Sivari

530 posts, 27 pages, 125,274 views

#481 • • eletrik Guest

... sekä reserviläisistä, jotka eivät enään muista mitään mitä intissä opetettiin, eivätkä ole pitäneet itseään hyvässä kunnossa. Niitä oikeasti osaavia tyyppejä on ehkä juuri ja juuri sen ammattiarmeijan verran, jos sitäkään.

ei pidä paikkaansa, se mikä armeijassa opetetaan - sen muistaa lopun ikäänsä - se toisto on parasta mahdollista koulutusta. Tietää kun oikeasti käy intin. (eli ei ravaa vempassa aina ku lähetää tetsaamaa/mettään)

En kuitenkaan pidä itseäni minkäänlaisena isänmaanpetturina, koska arvostan kyllä itsenäisyyttä ja niitä, jotka sen mahdollistivat. En vain näe siinä mitään järkeä, että se arvostus pitäisi osoittaa nielemällä paskaa.

... ku ajattelee miten helpolla intissä nykyään pääsee niin en ymmärrä miks joku haluais sivariin??? jos kunto ei riitä inttiä käymään kunnolla niin mene tykistöön bemariks, jos ei tykkimiehen homma nappaa niin mene kuskiks.. ajelet vaan autoa, et tetsaa koskaan, et tee metässä kipinävuoroja.. Kun armeijassa nykyisin alikessut eivät saa edes huutaa alokkaille niin ei hyvin mene enään... Idiootti valitsee sivarin kun helpommalla pääsee intissä...
Totta... paskaa siellä niellään mutta kaikki se pahin paska mitä siellä niellään niin ne on ainakin mulla yksiä elämäni parhaimpia muistoja, sellaisia joita kukaan ei tuu sivarissa koskaan saamaan ja mitkä 100-varmasti muistaa lopun ikäänsä. Ja tarviiko siellä ottaa niin vittupäissään tosissaan kaikki? HUUMORILLA! ...oikeastaan vain yhden asian olen inttiajoista unohtanut... se oli sellainen marssilaulu sivareista... :excellent:
#482 • • Juki54 Guest

... ku ajattelee miten helpolla intissä nykyään pääsee niin en ymmärrä miks joku haluais sivariin??? jos kunto ei riitä inttiä käymään kunnolla niin mene tykistöön bemariks, jos ei tykkimiehen homma nappaa niin mene kuskiks.. ajelet vaan autoa, et tetsaa koskaan, et tee metässä kipinävuoroja..Idiootti valitsee sivarin kun helpommalla pääsee intissä...

LOL. Tuliks mieleen että jotkut ei välttämättä halua heittää aivoja puoleks vuodeks narikkaan ja "ajella vaan autoa" :D :panic:

Paljon oot asiota miettinyt jos tosiaan aattelet että sivariin mennään pelkästään siksi, ettei kunto riitä armeijaan :D

Niin, ja tekeekö se todella mielestäsi ihmisestä idiootin jos ei mene sieltä mistä aita on matalin?
#483 • • master bator Guest

... ku ajattelee miten helpolla intissä nykyään pääsee niin en ymmärrä miks joku haluais sivariin???

Kas siinä meillä varsinainen isänmaan toivo.

Idiootti valitsee sivarin kun helpommalla pääsee intissä...

Huhhahhei ja rommia pullo! Sä luokittelet omilla aivoillaan ajattelevan henkilön idiootiksi? Kaikki joilla on jokin uskonnollinen vakaumus ovat idiootteja? Miksi pasifismista pitää ylipäänsä vääntää tuollaista paskaa? Mitä pahaa on siinä, että haluaa pysyä erossa kaikesta sotaan liittyvästä?

Meillä taitaa olla täysin päinvastaiset käsitykset sanasta idiootti. Mä luokittelisin ennemmin sellaisen henkilön idiootiksi, joka menee armeijaan kun niin on aina tehty, eikä mieti sen syvällisempiä. Onhan sentään kaikki muutkin menneet ja faijakin sanoi, että armeija on tosi tärkee. Miten ihmiset ovatkaan niin alttiita aivopesulle...

Olisitko mennyt inttiin vapaaehtoisesti, jos ei olisi ollut asevelvollisuutta?

Totta... paskaa siellä niellään mutta kaikki se pahin paska mitä siellä niellään niin ne on ainakin mulla yksiä elämäni parhaimpia muistoja, sellaisia joita kukaan ei tuu sivarissa koskaan saamaan

Ladies and gentlemen, WE HAVE A WINNER!

