Pallo Skenemies @ access.org :: Klubikulttuuri aallonpohjass

121 posts, 7 pages, 9,365 views

#101 • • lauri Guest
Tunti meni mutta menkööt.

Kaikenmoisia veikkauksia, ehdotuksia, mielipiteitä kävijämäärän laskuun & aallonpohjaan on heitetty, mutta en havainnut mielestäni sitä pääsyytä mikä on käynyt viimeisen 11kk aikana suhteellisen absoluuttisen selväksi.

Miksi bilettäjä lähtisi enää teknoklubille, kun joka ikisessä rilluttelupaikassa soitetaan Ian van Dahlit ja Kernkraftit, Prodigyt ja Faithlessit, hyvällä tuurilla Paul van Dykit ja Westbamit. Väliin osuu sitten R'n'B:tä, europoppia, jne.

Ja siitä ne kaikki kuitenkin tykkää, siellä on ne peruskaverit ja sieltä saa tyttöjen/poikien puhelinnumeroita. Siellä voi puhua täysin päättömiä, joku ehkäpä jaksaa jopa kuunnella - tai sitten ei. Teknobileissä pitää olla viilee, eikä maksava asiakas uskalla juoda päätä täyteen, tai saatika sitten puhua käsittämättömän upeiden teknobiletyttöjen/poikien kanssa, koska ei koe kuuluvansa täysin joukkoon.

Jos humala vain on riittävä, niin maksava asiakas nauttii perus ravintolailloista melkeinpä enemmän kuin teknomusiikkiin kohdentuvista.

Loppuyöstä päädytään kuitenkin saman grillin jonoon, kuin ne jotka olivat sen viikon parhaimmissa teknobileissä.

Ja tämä on minun silmissäni yksipuolinen fakta, johon olen koittanut keksiä kiistämisen mahdollistavia argumentteja, vaan enpä ole keksinyt.

// L
Esa

#102 • • Edited Esa

Miksi bilettäjä lähtisi enää teknoklubille, kun

Tai sitten:

Tapahtumatarjontaa on melko paljon, jees, OK. Mutta tapahtumia, jotka poikkeavat kaikesta massasta on verrattaen vähän. Tai sitten mikäli tällainen kiintoisa, tuotannolliselta sisällöltään edukseen asemoitu ja selvästi ideaa omaava tapahtuma on tulossa, markkinointiviestintä ei vaan syystä tai toisesta tavoita kuluttajaa molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla...

Tämän valossa on viime kuukausina tullut useammin kuin kerran huomattua, miten vaikkapa quality time tyttöystävän / kavereiden kanssa tai muiden harrasteiden parissa voi olla paljon houkuttelevampi tapa viettää aikaa kuin lähteä johonkin ns. perusiltaan johonkin tutulle perusklubille, kokemaan jokseenkin ennalta-arvattavaa perusmeininkiä.

Vanhuus ei vaivaa vielä (tai en ainakaan myönnä ;) ), mutta jos tapahtuma ei syystä tai toisesta herätä mielenkiintoa ja/tai luottamusta, miksi lähteä?

Ulkomaanvieraatkin houkuttelevat nykyisessä 'tulvassa' paikalle lähinnä, jos:
- nimi on tuttu, edes jostain, tai sitten:
- tyylilaji on itselle erityisen mieleinen, ja lisäksi:
- ulkomaanvieraalla on järkevän pituinen soittoaika ja line-up sointuu muutenkin yhteen, sekä
- tapahtuman markkinoinnin keinojen tai muun omakohtaisen, aiemman kokemuksen myötä itselle syntyy sellainen mielikuva, ettei ko. bileisiin tai ko. artistia kuuntelemaan lähtö ole tylsää ajanh^H^H^*HAUKO*ukkaa

Se että saman järjestäjän samoihin bileisiin tulee uudemmankin kerran, edellyttää tietysti että bileissä oli kivaa tai sitten että toteutuneen kokonaisviihdyttävyyden määrä on ollut odotusarvoa suurempi. Teoria sanelee siis että asiakas, joka on pettynyt johonkin tuotteeseen kerran ei enää koskaan osta samaa tuotetta uudelleen, ainakaan samojen speksien mukaan... Käytäntö vaihtelee.

Mutta joo... nyt unten maille.
#103 • • Edited greenie Guest
Alkuperäinen pakina on jo hieman epäkurantti, joten siihen en ota enää kantaa.

Asia, mihin haluaisin hieman valaistusta, koskee klubeja. Ihan oikeita klubeja, ei pelkästään klubi-iltoja jossain paikassa X. Tällä hetkellä en koe, että Helsingissä olisi Kerman lisäksi yhtään profiloitunutta Klubia, jonka pääpaino olisi konemusiikissa.

Kysynkin, että miksi promoottorit eivät puhalla yhteen hiileen ja vuokraa/osta jotain paikkaa ja tee siitä Klubia?

Toki ymmärrän, että ydinkeskusta on hyvin kallista hankkia paikkoja, mutta miksi tiloja ei hankittaisi esimerkiksi; Kalliosta, Vallilasta, Hermannista, Sörnäisistä tai konemusiikin tundralta Idästä, eli esimerkiksi Itäkeskuksesta tai Kontulasta?

Tiedä vaikka siinä sivussa tulisi luotua jotain Uutta ja Omaa. Ehkä jonkinlainen demoscenen kaltainen kasvuympäristö, jonka ansiosta näkee ja kuulee mm. brothomStatesia, Lacklusteria, Katastro.fi:tä, Ercolaa jne.

Toisinsanoen siis;

Miksi näin?

1. Vuokrataan tilat yhdeksi illaksi
2. ???
3. Katotaan miten menee

Vaan ei näin?

1. Luovuutta
2. Motivaatiota
3. Kulttuuria

Kiitos.

P.S. Kiitos liltony Kerman upeasta tarjonnasta. Upeeta!
#104 • • Toma Guest

Kaikenmoisia veikkauksia, ehdotuksia, mielipiteitä kävijämäärän laskuun & aallonpohjaan on heitetty, mutta en havainnut mielestäni sitä pääsyytä mikä on käynyt viimeisen 11kk aikana suhteellisen absoluuttisen selväksi.

Miksi bilettäjä lähtisi enää teknoklubille, kun joka ikisessä rilluttelupaikassa soitetaan Ian van Dahlit ja Kernkraftit, Prodigyt ja Faithlessit, hyvällä tuurilla Paul van Dykit ja Westbamit. Väliin osuu sitten R'n'B:tä, europoppia, jne.

Jos humala vain on riittävä, niin maksava asiakas nauttii perus ravintolailloista melkeinpä enemmän kuin teknomusiikkiin kohdentuvista.

Tätäpä en ollut ajatellutkaan. Sitä jotenkin mielessään erittelee
teknoihmiset ja 'tavikset'. Nyt kun mainitsit, on totta että monta
kaveria, joiden kanssa alkoi käymään bileissä, on tipahtanut pois
matkan varrella ja vaihtanut perusraflameininkiin. Ehkä tämä on
juuri se syy.
#105 • • Edited Tapi T Guest

Kieltämättä hyvä pointti.

Itseäni tuskin tullaan ihan heti löytämään esim. Tigeristä, vaikka siellä ns. hyvää musiikkia soitettaisiinkin. En yksinkertaisesti jaksa kattoa sitä kännistä uhoamistä ja pelleilyä. Sitäpaitsi jo muutaman vuoden bileissä viihtyneenä kontrasti perusraflan ja klubi-illan välillä on kasvanut sietämättömäksi!

Teknobileissä pitää olla viilee, eikä maksava asiakas uskalla juoda päätä täyteen, tai saatika sitten puhua käsittämättömän upeiden teknobiletyttöjen/poikien kanssa, koska ei koe kuuluvansa täysin joukkoon.

Mitä enemmä olen bileissä käynyt, niin sitä enemmän ihmettelen tätä klubien ja "viileyden" yhdistämistä. Näitä viileitä pintaliitäjiä ainakaan minä en klubeilla huomaa kuin ehkä pari koko illan aikana. Toista oli meininki Tiëston keikalla kuukausi takaperin, jossa Hesarin kantisporukka oli tosi viileetä ja nokka pystyssä kulkevaa jengiä ja katsoi perin yliolkaisesti muita.

