kovalevynauhoituksesta päänsärky...

28 posts, 2 pages, 5,145 views

Avatar
#1 • • Transistor Guest
Eli seuraavanlainen ongelma tuli vastaan. Äänikorttina Soundblaster Live! Platinum ja etupaneeli. Käyttiksenä windows XP professional. Softana Cool Edit 2000. Eli kun nauhoitan normaalisti stereo nauhoitusta, tulee raitaan satunnaisia pikku napsahduksia. Voiko johtua siitä, ettei koneen teho/nopeus riitä nauhoitukseen (AMD Athlon 600 Mhz, 256 RAM, 12 GT kiintolevy). Muistaakseni ainakin Cool Edit Prossa on toiminto click/pop eliminator? Jos poistaa tuolla konstilla nuo napsahdukset, leikkaako tuo myös muita tärkeitä dynamiikka-alueita? Oon myös kuullut että Live!-korttien ja XP:n yhteiskäyttö on tuottanut ajurien kanssa ongelmia? Olen juuri päivittänyt uusimmat ajurit ja formatoinut koneenkin joten mikä neuvoksi? Paluu Win 98:n käyttäjäksi?
Avatar
#2 • • Edited Charlie Guest
Ei noilla koneen tehoilla ole kyllä mitään merkitystä asiaan...

Eiköhän nuo ongelmat johdu ihan sun äänikortista! :(
Avatar
#3 • • Jukka I Guest
Kovalevyn defragmentointi auttaa ainakin itselläni tuohon vaivaan. Napsumista saattaa seurata, jos audiodataa joudutaan kirjoittamaan useaan kohtaan levyä sen sijaan että käytössä olisi yhtäjaksoinen vapaa alue.
Avatar
#4 • • Transistor Guest
tuo ei olisi kyllä tullut itselle heti mieleen. Pitääpä kokeilla. Kiitos vastauksista.
Avatar
#5 • • espoo_rumpshaker Guest
seeing as you're using cooledit - have you checked that the buffers for recording are set properly? you're machine should be fine, but depending on your soundcard you need to tweak those recording buffers accordingly - I had the same problem with several different machines & soundcards in cooledit... don't remember exactly where they were located (at work right now) but they're to be found somewhere in the preferences field.
Avatar
#6 • • Edited NoStatus Guest
Mulla oli tällänen vika:

Äänitin mixini koneelle ja huomasin siihen tulleen ylimääräisiä
napsumisia, joita kutsutaan kai nimellä ultraclicks tai jotain.
No, Cool Editillä poistin ne wav-tiedostosta, tallensin sen ja
avasin uudelleen, ja simpsalabim, napsut oli tullut takaisin,
mutta eri kohtiin. Pienemmissä tiedostoissa ei napsumisia ollut,
vaan vasta kun äänitiedosto oli noin +30 min.

Tämän kanssa sitten taistelin useamman päivän, kunnes
jotenkin tajusin tarkistaa muistikammat, ja toinen niistä olikin
rikki. Ei kun uutta ostamaan ja ultraclickseistä ei ollut enää
tietoakaan. Vai olikohan se kamman paikka emolevyllä rikki,
en muista enää, mutta samahan tuo käytännössä...

Olin myös aikaisemmin ihmetellyt, kun isoista photoshop-
tiedostoista tuli itsekseen viallisia silloin tällöin - myös tämä
ongelma katosi, kun vaihdoin muistikamman.
Avatar
#7 • • Transistor Guest
Pitääpä tarkistaa nämä kaksi viimeistä kohtaa. Kiitos taas vinkeistä.
Avatar
#8 • • Transistor Guest
Voisko tähän auttaa myös helppo keino, eli Cool Editin heittäminen roskakoppaan ja siirtyminen esim. Sounforgen käyttöön. :/
Avatar
#9 • • Timmy Guest


Voisko tähän auttaa myös helppo keino, eli Cool Editin heittäminen roskakoppaan ja siirtyminen esim. Sounforgen käyttöön. :/



Jos haluat päästä helpommalla eli välttää buffferiasetusten twiikkaamisen käsin niin voisi auttaa. Mullakin CE ruksaa toisinaan kun taas Forge on ollut lähes ongelmaton. Ilmeisesti Forge osaa itse konffailla bufferinsa oikean kokoisiksi jo suoraan, jolloin käyttäjän ei tarvitse kuin tallentaa. Cool Editin bufferikokojen osaavalla säätämisellä saisi varmaan myös jotain aikaan, mutta siinä täytyy olla varma mitä arvoja heittelee minnekin.
Avatar
#10 • • Chronosis Guest




Jos haluat päästä helpommalla eli välttää buffferiasetusten twiikkaamisen käsin niin voisi auttaa. Mullakin CE ruksaa toisinaan kun taas Forge on ollut lähes ongelmaton. Ilmeisesti Forge osaa itse konffailla bufferinsa oikean kokoisiksi jo suoraan, jolloin käyttäjän ei tarvitse kuin tallentaa. Cool Editin bufferikokojen osaavalla säätämisellä saisi varmaan myös jotain aikaan, mutta siinä täytyy olla varma mitä arvoja heittelee minnekin.



Tietääkseni uusin SoundForge ei hoida prosessointia reaaliajassa, joten rätinän/poksunnan ei pitäisi edes olla mahdollista. Ainoa mikä vaikuttaa prosessoinnin nopeuteen ovat konetehot.
Avatar
#11 • • Transistor Guest




Tietääkseni uusin SoundForge ei hoida prosessointia reaaliajassa, joten rätinän/poksunnan ei pitäisi edes olla mahdollista. Ainoa mikä vaikuttaa prosessoinnin nopeuteen ovat konetehot.


