Virtuaaliminän olemus ja suhde oikeaan minään.

41 posts, 3 pages, 6,546 views

#1 • • Funkatronik Guest
Viime aikoina olen pohtinut sitä millainen ihminen olen oikeasti ja sitä millaiselta ihmiseltä vaikutan Internetissä, varsinkin keskustelupalstoilla kuten Platinum sekä irkissä ja muissa chat-ympäristöissä. Yhtäläisyyksiä varmasti löytyy mutta kuinka lähellä sitä oikeaa minää voi olla tällaisessa ympäristössä jolla on hyvin vähän tekemistä oikean kommunikaation kanssa. Voiko ihmisen oppia tuntemaan pelkästään lukemalla hänen kirjoittamiaan mielipiteitä vai luoko ihminen, joko tajuisesti tai alitajuisesti, suojamuuriksi itsestään eroavan virtuaaliminän jonka tunteminen ei auta sen oikean minän tuntemista muuten kuin hyvin vähäisissä määrin. Vai onko sen virtuaaliminän tunteminen jopa haitallista oikean ihmissuhteen muodostamiselle? Itse ainakin tiedostan vaikuttavani hyvin erilaiselta ihmiseltä Internetissä asioidessani verrattuna oikeaan itseeni. En usko että luomani virtuaalihahmon tunteminen edesauttaa merkittävissä määrin minun itseni tuntemiseen. Monesti olen kokenut, nettituttavuuksia tavatessani, että en osaa keskustella heidän kanssaan edes sen vertaa kuin osaan täysin tuntemattoman kanssa. Tavallaan tiedän siitä ihmisestä paljon asioita mutta ne asiat ovat niin vääristäytyneitä ja Internet-maneerien muovaamia että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ajatuksia?
#2 • • jUSSi Guest
Ihmisestä voi muodostaa mielikuvan internetin perusteella, mutta
oikea elämä on niin paljon monisyisempää, että tarkkaa kuvaa
tuskin kukaan muodostaa. Samoin erilaiset yhteisöjen etiketit
muokkaavat ihmisten käyttäytymistä internetissä. En tiedä olenko
edes lähellekkään samanlainen elämässä kuin täällä. Tätä on
tosin itse vaikea sanoa, joten jos kaverit vaikka kertoisivat
mielipiteensä (SAMi?). En vedä mitään roolia, joten mielipiteet
eivät ole erilaiset elävänä, mutta esim. puhetyyli on varmasti
monelle yllätys, samoin se kuinka paljon yleensä puhun.

Ulkonäkökin on varmasti arvoitus suurimmalle osalle porukasta ;)

Jotain voi tosin internetistäkin päätellä, mutta se liittyy lähinnä
maailmankatsomuksellisiin asioihin.
#3 • • Remotion Guest
Kyllä täällä yrittää kommenteissaan tavallaan peilata aika pitkälti omia asenteitaan ja niin edelleen, mut silti on paljon piirteitä mistä en täällä hiiskahdakkaan koska ne eivät tänne kuulu.

Sanoisin että täällä voi saada ihmisistä jollain tavalla käsityksiä myt ne on takuulla vääriä tai vähintään yksipuoleisia...

mut tää on plattis ja elämä on jossain ihan muualla, onneks. :rolleyes:
#4 • • Edited Taedium Guest
En edes muista, miksi tällä foorumilla olen piiloutunut nicin taakse, enkä omalla nimellä. No, mutta si fractum non sit, noli id reficere. Jostain syystä kyllä omalla nimellä kirjoittaminen on jäänyt muillakin foorumeilla, vaikka sitä (nicin taakse piiloutumista) eräällä foorumilla kritisoinkin erittäin voimakkaasti. Eihän omista sanoistani voi ottaa mitään tosissaan, kun en edes itse seiso omalla nimelläni sanojeni takana. Näin minä aattelen. Ja silti olen nicin takana.

Tältä foorumilta saa kyllä omista mielipiteistäni aika lähelle oikean kuvan todennäköisemmin. Vaan irl kaverit kyl tietää, että puhetta tulee, mutta ei sitä aina kannata ottaa turhan vakavasti. Se tieto jää tältä foorumilta puuttumaan. Muuten kyllä varmaan jää aika lähelle oikeanlainen kuva minun mielipiteistäni. Vaan mielipide ja toiminta on eri asia. Ja myöskin se mitä mieltä minä olen joistain asioista ja se, että siedänkö minä sitä, että joku toimii minun mielipiteiden vastaisesti - kaksi aivan eri asiaa. Hyvin pienenä esimerkkinä esmes se, että jos joku kaupungilla tiputtaa tupakantumpin maahan, en siitä ota kipinää (joskus kyllä huomautan, jos heittäjä sattuu seisomaan roskiksen tai tuhkiksen vieressä), mutta mielipiteeni jos aiheesta kirjoittaisin, niin filtterillisen tupakantumpin saa jokainen työntää... ei maahan. Ainakaan siinä kaupungissa, missä minä asun. Yhdysvaltain Amerikassa tai jossain muussa maassa, johon en tule jalallanikaan astumaan, on se minulle aivan sama vaikka hukkuisivat p... Tämä mielipide/käytäntö on juurikin se ero mikä tällä foorumilla minulla on johtanut moniin sanaharkkoihin. (Todennäköisesti tää ei ollu nyt kyllä multa puolustukselle, vaan syyttäjälle hyödyllinen kappale tekstiä.)

Vaan kyllä foorumikin ainakin itselläni pitää tyylinkin omanlaisenaan. Tämä foorumi on omien silmieni mukaan sivistynyt ja "aikuismaisempi", kuin todella moni foorumi. Siksipä on helpompi kirjoittaa sivistyneemmin tännekin. (Ihan oikeesti - mä yritän välillä kirjoittaa sivistyneestikin.) Vaikkakin turpaan tulee tällä foorumilla aika helposti. :D Mutta se ei taas ole sivistyksen mitta, vaan se tapa jolla turpaan tulee. Tällä foorumilla on melkein ilo ottaa turpiinsa väittelyssä, kun tietää että sen verkkopiuhan toisessa päässä tulee perusteluja ja tulee todisteita ja kaivetaan faktaa pöytään. Siitä kaikille faktojen kaivelijoille peukalon nosto.

Suomenkielisille foorumeille en paljon Platinumin lisäksi kirjoittele. Luen, mutten kirjoita. Pääosin kyllä olen tyytyväinen Suomen foorumeiden tasoon. Omien kokemusten mukaan maailman keskitasoa korkeammalla ollaan. Netiketti on suomalaisilla hyvin hallussa, eikä tämä netti ole enää sellainen paikka johon tullaan nimettömänä purkamaan St. Vituksensa. (Sitä varten on täälläkin oma topic.)
#5 • • Daniel Braun Guest
Virtuaali minäni on osaksi samanlainen "the vittupää" kuin minä itsekin. Kirjoittaessa tosin saattaa tulla esille piirteet jotka eivät samantien kasvokkain tule. Uskoisin olevani suuriltaosin samankaltainen kuin virtuaaliminäni eri foorumeilla. Tietenkin, sekin on alati vaihteleva. Toisella forumilla käyttäytymis etiketti on ehkä korrektinpaa kuin toisella, joten tapa kirjoittaa saatta poiketa hyvinkin paljon eri foorumeiden suhteen. Tällähtetkellä kirjoitan tänne Platinumiin, Findanceen sekä mikseri.net:in foorumeille. Muusikoiden.net on myöskin harvinaisessa hajakäytössä, enemmän näsäviisaiden heittojen yms temmellyskenttä.

Uskoisin että kukaan meistä ei kykene antamaan internetin välityksellä, olkoot kyse irc:stä, chateista, foorumeista kuin sähköposteista, samaa kuvaa kuin mitä todellisuudessa on. Ihminen on kuitenkin tietyllätavoin avoimempi ja vapaampi anonyymissä keskustelussa nimimerkin takana. Itse olen katsonut parhaimmaksi kirjoittaa avoimesti omalla nimelläni. Yhteystietoni ovat vapaasti esillä. Otan henkilökohtaisen vastuun kirjoituksistani. En piiloudu epämääräisen nickin taakse, ja salaa todellista minääni. Tietenkin, joissakin tapauksissa ei välttämättä yksilönsuojan kannalta ole kaikkein paras että esiintyy omalla nimellään.

Ja kuten Taedium tuossa sanoikin, myös minunkin mielestäni Plattari on yllättävän "sivistynyt" ja aikuismainen. Täällä kirjoittaesse ei tule tunnetta että joka toinen vastaaja on iältään 15v. Toisin kuin esimerkiksi Mikserin foorumilla. Onko tämä sitten harhaa vai mitä, mutta tämä on syy miksi viihdyn kaikistaparhaiten Platinumin parissa. Plattari on määritelty kotisivuksi koneelleni, joten aina kun aukaisen netin, luen Platinumin uusimmat viestit yms. Tämä on elämä :rolleyes: Ei hyvin mene... Onko kenelläkään myydä uutta :D
#6 • • unknown Guest
yhtä idiootti ja kusipää livenä että kaikenmaailman keskustelupiireissä :rolleyes:
#7 • • Edited Taedium Guest

Virtuaali minäni on osaksi samanlainen [/B][...] hajakäytössä, enemmän näsäviisaiden heittojen yms temmellyskenttä.

<edit>Erittäin hyvin kirjoitettu. (Meinasin kirjoittaa jotain tähän suuntaan, mutta en saanut muotoiltua näin hyvin ja viime tingassa poistin oman tekstini. Eli ihan samoja tuntoja täällä.) </edit>

Täällä kirjoittaesse ei tule tunnetta että joka toinen vastaaja on iältään 15v.

Päinvastoin. Joskus yllättyy kun lukee sitten eri niccien profiileita - "Hei, toi tyyppi onkin vielä teini!? :eek:" Kyllä muilla foorumeilla ne teinit sieltä tunnistaa.

Plattari on määritelty kotisivuksi koneelleni,

Isi, mitä oli elämä? Duunikoneen kun aukaisee, tulee sieltä joka aamu duunisivustojen lisäksi Plattari, NationStates ja TKEP...

Muita sivustoja ja sähköposteja selailee sitten päivän mittaan aina kun on aikaa.

TKEPissä meni muuten just 461 000 rikki = No life... Stressileluna toimii. Aina kun ei jaksa odottaa sivun lataamista tai muuta.
#8 • • Homegrove Guest
Virtuaaliminäni heijastaa oikeaani sikäli että olen idiootti oikeastikin.
#9 • • Daniel Braun Guest
Teadium: Tuota juuri tarkoitin. Plattarissa ei tule tunnetta että kaikki on teinejä. Sitä yllättyy kun lukee tiedoista minkä ikäinen on. Useat ovat vaikuttaneet tekstiensä perusteella paaaaljon vanhammilta mitä todellisuus on. Platinumissa siis nähtävästi on henkisesti kypsempiä "teinejä" ja aikuisia jotka mieleltään nuoria. Eli, ei elämäänsä kyllästyneitä tylsimyksiä. Peter Pan-ilmiö, tahdon olla aina lapsi... Tästä ehkä johtuu että me täällä Platinumissa olemme kuin yhtä suurta perhettä. Jotenkin yhteenkuuluvuus on täällä todella aistittavissa. Toisin kuin toisaalla, foorumeiden syövereissä.

Ikä on mielestäni korvienvälissä. Ei se mitä syntymäaika on osaksemme langettanut. Jokainen on niin nuori taikka vanha kuin henkisesti on. Tietenkin, tätä on vaikea selittää portsareille esim. 17 vuotiaana... :D
#10 • • pakana Guest
Mul on suuria vaikeuksia erottaa mun ite kirjottamaani tekstiä jostain "oikeasta minuudesta". Puhuttu puhe, kirjotettu teksti...kaikki ihan samasta päästä? Formaalit erot tulee käytetyn median ominaisuuksista, mut oleellisempaa on syvyysero ja ajatusten jäsentelyyn käytetty aika.

