SuperSaw VSTi

41 posts, 3 pages, 7,986 views

Avatar
#1 • • Edited Happo Guest
Kokeilinpa tässä aikani kuluksi loistavaa ilmaissoftaa nimeltään SynthEdit. Kyseisellä softalla voi suunnitella ja luoda omia VST-syntikoita. Rakensin yksinkertaisen VSTi:n josta tuli ainakin mun mielestä aika hyvä. Siksi laitan sen vapaaseen levitykseen. :D

Download (510 KB)

Synan piti alunperin mallintaa Juno-106:sta. Muutama epäoleellinen feature jäi pois, mutta laitoin siihen tuon "Super Saw" -aaltomuodon. Kyseinen aaltomuoto rakennetaan 7 erillisestä saha-aallosta samalla tavalla kuin JP-8000:ssa ja samat Detune ja Mix -parametrit löytyy.

Mä ainakin sain tällä paljon hyviä soundeja aikaiseksi. Leadejä, stringejä, padejä, bassoja... Parametrejä on aika vähän mutta kaikkia kannattaa kokeilla säätää! Efektinä kannattaa käyttää reverbiä, mutta juuri muuta ei mun mielestä tarvita.

Synassa on polyfoniaa vain 6 koska se on melkoinen tehosyöppö. Mulla se ottaa 8-10% koneen tehosta (2.4GHz P4). Asennus tapahtuu kopioimalla "supersaavi.dll" esim. Cubasen "Vstplugins"-hakemistoon.

Kokeilkaa ja kommentoikaa! :)
Avatar
#2 • • 029 Guest



Kokeilkaa ja kommentoikaa! :)



Jees ;) Just lataamassa... piti alottaa ruotsin portfolion teko, mut tässäpä sairaan hyvä tekosyy tehdä jotain aivan muuta!!!

Heitetään palautetta juu kun saadaan toi testattuu täs ;)
Avatar
#3 • • Edited 029 Guest
jooh... kyllä tälle läyttöö varmasti löytyy :) Niinä hetkinä kun JP on studiolla ja pitää tehdä itse jotain supersahamenoo himassa niin kylläh ;)

nyt tekeen kouluhirveehommia mut pitää testata lisää heti kun on aikaa :D Todella kiva piristysruiske! Good Work maan....


edit:

P.S. Muuten yks juttu mitä rupes heti kaipaamaan ois ollu se, et Ampille ja Filtterille ois olemassa eri envelopet. Oisko sellanen kovin vaikee tehdä tällaseen synaan? Jokatapauksessa hyvä meininki tässä kyl...!
Avatar
#4 • • Happo Guest
Tein tuosta heti uuden version... Vanhassa oli bugi joka aiheutti napsumista kun slidereita liikutteli soitettaessa. Nyt tämä soi entistä pehmeämmin. :) Lisäsin myös pari uutta featurea, mm. resonoivan ylipäästösuotimen.

Have fun. :)
Avatar
#5 • • Bobsony Guest
Heh, eipä oo aikoihin ollu näin hauskaa. Pistin arpegiaattorin laulamaan, potikat täysille ja 4 sekunnin reverbin perään! Hyvää saundia.
Tosiaan, se filter env olis aika kiva. :)
Avatar
#6 • • Happo Guest
Tein vielä yhden version jossa on oma envelope filtterille. Noita on aika helppo lisäillä tolla SynthEditillä. :) Uuden version voi ladata samasta paikasta...

Juno-106:ssa ei ole kuin yksi envelope jota käyttävät sekä VCA että VCF. Mun mielestä toi onkin ihan toimiva ratkaisu ja siihen tottuneena laitankin yleensä envelopeihin samat arvot jos ne ovat jossain synassa erilliset. Mutta kyllähän erilliset envelopet tekevät synasta jonkin verran monipuolisemman.

