Ilmaisin vain oman mielipiteen siitä, kuinka olen tuntenut oloni monesti petetyksi, kun ensin pulittaa mansikoita nähdäkseen jonkun "isonimi" tyypin "live" esiintymistä, ja saa palkaksi sen että jannu pistelee ne samat biisit soimaan sellasenaan cd:ltä. Haukkukaa vaan puristiksi, mun mielestä tuollaista esiintymistä ei voi kutsua "live":ksi, vaan esim. tämä edellämainitsema termini "retrospektiivi ko. artistin tuotannosta by ko. artisti, tai joku muu ko. artistiin hyvin perehtynyt".
Harvoinpa se musiikki ns. playback liveissä huonoa on, mutta osoittaa ehkä hienoista laiskuutta, tai luottamuksen puutetta omiin kykyihin.
kuten ollaan keskusteltu, ymmärrän kyllä ihmisten pointteja siinä jos "live" on vain start- ja stop-nappien painamista biisien välissä, mutta loppupeleissä mielestäni ihmiset lähtevät bileisiin kuuntelemaan musiikkia, eivät katsomaan sitä millä vehkeillä joku soittaa ja kuinka nopeasti sormet viuhuvat laitteiden välillä.
oma lukunsa on edellämainittu ableton live jonka käyttö mun mielestä ehdottomasti tuo oman nokareensa siihen liveksi kutsuttuun esiintymiseen, ja jos sitä käyttää vaikka painaisikin fruityloopsista vain start/stop-nappia, väittäisin tätäkin silti aidoksi liveksi.
tavallaan tässä on hienoista "rauta on parempaa ku softa"-väittelyn poikasta joka on sinänsä aivan ja täysin turhaa. kun ottaa vielä huomioon että niitä ihmisiä, jotka lähtevät keikoille kritisoimaan sitä miten ja mitä artisti tekee livensä aikana, on loppupeleissä vain muutama hassu prosentti koko kansasta, eikö vain? bileet ovat rakennettu suurelle yleisölle eikä suurta osuutta tästä kansasta luultavasti voisi vähempää kiinnostaa miten jotain biisiä rakennetaan livenä - kunhan musiikki on hyvää. musiikki on pääasia. aivan kuten toi rauta/softa-väittely - mitä väliä millä kukin tekee mitä tekee - kunhan lopputuloksena on musiikkia, mistä pitää ja millaista on ajatellute tekevänsä. lopputulos ratkaisee - musiikki on edelleen pääasia. paljon törkeämpää kansan aliarviointia on soittaa livet 100% playbackina ja sitten vain teeskennellä tekevänsä jotain - esim. soittaa syntikkaa jossa ei ole edes virtapiuhaa kiinni.
tämän sanottuani, en voi väittää ettenkö itse olisi kiinnostunut siitä mitä DJ/liveartisti lavalla tekee. onhan se verratonta viihdettä katsoa kun hra X innoissaan pomppii ja huitelee käsillään, mutta en mä ala dumaamaan ketään sen perusteella että biisi lopulta olikin "vain" start/stop-napin painamista ja esim. mikserin eq-nappuloiden tweakkausta. minusta se on aika ahdasmielistä, jos jokin. jokainen tekee tavallaan.
ja musiikki on edelleen pääasia.