Ensin paasaat siitä, että intistä ei voi tietää mitään jos ei ole itse käynyt ja sitten lauot tuollaisia. Mitä vittua sä tiedät sivarista kun et ole itse käynyt?

Itse menin inttiin tammikuussa 2004 ja lähdin viikon jälkeen pois. Siinä ajassa ehdin nähdä ja kokea aivan tarpeeksi voidakseni verrata inttiä ja sivaria realistisesti. Sivarissa olen ollut tämän vuoden alusta ja kohta loppuu. Voin kyllä sanoa, että tein yhden elämäni parhaista päätöksistä kun lähdin sivariin.

Ymmärrän kyllä miksi intin käyneet muistelevat palvelustaan lämmöllä. Parin päivän jälkeen intissä syntyi jo melkoinen tiimihenki tupakavereiden kanssa ja alikessutkin olivat ihan hauskoja tyyppejä. Tietenkin sen kaiken paskan keskellä pienimmätkin hyvät hetket tuntuvat taivaallisilta, varsinkin kun niitä muistelee jälkeenpäin. Siinä vaiheessa kun olin oikeesti ihan romuna ja tarjottiin vaan buranaa ja keppiä mulle riitti.

Sivarissa olen nyt saanut vuoden kokemuksen työstä vahtimestarina. Mitä sulle jäi käteen intistä?
#484 • • Kaino Guest

... ku ajattelee miten helpolla intissä nykyään pääsee niin en ymmärrä miks joku haluais sivariin??? jos kunto ei riitä inttiä käymään kunnolla niin mene tykistöön bemariks, jos ei tykkimiehen homma nappaa niin mene kuskiks.. ajelet vaan autoa, et tetsaa koskaan, et tee metässä kipinävuoroja.. Kun armeijassa nykyisin alikessut eivät saa edes huutaa alokkaille niin ei hyvin mene enään... Idiootti valitsee sivarin kun helpommalla pääsee intissä...
Totta... paskaa siellä niellään mutta kaikki se pahin paska mitä siellä niellään niin ne on ainakin mulla yksiä elämäni parhaimpia muistoja, sellaisia joita kukaan ei tuu sivarissa koskaan saamaan ja mitkä 100-varmasti muistaa lopun ikäänsä. Ja tarviiko siellä ottaa niin vittupäissään tosissaan kaikki? HUUMORILLA! ...oikeastaan vain yhden asian olen inttiajoista unohtanut... se oli sellainen marssilaulu sivareista... :excellent:

sattuiko sulle mieleen, että monet eivät menee sivariin sen tähden, että pääsisivät helpommalla? itselläni on ainakin vakaumuksia asian suhteen.

kannanpa korteni kekoon sivarista jonka juuri kävin.

olin ala-asteella kouluavustajana/sihteerinä. sain siitä suunnan elämälle (opettajankoulutuslaitos) sekä vieläpä työpaikan. sain sieltä ystäviä ja paljon arvokasta työkokemusta sijaisen työstä sekä koulusihteerin duunista. pääsen myös sen ansiosta kahteen kouluun sijaiseksi, koska suoriuduin palveluksestani hyvin. jos minulta kysytään kadunko, että en mennyt armeijaan, koska siellä pääsee helpommalla, vastaan: en todellakaan. vain typerä valitsee jonkun vaihtoehdon vain siksi, että se on helpompi. ei aina kannata mennä siitä mistä aita on matalin

edit:
ja huomautus vielä noista "parhaista muistoista", että ei tainnut juolahtaa mieleen, että toi on aika subjektiivista. kaikki eivät välttämättä koe niitä samalla tavalla.
#485 • • eletrik Guest
no joo.. ehkä sanavalintani oli paikkaisen väärät.. Ei todellakaan ollut tarkoitus yleistää että kaikki sivariin menevät ovat idiootteja (pari kaveriani tosin on... menivät sivariin ja nyt kiroilevat joka päivä valintaansa). Uskonnollisista syistä kieltäytyminen on ihan ok, samoin asenne että ei halua oppia tappamaan/käsittelemään aseita. Sori nyt pahoja puheitani. Ei ollu tarkotus.

Sivarissa olen nyt saanut vuoden kokemuksen työstä vahtimestarina. Mitä sulle jäi käteen intistä?