Nyt noita parametreja alkaakin olla jo aika paljon. Seuraavaksi pitää varmaan tehdä tohon modulaatiomatriisi tai jotain... :D
Avatar
#7 • • 029 Guest


Tein vielä yhden version jossa on oma envelope filtterille. Noita on aika helppo lisäillä tolla SynthEditillä. :) Uuden version voi ladata samasta paikasta...

Juno-106:ssa ei ole kuin yksi envelope jota käyttävät sekä VCA että VCF. Mun mielestä toi onkin ihan toimiva ratkaisu ja siihen tottuneena laitankin yleensä envelopeihin samat arvot jos ne ovat jossain synassa erilliset. Mutta kyllähän erilliset envelopet tekevät synasta jonkin verran monipuolisemman.

Nyt noita parametreja alkaakin olla jo aika paljon. Seuraavaksi pitää varmaan tehdä tohon modulaatiomatriisi tai jotain... :D



Jep, toi tarve noille oikeestaan poikii siitä et omassa JP:ssä se löytyy ja ne on aika tärkee osa sitä ;)

kiitos kun laitoit noi...
Avatar
#8 • • Edited Tuppu_ Guest
Oho! Täytyypä testailla... BTW, syna ei kyl ole tehosyöppö, jos se vie vain 10% tehoa! ;) Sitten puhutaan kyllä jo tehosyöpöstä, jos se vie tyyliin 20-%. Kaikki vastaani tulleet synat vievät välillä 5-10% tehoa, eli ei toi kai liikaa vie. Eikun testaamaan, täytyy sit sanoa jotain...... :)
Avatar
#9 • • Edited Tuppu_ Guest
Jees, tuli testattua tota. Hassu pikkusyna, mutta esim. itse en taida jäädä käyttäjäksi. Tuo supersaw kun ei myöskään soi virheettömästi tai ainakaan lähellekään siten kuin "aito". Ymmärrän kyllä, että toi on syntheditillä tehty, eikä oo sun vika, että ei soundaa "aidolle", mutta silti. ;)

Tohon voisi miettiä mahdollisuutta vaihtaa ton envelopen negatiiviseksi filtterille, koska silloin alaspäin kääntyvä cutoffi on paljon monipuolisempi toteuttaa. :)
Avatar
#10 • • Happo Guest


Jees, tuli testattua tota. Hassu pikkusyna, mutta esim. itse en taida jäädä käyttäjäksi. Tuo supersaw kun ei myöskään soi virheettömästi tai ainakaan lähellekään siten kuin "aito". Ymmärrän kyllä, että toi on syntheditillä tehty, eikä oo sun vika, että ei soundaa "aidolle", mutta sitlti. ;)


Hmmm... testasit synaa max 18 minuuttia. Ehditkö tosiaan käydä kaikki featuret läpi? Mitä "virhettä" tuossa supersahassa sitten on? Mun mielestä noi SynthEditin sahat soivat harvinaisen hyvin, ottaen huomioon että kyseessä on softa ja vieläpä ilmainen. Ton supersahan tekemiseen ei siis ole käytetty mitään valmista SynthEditin moduulia vaan homma on tehty kasaamalla se monesta yksinkertaisemmasta moduulista. Algoritmi jolla noita detunetetaan ja voimakkuutta säädetään on nopeasti heitetty omasta päästä, enkä ole yrittänytkään tehdä tosta virtuaalista JP-8000. Tarkoitus oli testata SynthEditiä ja tarjota Planinumin käyttäjille uusi syna ilmaiseksi. :)

Mun mielestä tässä on ihan hyvä vaihtoehto niille jotka eivät halua/voi maksaa JP:stä niitä 1000e kiskurihintoja, tai rikkoa lakia käyttämällä kräkättyjä softia. :) Voi tosin olla että tämä vaatii vielä jatkokehittelyä... Voin muuten julkaista tuon synan "sorsakoodinkin" jos joku haluaa jatkaa kehittelyä? :)