Jos on itsensä kanssa sinut, niin varmasti uskaltaa puhua teknotsubujen/poikien kanssa siinä missä muutkin. Enkä usko tämän ns. turistin ihan heti tajuavan kuinka pieni teknoskene Suomessa oikeasti on. En myöskään näe estettä humaltumiselle, sillä kyllähän bileissä dokataan siinä missä muuallakin - tosin ehkä hieman hillitymmin.

Noissa sun väitteissä on kieltämättä paljon täyttä totta. Ainakin muutama mun perusrafloissa viikonloppujaan viettävä kaveri on klubeista tohon tyyliin puhunut.
:rolleyes:

Toki ymmärrän, että ydinkeskusta on hyvin kallista hankkia paikkoja, mutta miksi tiloja ei hankittaisi esimerkiksi; Kalliosta, Vallilasta, Hermannista, Sörnäisistä tai konemusiikin tundralta Idästä, eli esimerkiksi Itäkeskuksesta tai Kontulasta?

Kieltämättä ihan fiksu idea mutta, mutta... Uskotko ihmisten sitten lähtevän esim. Kontulaan bileisiin? Ja kuinka ihmeessä he pääsevät sieltä yömyöhäisellä kotiin? Seurueessa pitää olla rutkasti rahaa taksiin, tai oma auto käytössä. Näin ei kovinkaan monella ole.

Nykyisessä biletilanteessa, jossa bileitä on about viitenä päivänä viikossa, en usko ihmisten jaksavan lähteä merta edemmäksi kalaan. Jos vaakakupissa on keskustassa sijaitseva, kävelymatkan päässä oleva keskiverto klubi tai puolentunnin bussimatkan päässä olevat "hyvät bileet", niin valitettavasti kovin harva kääntyy bussimatkan puolelle.

Mitä sitten tulee noihin lähempänä keskustaa sijaitseville paikoille, niin suhtaudun kyllä niihinkin kovin skeptisesti. Kallioon, Vallilaan, Hermanniin yms. pitää kulkea varsinkin iltasella kovin monen mutkan kautta, joka on varmasti suurimmalle osalle pontentiaalisista asiakkaista aivan liikaa.

Itse näkisin kuitenkin kaikesta huolimatta klubeja muuallakin kuin keskustassa. Mutta kenellä on rohkeutta/pääomaa lähteä yrittämään?

Nyt kun mainitsit, on totta että monta
kaveria, joiden kanssa alkoi käymään bileissä, on tipahtanut pois
matkan varrella ja vaihtanut perusraflameininkiin.

Myös mun kaveripiiristä on parin viimevuoden aikana muutama on vaihtanut bileet perusraflameininkiin. Motiivit ovat ne vanhat tutut; liikaa kuosailijoita, paskaa musaa, kalliit liput... Eräs jopa väittää klubien tekevän liikaa voittoa!
:007:
#106 • • dixoff Guest

Eräs jopa väittää klubien tekevän liikaa voittoa!
:007:

Kieltämättä se voi käväistä jonkun mielessä, jos "raflaan" maksaa femman ja "klubille" kymmenen-viistoista. Kuitenkin molemmissa:

1. Soi ihan hyvää musaa
2. Ääni ja valot skulaa
3. Dekotkin ihan makeat

Löytyy siis väkeä, jotka eivät välttämättä noteeraa, vaikka bilemestaan olisi tuotu rekkalastillinen tekniikkaa, jonka vuokra on kymmeniä prosentteja illan budjetista. Ja vaikka noteeraisivatkin, ei se välttämättä ole tärkeää kun jossain normimestassa on kuitenkin joka ilta melkein yhtä käheet kamat.

Jos "klubilla" on vielä joku ulkomaanstara, niin veikkaanpa että kovin moni kävijä ei tiedä mitä sellaisen maahantuonti maksaa. Ja luulen, että löytyisi niitä, jotka eivät uskoisi, vaikka heille kertoisikin. Sillä eihän nyt KUKAAN voi maksaa sellaisia summia siitä, että soittaa levyjä, eiväthän ne ole kuitenkaan edes omia biisejä.
#107 • • mehukatti Guest
mun mielestä scene kasvoi 90-luvun alkupuolelta vuosituhannen vaihteeseen asti, mutta tuntuu että sen jälkeen on hieman hiljentynyt. yksi mieleen tuleva syy on sellainen, että on tapahtunut sukupolvenvaihdos. vanha polvi kasvoi siihen aikaan kun ns. teknopoppia tuli jatkuvasti MTV:ltä ja sitä soitettiin kaikissa teinirafloissa. nykyään taas siellä soitetaan lähinnä hiphoppia, r'n'b:tä, jne. elektroninen tanssimusa on siis jäämässä marginaalisempaan asemaan, joka ehkä vaikuttaa bileiden kävijämääriin? lisäksi trance on vähän out nykyään eikä muut tyylit ole ehkä yhtä "helppoja". noh, tässä vain yksi teoria, jota olen itse miettinyt. saa kommentoida. :)
#108 • • impulse Guest

Kysynkin, että miksi promoottorit eivät puhalla yhteen hiileen ja vuokraa/osta jotain paikkaa ja tee siitä Klubia?

Niin... täältä kehä 3:sen landemmalta puolelta asia ainakin tuntuu siltä, että promoottoreita nykyisessä tilanteessa tuskin saisi "puhaltamaan yhteen hiileen", niin kaunis ajatus kuin se onkin... :rolleyes:

Mutta fakta on kyllä se, että hyvät bilepaikat on näinä päivinä todella niukassa ja tuskinpa tilanne tästä itsekseen miksikään muuttuu...ei ainakaan paremmaksi.
#109 • • alex Guest

mun mielestä scene kasvoi 90-luvun alkupuolelta vuosituhannen vaihteeseen asti, mutta tuntuu että sen jälkeen on hieman hiljentynyt. yksi mieleen tuleva syy on sellainen, että on tapahtunut sukupolvenvaihdos. vanha polvi kasvoi siihen aikaan kun ns. teknopoppia tuli jatkuvasti MTV:ltä ja sitä soitettiin kaikissa teinirafloissa. nykyään taas siellä soitetaan lähinnä hiphoppia, r'n'b:tä, jne. elektroninen tanssimusa on siis jäämässä marginaalisempaan asemaan, joka ehkä vaikuttaa bileiden kävijämääriin? lisäksi trance on vähän out nykyään eikä muut tyylit ole ehkä yhtä "helppoja". noh, tässä vain yksi teoria, jota olen itse miettinyt. saa kommentoida. :)

Oletkin ensimmäinen joka on osannut ottaa juuri oikean asian esille. Ikävä todeta et asia on juuri noin kuin sen mainitsit. Radiot suomessa sekä tv.stä(+MTV) puhumattakaan eivät soita juuri muuta kuin r'n'b:tä yms. Jotta saisimme omassa maassamme enemmän ihmisiä vähentyvään(vanhenevaan) klubiskeneemme täytyisi tapahtua suuria muutoksia mediassa. Valtaosalla nuorisosta ei ole enään mitään hajua esim. hyvästä house musiikista ja sen kyllä huomaa. Itse olen aloittanut soittamisen jo -88 ja todellakin -90 luvulla varsinkin alkupuolella musiikki tottumukset olivat paljolti erilaiset kuin nykyään. Myöskin yksi 2000 luvun tuoma uusi totuus on, että esim. ravintola Tiikeri jossa DJ soittaa samat Trance + house hitit sekä klassikot kuten voit kuulla parhaimmissakin bileissä. Sama ilmiö on ollut jo pitkään mm.UKssa jossa normaalimestojen soittajat osaavat soittaa sekä materiaali on vaihtuvaa jopa välillä todella laadukastakin. Tämän päivän klubien pitäisi pystyä erottumaan vs normaali rafloista ja se on todella vaikeaa.
#110 • • Edited MikkiHiiri Guest

lisäksi trance on vähän out nykyään eikä muut tyylit ole ehkä yhtä "helppoja". noh, tässä vain yksi teoria, jota olen itse miettinyt. saa kommentoida. :)

Trance on out kehä3:n sisäpuolella. Ulkopuolella meininki on jotain
ihan muuta (nimim. paikallisessa teinibaarissa normaali-iltana
tunnin kiksusetti ja lattia oli aivan täys koko sen ajan) :D

nojoo hallmarkit jne erikseen, niissä sentään ymmärretään kunnon
kiksun päälle
#111 • • Samus Aran Guest

..Valtaosalla nuorisosta ei ole enään mitään hajua esim. hyvästä house musiikista ja sen kyllä huomaa..