Ja kumpi oikeestaan on "oikeempi nimi" - se, joka sulle annettiin ennen kun kukaan tiesi kuka susta tulee, vai se jonka oot ite antanu itelles?

Tää on Platinum, ja osa jokaisen tänne kirjottavan (ja tätä lukevan) elämää. Elämä on tässä ja nyt, eikä missään muualla.

:jii:
#11 • • Faini Guest

tätä on vaikea selittää portsareille esim. 17 vuotiaana... :D

Heh, heh, mä olen taas asiantuntija näissä hommissa :D

Mut muuten tästä aiheesta:
Tosiaankin virtuaali keskusteluissa usein muut ihmiset saavat sinusta ihan erilaisen kuvitelman kun oikeastaan olet, tarttuvat kirjoitus-virheisiin ja muihin epäselvyyksiin, siitä myös syntyy paljon erimielisyyksiä ja tippuu paljon herneit nenään koska tässä ei voi ilmaista tunteita paitsi kuin hymynaamoilla.
Olen tässä viime-aikoina myös pohdiskellu että pitäiskö mun lopettaa tän Plattarin lukemisen koska tämä todellakin käy epäterveelliseksi, varsinkin jos äidinkielisi ei ole suomi.

:012:
#12 • • Daniel Braun Guest

Olen tässä viime-aikoina myös pohdiskellu että pitäiskö mun lopettaa tän Plattarin lukemisen koska tämä todellakin käy epäterveelliseksi, varsinkin jos äidinkielisi ei ole suomi.

:012:

No, sulla ei äidinkieli ole Suomi, mutta melkein virheetöntä Suomea kuitenkin puhut... Kirjoitusvirheitä tapahtuu kaikille ja usean artikulointi taito on heikko. Ei se mitään. Täällä vaan on näitä pilkun nussijoita jotka muistuttavat heti, jos pilkkua ei ole osattu oikein käyttää tai sijamuoto ei ole kohdallaan. Älä välitä.

Kuten varmaankin huomaa munkin tekstistä, virheitä esiintyy paljon. Suurinosa on huolimattomuutta. Kirjoitusvauhti on liian suuri ja virheitä ei tule tarkistettua. Osaksi voin syyttää ulkomaalaisia juuriani. Vaikka lähes koko ikäni olen Suomessa asunut, mutta kuitenkin pari ensimmäistä elinvuottani elin kolmikielisessä ympäristössä. Isä puhui minulle ranskaa, äiti suomea ja muu ihmisjoukko ympärillä saksaa. Tästä syystä puhekykyni harjaantui varsta kaksi- kolmevuotiaana. Tätä ennen en ollut puhunut kuin muutamia epämääräisiä hajasanoja. Tämä tekosyyksi kirjoitusvirheille. :D

Useat ajatusvirheet ja virheelliset kuvitelmat toisen ajatuksista syntyvät mielestäni kirjallisten käsitteiden toisinymmärtämisestä. Tällaisella foorumilla ei ryhdytä kirjoittamaan niin "selkeää" tekstiä jotta mielialat ja mielipiteet tulisivat oikein esille. Siitä syystä usea saattaa saada väärän kuvan toisen persoonasta. Me käsitämme toistemme tekstit jokainen omalla tavallamme. Jokaisella on oma yksilölline tapa kirjoittaa ja tulkita tekstejä. Huolimatta äidinkielen osaamisen tasosta. Virtuaaliminän-kuvaerot verrattuna todelliseen minään johtuvat varmaankin suurilta osin juuri tästä muiden ihmisten luomasta erheellisestä kuvasta.