Tohon voisi miettiä mahdollisuutta vaihtaa ton envelopen negatiiviseksi filtterille, koska silloin alaspäin kääntyvä cutoffi on paljon monipuolisempi toteuttaa. :)


En oikein ymmärrä tätä... Miten alaspäin kääntyvän cutoffin voi toteuttaa monipuolisemmin kuin mitä sen nyt voi tossa tehdä? Et tosiaan tainnut paljon kokeilla tuota synaa. :(
Avatar
#11 • • 029 Guest


Mun mielestä tässä on ihan hyvä vaihtoehto niille jotka eivät halua/voi maksaa JP:stä niitä 1000e kiskurihintoja, tai rikkoa lakia käyttämällä kräkättyjä softia. :)



sori kun nyt muuten menee aivan ohi topiikin mut just tossa yks päivä kelailin miten naurettavan halpa hinta 1000e kyllä on JP:stä ;);) Tuolla oli sillä hintaa myynnissä ja teki mieli ostaa heti toinen :)
Avatar
#12 • • Edited Salza Guest
Tulipa kokeiltua. Ihan kiva idea ja itse VST:kin kiva juttu. Olen kyllä Tupun kanssa samaa mieltä tuosta, että ei tuolla softalla saa jp:n supersahaa lähellekään. Ei kai ole tarkoituskaan, eikä edes ole sinun vikasi. On itselläkin joskus käynyt sama juttu mielessä ja tein joskus samanlaisen supersaha-virityksen reaktorilla. Laitoin nyt malliksi tuollaisen: reaktorsahaus
Melodia on aika mielikuvitukseton mutta kyllä tuosta soundin kuulee. Filtteri ei tietty tässä ole sinne päinkään. Reaktorissa on kuitenkin ehkä vähän sivistyneemmät saha-oskut.
Avatar
#13 • • Edited Tuppu_ Guest


Hmmm... testasit synaa max 18 minuuttia. Ehditkö tosiaan käydä kaikki featuret läpi?


Jep, ehdin käydä featuret läpi ja tuossa noita ominaisuuksia on niin vähän, että kokenut käyttäjä ne käy aika nopeasti läpi. Niin ja tässähän oli nyt kysymys tuosta supersahasta, joten sitä mä testailin erilaisten reverbien kanssa, strings-tyyliä ja pitch-leadeja. En alkanut vääntää kaikkia mahdollisia ääniä, mitä tolla sais aikaan. Testasin myös pelkkää sahaa ja se oli jopa käyttökelpoinen. :)


Mitä "virhettä" tuossa supersahassa sitten on? Mun mielestä noi SynthEditin sahat soivat harvinaisen hyvin, ottaen huomioon että kyseessä on softa ja vieläpä ilmainen. Ton supersahan tekemiseen ei siis ole käytetty mitään valmista SynthEditin moduulia vaan homma on tehty kasaamalla se monesta yksinkertaisemmasta moduulista. Algoritmi jolla noita detunetetaan ja voimakkuutta säädetään on nopeasti heitetty omasta päästä, enkä ole yrittänytkään tehdä tosta virtuaalista JP-8000. Tarkoitus oli testata SynthEditiä ja tarjota Planinumin käyttäjille uusi syna ilmaiseksi. :) Mun mielestä tässä on ihan hyvä vaihtoehto niille jotka eivät halua/voi maksaa JP:stä niitä 1000e kiskurihintoja.


Juu, siis idea on tosi hyvä ja tuolla saa varmasti jotain järkeviäkin äänia aikaan, mutta oli kyse supersahasta ja en tiedä, oletko oikeaa jp:tä käyttänyt, mutta tuo viritys jää pahasti aidosta jälkeen.

Siis tuo, että detunetetut sahat tuossa vsti:ssä soi hieman "virheellisesti" ei ole sun vika, kuten jo sanoin, vaan syntheditin saha-modulin tekijän ongelma ja ehkäpä syntheditin moduleiden laskennan liian pieni resoluutio. Tiedän kyllä, miten toi synthedit suunnilleen toimii ja että noi synat kasataan valmiista blokeista.

Kun detunea laittaa kehiin, niin se ääni vaan jotenkin menee "ruvelle", jos soittaa tietynlaisia sointuja ja se ei ole yhtä lämmin/virheetön/järeä kuin aidossa jp:ssä on. Ottaen huomioon, että toi on ilmanen, niin soundi on aika hyvä, mutta eiköhän jp:t maksa siksi juuri sen 1000e, koska siinä on se aito virheetön supersaha ja filtteri + miljoona muuta ominaisuutta, mitkä tekevät siitä parhaan rolandin trance-digisynan.


En oikein ymmärrä tätä... Miten alaspäin kääntyvän cutoffin voi toteuttaa monipuolisemmin kuin mitä sen nyt voi tossa tehdä? Et tosiaan tainnut paljon kokeilla tuota synaa. :(



Mun mielestä kyllä negatiivisella envelopella ON taas huomattavasti helpompi ja monipuolisempi toteuttaa cutoffin alas-kääntö. Kysy keneltä tahansa, joka on käyttänyt sellaista synaa ja joka on myös hoksannut, että siinä on sellainen! Suosittelen sen lisäämistä, eli siis saa linkusta valita, onko envelope positiiivinen vai negatiivinen?! onhan viruksessakin sellainen ja aidossa jp:ssä saa myös valita, onko negatiivinen vai positiivinen!?
Hyvä silti jo, että lisäsit ton filtterin oman envelopen! :)

Mä en taas muuten ymmärrä, kuin sä voit pärjätä filtterin ja ampin yhteisellä envelopella! :D
Aika rajoittuneet ovat tuolloin kyllä soundit...

Ehdin muuten kyllä sen supersahan, filtterit ja envelopet testaamaan tuossa ajassa. :)

Mutta joo, siis jos olen oikein ymmärtänyt, niin sä edelleen teet aika minimalistista analogimusaa ja mä ja monet jp:nkin omistajat tehdään trancee, jossa pointtina ovat nimenomaan ääri-kliiniset soundit ja viimeiseen asti hiottu soundimaailma, joten ymmärrän kyllä täysin, miksi sä et ehkä ymmärrä, että me ei digata tosta sun vsti:n supersaha-soundista.

Eli sä arvostat kai synaa kuin synaa sellaisenaan ja olet tyytyväinen sen tuottamaan soundiin ja et mieti sitä soundia sen kummemmin, vaan käytät ja teet biisin. Right?! Me trance-miehet taas nysvätään ikuisuuteen asti noita soundeja, eikä koskaan saada mitään valmiiksi! :D

Hei, mutta jatka ihmeessä ton synan kehittelyä! Siitä tulee varmasti ihan hyvä, kun ei päälähtökohdaksi aseta sitä, että siitä pitää irrota jp:n supersaha. Esim. itseäni kiinnostaa myös tyyliin "virtual-juno/jupiter" ja että detuneakin löytyy, mikä junoista puuttuu...

Keep up the good work! :)
Avatar
#14 • • Edited Tuppu_ Guest
Tässä hieman aitoa JP8000:tta: (soittovirheitä varmaan on, koska demot ovat hätäisesti tehtyjä ja reverbi on kamala, mutta niistä kuulee silti jo soundin, mikä on tärkein asia...)

http://koti.mbnet.fi/djtuppu/mp3/JP8000_demo_mrTuppu.mp3


Ja tässä Viruksella tehtyä "supersahaa" biitin kanssa... (virus on btw paras syna, millä oon päässy lähimmäks jp:n supersahaa...)