Räjähdysainekoulutus, jonka ansiosta irtosi työpaikka heti intin jälkeen. alalta ei ennen inttiä ollut mitään koulutusta, tosin pari kuukautta sitten irtosi parempi työpaikka joten vaihdoin alaa. 2:lle kaverilleni jäi käteen: pasikuskimme... sai myös heti intin jälkeen töitä linja-auton kuljettajana (muutaman viikon harjoittelun jälkeen). Ei aikaisempia autokuljettajan ammattihommia. Spolle... meni melkein heti intin jälkeen poliisikouluun. Tekee myös vahtimestarin hommia aina kun ehtii. Tässä nyt vaan muutama esimerkki mitä sieltä intistä voi jäädä käteen... ja tietysti paljon uusia kavereita ympäri suomea.
#486 • • Taedium Guest

Sivarista jää käteen vuoden työkokemus alalta jossa on sen palveluksen suorittanut.

Intistä jää käteen lantaa, ellei sitten ole erikoiskoulutuksen saanut, kuten:

Koira - voi hakea poliisikouluun ja on vähä vartijankokemusta.
Lämäri - puolenvuoden ensihoitajakokemus / lanssikuski ja puolen vuoden sairaanhoitajakokemus jäi itselleni käteen.
Slukki - Pääsee läträilee eri kemikaaleilla. Helpompi päästä kemiaa käsitteleviin duuneihin.
Pinohiiri - Räjähdekoulutus - niin ja oppii tekemään nopeasti ja rumaa.
Kuski - Saa paremman kortin ja jos vaikka haluaa bussikuskiksi...
Viestimies - Nykyään kait saa radioamatööriluvat.

Joku nurmipora, korohoro, pst tai tykäri nyt ei hirveesti siitä saa. No erätaitoja periaatteessa leireillä...

Partion käyneelle intti on melko turha, ellei hae jotain erikoiskoulutusta.
#487 • • ville Guest

Eiköhän se mitä jää käteen omasta mestasta oli se sitten intti tai sivari riipu täysin omasta asenteesta ja suoritustavasta.

Molemmat voi suorittaa asenteella "siitä mistä aita on matalin" mutta myös "teen tämän niin hyvin kun pystyn". Ja veikkaisin, että jos homman tekee niin hyvin kuin pystyy sekä sivarista että intistä hyötyy ihan tarpeeksi.
#488 • • Taedium Guest

Ja veikkaisin, että jos homman tekee niin hyvin kuin pystyy sekä sivarista että intistä hyötyy ihan tarpeeksi.

Rohkenen olla eri mieltä. Joku perus nurmipora, jonka tehtävä intissä on juosta puoli vuotta metsässä ei siitä opi mitään hyödyllistä siviiliin, muuta kuin erätaitoja, joita suomalaisella pitäisi olla noin muutenkin kun Suomessa tuota metsää riittää. RK62 kasaustaidoilla säkki silmillä ei oikein siviilissä tee mitään, ellei sitten leiki Legoilla.

No käyttäytymistaitoja ja miten joukossa liikutaan... Mutta herrasmiehenä oleminen ei vaadi inttiä.

Jos haluaa jotain fiksua, josta jää siviiliinkin jotain, niin joko erikoiskoulutus intistä tai sitten johonkin järkevään sivarikohteeseen.

Osaatko kertoa jotain konkreettista mikä on suurempi hyöty nurmiporana, kun esimerkiksi nuorisotalolla miksaamassa demoja reiluksi vuodeksi?
#489 • • ville Guest

Osaatko kertoa jotain konkreettista mikä on suurempi hyöty nurmiporana, kun esimerkiksi nuorisotalolla miksaamassa demoja reiluksi vuodeksi?

Mä en puhunut nurmiporasta vaan puhuin henkilöstä joka lähtee suorittamaan inttiä ns asenteella. Tämä on usein sama asia kuin täysi vuosi.

Lisäksi ei ole reilua verrata noita kahta eli otat intistä sen surkeimman vaihtoehdon ja sivarista sen paremman. Reilumpaa olisi verrata jotain täydellisen paskaa sivariduunia ja täydellisen paskaa inttiduunia ja sen jälkeen käydä pohtimaan kummasta jää enemmän käteen.

Mutta jos puhutaan siitä nurmiporasta niin sen verran väitän, että intti tarjoaa kaikille sen käyneille miehille ns yhteisen pohjan, josta voi aina vääntää juttua ja jossa ollaan samalla aatopituudella on koulutustaso tai sosiaalinen status mikä tahansa. Tää on imo suuri plussa.