Pitää tosiaan vaihtaa tohon Soundforgeen.
Avatar
#13 • • Timmy Guest




Tietääkseni uusin SoundForge ei hoida prosessointia reaaliajassa, joten rätinän/poksunnan ei pitäisi edes olla mahdollista. Ainoa mikä vaikuttaa prosessoinnin nopeuteen ovat konetehot.



Hm. Ymmärsin ongelman olevan kirjoitusbuffereissa. Eli kun kovalevylle tallennetaan pitkää yhtämittaista tiedostoa, voi väliin tulla pauketta kun winkkari hääräilee välillä omiaan ja bufferin ollessa liian pieni tai väärin konffattu kaikkea tietoa ei ehditä kirjoittamaan levylle talteen.
Avatar
#14 • • CJDaft Guest
Hmm.

Mun _Sound Forge_ hävitti kaikki dx-plugarinsa.
Uudelleen asentaminen ei auttanu.

Fuck.

Ideoita?

CJDaft
Avatar
#15 • • Chronosis Guest




Hm. Ymmärsin ongelman olevan kirjoitusbuffereissa. Eli kun kovalevylle tallennetaan pitkää yhtämittaista tiedostoa, voi väliin tulla pauketta kun winkkari hääräilee välillä omiaan ja bufferin ollessa liian pieni tai väärin konffattu kaikkea tietoa ei ehditä kirjoittamaan levylle talteen.



Joo, mutta kirjoittajahan puhui Cool Editistä. Kun prosessointi ei tapahdu reaaliajassa, bufferointia ei edes tarvitse. Effekti prosessoidaan rataan bitti kerrallaan ja tulos on loppujen lopuksi ihan sama vaikka sovelluksia olisi kuinka paljon päällä ja koneen tehon käyttö 99%. Muutos alkuperäiseen audioraitaan tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun se itse halutaan tallentaa.




Hmm.

Mun _Sound Forge_ hävitti kaikki dx-plugarinsa.
Uudelleen asentaminen ei auttanu.

Fuck.

Ideoita?

CJDaft



No eiköhän siinä asennuksen yhteydessä pitäisi asentua ne SoundForgen omat plugarit. Ja käynnistettäessä sen pitäisi tunnistaa myös muutkin koneelle asennetut DX-plugarit.
Ehkä korruptoitunut asennustiedosto?
Avatar
#16 • • Edited Charlie Guest




Joo, mutta kirjoittajahan puhui Cool Editistä. Kun prosessointi ei tapahdu reaaliajassa, bufferointia ei edes tarvitse. Effekti prosessoidaan rataan bitti kerrallaan ja tulos on loppujen lopuksi ihan sama vaikka sovelluksia olisi kuinka paljon päällä ja koneen tehon käyttö 99%. Muutos alkuperäiseen audioraitaan tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun se itse halutaan tallentaa.



Eikös ihan alkuperäisessä postauksessa puhuttu nimenomaan reaaliaikaisesta nauhoituksesta. Siis äänikortin inputista waviksi.
Avatar
#17 • • CJDaft Guest



No eiköhän siinä asennuksen yhteydessä pitäisi asentua ne SoundForgen omat plugarit. Ja käynnistettäessä sen pitäisi tunnistaa myös muutkin koneelle asennetut DX-plugarit.
Ehkä korruptoitunut asennustiedosto?



Siinähän se juttu just on, että olen kokeillut kahta eri asennusta. Voisko olla että edellinen Forge on jättänyt rekisteriin jotain kakkaa ja se estää uudemman version dx-plugareiden ilmaantumisen? Kenelläkään vastaavia kokemuksia? Niin ja kyllähän ne ohjelman omat plugarit sinne ruudulle tietty hyppää...:rolleyes:

CJDaft
Avatar
#18 • • the Atonalizer Guest


Eli seuraavanlainen ongelma tuli vastaan. Äänikorttina Soundblaster Live! Platinum ja etupaneeli. Käyttiksenä windows XP professional. Softana Cool Edit 2000. Eli kun nauhoitan normaalisti stereo nauhoitusta, tulee raitaan satunnaisia pikku napsahduksia. Voiko johtua siitä, ettei koneen teho/nopeus riitä nauhoitukseen (AMD Athlon 600 Mhz, 256 RAM, 12 GT kiintolevy). Muistaakseni ainakin Cool Edit Prossa on toiminto click/pop eliminator? Jos poistaa tuolla konstilla nuo napsahdukset, leikkaako tuo myös muita tärkeitä dynamiikka-alueita? Oon myös kuullut että Live!-korttien ja XP:n yhteiskäyttö on tuottanut ajurien kanssa ongelmia? Olen juuri päivittänyt uusimmat ajurit ja formatoinut koneenkin joten mikä neuvoksi? Paluu Win 98:n käyttäjäksi?



Tietysti, edellämainittujen syiden/ratkaisujen lisäksi, ongelmana voi olla digitaalisärö. Sitä nimittäin tulee tosi hämärästi jos nauhoittaa esim. rumpuja. Vaikka headroomia näyttäis olevan ihan rittävästi, niin voivat esim. mikitetyn lähteen bassopiikit vetää koko homman särölle, eikä VU:t kerkiä edes reagoimaan. Ja siihenhän auttaa volumepotikan kääntö nauhoitustilanteessa.

Mutta epäilen kovon bufferiasetuksia.
Avatar
#19 • • Quu Guest
sanokaas muuten jokin hyvä softa äänitykseen. Mieluiten shareware.
Avatar
#20 • • Quu Guest
Älkää vaan sanoko mitään hyvää ilmaista softaa äänitykseen :mad: :014: