Pallo Skenemies @ access.org :: Klubikulttuuri aallonpohjass

121 posts, 7 pages, 9,360 views

Avatar
#61 • • Edited Mrrshan Guest
edit: tuplapostaus iski taas :mad:
Avatar
#62 • • Zapa Guest




Niinpä....markkinatalouden ehdoilla. Siksi tällaiseen periferia- Suomeen ei saada roudattuu enää ketään. Bailaajien kannattais hieman tiputtaa odotuksia, koska muutosta ei ole luvassa.



jos kixit ei enää tuu Suomen scenestä, kannattaa vahvasti suunnata muille maille, se piristää - ja toisaalta taas masentaa kun tulee takas Suomeen...

Suomen scene on kuitenkin vahvaa laatua, kiitos screenin, pussyn, kerman- ja laby-possen ymssi ymssi

maailma muuttuu, siinä samassa suomi.
Avatar
#63 • • liltony Guest




Tiloja tulee heti kun väkimäärä kasvaa ja ihmiset lopettavat turhan douppaamisen. Tilat eivät ole ongelma.



Ai jaa???

Tilat ovat todellakin ongelma.

nimimerkillä `haravoinut hesan tiloja 15 vuotta ja vieläkään sitä oikeaa ei oo löytynyt :)`
Avatar
#64 • • MikkiHiiri Guest


Omasta mielestäni promoottori. DJ:n tehtävä on vain viimeistellä ilta ...



Täs en voi olla samaa mieltä. Suomessa on ihan liikaa bileitä
joihin en menis jo pelkästään musiikin takia.
Avatar
#65 • • Uinajainen Guest
Dj tekee työtä musalla -> Promoottori tekee työpaikan dj:lle ->
Kansa tekee vaateen molemille ->
:)

Itse olen henkeen ja vereen multimusik iltojen puolesta. Kun miettii et joku joka on kiinnostunut kone musasta ja maksaa eka kertaa 10-15e kemuista joissa soikin ko henkilön mielestä täysin shaitpop. Riippuu ihmisestä ja musasta. Oletetaan et joku jenna 17v on kuullut et joo tekno on siistii ja olettaa menevänsä ns classy house karkeloihin ja joutuukin (psy hörö/Super nrg hackn slash SkeneSkene dresscode tilaisuuteen) tuntemaan itsensä hyvin ulkopuoliseksi. Uuudet tyypit ei kuitenkaan tiedä kun flaikussa lukee Mr super dj Alejandro Super uk (proge/nrg/psy/tekno) että mitä se musa sitten on. Toki voi ettii tietoo mut ei sitä aina välttämäti löydy....
Siksi olisi myös uusia ihmisiä ajatellen multigenre tapahtumat oivallisia. Ja yleensä niissä onkin sitten melkein avoimempaa musa päätä kun on laajempi skaala. Imo.

Elekee ottako kirjaimellisesti. Joo ja kuosit pois kemuista!
Avatar
#66 • • unik Guest
Mielestäni Dj`n "tehtävä" on soittaa ihmisille uutta musiikkia, tavallaan "kouluttaa" ihmisiä kuuntelemaan ja oppimaan hyväksymään myös muita musiikkityylejä.
Kuulostaa ehkä hieman kliseeltä tai jotain...mutta mielestäni ei ole olemassa huonoa musiikkia vaan erilaista musiikkia. Iän myötä yleensä suurimmalla osalla ihmisistä musiikkimaku avartuu ja laajentuu.
Raise your tolerance.
Pitäisi ihmisten enemmän nykyään pitää yhtä, yrittää yhdessä parantaa bileitä ja lopettaa paskan puhuminen ja selkään puukottaminen / dissaaminen.
P L U R taitaa olla kadonnut tai ainakin katoamassa nykyisestä "klubi-maailmasta"?

-Juha-
Avatar
#67 • • ---[-]--- Guest




Ai jaa???

Tilat ovat todellakin ongelma.

nimimerkillä `haravoinut hesan tiloja 15 vuotta ja vieläkään sitä oikeaa ei oo löytynyt :)`



Jokaisella bilejärjestäjällä on tietty omat toiveet tilojen suhteen. Tarkoitin ehkä ennemmin sitä, että miksi promoottorit yms. valittavat tilojen puutetta. Mielestäni pointti on kuitenkin harvinaisen selvä. Ravintolat pyrkivät tuottamaan voittoa ja he pyrkivät vieläpä maksimoimaan voiton. Mikäli kulman takana olevassa ravintola A:ssa on 1500 asiakasta elektrokemuissa ja ulkona on sadan metrin jono, on oletettavaa, että ravintola B alkaa imitoimaan rav. A:n toimintaa. Käytännössä he haluavat maksimoida myös oman hyötynsä ja hankkivat vastaavaa ohjelmaa. Mikäli skenemme olisi paljon suurempi, se toisi mukanaan myös kannattavuutta. Suurempana sen maine olisi myös parempi. Juuri siitä syystä valitinkin ihmisten vähyyttä sekä turhaa laittomien päihteiden käyttöä. Tiloja tulisi valjastettua käyttöön huomattavasti enemmän, mikäli toiminta olisi kannattavaa niin ravintoloitsijalle kuin promoottorille. Nykyisillä alkoholimyynnillä ravintoloitsijoiden ei kannata tukea promoottoreita. Tyhjiä ravintoloita Suomesta kuitenkin löytyy. Hurja vaatimustaso bailaajilla estää kuitenkin näiden paikkojen käyttöönoton. Se mielestäni kuvastaa hyvin sitä, että kuinka tärkeää musiikki oikeastaan on.:)
Avatar
#68 • • ---[-]--- Guest



P L U R taitaa olla kadonnut tai ainakin katoamassa nykyisestä "klubi-maailmasta"?

-Juha-



Tossa muuten keskustelunaihetta. Onkohan PLUR koskaan edes kuulunut klubimaailmaan. Musta toi klubiskene perustuu ja sopii ennemmin aristoteleen epäonnistuneeseen, länsimaista tulehtunutta arvomaailmaa kuvaavaan ideologiaan. Keskeisiä arvoja ovat kilpailu, itsekkyys, tehokkuus ja sosiaalisuus. Tämä kaikki äärimmilleen vietynä. PLUR itseisaatteena on täysin absurdi. Se perustuu ennemmin rave-kulttuurin vallankumoukselliseen ideologiaan kuin nykypäivän trendeihin. PLUR on kuollut!
Avatar
#69 • • MikkiHiiri Guest
Jotenki musta tuntuu et kaikki parhaat bileet on nykyää muualla
ku Helsingissä ;)
Avatar
#70 • • uniko1 Guest




Jokaisella bilejärjestäjällä on tietty omat toiveet tilojen suhteen. Tarkoitin ehkä ennemmin sitä, että miksi promoottorit yms. valittavat tilojen puutetta. Mielestäni pointti on kuitenkin harvinaisen selvä. Ravintolat pyrkivät tuottamaan voittoa ja he pyrkivät vieläpä maksimoimaan voiton. Mikäli kulman takana olevassa ravintola A:ssa on 1500 asiakasta elektrokemuissa ja ulkona on sadan metrin jono, on oletettavaa, että ravintola B alkaa imitoimaan rav. A:n toimintaa.



toivottavasti tähän uhkakuvaan ei kuitenkaan mennä. olin tsekkaamassa 404-klubin memphiksessä toissapäivänä ensimmäistä kertaa ja tuli osuvasti mieleen jonkun täällä laukaisema lause "pizzeriasta joka on valjastettu klubikäyttöön" - bileet oli hyvät ja hauskaa oli (ja krapula sen mukainen), mutta en kyllä kokenut olevani klubilla vaan pihviravintolassa johon oltiin raahattu pa ja dj. (asian vierestä, memphiksen linjantarkistus voisi olla paikallaan suuntaan tai toiseen, koska safkan taso on laskenut huomattavasti muutamassa vuodessa)