Eikä sille faktalle mitään voi, et sivari on kuitenkin marginaalimesta ja siten valtaväestön keskuudessa poikkeusratkaisu, jota voi aina silloin tällöin joutua perustelemaan. Hyvin todennäköistä onkin, että jokainen sivarin käynyt on joskus joutunut perustelemaan omaa valintaansa. Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että hyvin harva sivari kertoo omasta valinnastaan ylpeydellä. Yleensä vastaus on jotain "no mä nyt käyn tota sivaria tossa" sen sijaan että ylpeästi kerrottaisiin mikä on oma valinta ja miksi.

Henkilökohtaisesti en pidä sivaria sen huonompana kuin inttiä, vaan kyse on lähinnä tavasta jolla asian tekee. Veikkaisin että sekä intissä että sivarissa on jengiä jotka oikeesti menee aina siitä mistä aita on matalin ja mulla ei henk koht hirveesti löydy sympatiaa tätä jengiä kohtaan. Oleellista on valita se mesta joka tuntuu parhaalta ja tehdä homma niin hyvin kun siihen pystyy. Tällä tavalla hommasta jää käteen ihan taatusti jotain positiivistä.
#490 • • salaisinko Guest

Hyvin todennäköistä onkin, että jokainen sivarin käynyt on joskus joutunut perustelemaan omaa valintaansa. Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että hyvin harva sivari kertoo omasta valinnastaan ylpeydellä. Yleensä vastaus on jotain "no mä nyt käyn tota sivaria tossa" sen sijaan että ylpeästi kerrottaisiin mikä on oma valinta ja miksi.

Muuhun ottamatta kantaa kun en kerta oikeastaan noista mitään tiedä, niin tuohon saattaa olla hyvinkin helppoa löytää syy miksi sivarista kerrotaan yleensä häpeilleen ja yritetään ikään kuin kuiskia siitä.
Yleiset normit vaikuttavat tuossa mielestäni suurimmassa osassa tapauksista erittäin paljon, ja pahimassa tapauksessa, se että on käynyt sivarin on syy saada päihinsä jo tai joutua henkisen väkivallan uhriksi työpaikoilla.

En nyt tarkoita, että tuota tapahtuisi aina, mutta tosiaan pahimissa tapauksissa. Ja onhan se tosiaan nähty, että jos on poikkeava valinnoillaan jostakin muusta, niin saa helpommin rapaa niskaan.
#491 • • master bator Guest

intti tarjoaa kaikille sen käyneille miehille ns yhteisen pohjan, josta voi aina vääntää juttua ja jossa ollaan samalla aatopituudella on koulutustaso tai sosiaalinen status mikä tahansa. Tää on imo suuri plussa.

HAR HAR HAR. Mikään ei ole oikeesti kuivempaa ku inttiläppä. Sääkeskustelutkin ovat mielenkiintoisempia :D
#492 • • ville Guest

Eipä ole pahemmin tullut vastaavaa tilannetta vastaan. Ehkä olenkin sen verran seuramies, että koskaan ei ole kenenkään mun seurassa tarvinnut turvautua inttijuttuihin. Toki on tullut vastaan tilanteita, joissa jotku sitä alkaa vääntämään. Aika nihkeetä se monelle on eikä ketään oikeesti kiinnosta. Noloa se minusta enemmän on.
...ja hei...olen Muhokselta, joten tiedän muistakin kuin hippi posseista.

No siinä oon samaa mieltä, että inttijutuista puhuminen on jokseenkin tylsää, mutta onhan harvoin muutama kiva sana heitellä :)

oikeesti komoon. Näiden sun juttujen perusteella kyl hieman jo karsastan tuntemiasi ihmisiä :)

Mä en tiedä ketä sä esim tältä forumilta tunnet, mutta monet jotka tätäkin forumia lukee on hiukan selitelleen omaa valintaansa.
#493 • • ville Guest
Kun oikein aloin miettimään niin onhan se jossain määrin kummallista että esim äijät jotka on vetäneet RUK:n kertoo siitä jossain määrin ylpeydellä, mutta en oo vielä koskaan kuullut, että kukaan tulisi kertomaan miten hyvin suoritti sivarin. Mutta pakkohan sitä on olla jengiä, jotka on ns sykkineet sivarissa?
#494 • • salaisinko Guest

Kun oikein aloin miettimään niin onhan se jossain määrin kummallista että esim äijät jotka on vetäneet RUK:n kertoo siitä jossain määrin ylpeydellä, mutta en oo vielä koskaan kuullut, että kukaan tulisi kertomaan miten hyvin suoritti sivarin. Mutta pakkohan sitä on olla jengiä, jotka on ns sykkineet sivarissa?