http://koti.mbnet.fi/djtuppu/mp3/VirusB_JP8000_SupersawLead_mrTuppu.mp3

:)
Avatar
#15 • • Happo Guest



sori kun nyt muuten menee aivan ohi topiikin mut just tossa yks päivä kelailin miten naurettavan halpa hinta 1000e kyllä on JP:stä ;);) Tuolla oli sillä hintaa myynnissä ja teki mieli ostaa heti toinen :)


Kannattaa kokeilla ostaa tuollaista eBaystä. Siellä hinnat ovat huomattavasti halvempia kuin Suomessa. Esim. http://www.prepal.com ilmoittaa keskihinnaksi maailmalla 678 USD (580 EUR). Tuohon verrattuna 1000e+ on mun mielestä kiskurihinta, vaikka Suomessa toki onkin synien hintataso hiukan korkeampi. :(

Mutta tämä ei tosiaan liity topicciin koska synan ei ole tarkoitus olla mikään JP:n tappaja. :) Synan tekemiseen on käytetty vajaa päivä ja Roland on käyttänyt JP:n tekemiseen ehkä useita satoja miestyövuosia. Ja se on tosiaan aika paljon kalliimpi vaihtoehto... Siksi vähän ihmettelin tota kun Tuppu alkoi heti hädissään väittämään että kyllä JP on parempi. :D Tottakai se on!
Avatar
#16 • • Edited Happo Guest



Juu, siis idea on tosi hyvä ja tuolla saa varmasti jotain järkeviäkin äänia aikaan, mutta oli kyse supersahasta ja en tiedä, oletko oikeaa jp:tä käyttänyt, mutta tuo viritys jää pahasti aidosta jälkeen.


Tämä on ehkä vaikea tajuta, mutta etkö jo usko että tämä syna ei yritä kilpailla JP-8000 kanssa vaikka siinä onkin vähän samantapainen aaltomuoto. :D

JP:tä olen käyttänyt, samoin kuin kaikkia Junoja ja Jupitereja. Ja miljoonaa muuta analogi- ja VA-laitetta. Omistakin noita edelleen melkoisen kasan. Oon käyttänyt erilaisia synia ja tehnyt musaa lähes 15 vuotta.



Kun detunea laittaa kehiin, niin se ääni vaan jotenkin menee "ruvelle", jos soittaa tietynlaisia sointuja ja se ei ole yhtä lämmin/virheetön/järeä kuin aidossa jp:ssä on.


Tuo "ruvelle meneminen" johtuu todennäköisesti siitä että "VCA" klippaa. Säädä oikeasta alakulmasta leveliä pienemmälle. Tämä on yleinen ongelma oikeissakin analogeissa.



Mun mielestä kyllä negatiivisella envelopella ON taas huomattavasti helpompi ja monipuolisempi toteuttaa cutoffin alas-kääntö. Kysy keneltä tahansa, joka on käyttänyt sellaista synaa ja joka on myös hoksannut, että siinä on sellainen! Suosittelen sen lisäämistä, eli siis saa linkusta valita, onko envelope positiiivinen vai negatiivinen?! onhan viruksessakin sellainen ja aidossa jp:ssä saa myös valita, onko negatiivinen vai positiivinen!?


Oon käyttänyt myös todella montaa synaa joissa envelopen voi invertoida ja tiennyt että se on olemassa, mutta mun mielestä se on aika turha feature. Varsinkin jos filsulle on oma envelope. Jos haluat tehdä filtterisweepin ylhäältä alas (eli niin että filsu sulkeutuu vähitellen), käytät vaan decaytä, attack ja sustain nollassa. Jos taas sweepin alhaalta ylös, käytät attackiä, decay nollassa ja sustain täysillä. Mihin tarvitset invertointia? Ja kerro nyt miten ton voi tehdä "monipuolisemmin"? Olen varmaan missannut jonkun transessa käytettävän modulointikikan. :)



Mä en taas muuten ymmärrä, kuin sä voit pärjätä filtterin ja ampin yhteisellä envelopella! :D
Aika rajoittuneet ovat tuolloin kyllä soundit...