kyllä se näin on, että kerma on suomen ainoa klubi ja klubitila, vieläpä varsin hieno sellainen. ei klubia tee värivalot tai hyvä dj, hyvään klubikokemukseen vaaditaan koko setti. ainakin minun silmääni käy se, mikäli ravintolaan on tehty hätäratkaisuna tanssilattia siirtelemällä ruokapöytiä ja tuoleja pinoon seinän viereen, rappusia koristavat messinkikaiteet, narikka on kyhäelmä jne. pakostikin tästä tulee ongelma paikan toimivuuden suhteen, ruokaravintolaa ei ole suunniteltu siten että parisataa ihmistä voisi tanssia rytmimusiikkia ja toiset parisataa voisivat samaan aikaan hengailla smoothisti mestoilla. memphiksessä tuo jotenkuten toimi, mutta jos jengiä olisi ollut vähänkin enemmän niin esim. baaritiski aivan tanssilattian kyljessä ei ole hyvä ratkaisu klubilla. jos mennään tiukempaan politiikkaan, niin pihviravintolassa on aina pihviravintolan henkilökunta, klubin hlökuntaa valittaessa kriteerit saattaisivat olla hieman erilaiset. memphiksen tapauksessa työntekijät ja muutkin tässä mainitut asiat ovat ihan inhimillisellä tasolla, mutta jos verrataan kaupungin ykköstä (kerma) kaupungin peräpaikan pitäjään (gloria) niin f*ck! hyvät bilefiilikset lähtee aina siitä, että pokeina on santahaminan vakiohenkilökuntaan kuuluvat punaniskat jotka tienaa lisärahaa illalla komentelemalla maksavia asiakkaita alokkaiden sijaan. vaikea sanoa maksetaanko niille edes siitä vai tekevätkö sitä ihan seksuaalisen tyydytyksen tuomin voimin.

toivottavasti ei tule aikaa jolloin jokainen suomen ravintola alkaa etsimään lisäeuroa muuttumalla yhdessä yössä klubiksi. mm. englannissa tämä malli on kokeiltu, ja joka pubista löytyy (huono) dj joka soittaa pikkuruisella kiinteällä pa:lla jytää. tämä kuitenkin oikeuttaa helposti mestan perimään sisäänpääsymaksua, koska onhan kyseessä bileet! mietitäänpä myös sitä, että ravintoloissa käy oikeasti hieman erilaista porukkaa kuin tosissaan klubbaamaan suuntautuvat illanviettäjät. ravintolaan tullaan sankoin joukoin keravalta (excuse me), perseet on sellaiset että laskuhumala alkaa jo narikan tienoilla, käydään vetämässä jotain hinttaria turpaan tanssilattialla ja päädytään pokaamaan raflan läskein chicksi (excuse me again). no josko hieman kärjistin, mutta itse kukin varmaan tajuaa eron sekä ilmapiirin, että pinnallisempien mutta kuitenkin fiiliksen kannalta tärkeiden asioiden suhteen.

sinä päivänä kun ravintola muuttuu klubiksi, ei kävijäkunta vaihdu. 8e:n sisäänpääsyhinta ei k-junalla tullutta käännytä ovelta takaisin. seuraamus? "mitä vittu jumppamusaa tää on?" "tsekkaa vittu mitkä daisat!" jne. (no okei ton jälkimmäisen olen joutunut itsekin toteamaan useasti). ravintolailta voi olla ihan yhtä hauska kuin klubi-iltakin, ja usein onkin ollut mutta fiilis on täysin eri maailmasta. enkä mielelläni näkisi että näitä kahta fiilistä yritetään väkipakolla sotkea keskenään.

eli harmillista, että suomessa ei ole tiloja promoottoreille edelleenkään. ja alkuperäiseen artikkeliin (pallo skenemies vai mikälie) haluaisin vielä kommentoida, että se oli paskaa.
Avatar
#71 • • ---[-]--- Guest




toivottavasti ei tule aikaa jolloin jokainen suomen ravintola alkaa etsimään lisäeuroa muuttumalla yhdessä yössä klubiksi. mm. englannissa tämä malli on kokeiltu, ja joka pubista löytyy (huono) dj joka soittaa pikkuruisella kiinteällä pa:lla jytää. tämä kuitenkin oikeuttaa helposti mestan perimään sisäänpääsymaksua, koska onhan kyseessä bileet! mietitäänpä myös sitä, että ravintoloissa käy oikeasti hieman erilaista porukkaa kuin tosissaan klubbaamaan suuntautuvat illanviettäjät.

sinä päivänä kun ravintola muuttuu klubiksi, ei kävijäkunta vaihdu. 8e:n sisäänpääsyhinta ei k-junalla tullutta käännytä ovelta takaisin. seuraamus? "mitä vittu jumppamusaa tää on?" "tsekkaa vittu mitkä daisat!" jne. (no okei ton jälkimmäisen olen joutunut itsekin toteamaan useasti). ravintolailta voi olla ihan yhtä hauska kuin klubi-iltakin, ja usein onkin ollut mutta fiilis on täysin eri maailmasta. enkä mielelläni näkisi että näitä kahta fiilistä yritetään väkipakolla sotkea keskenään.

eli harmillista, että suomessa ei ole tiloja promoottoreille edelleenkään. ja alkuperäiseen artikkeliin (pallo skenemies vai mikälie) haluaisin vielä kommentoida, että se oli paskaa.



Onhan Suomessa mielestäni suht' paljon toimivia tiloja. Monet ovat sisustukseltaan/tunnelmaltaan ihan kilpailukykyisiä. Nosturi, Feenix, Kino Trussa, Focus(Hml), Hesperia ......ja lukuisia muita. Mielestäni kysymys on edelleen kapasiteetin heikkoudesta. Toki joku uusi tila voisi saada alkurynnistyksen avulla jopa suosiota, mutta tuskinpa se skenen kävijäkuntaan pieniä heilahduksia lukuunottamatta juurikaan vaikuttaisi. Jos klubille olisi se sadan metrin jono ulkona, niin tulotkin olisivat ravintolalle suuria ja täten kannattavaa liiketoimintaa.

Tilaesimerkkini kuvasi lähinnä musiikin tärkeyttä. Toki fiilis syntyy monesta osatekijästä, mutta niille ihmisille, joille musiikki on tärkein asia, sen ei pitäisi vaikuttaa. On bileet kepapissa tai trendiravintolassa. Näille ihmisille musiikki tuo sen fiiliksen. Kysy X-rustin pojilta.

Olen monessa asiassa perfektionisti. Tähtään myös tähän bilejärjestäjänä. Jopa sairaalloisiin mittoihin kasvava pikkutarkkuus on omiaan kuvaamaan minua. Sitä voit kysyä muulta organisaatiomme jäseniltä.

Olemme täysin samaa mieltä siitä, että ravintolan (tosta noin vaan) valjastaminen klubikäyttöön ei toimi. Mäkin haluan koko setin. Jos en halua sitä, joudun tekemään kompromissin. Suomen kokoisessa maassa on niitä kylläkin tehtävä, koska tietääkseni täällä ei ole oikeastaan yhtään täyspäiväistä klubia.
Avatar
#72 • • zAo Guest



Onhan Suomessa mielestäni suht' paljon toimivia tiloja. Monet ovat sisustukseltaan/tunnelmaltaan ihan kilpailukykyisiä...Focus(Hml)



Niin, Focus OLI todella hyvä. Yksi parhaimmista paikoista,
harmi kun ei ole enää.
Avatar
#73 • • uniko1 Guest




Tilaesimerkkini kuvasi lähinnä musiikin tärkeyttä. Toki fiilis syntyy monesta osatekijästä, mutta niille ihmisille, joille musiikki on tärkein asia, sen ei pitäisi vaikuttaa. On bileet kepapissa tai trendiravintolassa. Näille ihmisille musiikki tuo sen fiiliksen. Kysy X-rustin pojilta.



kyllä puitteet vaikuttavat ainakin minun iltani fiilikseen. suoranaisesti vaikkapa äänentoiston taso, jotta siitä tärkeimmästä osatekijästä saa jotain selvää ilman korvasärkyjä, ja tanssilattian toimivuus jotta pystyy heittämään käsiään ilmaan. ja olettaisin, että moni muukin asia kuten sisustus, valaistus ja yleinen siisteys vaikuttavat suuresti illan laatuun, vaikken koko asiaa välttämättä tietoisesti miettisikään. kyllä se fiilis ruotsinlaivan diskosta on ihan oikeasti läsnä, vaikka ctrl:n tanssilattialla soitettaisiinkin hyvää musiikkia.

kun lähden klubille, oletan viettäväni laatuaikaa maksamaani rahaa vastaan. kun haluan fiilistellä hyvää musiikkia, se onnistuu parhaiten himassa yksin, luurit korvilla, silmät punaisina. minulle musiikki on se tärkein asia musiikissa, klubille lähden varmaan monesta muustakin syystä. en ole yhtään varma jaksaisinko enää mennä keskellä aamuyötä oikeasti varastohalliin kuuntelemaan hallikaikua rotsi päällä kun narikkaa ei ole, ja toisaalta turhaan sitä narikkaan jättäisikään kun kytät saattaa tulla hetkellä millä hyvänsä vetämään virrat seinästä. "mut iha v*tun hyvää biittiä!"

en nyt tällä tarkoita mitenkään että esim. aiemmin mainitsemani memphis olisi ollut mitenkään huonoimmasta päästä tiloja, väitänpä vain että se ei ole klubi eikä edes kovin toimiva tila viihtyisälle klubille.
Avatar
#74 • • Remotion Guest



Nyt en aivan ymmärtänyt mitä tuo viimeinen lauseesi tuossa edes tarkoittaa, mutta miksi ihmeessä on turhaa että asioista keskustellaan ja että niistä herätetään keskustelua? Ja jos pidät tuota vuodatuksena, niin olet käsittänyt asiat hieman väärin :)



Ei mun tekstejä voi aina itekkään täysin tajuta.... :D
Joo, mä nyt vaan heitin tollee vähän vastavirtaan, sori. :)
Sun tekstissä oli sellasta maailman lopun meininkiä, et ois kiva jos sitten ois esittää jotain tilastoja että väki on tosiaan vähentynyt. Täytyy sanoo että itsestäni tuntuu että väkeä on aina vaan enemmään liikenteessä.
Avatar
#75 • • Edited pHaze Guest


Sun tekstissä oli sellasta maailman lopun meininkiä, et ois kiva jos sitten ois esittää jotain tilastoja että väki on tosiaan vähentynyt. Täytyy sanoo että itsestäni tuntuu että väkeä on aina vaan enemmään liikenteessä.


Heh, edelleen tarkoitus olikin kärjistää asioita äärimmilleen, ja kimmoke tähän lähti lähinnä siitä mitä olen itse kuullut ihmisten puhuvan viimeisen vuoden aikana ja hieman sivusta seurattuani useiden bileiden kävijämääriä. Tilastoja minulla ei sentään ole esittää, eikä mitään kirjoittamaani pidäkään ottaa faktana, eikä moinen ollut edes tarkoitus. Ja olet aivan oikeassa että bileissäkävijöitä alkaa omastakin mielestäni taas olemaan enemmän, mutta koko 2000-luku ei nähdäkseni yhtä nousukautta ole ollut. Ja jos nyt tuosta maailmanlopun meiningistä kommentoin vielä sen verran, että alkuperäisen tekstini viimeinen kappalehan pitää sisällään sanoman "ei hätä ole tämännäköinen" ja siinä todetaan melko selkeästi rivien välissä että tilanne mitä luultavimmin tulee paranemaan taas. Tarkoitukseni oikeastaan oli koota viimeisen vuoden aikana ihmisten suista kuulemiani uhkakuvia ja ehkä pyrkiä hieman analysoimaan niitä pintapuolisesti. Suurin osa noista uhkakuvista siis on jonkun muun kuin itseni suusta lähtöisin, olen vain koonnut kuulemani tuohon, kun taas tuo lopun "onko kaikki muka nyt niin huonosti"-osio on sitä joka lähimmin kuvaa omaa katsomustani aiheesta.

On tuo sitten jonkun mielestä paskaa tai ei, niin ihan sama. Ainakin se herätti yllättävänkin paljon keskustelua, ja sitä myötä sai ilmeisesti ihmiset myös ajattelemaan ja jakamaan omia ajatuksiaan, joka kuitenkin on pääasia.
Avatar
#76 • • Funkatronik Guest


P L U R taitaa olla kadonnut tai ainakin katoamassa nykyisestä "klubi-maailmasta"?



Kysymys lienee ennemmin se, onko mitään pluria ikinä ollutkaan? Itselleni plur lähinnä merkitsee laumaa englantilaisia futishuligaaneja essoövereissä. Joku mystinen klubikulttuurin yhteenkuuluvuuden tunne on ainakin minulta jäänyt kokematta, samanlaisia selkäänpuukottajia on joka paikassa, ei klubikulttuuri ole mikään Shangri-La.
Avatar
#77 • • ---[-]--- Guest




kyllä puitteet vaikuttavat ainakin minun iltani fiilikseen. suoranaisesti vaikkapa äänentoiston taso, jotta siitä tärkeimmästä osatekijästä saa jotain selvää ilman korvasärkyjä, ja tanssilattian toimivuus jotta pystyy heittämään käsiään ilmaan. ja olettaisin, että moni muukin asia kuten sisustus, valaistus ja yleinen siisteys vaikuttavat suuresti illan laatuun, vaikken koko asiaa välttämättä tietoisesti miettisikään. kyllä se fiilis ruotsinlaivan diskosta on ihan oikeasti läsnä, vaikka ctrl:n tanssilattialla soitettaisiinkin hyvää musiikkia.



Onhan se noinkin. Jokaisella vain on omat odotukset. Kyl mäkin Screenin lähdessäni vaadin asioita. Mut sopeudun kylläkin myös kellarimeininkiin tms. Klubeja on monenlaisia ja kannattaa tietysti tietää omat vaatimukset ja myös paikan ominaisuudet.:)
Avatar
#78 • • e-cho Guest


Mielenkiintoista sinänsä, että omien havaintojeni perusteella Proteus on ainoa todellista lavakarismaa omaava dj Suomessa koskaan. Korjatkaa tämä välittömästi jos olen väärässä, historiani alalla on melko lyhyt.



Itse lukisin karismaattisten dj-esiintyjien joukkoon ainakin Halon ja Kris Kylvenin. Kyky "elää musiikkiaan" on käsin kosketeltava.


en pidä myöskään mainittua dj:n "lavakarismaa" (vrt. proteus) minään itseisarvona tai ratkaisuna mihinkään. useimmiten klubidj puhuu lähinnä soittamansa musiikin kautta. esimerkiksi riittänee dj orkidea, joka on noussut suomen suosituimmaksi dj:ksi epäilemättä aivan muin avuin kuin lavapresenssinsä myötä.



Ei tätä toki itseisarvona, saatikka sitten ratkaisuna voida toki pitää, mutta itse pidän siitä, että dj-kulttuurin "kasvottomuus-piirre" saa rinnalleen myös rockskenen kaltaisia "starapersoonia", joiden kautta yleisölle on ehkäpä tarjota (eittämättä toki tärkeimmän) musiikillisen sisällön lisäksi myös ulkomusiikillisen mielenkiinnon aiheita.

Ja et voi väittää, etteikö Orkidea oikeasti olisi todella karismaattinen tyyppi, joskin toisella tapaa, kuin yllämainitut Proteus & kumppanit, suloisenpehmeine olemuksineen. Go and ask the kiksugirls. ;)
Avatar
#79 • • olliS Guest


Ja et voi väittää, etteikö Orkidea oikeasti olisi todella karismaattinen tyyppi, joskin toisella tapaa, kuin yllämainitut Proteus & kumppanit, suloisenpehmeine olemuksineen.


:004: :D
Avatar
#80 • • jUSSi Guest


Ei tätä toki itseisarvona, saatikka sitten ratkaisuna voida toki pitää, mutta itse pidän siitä, että dj-kulttuurin "kasvottomuus-piirre" saa rinnalleen myös rockskenen kaltaisia "starapersoonia", joiden kautta yleisölle on ehkäpä tarjota (eittämättä toki tärkeimmän) musiikillisen sisällön lisäksi myös ulkomusiikillisen mielenkiinnon aiheita.



Minä näen tämän kenties yhtenä suurimmista ongelmista tällä
hetkellä. Miten kaveri, joka soittaa toisten musiikkia,
voidaan nostaa samanlaiseen idolin asemaan kuin esim.
RokkiStara? Mielestäni elektroniseen musiikkiin on aina kuulunut
tietty anonymiteetti ja meininki on keskittynyt enemmän musiikin
kuin persoonien ympärille.

Tosin tämä on jo eriyttänyt aikaisemmasta, hyvin
yhtenäisestä "rave" kulttuurista, kaksi haaraa, jossa toinen
keskittyy enemmän musiikilliseen puoleen ja toinen sitten
vähemmän musiikkiin ja enemmän näihin oheistoiminteisiin.
Vertailuna käy esim. yöbileet (Channels) ja vaikka Screen.

Yksi Tähtiyden ongelma on myös kasvaneet artistipalkkiot. Niiden
mukana on vaikea pysyä ja niiden järjellisyyttä on vaikea
ymmärtää. Ihmetelkää vaikka vanhojen Planet of Love -kemujen
line-uppia ja mietettikää mitä vastaava maksaisi nykyään.

Tämä Stara-kultti on selvästi markkinalähtöinen, koska on
huomattavasti helpompaa markkinoida persoonaa kuin nimetöntä
artistia, josta kukaan ei tiedä mitään.