Darude

102 posts, 6 pages, 16,897 views

Avatar
#41 • • alke Guest



Ilmaisin vain oman mielipiteen siitä, kuinka olen tuntenut oloni monesti petetyksi, kun ensin pulittaa mansikoita nähdäkseen jonkun "isonimi" tyypin "live" esiintymistä, ja saa palkaksi sen että jannu pistelee ne samat biisit soimaan sellasenaan cd:ltä. Haukkukaa vaan puristiksi, mun mielestä tuollaista esiintymistä ei voi kutsua "live":ksi, vaan esim. tämä edellämainitsema termini "retrospektiivi ko. artistin tuotannosta by ko. artisti, tai joku muu ko. artistiin hyvin perehtynyt".

Harvoinpa se musiikki ns. playback liveissä huonoa on, mutta osoittaa ehkä hienoista laiskuutta, tai luottamuksen puutetta omiin kykyihin.



kuten ollaan keskusteltu, ymmärrän kyllä ihmisten pointteja siinä jos "live" on vain start- ja stop-nappien painamista biisien välissä, mutta loppupeleissä mielestäni ihmiset lähtevät bileisiin kuuntelemaan musiikkia, eivät katsomaan sitä millä vehkeillä joku soittaa ja kuinka nopeasti sormet viuhuvat laitteiden välillä.
oma lukunsa on edellämainittu ableton live jonka käyttö mun mielestä ehdottomasti tuo oman nokareensa siihen liveksi kutsuttuun esiintymiseen, ja jos sitä käyttää vaikka painaisikin fruityloopsista vain start/stop-nappia, väittäisin tätäkin silti aidoksi liveksi.

tavallaan tässä on hienoista "rauta on parempaa ku softa"-väittelyn poikasta joka on sinänsä aivan ja täysin turhaa. kun ottaa vielä huomioon että niitä ihmisiä, jotka lähtevät keikoille kritisoimaan sitä miten ja mitä artisti tekee livensä aikana, on loppupeleissä vain muutama hassu prosentti koko kansasta, eikö vain? bileet ovat rakennettu suurelle yleisölle eikä suurta osuutta tästä kansasta luultavasti voisi vähempää kiinnostaa miten jotain biisiä rakennetaan livenä - kunhan musiikki on hyvää. musiikki on pääasia. aivan kuten toi rauta/softa-väittely - mitä väliä millä kukin tekee mitä tekee - kunhan lopputuloksena on musiikkia, mistä pitää ja millaista on ajatellute tekevänsä. lopputulos ratkaisee - musiikki on edelleen pääasia. paljon törkeämpää kansan aliarviointia on soittaa livet 100% playbackina ja sitten vain teeskennellä tekevänsä jotain - esim. soittaa syntikkaa jossa ei ole edes virtapiuhaa kiinni.

tämän sanottuani, en voi väittää ettenkö itse olisi kiinnostunut siitä mitä DJ/liveartisti lavalla tekee. onhan se verratonta viihdettä katsoa kun hra X innoissaan pomppii ja huitelee käsillään, mutta en mä ala dumaamaan ketään sen perusteella että biisi lopulta olikin "vain" start/stop-napin painamista ja esim. mikserin eq-nappuloiden tweakkausta. minusta se on aika ahdasmielistä, jos jokin. jokainen tekee tavallaan.

ja musiikki on edelleen pääasia.
Avatar
#42 • • Daniel Braun Guest


Vaikka mä pidän tarkasti huolta katu-uskottavuudestani ja mietin todella tarkasti ovatko diggailemani biisit tarpeeksi kaukana maistreamista, niin julistan seuraavaa: Resurrection oli ja on edelleen ihan vitun hyvä biisi.



Kyseinen biisi on kyllä lajissaan hyvä, mutta sai ikävän maineen sen jälkeen kun NRJ yms poppiskanavat alkoivat pyörittämään sitä 24/7...
Hyvästäkin biisistä menee maku kyllä todella nopeasti jos sitä kuulee jokapaikassa ja jokaikisenä hetkenä...

Mutta, tuo oli oikeasti yllättävä kommentti sulta.
Veikkasin vähän että monet täällä sysäsivät biisin samantien poppispuolelle kun siitä tuli hitti ja alkoivat dissata sitä rankalla kädellä.
Sama kyllä tapahtui tolle Daruden Sandstorm:illekin...
Kuten tossa edellä jo joku mainitsikin että siitä tuli Suomessa poppishitti mutta maailmalla sitä arvostettiin clubihittinä.

Kun kerran saa jonkinmoisen leiman otsaansa, on siitä hemmetin vaikea päästä eroon...
Nähty, koettu, kärsitty ja opittu :D
Avatar
#43 • • OSC8 Guest

Ilmaisin vain oman mielipiteen siitä, kuinka olen tuntenut oloni monesti petetyksi, kun ensin pulittaa mansikoita nähdäkseen jonkun "isonimi" tyypin "live" esiintymistä, ja saa palkaksi sen että jannu pistelee ne samat biisit soimaan sellasenaan cd:ltä.

Konemusiikkiliveissä arvostan sitä ennalta-arvaamattomuutta ja sattumaa, kun soittaessa pystyt vaikuttamaan jok'ikiseen ääneen koska tahansa oman mielesi mukaan. Ns. pitelee kaikkia lankoja käsissään, ja antaa mennä siinä hetkessä ... en jaksa selittää, mutta toivottavasti meni ajatus perille.



Mun meilissä oli kieltämättä aika hyökkäävä sävy, mutta missään nimessä en tarkoittanut sitä henk.koht. sinua vastaan. Arvostan toki mielipidettäsi!

Ymmärtäisin nyt että ajat tässä takaa sitä, että myös konemusassa tulee olla jonkinlainen vuorovaikutus esiintyjän ja yleisön välillä, jotta esitystä voisi kutsua liveksi. Pelkkä playn painaminen CD-soittimessa ei riitä, vaan asioiden pitää ns. muuttua tilanteen mukaan, rite?

IMHO tuo kriteeri täyttyy ihan vaikka kahdella CD-pyörittimellä, efekteillä ja random päälle pöristelyillä.

Edelleen, konemusassa ei loppupeleissä ole koskaan kyse aidosta livestä. Aina siellä on ne koneet jotka hoitaa sen homman.

Syy miksi innostuin tuohon aiempaan kärjistävään kommenttiini siis oli, että minua ihmetyttää kuinka on mahdollista että konemusiikkipiireissä voidaan olla niin perinteisiä mielipiteiltään, vaikka muutoin ollaan (ainakin olevinaan) se musiikillinen uusi ja uraauurtava sukupolvi.


... ja nykyiseltään suurin osa "tavis-musiikista" on tuotettu enemmän tai vähemmän koneilla. :) ... Ironista



Word, ProTools:han se kitaranrämpyttäjilläkin varsinaisesti hommat tekee ;)

No, ei tietenkään pidä yleistää, kyllä fiksuimmat rokkijäbät jo tän tietääkin, mut ei silti pidä luulla että konemusaa mitenkään liikaa olis arvostettu vieläkään. Valitettavasti :(
Avatar
#44 • • Lauri Leino Guest


Vaikka mä pidän tarkasti huolta katu-uskottavuudestani ja mietin todella tarkasti ovatko diggailemani biisit tarpeeksi kaukana maistreamista niin..


tarviiks siitä pitää huolta?
Avatar
#45 • • OSC8 Guest
Täytyy vielä mainita, että annan kyllä totaalista rispektiä myös esim. Healiumille ja Technical Directorsille (vaikken jälkimmäistä ole livenä päässyt kuulemaan) siitä että esiintyvät hmm.. "oikeasti livenä".

Se että viitsii tuoda keikalle mukaan koko studionsa (ainakin healiumilla tais olla koneistossa kaks autokuormallista syntikoita, telineitä, johtoja, tietokoneita yms hässäköitä) ja ottaa mukaan vielä todellisen pelon siitä kaikki voi tosiaankin mennä totaalisen pieleen, on kyllä ihailtavan arvoinen hattutemppu. Liikaa ei voi arvostaa tuonlaista omistautumista!

Mutta kyllä mä olin aivan yhtä haltioissani päästessäni seuraamaan slusnik lunaa keikalla - pöydällä oli kaksi synaa ja läppärissä ableton.

Se on se musiikki joka aina loppupeleissä merkitsee. :hearts:
Avatar
#46 • • Darude Guest
Pelle mikä pelle.

V/D
Avatar
#47 • • tempest Guest
kaikki Live käyttäjät on kans vissiin pellejä... :) Tosiaan, on hienoo et joku viittii oikeastikin soittaa jne. Kyl mekin aina jotain pientä yritetään itse räpeltää mut kyl se pääasiassa läppäriltä tulee koko setti.
Avatar
#48 • • Zapa Guest


Vaikka mä pidän tarkasti huolta katu-uskottavuudestani ja mietin todella tarkasti ovatko diggailemani biisit tarpeeksi kaukana maistreamista, niin julistan seuraavaa: Resurrection oli ja on edelleen ihan vitun hyvä biisi.



Kyseinen biisi on kyllä lajissaan hyvä, mutta sai ikävän maineen sen jälkeen kun NRJ yms poppiskanavat alkoivat pyörittämään sitä 24/7...
Hyvästäkin biisistä menee maku kyllä todella nopeasti jos sitä kuulee jokapaikassa ja jokaikisenä hetkenä...



näin on.. muistan elävästi, kun ekan kerran kun kuulin resurrectionin, paikka Pacha - Ibiza 2001 ja Oakenfoldin Perfecto tour. Kyseinen biisi lävähti eetteriin ja tuntemattomat ihmiset alkoivat kyselemään ja ihmettelemään toisiltaan (ja meiltä), mikä ihmeen biisi oikeen oli kyseessä?? Kaikki oli fiilareissa biisistä, myös minä ;)

kaikki biisit kuluu jos niitä kuulee radiosta joka päivä useita kertoja..

ja ettei ihan OT:ksi menisi ---> darude on paska, kuulee sitä radiosta joka päivä tai ei
Avatar
#49 • • Tapi T Guest

Kyseinen biisi on kyllä lajissaan hyvä, mutta sai ikävän maineen sen jälkeen kun NRJ yms poppiskanavat alkoivat pyörittämään sitä 24/7...


Minkä vitun takia ihmiset sitten kuuntelevat näitä poppisradioita, jotka pilaavat biisit voimasoitoillaan? Usein radion yhteydestä löytyy myös CD-soitin, jolla voi kuunnella jotain oikeasti itseään kiinnostavaa musiikkia.

Itse kuuntelen radiosta ainoastaam tiistain tanssi-illan ja beatboxin, joten mulle on aivan sama mitä biisejä niissä muulloin soitetaan. Näin radioiden soittomäärät eivät myöskään vaikuta mun mielipiteisiini.


Mutta, tuo oli oikeasti yllättävä kommentti sulta.


Miten niin yllättävä?
Avatar
#50 • • dixoff Guest

Syy miksi innostuin tuohon aiempaan kärjistävään kommenttiini siis oli, että minua ihmetyttää kuinka on mahdollista että konemusiikkipiireissä voidaan olla niin perinteisiä mielipiteiltään, vaikka muutoin ollaan (ainakin olevinaan) se musiikillinen uusi ja uraauurtava sukupolvi.



Minä olen myös kelaillut aivan samaa. Itselläni oli tosin mielessä se, että konemusiikkikulttuurissa edelleen ykkösformaatti on huonoääninen, perkuleen raskas ja häiriöherkkä mekaaninen tallennusmedia, jossa ei ole tapahtunut käytännössä mitään oleellista kehitystä kymmeniin vuosiin. :)
Avatar
#51 • • akir0 Guest


Minkä vitun takia ihmiset sitten kuuntelevat näitä poppisradioita, jotka pilaavat biisit voimasoitoillaan? Usein radion yhteydestä löytyy myös CD-soitin, jolla voi kuunnella jotain oikeasti itseään kiinnostavaa musiikkia.



En tiedä oliko tämä retorinen kysymys, mutta vastaanpa kuitenkin. Töissä ei välttämättä ole mahdollista kuunnella juuri sitä kanavaa jota haluaa, ja usein esim. autossa tulee kuunneltua raadiota.
Avatar
#52 • • Jukka I Guest


Vaikka mä pidän tarkasti huolta katu-uskottavuudestani ja mietin todella tarkasti ovatko diggailemani biisit tarpeeksi kaukana maistreamista, niin julistan seuraavaa: Resurrection oli ja on edelleen ihan vitun hyvä biisi.


Mutta, tuo oli oikeasti yllättävä kommentti sulta.
Veikkasin vähän että monet täällä sysäsivät biisin samantien poppispuolelle kun siitä tuli hitti ja alkoivat dissata sitä rankalla kädellä.



No, mä pistän vielä Tapiakin paremmaksi:
Sandstorm oli ja on edelleen ihan vitun hyvä biisi. :D

Mun mielestä ainoa oikea tapa arvostella musiikkia on arvioida jokainen biisi meriittiensä mukaan, ja pyrkiä aktiivisesti unohtamaan sekä genreluokittelut (ajattelumalli "tekno on hyvää -> biisi edustaa teknoa -> biisi on automaattisesti hyvä") että mainstream / underground -jaottelu.

NRJ-tavara on mielestäni sontaa, mutta se on sontaa siksi että lähes jokainen biisi itsessään on paska, ei siksi että kanava edustaa mainstreamia. Saattaa vaikuttaa saivartelulta, mutta tässä on hyvinkin oleellinen ero. Jos NRJ soittaisi huomenna C-Tankkia, niin varmasti diggailisin ihan entiseen malliin. Jos ihminen muuttaa mieltään vain siksi, että mielipide ympärillä muuttuu niin mitä muuta se on kuin luonteen heikkoutta ja laumasieluisuutta?

Tästä päästäänkin Plattarin ongelmaan. On varsinainen taitolaji ilmoittaa täällä pitävänsä jotain (poppi)biisiä huonona siksi että biisi itsessään ei kolahda ilman että kommentti tulkitaan niin, että "ug-hemmot täällä taas dissaa". On kuitenkin ilo nähdä täälläkin konflikteja musiikin ympärillä, sillä se kertoo siitä että musiikkiin suhtaudutaan intohimoisesti, ja tämähän on jo itsessään voitto pääasialle eli musiikille.
Avatar
#53 • • Quu Guest
Lopettakaa se ruikutus ja tehkää itse Sandstormin kaltainen hitti. flipa.gif

Multa ainakin heruu respectiä.
Avatar
#54 • • kytkönen Guest
fuckin word quu, tehkää itte joku himmee kiksu-biisi jos se on niin helppoa, ihan sama mulle.


there will always be ug
Avatar
#55 • • Laite Guest

fuckin word quu, tehkää itte joku himmee kiksu-biisi jos se on niin helppoa, ihan sama mulle.



hahaha, olen samoilla linjoilla kuin quu ja kytkönen :happyroll:
Avatar
#56 • • DeeJ Guest
Ja samoilla linjoilla täälläkin!
Eli ei muuta kun dissaajat nyt koneet kuumiksi ja vääntäkää se oma "sandstorm" ja tehdää sillä pirusti rahaa kun se näköjään on ihan helppo juttu valkoiselle miehelle.
Avatar
#57 • • miikkaL Guest
Siis mun mielestä live on live jos se sellaiseksi halutaan nimetä... Jos musa on tehty esim softalla, on sitä vähän hankala lähteä esittämään millään muulla tavalla kuin abletonin ym softan kanssa.
Avatar
#58 • • Daniel Braun Guest
Hei... Enhän minä ole missäänvaiheessa dissanut Villeä?!
Ainakin mielestäni kokoajan olen ollut puollustavalla kannalla...
Kieroutuneella tavalla kaikki tekstinin ovat muuttuneet negatiivisiksi vai...

En sitä kuitenkaan kiistä etteikö Darude olisi tuote jolla olisi tarkoitus ansaita rahaa ja mainetta...
Varmaankin hyvinkin pitkälti asia noin on, mutta kuitenkin Villellä sisimmässään on kannustavana voimana rakkaus konemusiikkiin.
Kyllä minä nostan hattua Villen suorituksille. Kova jätkä!


Omaa tekstiäni quotaten...
Darudesta on todellakin tehty tuote markkinointi koneistolle, mutta Ville Virtanen itsessään rakastaa musiikkia ja tekee sitä intohimoisesti.
Ainakin uskon niin...
Ja vielä hyvänä kertauksena uusinta tuosta viimeisestä lauseesta:
Kyllä minä nostan hattua Villen suorituksille. Kova jätkä!

BTW:
Tapi T:Syyn siihen miksi oli yllättävä, voit johdatella alkuperäisen viestini loppuosasta. Siitä mikä tulee sen "...yllättävä kommentti sulta..." jälkeen :)
Avatar
#59 • • P.Korhonen Guest

Tiistain tanssi-illassa kuulemani setin perusteella voisin sanoa, että Daruden DJ-setti ei ollut kovin häävi esitys, keskinkertaisesti miksattua sillisalaattia vailla mitään rakennetta.

No, mielipidejuttuja.. :)



Helvetin loistavia biisejä, vaihtelua ja poppistatsi, mitä muuta voi toivoa? Toimii ainakin muhun aivan kympillä.. pitääkin soitella toi setti autossa parin tunnin päästä kotimatkalla.

ps. mielipidejuttuja.. :)
Avatar
#60 • • Remotion Guest
Joka tapauksessa Ville on kovin suomalainen konemusa pioneeri tällä hetkellä ympäri maapallon. Esim. oleillessani edellisvuonna dominikaanisessa tasavallassa tuli klubilla sandstorm. :roll:

pisteet rudarelle...