Mielestäni Eurooppa- orientoituminen on myös menettänyt omaa merkitystään. Turha ihannoida enää sitä niin vankasti. Eikö meidän olisi jo aika olla ylpeitä omasta kulttuurista ja identiteetistämme?
Mä olen aina miettinyt sitä miksi ihmiset tuntuvat mieltävän kansallisen tms. identiteetin tämmöisenä toisensa poissulkevana tilana. Mun näkemyksen mukaan identiteetit voivat ihan hyvin rakentua sisäkkäin, yhtäaikaisesti. Toisin sanoen voin olla yhtä aikaa espoolainen, suomalainen, eurooppalainen ja niin edespäin. Se että orientoituu Eurooppaan ei varmaan millään tavalla poissulje sitä vaihtoehtoa että voisi olla ylpeä suomalaisesta kulttuurista ja identiteetistä? Ja toisekseen, miksi niin usein sen ylpeyden kääntöpuolena pitää olla muiden halveksuminen ja syrjiminen? Miksi sitä omaa identiteettiä pitää korostaa polkemalla muita?
Kun EU:hun liityttiin, niin monien asioiden piti muuttua oleellisesti.
Kun Suomea oltiin ajamassa EU:hun, poliitikot lupailivat yhdeksää hyvää ja kymmentä kaunista. Kun jäsenyys sitten tuli, maailma jatkoi eloaan aika samanlaisessa tilanteessa. Jotain on muuttunut, mutta dramaattiset tulevaisuudenmuutokset ovat osoittautuneet ylimitoitetuiksi. Ehkä osittain näiden asioiden vuoksi ihmiset ovat välillä tunteneet olonsa vähän pettyneiksi.
Suomeen ei pitänyt virrata halpatyövoimaa, maataloustukien piti olla roimat jne jne
Huh? Eikai nyt EU:hun liitytty sen takia että saataisiin maataloustukia? Mielestäni EU:n suurimpia syntejä on nimenomaan aivan älyttömien maataloustukien maksaminen - ne muodostavat nytkin leijonanosan koko EU:n budjetista, ja ennen kaikkea vääristävät maailmantaloudellista tilannetta ja vaikeuttavat kehitysmaiden ulkomaankauppaa.
Fakta on, että Suomeen virtaa huumeita helpommin
Iso osa huumeista tulee itärajan kautta, ja vielä toistaiseksi sekä Viro että Venäjä ovat olleet EU:n ulkopuolella. Tulli on pystynyt paremmin suuntaamaan voimavaroja näille rajoille kun Shengen-alueen rajoja ei tarvitse valvoa niin tarkasti.
Mutta noin yleisesti ottaen Viron liittyminen EU:hun saattaa tuoda tämän asian suhteen joitain lisäongelmia.
Viron tullessa jäseneksi myös sitä työvoimaa tulee.
Tää työvoiman virtaaminen on kyllä yksi ärsyttävimmistä asioista mitä Suomessa jaksetaan jankuttaa. Suomessa on tälläkin hetkellä pulaa matalapalkkaisista työntekijöistä: siivoojista, bussikuskeista, vartijoista jne - juuri sellaisia hommia joihin suomalaiset eivät viitsi lähteä. Ja kun kohta suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, työvoimapula tulee pahenemaan. Meidän oikeasti pitäisi olla iloisia että tänne ylipäätään saadaan niitä siirtolaisia, jotta sitten vanhainkodissa on se joku joka vaihtaa meille vaipat kun emme itse enää jaksa nousta vessaan.
Jo nyt on havattavissa että monet siirtolaiset (varsinkin hyvin koulutetut) suuntaavat mieluummin muualle kuin Suomeen työnhakuun. Miksi he edes tulisivat tänne? Kylmä maa, pitkä talvi, kummallinen kieli ja juroja ihmisiä jotka huutelevat kadulla törkeyksiä. (Aiheeseen liittyen: kannattaa lukea uusimmassa Imagessa ollut juttu Virosta. Haastateltujen virolaisten suusta kyllä selvästi sanotaan että jos jonnekin ollaan muuttamassa, niin suunta on silloin etelään eikä pohjoiseen.)
Suomi joutuu tulevien jäsenten maksumieheksi. Tietysti Ranska ja Saksakin maksavat, mutta heidän maailmanpoliittinen tilanne onkin täysin toisenlainen.
Jotkut perustelevat tätä sillä, että tällä rahalla ostetaan maailmanpoliittinen vakaus. Ainakin saksalaisilla tämä ajatusmalli taitaa olla aika syvällä: ensimmäisen ja toisen maailmansodan kauhuja pyritään ennaltaehkäisemään vakauttamalla koko Eurooppaa. Saksalaiset eivät ainakaan kovasti tunnu valittavan sitä jättisummaa jonka he joutuvat EU:lle maksamaan vuosittain - ehkä siellä ajatellaan että se on pientä rahaa jos sillä pystytään ehkäisemään sota Euroopan sisällä.
Itse en osaa sanoa onko tämä ajattelutapa täysin oikea, koska tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Mutta totta kyllä on siinä että sodat usein alkavat jonkinlaisesta resurssien epäsuhteesta valtioiden välillä. Tuloerojen tasaaminen koko Euroopassa on vähän sama kuin hyvinvointivaltioajattelu Suomessa. Aina ei pidä ajatella sitä mitä
minä saan ja miksi
minun pitää maksaa veroja joilla rahoitetaan tuota pummia - pitemmällä tähtäimellä pieni altruismi hyödyttää koko yhteiskuntaa.