En mä intillä kehuskele, mut suoraan voin sanoa, et en mä sivarin käyneitä kovin isänmaallisina pidä. Mun on vaikeeta käsittää, et täs maassa on edes olemassa sellanen vaihtoehto. Vaikka sivari on inttiä pidempi ajanjakso, ei sitä mielestäni voi pitää intin veroisena. Jo esimerkiksi intissä majoittuminen 12 hengen tupiin ei ole mitään herkkua. Tällä välin sivari avaa ponnarin, ottaa korvikset pois ja menee tyttöystävän tai mutsin kainaloon nukkumaan. Tosin, se taitaa olla sivarille se turvallisin tapa viettää yönsä.
Voisi olla aika palata tälle vuosisadalle. Sotatilanteessa tarvitaan kotirintamaa, on nimittäin ihan sama millainen supersotilas sinä olet, jos tukesi puuttuu. Ja kuka sinä olet sanomaan onko isänmaallisempaa tehdä ammuksia kotirintamalla siviilipalveluksena vai ampua niitä eturintamassa?
Muutenkin Suomen sotien järjetön glorifiointi muokkaa käsitystä armeijasta, sotilaasta ja niiden funktioista aivan käsittämättömään suuntaan. Sotilaan tehtävä on tappaa ja kenties tulla tapetuksi.