi tuntua hyvältä, mutta tehot loppuvat tms. Kaikki riippuu tietenkin siitä, käyttääkö enemmän audio-filejä vai plugineita ja kuinka paljon renderöi kamaa audioksi. Esim. jo yksi logic7:n sculpture-syna saattaa nykästä G4-prossun jo ihan polvilleen.
Avatar
#660 • • whuf. Guest


Tietty varsinkin jos musahommia macilla aikoo tehdä, kannattaa suoraan sijoittaa g5-koneeseen ja kerätä kokemukset sen pohjalta. Vanhempia prossuja käyttävien maccien kanssa voi saada myös vääristyneen kuvan toimivuudesta. Käyttis voi tuntua hyvältä, mutta tehot loppuvat tms. Kaikki riippuu tietenkin siitä, käyttääkö enemmän audio-filejä vai plugineita ja kuinka paljon renderöi kamaa audioksi. Esim. jo yksi logic7:n sculpture-syna saattaa nykästä G4-prossun jo ihan polvilleen.



Olisko tässä sitten kuitenkin niin että IBM(eli G5) on hyvä.. Mukava että vertaat sitä kokemuksiisi 6 kertaa hitaamman "VIAllisen" AMD koneen ja waresoftakasan toimintaan.

Ei siis sillä etteikö G5 olis aivan helvetin hyvä prossu ja OSX oikeasti upee käyttis. Mut ei siinä ole mitään ihmeellistä. Jos valitset keskitasoset komponentit ja rakentelet jotain niitten päälle + ajat kaiken waren siihen mitä löydät, et saa hyvin toimivaa PC:tä. Oikeet osat ja lailliset softat niin rullaa ihan yhtä hyvin(tai paremminkin) kun vastaavan tehosella Macillä. En viittiny sanoo että vastaavan hintasella ;)


Mut kiitos vinkistä. Taidan mennä polttaan ~4000e siihen tuplageevitoseen ja logiciin että saisin sen "käyttö fiiliksen" mikä mulla jo on. Hmm.. mut on se desaini ihan kivaa :happyroll: