Virtuaaliminän olemus ja suhde oikeaan minään.

41 posts, 3 pages, 6,526 views

#21 • • Salla Guest
Aloinpas oikein miettimään tätä juttua teidän postauksien pohjalta. Oikeasti on aika mielenkiintoista yrittää hahmottaa oman virtuaaliminän olemusta, kun kuitenkin näissä kaikissa foorumeissa ja chateissa tulee hengattua päivisin todellakin tarpeeksi pitkiä aikoja.
Taedium puhui aikaisemmin nickin taakse piiloutumisesta. En mä tiedä onko se niinkään piiloutumista. Koska kuitenkin ollaan virtuaalitodellisuudessa ja halutaan antaa itsestämme kuvaa sanoilla kun ei naamatusten päästä, niin kai nick on yksi tapa ilmaista omaa maailmaa tai mieltymyksiä ja persoonallisuuksia.

Heti ekaksi mulla tuli mieleen, että mun virtuaaliminä on varmasti paljon mukavampi ja ihmisystävällisempi kuin mitä mä itse olen. Jotenkin tätä todellista minää enemmän painaa arki ja arjen huolet yms. "Nettihengailuhan" on yksi vapaa-ajan vietto tapa ja kun vapaa-aikaa vietetään, pyritään sulkemaan ne huolet yms. ulkopuolelle, näin ollen voi helpommin tuoda niitä iloisia juttuja itsestään esille. Tai näin se menee mun kohdalla ainakin.
On kai se jollain lailla aika hassua, että aamuisin (enkä tod ole aamuihminen) voin täydellisen iloisena höpötellä täysin turhanpäiväisyyksiä vaikka ircissä #plattarilla, jakaa virtuaali haleja tai pusuja tutuille ja tulla siitä hyvälle päälle, mutta todellisessa maailmassa asiat tuntuvat jotenkin ärsyttävän mua helposti (vauvan itku, ruuhka-aika jne.) ja tulen niistä oikeasti pahalle päälle. Siinä tuntuu olevan arkirealismi niin vahvasti päällä. Toisaalta kun on täydellisen hyvällä päällä todellisuudessa, se tuntuu kyllä miljoona kertaa vielä siistimmältä kun virtuaalitodellisuudessa.
Mutta on se todellisuus ircciä siistimpää :003: se kuitenkin on todellista!

En mä nyt tiedä sainko ilmaistua asian oikein, mutt kai se jotenkin noin menee :D :D :D
#22 • • Mrrshan Guest

Välillä mietin että pitäisikö pauhata niin paljon kuin välillä pauhaan keskustelupalstoilla ja irkissä ihan vain sen takia että niihin ihmisiin voi törmätä oikeastikin joskus ja mä olen välillä aika teräväkielinen jonka ihmiset helposti saattavat tulkita ilkeydeksi.

Samoja ajatuksia on ollut. Kun tarpeeksi pitkään kirjoittelee samalla nickillä jollekin palstalle, alkaa muiden suhtautuminen kiinnostaa. Joskus ajattelen vielä pitkään jonkun kärkevän postauksen jälkeen että olisikohan pitänyt muotoilla toisin. Mutta yhtä töksähtelevästi ehkä kommentoin myös IRL...
#23 • • Quu Guest
Itse en jaksa lähteä tarkemmin skepuloimaan nörtti- ja lihaminän eri vivahde-eroja.

Mutta sen sanon, että ihmisistä ei pidä vetää minkäännäköisiä johtopäätöksiä nettikäyttäytymisen perusteella. Esimerkiksi Jay Logic on oikeassa elämässä ihan ok tyyppi. ;)
#24 • • Jay Logic Guest
oi kiitos :004:

säkin oot "ihan ok"
#25 • • HardS Guest

Esimerkiksi Jay Logic on oikeassa elämässä ihan ok tyyppi. ;)

BadSector oli kyl paljon viihdyttävämpi tyyppi, r.i.p.
#26 • • Funkatronik Guest

Juu, no juuri sen takia en minäkään uskaltanut tulla kanssasi juttelemaan kun viimeksi näin sinut...:p

Ai me ollaan tavattu jossain? :D

Olen kai totaalisesti missannut tämän tai sitten en vain muista, mikä on kyllä epätodennäköistä. Ei minulla ole kyllä mitään aavistusta kuka olet tosielämässä, yleensä muistan ihmiset jos ne kerran tapaan.

Mutta kyllä mua lähestyä saa jos näkee, en mä pure yleensä tai mitään.
#27 • • Hanna Guest
samanlainen hölösuu ja kälättäjä sitä ollaan niin oikeasti kuin virtuaalisestikin :D
#28 • • dab Guest
IRL olen paljon kiltimpi... jos se nyt edes on mahdollista ;)
#29 • • taro Guest
Sama outo huumorintaju...
Jotkut tajuu,
jotkut ei.
:008:
#30 • • Edited Ana-- Guest
Mä oon oikeessa elämässä varmaan hieman vähemmän musta-
valkonen ja kärkäs laukomaan omia mielipiteitäni kuin netissä;
sen lisäksi asioista on huomattavasti helpompi keskustella
ääneen kuin esim. ircissä. Toisaalta, netissä ei tule sekoiltua
kännipäissään yhtä pahasti :D Njoo. Ne jotka mut tuntee, osaa
varmaan paremmin kommentoida Analogian ja Anan eroja :)

Ja joo, Jay Logic on luonnossa pitempi.

Käykö kellekkään teistä muuten koskaan niin, että joku jota et
oikeassa elämässä tunne tulee moikkaamaan esim.
tunnistettuaan vaikkapa galleriakuvasta? Välillä hämmentää
kovasti kun täysin tuntemattomat tulee sanomaan "Moi Ana! Mitä
jätkä?" .. mitäs siihen sit sanoo. "Seison tässä. hyvin menee."

Ihmiset! ESITELKÄÄ ITSENNE! Ei sitä kehtaa kysyä et "Tunnenks
mä sut jostain?"
Ante

#31 • • Ante

Ihmisestä voi muodostaa mielikuvan internetin perusteella, mutta
oikea elämä on niin paljon monisyisempää, että tarkkaa kuvaa
tuskin kukaan muodostaa.

Yleensäkin jokaisesta meililistalle (fi-rave) kirjoittaneesta henkilöstä on minulle jo peruslähtökohdiltaan huokunut kohtalaisen asiallinen olemus, vain sen takia, että he osaavat kirjoittaa ymmärrettävää suomea (tai englantia) ja perustella mielipiteensä tarpeen tullen. Jo pelkkä HUUTAMINEN tai välimerkkien !!1!1! tahaton käyttö antavat jotenkin sellaisen kuvan henkilöstä, että "tuolle on varmaan turhaa vastata, koska hän ei tunnu ottavan vakavasti tätä keskustelua". Huumoria saa toki käyttää, mutta se kun voidaan ymmärtää pahimmassa tapauksessa täysin väärin.

En tiedä olenko
edes lähellekkään samanlainen elämässä kuin täällä.
Tätä on
tosin itse vaikea sanoa, joten jos kaverit vaikka kertoisivat
mielipiteensä (SAMi?). En vedä mitään roolia, joten mielipiteet
eivät ole erilaiset elävänä, mutta esim. puhetyyli on varmasti
monelle yllätys, samoin se kuinka paljon yleensä puhun.

No niin, nyt päästiin asiaan. Eli kun jUSSi on Jussi, silloin hän on hyperaktiivinen kuin pieni orava kiima-aikana. Jotenkin voisin kuvitella athensin (siis Jussin dj-alias) soittavan jotain pähkähullua rumpubassoa ja happy-HC:ta. Jussi vaikuttaa reaalimaailmassa (pöhkö termi - eikö netti ole yhtä reaali kuin sanomalehti..) kaiken elävyytensä takana olevan varsin rauhallinen, yksinkertaisista asioista pitävä henkilö, joka ei mahtaile omaisuudellaan tai ominaisuuksillaan. Tämä on minusta tullut myös ilmi jUSSin Platinum+:n kirjoituksista. Hänessä on särmää, tai sekärangaksiko sitä kutsutaan; kyky muodostaa oma mielipide, vaikka harmittavan monesti hän viittaakin tutkimuksiin, asiantuntijoihin tms. tukeakseen väitteitään.

Jussilla ja mulla on monia yhteisiä diggailun kohteita ja ajattelemme monista asioista samansuuntaisesti, joten siksi pidän hänestä. Ehkä todellisempi syy on kuitenkin se tavallisuus, mukavuus, vilpittömyys ja ystävällisyys, joka hänestä huokuu. Tällainen toisen henkilön tunteminen auttaa kohtalaisen paljon tajuamaan hänen kirjoituksiaan.

Ulkonäkökin on varmasti arvoitus suurimmalle osalle porukasta ;)

Susta ei perkele ole missään kunnollista kuvaa ;) Kaikki on vaan sellaisia hämäriä tyly-tekno-dj -kuvia Minulla ei ollut jUSSin ulkonäöstä minkäänlaista mielikuvaa. Ajattelen tosin, että kaikki (tai useimmat) kirjoittajista ovat isoja ja fiksuja ja melko kauniita ;)
#32 • • jUSSi Guest

No niin, nyt päästiin asiaan. Eli kun jUSSi on Jussi, silloin hän on hyperaktiivinen kuin pieni orava kiima-aikana. Jotenkin voisin kuvitella athensin (siis Jussin dj-alias) soittavan jotain pähkähullua rumpubassoa ja happy-HC:ta. Jussi vaikuttaa reaalimaailmassa (pöhkö termi - eikö netti ole yhtä reaali kuin sanomalehti..) kaiken elävyytensä takana olevan varsin rauhallinen, yksinkertaisista asioista pitävä henkilö, joka ei mahtaile omaisuudellaan tai ominaisuuksillaan. Tämä on minusta tullut myös ilmi jUSSin Platinum+:n kirjoituksista. Hänessä on särmää, tai sekärangaksiko sitä kutsutaan; kyky muodostaa oma mielipide, vaikka harmittavan monesti hän viittaakin tutkimuksiin, asiantuntijoihin tms. tukeakseen väitteitään.

:o *punastuu*

en minä nyt ihan noin hyvä ihminen ole. Et vain ole nähnyt minua huonona päivänä ;)

Jussilla ja mulla on monia yhteisiä diggailun kohteita ja ajattelemme monista asioista samansuuntaisesti, joten siksi pidän hänestä. Ehkä todellisempi syy on kuitenkin se tavallisuus, mukavuus, vilpittömyys ja ystävällisyys, joka hänestä huokuu. Tällainen toisen henkilön tunteminen auttaa kohtalaisen paljon tajuamaan hänen kirjoituksiaan.

no juu. Tästä olen itsekkin suht' samaa mieltä. Olen joskus jopa liian ystävällinen ja vältän joskus jopa liikaa toisten loukkaamista ja se on kanssa ongelma. Täällä platinumilla tulee helpommin sanottua asiat niin kuin ne ovat. Pitäisi varmaan opetella hieman suorasukaisempaa reaalielämää.

Kyllä me ollaan loppujen lopuksi aika samanlaisia :)

Susta ei perkele ole missään kunnollista kuvaa ;) Kaikki on vaan sellaisia hämäriä tyly-tekno-dj -kuvia

Kuuluu asiaan. Olen niin ruma ja isopäinen, ettei niitä kuvia kannata liikaa levitellä. Promoottorit pelästyvät ja sitten ei saa keikkoja :D
Ante

#33 • • Ante

:o *punastuu*

en minä nyt ihan noin hyvä ihminen ole. Et vain ole nähnyt minua huonona päivänä ;)

Koska mun seurassa ei ole koskaan huonoja päiviä :)

Kuuluu asiaan. Olen niin ruma ja isopäinen, ettei niitä kuvia kannata liikaa levitellä. Promoottorit pelästyvät ja sitten ei saa keikkoja :D

Iso pää ja paljon ajatuksia - ei, älä huoli, kyllä sulla on ihan normaali pää (ja hiukset!). Pärstäkertoimella palkkaavien promoottorien tapahtumiin sun ei tartte mennäkään :)
#34 • • vaavu Guest
Virtuaaliminä... onko edes sellaista? Mä kirjoitan tänne oikealla nimelläni, jopa vielä niin että esimerkiksi googleen heittämällä selviäisi aika nopeasti mun oikea henkilöllisyys ja kaikkea muutakin mukavaa. Joten siinä mielessä raja virtuaalisen ja "oikean" minän välillä on ainakin paperilla aika kapea.

Tietysti sitä voidaan miettiä annanko itsestäni jotenkin erilaisen kuvan kuin muuten. Mä olin alussa plattarilla hirvittävän asiallinen, mutta toisaalta yleensäkin tuntemattomien ihmisten seurassa se yliasiallisuus on ihan hyvä puolustusmekanismi. Toisaalta kun tässä jo kolmatta vuotta plattariin on kirjoittanut, niin ikään kuin tämä foorumi on tullut tutummaksi, ja sen seurauksena kirjoitusten sävy on jo tullut paljon lähemmäksi sitä mitä oikeastikin olen. Ehkä samalla älyllinen taso on laskenut, mutta ainakin nyt totuus on tullut esiin. :D

Itse asiassa kun asiaa tarkemmin miettii, niin yleensähän kyllä ihmisillä on paljon sisäkkäisiä identiteettejä. Mitä lähemmäksi ja tutummaksi toinen tulee, sitä syvemmälle niihin identiteettikerroksiin pääsee, vähän niinkuin sipulia kuorisi. Luulisin että esimerkiksi Ville pystyy jo aika syvällä niissä kerroksissa, ja on esimerkiksi huomannut että mä loppujen lopuksi suhtaudun aika moniin asioihin aika huumorilla - asia mitä mun jääpuikkomaisesta olemuksesta ei välttämättä uskoisi.
#35 • • tumpsi Guest

Iso pää ja paljon ajatuksia - ei, älä huoli, kyllä sulla on ihan normaali pää (ja hiukset!).

..annetaan hevosen miettiä
→ ..sillä on isompi pää..
#36 • • Zebrave Guest
Joo :p Musta saa täällä kai Platinumissa lähinnä sellasen käsityksen kun oisin ikiPositiivinen. En tiä. Noh...mitä tossa vitutus-topicissa. Kun oikees elämäs tulee valitettuu jo nii paljo. Haluu kääntää päälle sellasen relaamis-moodin. Ja joo...ircissä tutut ei tajuu kun menetän hermot kun mulle vittuillaan. Että en kyllä ymmärrä mikä oikeuttaa ihmisen vittuilemaan rankastikin ja vielä oikeella nimellään (irc-galleria), kun itse en vittuile edes nikillä? Maailma on nurinkurinen. :( Hymy--->hymy Vittuilu--->?
#37 • • kilobitti Guest

Musta saa täällä kai Platinumissa lähinnä sellasen käsityksen kun oisin ikiPositiivinen.

Jep, musta taas saa varmaan aika päinvastaisen kuvan, vaikka
totuus on lähempänä ikiPositiivista;) Jotenkin sitä on vaan
oppinut kirjoittamaan aika tarkasti tänne Plattariin kun tietää,
että typerät kommentit pistetään ruotuun (kuten karvaasti
opin;)). Tätähän on kritisoitukkin aika laajalti, mutta henk.koht. se
on se joka saa mut palaamaan plattarille aina uudelleen kun
muissa paikoissa keskustelu ei ikinä kehity mihinkään.

Ja on muuten nastaa että täällä erottuu selkeästi tyyppejä joiden
kirjoituksia mielellään lukee tai jotka tuntuvat ajattelevan samalla
tavalla. Toisaalta ois kiva tietää kuinka moni on jo bännännyt
mut:D
#38 • • Taedium Guest

Virtuaaliminä... onko edes sellaista? Mä kirjoitan tänne oikealla nimelläni, jopa vielä niin että esimerkiksi googleen heittämällä selviäisi aika nopeasti mun oikea henkilöllisyys

...Nii tosta sun sigistähän ei selviä mitään... :)

Käytännössä käyntikortti jokaisessa postauksessasi. Se on muuten rehellistä. Netissä ärsyttää itseäni juuri laiseni idiootit, jotka piiloutuu nicin taakse. On pokkaa puhua, muttei vastata sanoistaan omalla nimellään. Pelkureita...
#39 • • kilobitti Guest

Netissä ärsyttää itseäni juuri laiseni idiootit, jotka piiloutuu nicin taakse. On pokkaa puhua, muttei vastata sanoistaan omalla nimellään. Pelkureita...

Onhan se ehkä pelkurimaista, mutta mielestäni ei vaan ole kiva
että mun koko elämä on kaikkien tiirailtavana netissä. Etenkään,
kun henkilöstä voi saada aika lailla väärän kuvan pelkkien
tekstien perusteella. Ok, onhan munkin henkilöllisyys
johdettavissa jättämistäni vihjeistä, mutta eipä ainakaan
googlesta löydy mun nimellä 350 plattarireplyä.
#40 • • Daniel Braun Guest
Yhä enemmän ja enemmän olen sitä mieltä että olen melkoinen mulkku oikeassa elämässä sekä täällä... Miten eroan virtuaaliminästäni? En millään tavalla. Yhtä ärsyttävä persoona olen. Ja tämä on vain saanut päiväpäivältä vahvistusta...

Mutta, edelleen ylpeänä omalla nimelläni. En nicin takana...
Mutta, ymmärrän kyllä että jotkut haluavat piiloutua sen taakse. Julkinen esiintyminen tällaisilla foorumeilla on positiivinen juttu, mutta ongelmiakin siitä saattaa syntyä... Kait :rolleyes:

BTW: oli muuten ehkä turhinpia postauksiani kautta aikojen!
Tätä tää krapula teettää!