Masterointipalvelu.

62 posts, 4 pages, 13,510 views

Avatar
#21 • • Samuli Guest
eipä tuosta lyhyestä ämpäristä voi juuri mitään erikoista sanoa. forgeen avattuna se ainakin clippaa.. mitä järkeä vetää levelit tappiin? kyllä se -0.5 dB soi varsin tehokkaasti. onko toi masteri tehty vinyyliä varten vai pelkkä esimasteointi? kyllähän sille oikealle masterin tekijälle voisi jättää jonkin veran tilaa..
oikeasti levylafkojen toiveet matskun suhteen vaihtelee aivan älyttömästi. siesta pyysi meiltä -3dB tasoilla masterit. osalle tuntuu kelpaavan sellaisenaan (yleensä käytän -0,5 dB) ja osa ei edes tiedä mistä puhun kun kysyn asiaa. sen kyllä huomaa saundista, pari pettymystä on tullut.
Avatar
#22 • • J-P Guest
En nyt enempää valittuja selityksiä ja puolusteluja keksi, mutta biisi kelpasi itselleni ja Steve Bug:lle ja kuullostaa bilepa:sta oikein mukavalta, niin tarvinneeko sitä enempää säätää? :)

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei.
Avatar
#23 • • jUSSi Guest

biisi kelpasi itselleni ja Steve Bug:lle ja kuullostaa bilepa:sta oikein mukavalta, niin tarvinneeko sitä enempää säätää? :)



eipä oikein!

hifipuristit voi mennä puristelemaan sitä hifiään ::p:

kosmisesta romaanistakin on tullut oikein hifielitisti :D

eiköhän jipsukka nyt tässä yritä auttaa sellaisia immeisiä kuin esimerkikis allekirjoittanut, joka ei tiedä mistään mitään. Jos joskus saisin kasaan kappaleen, josta haluaisin vaikka omakustanteen, niin kyllä tää masterointipalvelu kuulostaa todella hyvältä.
Avatar
#24 • • serotonot Guest
En oo kuunnellu noita ääninäytteitä, mutta ei hyvältä vaikuta jos clippaa soundforgella. Ja hyvin masteroitu biisihän on sellainen mikä kuulostaa hyvältä riippumatta äänentoistosta, näin ollen toi "se kuulostaa bile pa:sta hyvältä, eiks se riitä" on mielestäni vähän huono mainoslause.

Toinen on se että jos ei suostu paljastamaan millä vehkeillä masteroi tulee jotenki heti kummallinen fiilis. Eihän niissä nyt oo mitään salattavaa. Se on se mitä sä teet, ei millä sä teet, mikä ratkaisee.

Ja tuohon jUSSIN kommenttiin. Tiedän mitä tarkoitat, mutta sitten masteroijan pitäisi ilmeisesti jo olla myös miksaamassa kappaletta, koska masterointi ei loppujen lopuksi kovinkaan paljoa muuta lopputulosta. Niinkuin jo joku sanoi, huonosta ei saa hyvää masteroimalla, mutta hyvästäkin saa huonon jos masterointi tehdään miten sattuu.

Kaikenkaikkiaan palvelu on idealtaan loistava koska monellakaan ei ole resursseja ja/tai tietotaitoa masterointiin. Silloin tosin jos aletaan pyytämään rahaa, pitäisi jäljen olla sellaista että siitä voi rahastaa. eli toisin sanoen sen pitäisi kuulostaa hyvältä myös hifistin korvaan, ketään dissaamatta. Kuuntelen ääninäytteet kun pääsen kotiin kaiuttimien ääreen ja kerron mielipiteeni sitten niistä. Toivottavasti ne muuttavat mielipiteeni
Avatar
#25 • • djsakke Guest
Oon sita mielta et toi riippuu ihan genresta miten pitaa masteroida (ja varhaisemmassa vaiheessa miksata). Jos tekee jotain DBX-tyyppista minimalismia, nii turha sita kilon ylapuolista osaa tarvii vakisin vaantaa samalle tasolle kuin biisissa jossa on instrumentteja koko kaistan alueella, kuhan bassot toimii ja homma ei oo ihan tukossa. jos taas on jotain detroit-teknoo nii saundin pitaa olla pehmea ja ilmava, jos kyseessa on monoraita nii sit pitaa olla nii kovaa kovaa kovaa eika mitaa pehmeeta ja volumee paljon. jos on jotain garagee nii pitaa muhkeat bassot ja pehmea saundi, industrialista odotan et saundi on viilattu kalleimmassa studikassa parhaimpien saatajien kanssa just niin millimetrin tarkasti kohdalleen kun voi, koska se kuuluu siihen genreen. Masterointiin toki vaikuttaa suuresti myos se kuinka biisi on alunperin miksattu, kuten tassa jo muutkin ovat todenneet.

Pitaa myos muistaa et riippuu ihan siita millaisia saundeja biisiin on laitettu etta millainen kayra siita tulee. ei kaikki biisit voi olla yksinkertaisesti tungettu tayteen joka hertsin kohdalta koko kaistan alueelta. Eika masteroimalla huonoa biisia saa siita hyvaa, paitsi ehka niille joille biiseissa merkkaa vain se et biisien kayrat millimetrilleen kohdallaan, eika biisin sisalto merkitse mitaan.
Avatar
#26 • • JussiS Guest
Juu eipä tuosta clipistä saa juuri minkäänlaista kuvaa. Stringeistä ja basslinestä vois erottua vähän helpommin toi masterointi?
Avatar
#27 • • MikkiHiiri Guest

Oon sita mielta et toi riippuu ihan genresta miten pitaa masteroida (ja varhaisemmassa vaiheessa miksata).



No kuuntelin ton klipin, jonka jälkeen 20 erityylistä kipaletta (vinyyleiltä ja
CD:iltä) ja taas uudestaan klipin, niin heti huomas että yläkeskiäänet oli
ylikorostettuja -> käy korviin, homma oli molemmissa pätkissä, joten
sitä ei ilmeisesti oltu itse huomattu ja sellaistahan masteroija ei SAA jättää
huomaamatta ;)
MP3:sta on myös paha sanoa mitä diskanttiosastolle on tehty kun se on
noin huonolaatuisessa leikkaantunu pois / äärimmäisen karsittu. Ts.
jonkinnäkönen perustaso on täytettävä genrestä riippumatta.
Avatar
#28 • • J-P Guest

En oo kuunnellu noita ääninäytteitä, mutta ei hyvältä vaikuta jos clippaa soundforgella.


wavi ei klippaa, mp3 kylläkin.

Ja hyvin masteroitu biisihän on sellainen mikä kuulostaa hyvältä riippumatta äänentoistosta, näin ollen toi "se kuulostaa bile pa:sta hyvältä, eiks se riitä" on mielestäni vähän huono mainoslause.


Ah, unohdin että tämä onkin platinum... Kuulostaa MIELESTÄNI hyvältä bile pa:sta, omista monitoriestani, kaverin monitoreista, sennheiser hd-25 sp luureista, finnairin luureista, serkun korvalappustereoista, jne...
Imho tanssimusiikin (jota kyseinen biisi edustaa) tärkein funktio on siellä bileissä tanssilattialla. Ei monikaan detroit-klassikko kuullosta kotona kuin kurjalle, mutta tanssilattialla aiheuttaa vibaa punttiin.

Jotenkin tästkin on taas tullut joopaseipäs-sä-oot-väärässä -topic.

Ideana oli avittaa muita musantekijöitä. Jotain pientä maksua kulujen peittämiseksi, ei niinkään voiton vuoksi.

Jos ei tällainen palvelu kiinnosta millään tapaa, niin mitäs siitä sitten... Ei kukaan käy valittamassa kaupalle, että "hei! MÄ en pidä kaurapuurosta!!! Miksi te sitä myytte??" :)

Jos/kun joku tekee homman paremmin kuin minä, niin siitä vain omaa topikkia aiheelle.

Jos joku tarvitsee masterointi-/miksausapua, niin viestiä tännepäin. Jos jonkun mielestä en osaa tuota alaa lainkaan, niin vinkkejä ja parannusehdotuksia otetaan vastaan.
Ja kyllä "kuluttajat" eli asiakkaat laadun tunnistaa. Jos multa tulee paskaa, niin kyllä se sana leviää nopeasti. Jos taasen mun työstä on jollekkin jotain hyötyä, niin hyvä.

Enköhän nyt ole tarpeeksi puolustellut sitä, mitä ajattelin tehdä...?
Avatar
#29 • • Edited :t:c: : : Guest

biisi kelpasi itselleni ja Steve Bug:lle ja kuullostaa bilepa:sta oikein mukavalta, niin tarvinneeko sitä enempää säätää? :)



Kyl toi sen kuulonen olikin et se jollekin lafkalle kelpaa.. Mut vielä kun sais sitten niiden musan _tekijöiden_ originaalimatskun yhtä lähelle ni vois edetä vaikka kerralla talletettujen asetusten voimalla ;D




eipä oikein!

hifipuristit voi mennä puristelemaan sitä hifiään ::p:

kosmisesta romaanistakin on tullut oikein hifielitisti :D



Mut masterointi ON muutakin kun DX Ultra Maximizer IDR:llä ja 16bit ditheroinnilla. Erittäin harvoin kukaan engineer kuitenkaan saa eteensä sitä ns. 'valmista tavaraa', minkä vaan voi laittaa soimaan tarpeen mukaan. Siinä alkaa jo warmerit, multikompurat ja EQ:t kummasti maistuun jos aikoo masteroida jotain mikä muistuttaa keskiarvoista demomatskua.

Ja on hyvä muistaa, että siellä studion päässä ei tarvi olla kuin huonot monitorit ni masterointiin tulee heti aikamoisia haasteita. Puhumattakaan masterointistudion monitoroinnista...

Ja sit vielä jos oikein kaive(rre)taan, voidaan vetää mukaan sellainenkin kiva yksityiskohta kun vinyyli. Jenkeillä ja Euroopalla on mm. erilaiset vinyylistandardit (2mm VS 1.6mm ura) jotka vaikuttaa sen levyn sointiin. Eurooppalainen (kapeempi) malli vaimentaa enemmän korkeita taajuuksia leikatessa. Silloin voidaan biisien treble-alueet laittaa suhteessa soimaan urille vielä kovempaa ennen kuin alkaa särkeen.

Vinyylin pituus/nopeus yksityiskohdat vaikuttaa myös, esimerkkinä vaikka 45rpm 12", johon kaiverretaan 10 minsaa toiselle puolelle (paras laatu vinyylille, +4 db). Toiselle puolelle halutaan laittaa pari pitkää biisii ja sen vuoks tingataan kierrosluku 33:een. Sit pudotaankin jo leikkausvaiheessa mukavaan +1/0 db. Eli nämäkin jutut vaatii omat ennakointinsa, jos aikoo tehdä jotain hyvin.

Se tässä on erittäin jees et saadaan tällästä 'skenen bisnesinfraa' pikkuhiljaa rakentuun suomeen ja aivan varmasti löytyy niitä jotka haluaa demonsa saundaavan paremmalle halvalla, mutta kaikkien olis hyvä tietää vaihtoehdot ja koukut eri hintaisissa palveluissa (tämä myös motivaattorinani tähän threadiin).

Edit:

ja siis en oo laittamassa mitään kapuloita rattaisiin tms. vaan mielestäni homma on erittäin jees. Low budget masterointia ei kuitenkaan ole tarjolla Suomessa. Oma pointtini vaan oli vähän selventää että mistä siinä masteroinnissa maksetaan. IMO Parhaiten omista palveluista saat annettua kuvaa laittamalla just listan niistä käyttämistäsi laitteista ja kertomalla vähän et mitä kaikkee tehdään. Nyt tosta voi pahimmillaan saada just sen käsityksen et katotaan et paljonko voidaan veloittaa Sound Forgen yhden plugarin käytöstä.
Avatar
#30 • • djsakke Guest

Oon sita mielta et toi riippuu ihan genresta miten pitaa masteroida



....jonkinnäkönen perustaso on täytettävä genrestä riippumatta.



tietenkin, ei nyt huonoa saa tehda, sehan on itsestaanselvyys. taino, sekin kyl vaha riippuu. jos haluu tehda tarkoituksella huononkuuloista, esmes matkia dance maniaa tai traxia, tai muuten vaa diggailee lo-fi -meiningista. mut pitaa kuitenki tietaa mita tekee :) (ja tunnetusti, virheista oppii, mut nyt aletaan menee offtopic)
Avatar
#31 • • jUSSi Guest

Mut masterointi ON muutakin kun DX Ultra Maximizer IDR:llä ja 16bit ditheroinnilla.



jepjep, mutta esimerkiksi minulle riittää se, että kappale kuulostaa hyvältä bilepa:ssa, koska minulla ei kotona ole sellaisia toistolaitteita, millä erottaisi erittäin laadukkaan masteroinnin tarpeeksi hyvästä. Ei, en minäkään paskaa halua, mutta perushyvä masterointi on minulle (ja monelle muulle) riittävä ja uskon sen olevan jipsukan postauksen takana.

Kuten sanoit tämä on sitä perusinfraa mikä tulevaisuudessa takaa kaikille hieman helpommin saatavaa palvelua ja mikä parasta, niin juuri sellaista kuin haluaa, kallista tai halvempaa.
Avatar
#32 • • Edited MikkiHiiri Guest

kosmisesta romaanistakin on tullut oikein hifielitisti :D



Hei en mä mikää elite oo :)
On vaan tullu huomattua se, että jos joku tehdään viimosen päälle hyvin,
sitä ei tartte koskaan enää murehtia että sen ois voinu tehdä paremmin.
Esim musankuuntelussa sitä vaan nautiskelee miten hyvältä se sitten
kuulostaa kun siinä ei ole mitään valittamista =)
Cutoff

Posts: 14

#33 • • Cutoff
Meitsi haluais tollaselta palvelulta sitä että masteroijakundi laittaa tasot silleen kondikseen että isoista kaapeista kuuluu muutakin kuin basson jylinää ja eikä tule mitään "ylläreitä". Toki osaan itsekkin tiettyyn pisteeseen asti säätää biisit silleen, mutta kyl mä näkisin että DjP on ihan hyvällä asialla...enkä kyllä kuulemani perusteella hänen ammattitaitoa epäile. Musta tää homma on ihan jees. Itse en ostais masterointia tuolla tavalla joltakin, mutta varmasti tällaisella palvelulla on kysyntää :)
Avatar
#34 • • osenoko Guest

jepjep, mutta esimerkiksi minulle riittää se, että kappale kuulostaa hyvältä bilepa:ssa, koska minulla ei kotona ole sellaisia toistolaitteita, millä erottaisi erittäin laadukkaan masteroinnin tarpeeksi hyvästä.



Mut kuten jo moneen kertaan todettiin : jos originaali kuulostaa paskalle niin ei sitä masteroinnissa pystytä korjaamaan. Hyvästä soundista voidaan tehdä pikkasen parempi jos tekijä on jättänyt masteroijalle riittävästi työskentelyvaraa, mutta jos esmes basarin piikki on ihan väärässä kohdassa tai jos basso ja basarisoundit konfliktaa tai jos jokin yksittäinen soundi on liian lujaa / liian hiljaa niin eipä siinä paljoa voi tehdä.

Musta tuntuu vahvasti että monet aattelee nyt masterointia jonain taikasauvan heilautuksena jolla syntyy joku instant-magee-soundi, näinhän se ei tietenkään ole. Jos haluaa tsekittää biisiä bileissä tms. niin siihen riittää mainiosti hienoisella dynamiikkaprosessoinnilla ryyditetty studiomaster. Jos soundaa huonolta, niin vikaa on itse mixissä -> paluu studioon ja uutta versiota kehiin.
Avatar
#35 • • serotonot Guest


Hei en mä mikää elite oo :)
On vaan tullu huomattua se, että jos joku tehdään viimosen päälle hyvin,
sitä ei tartte koskaan enää murehtia että sen ois voinu tehdä paremmin.
Esim musankuuntelussa sitä vaan nautiskelee miten hyvältä se sitten
kuulostaa kun siinä ei ole mitään valittamista =)



Samoilla linjoilla itsekin. Eikä tosiaan oo tarkoitus vaikeuttaa liiketoimintaa vaan antaa oma näkökulma asioihin. Se on pelkästään hienoa jos tuollaisia palveluita on mahdollisuus jatkossa itsekin käyttää, lähinnä halusin tuoda esiin epäkohtia jotka vielä toistaiseksi nousevat kynnyskysymyksiksi, ettei mahdollisia palveluita ostaessaan pety laatuun.

mut kaikkea hyvää djp ja täytyy koittaa etsiä jotain sun masteroimia biisejä suorana audiona ni tietää paremmin.

Vieläkin kyl hämää toi et mp3 klippaa mut wav ei. hmm...
ja se ettei oo halua kertoa millä laitteistolla sen tekee koska se vaikuttaa suuresti myös laatuun.
Avatar
#36 • • jUSSi Guest

Hei en mä mikää elite oo :)



elitisti niinku puristi niinku snobi niinku juu know ;)
Avatar
#37 • • jUSSi Guest

Mut kuten jo moneen kertaan todettiin : jos originaali kuulostaa paskalle niin ei sitä masteroinnissa pystytä korjaamaan.



Aivan, ja jipsun tarjoaman palvelun avulla musiikintekjä voi käyttää aikaansa saundien ja kappaleen viilaukseen ja saa sen jälkeen nopeasti teetettyä msaterin vaikkapa sitä omakustannetta varten. Kaikki eivät halua opetella masteroinnin saloja, jos vähempikin riittää ja masterointi ei maksa maltaita.
Avatar
#38 • • genki Guest
oma ehdotukseni tän threadin tekijälle on että et rupea kyselemään tollasia asioita missään foorumeilla jos _oikeesti_ rupeet jotain tällasta tekemään.

ite jos vien biisin masterointiin (viimeks Seawolfiin), niin kyllä siinä pitää olla sellanen fiilis et on 100% luotto siihen mitä ne heput siellä tekee. ei todellakaan saa olla tippaakaan epävarmuutta meiningissä, ei ennen tapahtumaa eikä itse masterointitapahtumassa, saatika sitten sen jälkeen kun kuunnellaan mitä on tullut.

mielestäni on huono keino lähteä pollaamaan tällaisia asioita netissä, koska siitä tulee sellanen fiilis et heppu on epävarma siitä mitä on tekemässä. ethän sä voi mitenkään vakuuttaa kaikkia mahdollisia asiakkaita täällä jollain mp3 klipeillä vaikka kuinka hyvin ois enkoodattu tms. teknon masterointi on sellasta hifihinttausta et kyllä se piddee dieddee et hyvää on tulossa vaik ei ois ite ees paikalla. tähän hommaan auttaa ainoastaan kokemus ja sen mukana tullut maine, ei namedroppailu ja vihjailu siitä, et on hyvät kamat studiossa. niinku tero tos aiemmin sano, se on kaikki siitä kiinni miten niitä kamoja käyttää, ja sitä ei voi kellekään vakuuttaa ilman pidempiaikaista näyttöä.

tää on omalla tavallaan ikävä pointti nouseville kyvyille tässä skenessä, mut kyllä mun mielipide on 110% se et annan biisini kokeneille kavereille ennen muuta. sit kun on ite duunannut hyvänkuulosta soundia jonkun vuoden ja miksannut vaikka livejä ja virittänyt PA:ita useemmin ku kakskyt kertaa niin voi pikkuhiljaa siirtyä puhumaan itsestään varteenotettavana masteroijana. on nimittäin sellanen homma missä pitää ansaita kannuksensa jos joku.

disclaimer: ei millään pahalla, ei dissaten, eikä muutenkaan nihkeenä, ihan vaan mun 2c aiheesta.
Avatar
#39 • • genki Guest


jipsun tarjoaman palvelun avulla musiikintekjä voi käyttää aikaansa saundien ja kappaleen viilaukseen ja saa sen jälkeen nopeasti teetettyä msaterin vaikkapa sitä omakustannetta varten. Kaikki eivät halua opetella masteroinnin saloja, jos vähempikin riittää ja masterointi ei maksa maltaita.



mm hmm. tää on varmaan se idea millä tähän proggikseen on lähetty, ja varmasti joillekin tyypeille tää on tosi hyvä juttu - saa omat biisinsä vähän fätimmän kuuloseks ennenku lähtee kokeileen niitä PA:sta... tulee hyvä interaktio kun miettii et miltä se on kuulostanut ennen masterointia ja mitä masteroija on tehnyt sille tuotokselle. erittäin kehittävää ja hyvä juttu IMO.

itse luulin aluks että kyseessä oli siis ihan vipoviimesien masterien duunaamisen tarjoaminen (sori en lukenu kaikkee!!!) ennenku levy menee painoon, mut jos kyse on enemmän harrastelumeiningistä niin täähän on ihan OK idea.
Avatar
#40 • • SimonTemplar Guest
Oma mielipiteeni on että propsit siitä että jos joku tosiaan haluaa auttaa demojen saundin suhteen mutta mielestäni demoon ei välttämättä kannata uhrata masteroitiin koska jos biisi on hyvä niin levy-yhtiö varmasti masteroi sen ilmaiseksi..Mutta jos haluaa todella hyvää jälkeä niin suosittelen esim:ruotsi,englanti...