Syvällistä, eikö totta :p
#13 • • Sampsa Guest
Mä olen kyllä ihan samanlainen siviilissäkin. Ainoa mikä näissä webi-tsydeemeissä pissii pöntön ohi on vastapuolen tuntemattomuus. Tulee joskus lauottua kaikkea sellaista, mitä ei siviilissä tulisi ikinä henkilölle x sanottua.

Tosin tänä keväänä on tullut väännettyä sen verran harkkatöitä (~130s), että viimeisimmissä on alkanut olemaan aika suoraa avautumista jopa proffillekin. Kyllä mä tiedän ihan hyvin, että tarkastajaa ei tulisi ärsyttää, mutta minkäs teet...
#14 • • JussiS Guest
Tyttöystävä väittää et mä oon täällä paljon "asiallisempi" kun normaalisti. :confused:
#15 • • Hanna Guest

Tyttöystävä väittää et mä oon täällä paljon "asiallisempi" kun normaalisti. :confused:

ja pah, sanon minä. en oo ikinä noin väittänyt. piste.
#16 • • Edited LindaGP Guest
Todellisuudessa olen ihan yhtä angel/ bitch kuin Plattarissakin. Täällä kuitenkin osaan käyttäytyä... todellisessa elämässä ei saa bännejä.:003:

Monet ihmiset jotka tapaa chattailyn jälkeen ovat yleensä kovasti hämillään kun heidät tapaa. Eivät tiedä mitä sanoa ja kovasti ujostelevat.
#17 • • Funkatronik Guest

Todellisuudessa olen ihan yhtä angel/ bitch kuin Plattarissakin. Täällä kuitenkin osaan käyttäytyä... todellisessa elämässä ei saa bännejä.:003:

Mutta todellisessa elämässä voi saada porttikiellon Tikkurilaan! (Älä edes kysy...) :)

Monet ihmiset jotka tapaa chattailyn jälkeen ovat yleensä kovasti hämillään kun heidät tapaa. Eivät tiedä mitä sanoa ja kovasti ujostelevat.

No niinhän ihmiset kai muutenkin tekevät, ilman chattia tai vastaavia vaan yleensä niin paljon etteivät uskalla edes tulla juttelemaan. Huonona puolena sitten on se että ihmisistä saattaa olla ihan vääränlainen käsitys joka pahimmissa tapauksissa johtaa siihen että potentiaalinen ystävyys kaatuu siihen kun ajattelee toisen olevan huono ihminen hänen nettikommenttiensa vuoksi. Välillä mietin että pitäisikö pauhata niin paljon kuin välillä pauhaan keskustelupalstoilla ja irkissä ihan vain sen takia että niihin ihmisiin voi törmätä oikeastikin joskus ja mä olen välillä aika teräväkielinen jonka ihmiset helposti saattavat tulkita ilkeydeksi.
#18 • • LindaGP Guest

Mutta todellisessa elämässä voi saada porttikiellon Tikkurilaan! (Älä edes kysy...) :)

En kysy...:D

Välillä mietin että pitäisikö pauhata niin paljon kuin välillä pauhaan keskustelupalstoilla ja irkissä ihan vain sen takia että niihin ihmisiin voi törmätä oikeastikin joskus ja mä olen välillä aika teräväkielinen jonka ihmiset helposti saattavat tulkita ilkeydeksi.

Juu, no juuri sen takia en min&auml;k&auml;&auml;n uskaltanut tulla kanssasi juttelemaan kun viimeksi n&auml;in sinut...:p
#19 • • Remotion Guest

Se johtu siitä et mä oon yrittänyt pysyä aika anonyyminä, ja sitten kun näki livenä niin alitajuisesti ajatteli et mitäköhän toi musta ajattelee kun sille oon mä yhtä kuin remotion. Lisäksi luulin että sä oisit ollu yks toinen tyyppi. ;)
#20 • • LindaGP Guest

Lisäksi luulin että sä oisit ollu yks toinen tyyppi. ;)

En v&auml;ltt&auml;m&auml;tt&auml; tarkoittanut sinua, kultaseni. Mutta ota itseesi jos haluat.