Enköhän tehnyt tuota juuri äsken selväksi postauksessani, tai ainakin yritin.
#495 • • master bator Guest

Mä en tiedä ketä sä esim tältä forumilta tunnet, mutta monet jotka tätäkin forumia lukee on hiukan selitelleen omaa valintaansa.

No mistäköhän johtuisi? Kun sitä koko ajan vaaditaan perustelemaan, eikä terve järki ja valinnan vapaus riitä vastaukseksi. Näin meillä Suomessa...

Tänä syksynä juttelin erään Italiasta kotoisin olevan kurssisihteerin kanssa, joka kertoi suorittaneensa siviilipalveluksen aikoinaan Italiassa. Sielläpä se ei kuulemma ole kenenkään mielestä mitenkään ihmeellistä ja hänen ystävistäänkin kuulemma suurin osa kävi sivarin.
#496 • • eletrik Guest

HAR HAR HAR. Mikään ei ole oikeesti kuivempaa ku inttiläppä. Sääkeskustelutkin ovat mielenkiintoisempia :D

No eihän sitä inttiläppää tajua jos ei oo niitä asioita kokenu...

...asiasta toiseen... intin jälkeen olen huomannut 2 asiaa:
1. ei ole ollut ainuttakaan kylmää talvea palveluksen jälkeen.
2. mikään matka ei ole liian pitkä kävellä.
#497 • • da_chef Guest

Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että hyvin harva sivari kertoo omasta valinnastaan ylpeydellä.

Kyllä mua hävettäis ihan helvetisti jos olisin käynyt intin.
#498 • • salaisinko Guest

Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että hyvin harva sivari kertoo omasta valinnastaan ylpeydellä.

Kyllä mua hävettäis ihan helvetisti jos olisin käynyt intin.

Mua hävettää jo niin paljon, etten ole aikomassakaan mennä :P
#499 • • master bator Guest

No minäpä voin olla sulle ensimmäinen sellainen sivari. Mä en ole täällä Espoon työväenopistolla saanut mitään muuta kuin kehuja ja olisivat ottaneet mut vielä ilomielin duuniin palveluksen jälkeenkin, mutta koska pääsin ammattikorkeakouluun jäävät vahtimestarin hommat näiltä näkymin tähän.

Miksikö rukin käynyt paukuttelee henkseleitään ja sivari on hiljaa? Olettaisin, että henkilö, joka on käynyt RUK:n, on varmasti erittäin vakuuttunut koulutuksensa tärkeydestä ja hienoudesta. En yhtään ihmettele jos ylpeys suorastaan säteilee tällaisen henkilön inttimuistelmista. Sivarit pitävät palvelustaan yleisesti ottaen rangaistuksena. Sivarit eivät arvosta itse siviilipalvelusta vaan asepalveluksesta kieltäytymistä.
#500 • • ville Guest

No mistäköhän johtuisi? Kun sitä koko ajan vaaditaan perustelemaan, eikä terve järki ja valinnan vapaus riitä vastaukseksi. Näin meillä Suomessa...

Ei sitä tarvii imo perustella, mutta asian voi sanoa monella tavalla esim äänenpainojen ja sanavalintojen avulla.

Hyvin hyvin harvoin kukaan alkaa ylpeydellä kertoa omasta sivaristaan (en oo kuullut koskaan, kai sitä jengiä kuitenkin on), johtuuko tämä yleisestä asenteesta sivaria kohtaan vai kertovan henkilön asenteesta varsinaista suoritusta kohtaan, en osaa sanoa.

Siitä kyllä oon varma, että jonkun nimittäminen tyhmäksi vain sen takia että käy armeijan/sivarin on nuijaa. Lopulta valinta on aina henkilökohtainen eikä sillä lopulta ole väliä miksi on jotain valinnut.

Mut kyllä mä mielelläni haluan tietää kaikista tutuista onko henkilö käynyt intin vai sivarin. Kertoo kuitenkin jotain tyypistä samalla tavalla kuin se onko joku insinööri vai humanisti. Jos pitäisi suhdetta sanoa, niin veikkaisin et omassa kaveripiirissä on sivareita suhteessa enemmän kun pitäisi olla.