Sivari

530 posts, 27 pages, 125,011 views

#21 • • Edited las Guest
noniin,

vihdoin joku saanut tänne sivari-topicinkin :) tota armeijaläpyskää onkin tuolla jo lentänyt iloiset määrät...

niin, itse olen sivari, asiasta päätin siinä vaiheessa kun ensimmäiset armeijan propagandat postiluukusta tipahti ja ne selasin läpi.

tätä kutsunta-värväämis-hässäkkää on tullut muuten jälkeenpäin ihmeteltyä moneen kertaan - kutsunnoissa sivaria ei mainita sanallakaan, _täytyy_ kuunnella jonkun ylikessun löpinöitä ja sivarilomakkeetkin täytyy pyytää erikseen, ja ne tietenkin on jossain pöydän alla näkymättömissä, tai pöydän reunalla jonkun pöytäkasvin takana :) ja vielä ne sedät ketkä sen paperin lopulta leimaa, siinä heittää väheksyvää läppää että oletkohan nyt ihan varma valinnastasi ja niin edelleen. plaf.

sivari... eipä sillä onneksi nykyään niin paha kaiku ole kuin vielä jotain vuosia sitten, ja parempaan suuntaan mennään kokoajan. missään vaiheessa en ole epäillyt että sivari mitenkään haittaisi etenemistäni elämässäni. paskoja duuneja semmoiset muutenkin jossa moisella jotain väliä on, joten skip :)

tietty ihmiset nykyäänkin saattaa yllättyä paljonkin, kun kuulevat sun olevan sivari. mut mitä sit, oo oma ittes :) mä oon ainakin ihan vaan ylpeä valinnastani...

sivari... itse suosittelen kyllä hyvänä vaihtoehtona. ja ihan toimivakin suomessa. jutuista joutuu vastaamaan itse enemmän kuin armeijassa, esim. sen palveluspaikan hommaat ihan itse soittelemalla ja tiedustelemalla...

lapinjärven koulutuskeskus on asiallinen paikka, luennoilla jutellaan avoimesti, aiheitakin on mielenkiintoisia (mä pidin hirveesti militarismi, globalisaatio ja maahanmuuttaja-luennoista) ja ne ihan oikeasti herätti ajattelemaan. erittäin positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan. hyvä poikaleirikokemus ja viisautta tarttuu taskuun sieltä...

ainoa tärkeä juttu: suosittelen ehdottomasti menemään lapinjärvelle kesällä, kaunis ja rauhallinen paikka. ei kaunis talvella, niinkun sillon kun mä olin :)

jeps jees.

ite suoritan sivaria siis tampereen yliopiston terveystieteen laitoksella mikrotuen toimessa. iisiä hommaa, tulee työkokemusta, rahaa tulee ihan ok ja bonuksena työpäivien pituus on omatuntosääteinen :) eli jotain kuuden tunnin pintaan yleensä.. 162pv on jälellä, aika monta jo takana =)

kuntsareita tulee ihan mukavasti, ilmaismatkoja on sivariajalle 33 (joo, kohde voi olla siis mitä vaan suomen rajojen sisällä..) ja muutenkin mua kohdellaan kuin muitakin työntekijöitä. ei valittamista :)

jep, sivariin siis! kandee liittyä muuten aseistakieltäytyjäliittoonkin, maksaa 5e/vuos sivarille ja saa 4krt vuodessa "Sivari ja totaali"-lehden mikä on ihan kivaa luettavaa.

Daniel Braun: tsekkaa ihmeessä http://www.heikniemi.net/sivari/

peace out! :)

ainiin...

"Laiskoja pilvenpolttelijoita kaikki. Armeija on se miehen juttu."

...tohon voi aina sanoa: Sivari on miesten juttu, armeijaan pääsee naisetkin! ;D
#22 • • Pepto Guest

Rohkea valinta!

Rohkea valinta my ass. :rolleyes:
#23 • • Edited Quu Guest
Kuva

(disclaimer: tällä kuvalla ei ole mitään tekemistä omien mielipiteideni kanssa)
#24 • • Edited :t:c: : : Guest

Rohkea valinta my ass. :rolleyes:

:rolleyes: indeed mr. Pepto... Haluat säkin antaa itsestäs aika ihme kuvaa.
#25 • • Edited Toma Guest
Valinnan ratkaisi omalla kohdallani matematiikka: 6 kk << 13 kk
(B-pahveilla tuo 6 kk lienee se todennäköisin vaihtoehto). Mulle
on ihan vitun sama mitä teen sen x kk, turhaa se tulee joka
tapauksessa tulemaan, joten kesto on se mikä ratkaisee. Ja ei,
etiikka ei sano yhtään mitään tässä asiassa.
#26 • • :t:c: : : Guest

Valinnan ratkaisi omalla kohdallani matematiikka: 6 kk << 13 kk
(B-pahveilla tuo 6 kk lienee se todennäköisin vaihtoehto). Mulle
on ihan vitun sama mitä teen sen x kk, turhaa se tulee joka
tapauksessa tulemaan, joten kesto on se mikä ratkaisee. Ja ei,
etiikka ei sano yhtään mitään tässä asiassa.

Kyl noi sun perustelut täyttää ihan etiikan tunnusmerkit :D
#27 • • Homegrove Guest
Vaihtoehtoni olivat puhevälit suvun kanssa(isä poliisi, isoveli skappari) tai sivari, valitsin puhevälit. Päivääkään en intistä nauttinut, vaikka siellä loppujen lopuksi todella helpolla pääsin kuusi kuukautta... :005:
#28 • • Daniel Braun Guest

:rolleyes: indeed mr. Pepto... Haluat säkin antaa itsestäs aika ihme kuvaa.

Aluksi, oikeesti kiitosta kannustavasta palautteesta. Hienoa kuulla että täältä löytyy myöskin samanhenkisiä ihmisiä. Itsekin haluan mieluummin reilun vuoden viettää hyödyllisen duunin parissa kuin opetella ampumaan. Tai kokoamaan joukkueteltan keskelle ei mitään, aikaan viis minuuttia...

[läppä]
Mutta, asiaan: Katsos, Pepto on newbie, ei se vielä ole oppinut tavoille. Varmaankin jostakin "Cartuning"-palstalta tulossa :D
[/läppä]
#29 • • Edited genki Guest
sivarin poikana ja armeijan erikoisjoukkokoulutuksen läpikäyneenä mielipiteeni tästä 'rohkeasta päätöksestä' on se, että jollei puhuta suvun painostuksesta tms. ei se päätös ole lähelläkään 'rohkeaa päätöstä'. ei ole kyse kuin yhdestä vuodesta nuoren suomalaisen elämässä, ja se on kovin vähän aikaa tehdä sellaista asiaa mitä ei välttämättä haluaisi tehdä. me päästään pääasiassa täällä länsimaissa niin sttanan helpolla että pitäis ihmisten kyllä mukisematta kestää joku vuosi tehden jotain sellaista mikä ei oo kivaa tai edes niin hyödyllistä.

miksi tällaista sitten tehdään, se on toinen juttu. minä kävin armeijan, koska innostuin siitä sinne mentyäni. en innostunut siis saman tien kun astuin porteista sisälle, vaan ensimmäisenä minut laitettiin johonkin viestikomppaniaan joidenkin kouvolalaisten rekkamiesten kanssa Sisujen solenoid-vaihdelaatikoista juttelemaan, ja tuntui siltä että sivari tosiaan olisi sittenkin se oikea vaihtoehto. onneksi kuitenkin olin tarpeeksi noheva päästäkseni 1700 alokkaan joukosta 5-osaisen testin jälkeen 25 henkilön erikoiskoulutusjoukkoon, josta se meininki sitten oikeasti alkoikin. erittäin kiva vuosi oli enkä kadu yhtään.