Noh, tämä asia jakaa rajusti mielipiteitä itse skenenkin sisällä ;)

..Myöskin yksi 2000 luvun tuoma uusi totuus on, että esim. ravintola Tiikeri jossa DJ soittaa samat Trance + house hitit sekä klassikot kuten voit kuulla parhaimmissakin bileissä. Sama ilmiö on ollut jo pitkään mm.UKssa jossa normaalimestojen soittajat osaavat soittaa sekä materiaali on vaihtuvaa jopa välillä todella laadukastakin. Tämän päivän klubien pitäisi pystyä erottumaan vs normaali rafloista ja se on todella vaikeaa.

Itse näen asian täysin eri tavalla, vai osaatko näyttää edes yhden tavallisen raflan, joka on musiikilliselta anniltaan edes lähellä vaikkapa Unitya, Hallmarkia tai Screeniä, puhumattakaan Kermasta?
#112 • • Pete Input Guest
Kommentoin vain tuohon ekaan postaukseen ja mielestäni Phaze puhuu asiaa... Joskin en täysin usko tuohon skenen tämänhetkiseen elpymiseen. Veikkaisin että varpaisillaan saa olla vielä vähän aikaa...
Mutta totta on, että brittien super-klubeja on mennyt alas ja lisää tulee kaatumaan. Onhan niillä ihan eriluokan budjetit kuin meillä kotomaassa, mutta silti, on se vaan niin uskomatonta kun vanhat ja suuret kaatuu, vaikka heillä sentään on tietotaitoa jo pidemmältä ajalta tässä skenessä ja bisneksessä.
#113 • • Edited Revelation Guest
Tähän väliin on pakko kommentoida...

"Hieman" pääkaupunki / eteläpainotteista keskustelu aiheesta, mikä on tietenkin luonnollista... jokainen voi varmaan kuvitella millaista on bileiden järkkäys pienemmissä kaupungissa, ei mitään takeita siitä tuleeko ketään paikalle, riippuu lähestulkoon sattumasta miten sattuu porukkaa olemaan illalla liikkeellä, kukaan ei tunne oikein dj-nimiä, lähestulkoon sama kuka soittaa, budjetti on pieni... mutta kuitenkin, tuossa 1999-2002 aikavälillä saatiin jokuset bileet pidettyä täällä, dj:nä toimi lähinnä kaverit + muutama ulkopuolinen, meininki oli tosi rentoa, budjetti pieni... ja aina pelkotila siitä että jos tulee sittenkin pahasti takkiin... kohtuullisesti kuitenkin meni.

Jos itse meinaa käydä jossain "kunnon" bileissä niin pelkkiin matkoihin menisi jotain 50+ euroa... ei paljon työttömänä tekisi mieli matkustella.

Jos joskus saan lotossa 7 oikein niin rakennan jonnekkin (etelämpään) mukavan kommuunin missä on kiva pitää bileitä :D

Ai niin ja itse asia tulee tässä:

Pienissä bileissä täällä sai ihmisiä helposti mukaan skeneen, eli täällä oli pelkoa sukupolvenvaihdoksista jne, niin itse ainakin huomasin että muodostui tietyt piirit nopeasti tänne ketkä kävivät bileissä kun pitivät musiikista, ja hiljalleen nämä piirit sitten laajenivat... täällä se on helppoa, kaikki tuntee kaikki (liioiteltuna, mutta sana leviää nopeasti...), ja sitä kautta saa ihmisiä mukaan toimintaan... eli, isoissa kaupungeissa on paljon bileitä ja valinnanvaraa, mutta tyypillinen nuori ei ehkä koskaan "eksy" bileisiin jos hänen tuttunsa ovat tyypillisiä ravintolakävijöitä (kuten suurin osa on? Onko?)... joskus täältäkin ne nuoret (ainakin osa) muuttavat isoihin kaupunkeihin, ja lisää ihmisiä uhrataan skenen alttareille ;)

...olisi tietty kiva jos pienemmilläkin kaupungeilla olisi jotain mahiksia pitää omaa klubia... mutta mistä kävijät?

Ja vielä lisää editointia (onkohan yhtään postausta tullut jätettyä editoimatta...)

Ne ihmiset, jotka vierastavat huumeita (aiheesta tai aiheetta), eivät ehkä niinkään helposti eksy bileisiin, joilla on tietty maine (aiheesta tai aiheetta)... minulta kysyttiin monesti että "Ei kai ne ole semmoiset huumebileet?"...alkujaan ainakin pyrittiin pitämään homman aineista puhtaana. En itse käytä mitään (no, kahvia), eikä muiden käyttö ole ollut minulle ongelma, mutta monelle se on.

Taas tyypillisen sekava sepustus. Savolainen jättää vastuun tulkinnoista teille.
#114 • • olliS Guest

Itse näen asian täysin eri tavalla, vai osaatko näyttää edes yhden tavallisen raflan, joka on musiikilliselta anniltaan edes lähellä vaikkapa Unitya, Hallmarkia tai Screeniä, puhumattakaan Kermasta?

Tämän ihmeen minäkin haluasisin nähdä.
#115 • • Yansher Guest

Noh, tämä asia jakaa rajusti mielipiteitä itse skenenkin sisällä ;)

Pari samaa biisiä voi kuulla tavallisessa raflassa, mutta kokonaisuus ei vastaa lähellekään klubien tarjoamaa antia.
#116 • • Samus Aran Guest
Meniköhän sulla quottaukset sekaisin?

:)
#117 • • Edited Vesa Guest
...
#118 • • Edited TemeZ Guest
Anteeksi jos toistan jonkun jo sanomaa, mutta tajusin tässä miten asia yleensä on kun kuulin tyttöystäväni kertovan baarissakäyvien ihmisten käyttäytymisestä "oikeissa" bileissä
eli kun deejii soittaa jonkun biisin minkä he ovat kuulleet radiosta tai nähneet mtv:llä, hyökkäävät he heti tanssilattialle jorailemaan innoissaan muiden kanssa _mutta_ vaikka seuraava biisi olisi ihan samallainen niin jos he eivät ole kuulleet soitettavan sitä radiossa tms. pakenevat he tanssilattialta ja saattavat jopa sanoa että onpa tylsää musaa.. erikoista!
#119 • • MikkiHiiri Guest

Anteeksi jos toistan jonkun jo sanomaa, mutta tajusin tässä miten asia yleensä on kun kuulin tyttöystäväni kertovan baarissakäyvien ihmisten käyttäytymisestä "oikeissa" bileissä
eli kun deejii soittaa jonkun biisin minkä he ovat kuulleet radiosta tai nähneet mtv:llä, hyökkäävät he heti tanssilattialle jorailemaan innoissaan muiden kanssa _mutta_ vaikka seuraava biisi olisi ihan samallainen niin jos he eivät ole kuulleet soitettavan sitä radiossa tms. pakenevat he tanssilattialta ja saattavat jopa sanoa että onpa tylsää musaa.. erikoista!

Hyvä esimerkki siitä, millainen vaikutus on radiolla, kun pyritään
tekemään biiseistä hittejä. :)
#120 • • mosaik Guest

...minkä he ovat kuulleet radiosta tai nähneet mtv:llä, hyökkäävät he heti tanssilattialle jorailemaan innoissaan muiden kanssa _mutta_ vaikka seuraava biisi olisi ihan samallainen niin jos he eivät ole kuulleet soitettavan sitä radiossa tms. pakenevat he tanssilattialta ja saattavat jopa sanoa että onpa tylsää musaa.. erikoista!

Kertonee siitä että musiikkia ei tuossa porukassa pahemmin kuunnella...