Tosiaan kaikissa Junoissa on vain yksi envelope per ääni mutta niitä pidetään silti klassikkoina ja niillä saa todella monipuolisia soundeja aikaiseksi. Pätevä ja mielikuvitusta omaava käyttäjä saa oikeastaan millä vaan synalla paljon aikaiseksi. :)


me ei digata tosta sun vsti:n supersaha-soundista.


Jos et diggaa soundista niin eihän sitä tietenkään tarvitse käyttää. Ne käyttävät jotka diggaavat ja keksivät tolle jotain käyttöä. Ehkä näitä keskusteluja lukevat muutkin kuin transen tekijät?



Eli sä arvostat kai synaa kuin synaa sellaisenaan ja olet tyytyväinen sen tuottamaan soundiin ja et mieti sitä soundia sen kummemmin, vaan käytät ja teet biisin. Right?! Me trance-miehet taas nysvätään ikuisuuteen asti noita soundeja, eikä koskaan saada mitään valmiiksi! :D


Mitä tähän voi kommentoida paitsi että: *syvä huokaus*


Laittakaapa käyttäjät ihmeessä lisää parannusehdotuksia. Erityisesti arvostan sitä jos joku osaa sanoa miten noita supersaw detunaus ja mix -algoritmeja saisi parennettua. ("mun JP on kyllä paljon parempi ja tää on roskaa" -kommenttit eivät ole kovin rakentavia). Noita featureita on myös helppo lisäillä tohon. Voin laittaa siihen ton envelopen invertoinninkin jos joku _käyttäjä_ sellaista haluaa. :)
Avatar
#17 • • 029 Guest


Laittakaapa käyttäjät ihmeessä lisää parannusehdotuksia. Erityisesti arvostan sitä jos joku osaa sanoa miten noita supersaw detunaus ja mix -algoritmeja saisi parennettua. ("mun JP on kyllä paljon parempi ja tää on roskaa" -kommenttit eivät ole kovin rakentavia). Noita featureita on myös helppo lisäillä tohon. Voin laittaa siihen ton envelopen invertoinninkin jos joku _käyttäjä_ sellaista haluaa. :)



totta.... ei mun mielestä mitään järkee vertailla näitä. Nää on aivan eri syntikat...

Mut kiva että joku jaksaa vääntää tälläsiä :) Mulla ainakin oli eilen hauskaa vielä myöhään yöhön nuppeja väännellessä :)
Avatar
#18 • • Edited kilobitti Guest



Juu, siis idea on tosi hyvä ja tuolla saa varmasti jotain järkeviäkin äänia aikaan, mutta oli kyse supersahasta ja en tiedä, oletko oikeaa jp:tä käyttänyt, mutta tuo viritys jää pahasti aidosta jälkeen.



En kyllä ymmärrä miksi varsinkin soundeissa on yksi ideaali, tässä tapauksessa JP:n sawlead, ja kaikkien muiden pitää kuulostaa juuri siltä? Eli erilaiselta kuulostava soundi on pakko rinnastaa juuri siihen klassikkoon, sen sijaan että ajateltaisiin sitä ihan omana soundina?

Itse en laitetta ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta uskoisin sen ilmaisena olevan vaivan väärti..:D hienoa, että joku antaa aarteensa myös muiden käyttöön... *peukku ylös*!
Avatar
#19 • • Edited kilobitti Guest
edit:tuplapostaus.
Avatar
#20 • • athmos Guest
En ole itse kyseistä softaa testannut, mutta nimestä SuperSaw VSTi tulee mulle heti mieleen, että kyseisellä emuloidaan jiipeen supersawia. :)

Mikä taas ei sinänsä ole hullumpi idea, mutta mullekkin tästä tulee houkutus heti verrata soundia suoraan jiipeeseen :)