armeijassa ollessani rupesin miettimään koko laitoksen toimintaperiaatetta ja sitä perimmäistä syytä miksi sellainen on ylipäätään olemassa. mielestäni hyvä vertaus sille on 'lukko teltan ovessa', eli jos joku tänne oikeasti haluaisi, hän kyllä pääsisi, mutta koska meillä on joku tuollainen armeijantapainen, ei tänne kuitenkaan pääse ihan vaan kävelemään sisään ja valtaamaan koko mestaa. huono analogia ehkä, mutta koska meillä on tuollainen kömpelö jättiläinen naapurina ja siellä kaikenmaailman zirinovskeja, olen ihan tyytyväinen että tänne ei tosiaan kävellä kuin torppaan.

armeijassa ei ole tarkoitus oppia tappamaan, jokainen joka siellä on ollut tietää sen. siellä on tarkoitus oppia nöyrtymään auktoriteetin edessä ja sulattamaan paskan nielemistä. AUKin käytyäni en ollut juuri yhtään viisaampi, mutta paskaa tuli nieltyä sen verran että kai siitä jotain jäi käteen.

sivarin vertaaminen armeijaan ei toimi mielestäni muulla tasolla kuin ajankäytön valinnassa. eli kumpaan haaskaat mieluummin aikasi. kummankin voi hoitaa hyvin tai huonosti, ja kummassakin voi olla kivaa tai tylsää, omasta motivaatiosta ja (etenkin sivarin osalla) ennakkojärjestelyistä riippuen.

jos joku rupeaa taputtamaan itseään olalle tämän suuren päätöksen takia (en tarkoita ketään tässä threadissa joten liekit alas), hymähdän kyllä hieman, ihan samalla lailla kun hymähdän sille joka mahtailee päätöksellään mennä armeijaan. nämä eivät ole mielestäni elämää suurempia asioita, ellei niistä sellaisia itse tee.

lopuksi voisin kyllä sanoa vielä sen, että intin käytyäni kun menin ukin luokse ja hän tervehti minua sissikomppanian kersanttina ylpeyden ilme kasvoillaan, tuli minulle hyvä olo. hän on rätkinyt tuolla metiköissä ukkopekallaan ryssää kumoon silloin kun he olivat suomen uhkana, ja minä kiitän häntä siitä. en kuuna päivänä haluaisi asua venäjällä suomen sijasta jos saisin valita. kyllä mielestäni pitäisi antaa edes jonkinlaista kunnioitusta veteraanien tekemistä uhrauksista mm. talvisodassa.

tämän takia totaalikieltäytyjät saavat minulta keskisormea ylös ja peukkua alas, elleivät sitten asu Israelissa. jokainen tämän päätöksen tehnyt voisi mun puolesta mielellään hieman selittää että mikä vittu siinä on niin hienoa että ei arvosta isoisiemme ja -äitiemme tekemiä uhrauksia maamme eteen edes symbolisessa mielessä ja pitää itseään niin hienona ihmisenä ettei tarvitse mennä edes sivariin?

disclaimer: 'edes sivariin' tarkoittaen, että jos ei halua käsitellä aseita tms. on mielestäni hyvä vaihtoehto mennä sivariin. ei niin, että sivari olis jotenkin huonompi kuin intti.
#30 • • Edited Tres Guest
Komppaan genkiä pääosin, vain totaalien dissaamista en
allekirjoita.

Itse pidän sekä sivaria että armeijaa nykymuodossaan
sinänsä tarpeellisina, mutta sisältö on molemmissa
väärä: sivarissa keskitytään liikaa arkiseen työskentelyyn
arkisissa olosuhteissa ja armeijassa puolestaan
painotetaan liikaa suoranaisen sotatilan aikana toimimista.

Parhaiten toimisikin mielestäni yleinen ja kaikille pakollinen
(kuten peruskoulukin) aseeton kurssityyppinen kriisikoulutus,
jossa peruskurssin painopiste olisi ensiavussa, suojaamisessa ja
vaikkapa palontorjunnassa, ja jatkokursseilla käytäisiin läpi
öljytorjuntaa (rannikkoalueilla), metsäpalojen sammutusta
(sisämaassa), tilapäisten viestiverkostojen rakentamista,
raivaustyötä, jne. Aseellisen koulutuksen voisi liittää
vapaaehtoisena kurssina ohjelmaan ja painotuksia voisi valita
samaan tapaan kuin nykyään voi valita aselajin.

Koulutuksen tulisi myös sisältää leirijaksoja, sillä juuri tuollaiset
henkisen ja fyysisen sietokyvyn rajoja hakevat kokemukset
auttavat määrittelemään omaa sietokykyä ja opettavat
toimimaan ryhmässä ääriolosuhteissa - ja ylipäätään.

Mitä tulee väitteisiin, että armeija aivopesisi ihmisiä tottelemaan
sokeasti käskyjä, pyydän osoittamaan yhdenkin esimerkin
henkilöstä, joka on armeijan aikana muuttunut auktoriteettejä
nöyristeleväksi ja vailla omaa tahtoa olevaksi tahdottomaksi
työrukkaseksi. Ohjeiden noudattaminen ääriolosuhteita
simuloivassa tilanteessa on eri asia kuin läpi elämän jatkuva
kuriin alistuminen.
#31 • • MikkiHiiri Guest
100% agreed with mr.genki:)
#32 • • Edited Zapa Guest
armeijaa ei kannata ottaa kuolemanvakavasti ja mentaliteetilla "siellä vaan opetetaan tappamaan"... itteäni vitutti lähteä suunnattomasti inttiin mutta kävin loppuun sen sisulla ja on siitä hyötyäkin ollut. siinä mielessä, että jokainen työnantaja on kysynyt erikseen sen käymisestä ym työhönottohaastattelussa ja jos en olisi käynyt armeijaa, todennäköisesti ko. työpaikka ei olisi ollut minun.

jokainen tekee omat ratkaisunsa
#33 • • ER Guest
Se, että menee armeijaan ei mielestäni tarkoita, että hyväksyisi sotimisen. Itselläni on hyvin vajaat tiedot siviilipalveluksesta, mutta joskus siihen valintaan on ainakin liittynyt eettinen peruste. Ja minusta "en voisi koskaan hyväksyä sotaa" ei ole pitävä peruste. Intin käyminen ei ole sodan hyväksymistä. Olen jostain myös kuullut, että jos Suomi liittyisi Natoon suomalaisten reserviläisten vannoma sotilasvala ei velvoitaisi hyökkäystehtäviin. Tämä nyt vain kuriositeettina ja Nato jäsenyyteen kantaa ottamatta.

Joskus kuulee sanottavan, että sivarit haluavat vain päästä helpolla. Varmasti näin joskus onkin jos vielä pääsee tekemään jotain "mielekästä" hommaa. Mutta armeija on kuitenkin mielestäni yleisesti se helpompi tie jos sellaista haluaa kulkea. Sitten noista mielekkäistä tehtävistä: kaikilla Suomen kansalaisilla on käsittääkseni maanpuollustus velvollisuus tjsp. Itse näkisin sivari paikan sellaisena joka suoranaisesti valmistaa toimimaan siviilitehtävissä sodan aikana. Esimerkkinä sivarin suorittaminen sairaalassa. Toiminta esimerkiksi toimittajana ylioppilaslehdessä ei mielestäni täytä näitä kriteerejä vaikka ihan kunnioitettavaa puuhaa onkin. Se, että tällaisia sivaripaikkoja on varmasti vaikea löytää ei tietenkään ole sivareiden vika vaan järjestelmässä on mielestäni jotain mätää. Karrikoituna esimerkkinä myös se, että joku työtön tai vähissä varoissa elelevä opiskelija voisi varmaan miellellään ottaa atk-tukihenkilön paikan vastaan. En nyt väitä että Suomen työttömyys tai opintotuki ongelmat ratkaistaisiin näin tai, että armeija ei maksaisi mutta tällainenkin pointti tuli mieleen. Naisetkin muuten voivat "käydä" siviilipalveluksen jos lopettavat armeijan kesken (tietyn harkinta-ajan jälkeen). Silloin on käsittääkseni edessä sivari.

Kuitenkin päätös mennä sivariin tai armeijaan on jokaisen itse tehtävä ja kunnioitan päätöstä mennä sivariin vaikka sen syitä tai tätä eettistä kantaa en aina voi ymmärtää. Ja sivarien haukkumisesta yms. voisin sanoa, että laki antaa oikeuden suorittaa siviilipalvelus ja silloin siitä on turha kenenkään sivareille mennä inisemään.

Toivottavasti joku ymmärsi jotain. Tiedän, että äidinkielen tasoni on kammottavan huono.
Onnea valitsemallanne tiellä.
#34 • • R24 Guest

siellä on tarkoitus oppia nöyrtymään auktoriteetin edessä ja sulattamaan paskan nielemistä. AUKin käytyäni en ollut juuri yhtään viisaampi, mutta paskaa tuli nieltyä sen verran että kai siitä jotain jäi käteen.

Toi on perimmäinen syy miksi mä en mennyt armeijjaan. Olisin kuitenkin aiheuttanut vain harmia muille niskuroinnillani. Jotkut ihmiset varmaan tarvitsee tollaista kyykytystä mutta mä en nää siitä itselleni olevan mitään hyötyä. Olisi varmaan vaan ruvennut vituttamaan. Elämässä saa ihan tarpeeksi vittuuntua ilman armeijaakin.

tämän takia totaalikieltäytyjät saavat minulta keskisormea ylös ja peukkua alas.

Baad shiaat!
Suomi on ammnestyn mustalla listalla sivarin pituuden takia. Se on ainakin osalle syy olla suorittamatta sivaria, toinen on ylipäätään aseiden vastustus jota tarvitaan joka maassa.

Toi gengin torppaan kävelemis vertaus oli hyvä ja se nimenomaan puoltaa asevelvollisuuden lopettamista.

A. Jos joku sekopää venäläinen saa kasaan 10 000 miehen armeijan ja hyökkää suomeen niin se on helposti torjuttavissa hyvin koulutetuilla/varustetuilla palkkasotilailla.

B. Jos venäjä hyökkäisi tänne täydellä teholla niin ei niitä kukaan pysäyttäisi. Turhaan kuolisitte kaikki nuoret intin käyneet. Genki etulinjassa.

Suomi on sotateknologian kehitysmaa. Eikö olisi parempi että ne ihmiset jotka sen vuoden siellä hengaa verorahoilla olisinkin joko opiskelemassa tai maksamassa veroja? Armeija vois silloin ehkä hankkia jotain nykyaikaista kalustoa erikoisjoukoille eikä sitä saksan ylijäämää mitä nyt käytetään.

Siviilipalveluksesta saa vuoden työkokemuksen ja intistä taidon nieleä paskaa. Kummasta on enemmän hyötyä?
#35 • • Edited Tres Guest

Suomi on ammnestyn mustalla listalla sivarin pituuden takia.

Ei kai nyt kumminkaan vain sen takia. Mä luulin että lähinnä
syynä ovat mielipidevangit, ks. totaalit, ei niinkään sivarit.

Siviilipalveluksesta saa vuoden työkokemuksen ja intistä taidon nieleä paskaa. Kummasta on enemmän hyötyä?

Kuten kaikesta oppimisesta, myös armeija-ajasta on hyötyä
elämää, ei vain työelämää varten. Tuota paskan nieleskelyä
en itse joutunut edes armeijassa harrastamaan, mutta
oman sietokyvyn hakeminen armeijassa muilla tavoilla on ollut
arkielämääkin ajatellen rikastuttava kokemus, mielestäni.

nimim. muutakin elämää kuin työelämää ;)
#36 • • :t:c: : : Guest
IMO tälleen kärjistettynä: Asioita voi myös oppia ihan olemalla aktiivinen omassa elämässään, ei siihen tarvita ketään aukomaan päätä tai opettamaan auktoritääristä järjestelmää (jossa kyse on vain psykologisesta otteesta).

