vihdoin joku saanut tänne sivari-topicinkin :) tota armeijaläpyskää onkin tuolla jo lentänyt iloiset määrät...
niin, itse olen sivari, asiasta päätin siinä vaiheessa kun ensimmäiset armeijan propagandat postiluukusta tipahti ja ne selasin läpi.
tätä kutsunta-värväämis-hässäkkää on tullut muuten jälkeenpäin ihmeteltyä moneen kertaan - kutsunnoissa sivaria ei mainita sanallakaan, _täytyy_ kuunnella jonkun ylikessun löpinöitä ja sivarilomakkeetkin täytyy pyytää erikseen, ja ne tietenkin on jossain pöydän alla näkymättömissä, tai pöydän reunalla jonkun pöytäkasvin takana :) ja vielä ne sedät ketkä sen paperin lopulta leimaa, siinä heittää väheksyvää läppää että oletkohan nyt ihan varma valinnastasi ja niin edelleen. plaf.
sivari... eipä sillä onneksi nykyään niin paha kaiku ole kuin vielä jotain vuosia sitten, ja parempaan suuntaan mennään kokoajan. missään vaiheessa en ole epäillyt että sivari mitenkään haittaisi etenemistäni elämässäni. paskoja duuneja semmoiset muutenkin jossa moisella jotain väliä on, joten skip :)
tietty ihmiset nykyäänkin saattaa yllättyä paljonkin, kun kuulevat sun olevan sivari. mut mitä sit, oo oma ittes :) mä oon ainakin ihan vaan ylpeä valinnastani...
sivari... itse suosittelen kyllä hyvänä vaihtoehtona. ja ihan toimivakin suomessa. jutuista joutuu vastaamaan itse enemmän kuin armeijassa, esim. sen palveluspaikan hommaat ihan itse soittelemalla ja tiedustelemalla...
lapinjärven koulutuskeskus on asiallinen paikka, luennoilla jutellaan avoimesti, aiheitakin on mielenkiintoisia (mä pidin hirveesti militarismi, globalisaatio ja maahanmuuttaja-luennoista) ja ne ihan oikeasti herätti ajattelemaan. erittäin positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan. hyvä poikaleirikokemus ja viisautta tarttuu taskuun sieltä...
ainoa tärkeä juttu: suosittelen ehdottomasti menemään lapinjärvelle kesällä, kaunis ja rauhallinen paikka. ei kaunis talvella, niinkun sillon kun mä olin :)
jeps jees.
ite suoritan sivaria siis tampereen yliopiston terveystieteen laitoksella mikrotuen toimessa. iisiä hommaa, tulee työkokemusta, rahaa tulee ihan ok ja bonuksena työpäivien pituus on omatuntosääteinen :) eli jotain kuuden tunnin pintaan yleensä.. 162pv on jälellä, aika monta jo takana =)
kuntsareita tulee ihan mukavasti, ilmaismatkoja on sivariajalle 33 (joo, kohde voi olla siis mitä vaan suomen rajojen sisällä..) ja muutenkin mua kohdellaan kuin muitakin työntekijöitä. ei valittamista :)
jep, sivariin siis! kandee liittyä muuten aseistakieltäytyjäliittoonkin, maksaa 5e/vuos sivarille ja saa 4krt vuodessa "Sivari ja totaali"-lehden mikä on ihan kivaa luettavaa.
Daniel Braun: tsekkaa ihmeessä http://www.heikniemi.net/sivari/
peace out! :)
ainiin...
"Laiskoja pilvenpolttelijoita kaikki. Armeija on se miehen juttu."
...tohon voi aina sanoa: Sivari on miesten juttu, armeijaan pääsee naisetkin! ;D