Hassua kyllä huomata kuinka arka paikka tämä *yhä* 2003 on. Armeija ei vaan ole se oma juttu jonkun mielestä ja kohtelu on sit sitä tasoo kun olis joku julkihomo 80-luvun Suomessa ;D Pinttyneitä mielikuvia ja sitä rataa... Mun mielipide on parempi kun sun mielipide! Ahh the tragedy! :D
#37 • • tumpsi Guest

Parhaiten toimisikin mielestäni yleinen ja kaikille pakollinen
(kuten peruskoulukin) aseeton kurssityyppinen kriisikoulutus,
jossa peruskurssin painopiste olisi ensiavussa, suojaamisessa ja
vaikkapa palontorjunnassa, ja jatkokursseilla käytäisiin läpi
öljytorjuntaa (rannikkoalueilla), metsäpalojen sammutusta
(sisämaassa), tilapäisten viestiverkostojen rakentamista,
raivaustyötä, jne. Aseellisen koulutuksen voisi liittää
vapaaehtoisena kurssina ohjelmaan ja painotuksia voisi valita
samaan tapaan kuin nykyään voi valita aselajin.

WORD!!!

Ite oon aikas pahasti pulassa oman päätökseni kanssa;
palvelukseen pitäs astua 14.07.03.. :(
Enkä saa ittestäni päätöstä irti.
Toisaalta haluisin mennä sivariin, mut intti ei (välttämättä) kestä ku puali vuatta, ja sivari on 395 päivää..
Pahoin pelkään et oon "mukavuudenhalunen" ja meen inttiin.
Ja RUKOILEN ylempiä voimia päästään mut pualella vuadella.
#38 • • Jukka I Guest

A. Jos joku sekopää venäläinen saa kasaan 10 000 miehen armeijan ja hyökkää suomeen niin se on helposti torjuttavissa hyvin koulutetuilla/varustetuilla palkkasotilailla.

Tänään aamu-tv:n haastattelussa joku kenraali selosti, että palkka-armeija aiheuttaisi nykysysteemiin verrattuna kolminkertaiset kustannukset ja sittenkin pystyttäisiin puolustamaan ainostaan pääkaupunkiseudun kokoista aluetta.

Paskan nielemisellä oli ainakin omalla kohdalla selvä luonnetta lujittava ja yleistä vitutuskynnystä nostava vaikutus, josta on ollut hyötyä monessa tilanteessa.
#39 • • Edited Kaum Guest
90% mun kavereista on käynyt armeijan viimesen puolentoista vuoden aikana ja kaikki on takaisin tulleessaan sanoneet, että kannattaa mennä sivariin kun vielä ehtii. Mulla oli aikoinaan kolme tasavahvaa vaihtoehtoa, sivari-totaali-armeija. No, kaikesta huolimatta heinäkuussa odottaa Santahaminan lomasaari. Päätökseen vaikuttivat lyhyempi kesto ja ilmainen C-ajokortti.
Saatan vielä päästä liikakiloistakin eroon :)

[offtopik]

Kuinkas posti kulkee? Kusti kun sattuu olemaan rintamalla.

Kyseiseen ammattikuntaan kuuluvana voin todeta, että emme ole ainakaan ensimmäisten joukossa lähdössä....

[offtopik]
#40 • • Edited :t:c: : : Guest

Tänään aamu-tv:n haastattelussa joku kenraali selosti, että palkka-armeija aiheuttaisi nykysysteemiin verrattuna kolminkertaiset kustannukset ja sittenkin pystyttäisiin puolustamaan ainostaan pääkaupunkiseudun kokoista aluetta.

Noilla tutkimuksilla saa niin kauan pyyhkiä pöytiä kun ne tulee tollaisista lähteistä. Toi kuulostaakin just tollaiselta liioitellulta paskalta, mitä aina pitää työntää joka paikasta et kansa pysyy mukana!

Esimerkkinä vois sit pudottaa lukuisat tapaukset, missä tupakkayhtiöiden tutkimuksista on selvinnyt, kuinka vaaratonta se polttelu sit onkaan!

edit: kielioppia kuriin :D