---
Erään helsinkiläisen dj:n ja promoottorin näkemys maamme klubikulttuurin tilasta ja tulevaisuudesta. Mitä on tapahtunut, että nykytilanteeseen ollaan päädytty.
Konemusiikki kuolee (taas)?
Suurimmat labelit taistelevat talousvaikeuksien kanssa, jenkeissä suuret klubit saavat ryöpytystä viranomaisten puolessa, ja Briteissä superklubeja suljetaan tuottamattomina.. Suomessa bileissäkävijöiden määrä on laskenut 2000-luvun aikana roimasti. Bileitä perutaan huonon ennakkomyynnin perusteella. Pienet bilejärjestäjät ottavat takkiin vähän väliä, pahastikin. Eikä kaikkien suurien järjestäjienkään tulevaisuus aina vaikuta turrvatulta. Erään erittäin kauan bileitä järkänneen bilepioneerin suusta kuulin, että vaikka nousu- ja laskukausia on ollut ennenkin, niin asiat eivät ole koskaan ennen näyttäneet näin heikoilta.
Miksi? Mikä on pielessä?
Syitä on tietysti useita, ja niiden tarkkoja vaikutuksia on mahdoton tarkalleen arvioida. Jotain kuitenkin on muuttunut pysyvästi, ja meidän rakas skenemme ei välttämättä ole vielä aivan täysin mukautunut muutokseen.
Osa muutoksista toki tulee ulkopuolelta, ja niihin on lähes mahdotonta vaikuttaa. Nu-metal-villitys nuorien keskuudessa vähentää varmasti osaltaan konemusiikin kuuntelijoita ja bileissä kävijöitä. Ja pidätte asiasta tai ette, niin ei ole välttämättä kovin kaukaa haettua että nuorison huumekokeilujen määrän lasku saattaa myös vaikuttaa asiaan. Vaikka todellisuus ei välttämättä vastaakaan median antamaa kuvaa, niin on turha sulkea silmiään siltä imagolta joka rakkaalla kulttuurillamme varmasti on monien ulkopuolisten silmissä.
Entä mitä on tapahtunut skenemme sisällä? Suomessa kai on vihdoin ajauduttu tilanteeseen, jossa ei ole vain yhtä ainoaa konemusiikkiskeneä. Toki tätä pirstaloitumista on ollut ennenkin, mutta uskaltaisin väittää, että tilanne on tällä hetkellä kärjistyneempi kuin aiemmin. On polkkaajia, kiksuttajia, progepäitä, teknopuristeja, psykehörhöjä, ties mitä. Mutta yhteinen kosketuspinta tuntuu puuttuvan lähes kokonaan. Ja siinä vähässä, mitä vielä löytyy, vaikuttaa olevan turhankin paljon kitkaa ja hankausta. "Polkka on aivotonta paskaa", "Tota vitun kiksujuustoa kukaan kestä", "Progeen nukahtaa"^Å Jatkuvaa kahnausta eri "ryhmien" välillä. Me emme enää ole yhtä suurta joukkoa, periaatteessa olleet enää aikoihin. Olemme jakautuneet pieniin, toisilleen kateellisiin ryhmiin, jotka yrittävät kaapata mahdollsimman suuren osan kakusta ja vakuuttaa muille että juuri tämä minun alakulttuurini, musiikkimakuni ja katsontakantani on se paras. Kypsää? Ei. Tervettä? Ei. Kurahousut ja lapiot ovat vaihtuneet bilekuteisiin ja siiderituoppiin, mutta meno on edelleen kuin hiekkalaatikolla.
Tarjontaa on niin paljon, että jokainen voi valita omanlaisensa bileet ja kuunnella vain omaa lempimusiikkiaan. Toisin kuin ennen, bileissä ja klubeilla ei enää illan aikana välttämättä kuule juuri erilaisia musiikkityylejä, vaan illat on suunnattu nimenomaan aina yhden musiikkityylin kuuntelijoille. Onko tämä sitten huono asia? Itsestäänselvä vastaus tuollaisiin kysymyksiin on aina kyllä ja ei. Bileet luultavasti paranevat, jotkut musiikkityylithän idealtaan jo suorastaan vaativat tätä, proge varmaankin päällimmäisenä. Illan jatkuvuus on hyvä, ja tämä helpottaa dj:tä luomaan paremman tunnelman.
Mikä tässä sitten mättää jos bileet kerran vain paranevat? Vastaus on taas itsestäänselvä: Altistuminen. Ihmisen musiikkimaku ei ole syntymässä saatu lahja joka on mitä on. Se kehittyy jatkuvasti, ja varmasti suurin syy tähän muutokseen ovat aina vaikutteet. Eri musiikkityylejä täytyy oppia kuuntelemaan. Täytyy oppia löytämään ne koukut ja se idea joka siitä tekee hyvää musiikkia[tm]. Saatte aika kauan vakuutella ennenkuin suostun uskomaan että ensimmäisen konemusiikkibiisin kuultuanne olitte täysin perillä sen ideasta ja osasitte kuunnella sitä samalla tavalla kuin vuosien päästä. Samasta syystä jos joku kommentoi minulle jotain aivottomasta jumputuksesta, niin voin yksinkertaisesti vastata "Et vain ymmärrä ja osaa kuunnella sitä". Eli, jos kukaan ei tule tunkemaan korviisi uudenlaista musiikkia ja altistamaan sinua sille osittain suorastaan vasten tahtoasi, sinun on huomattavasti vaikeampaa sitä itse löytää ja siihen ihastua. Monilla kestää aina aikansa oppia pitämään jostain musiikista, ja kotonaan tuskin kukaan kuuntelee jatkuvasti musiikkia, josta ei varsinaisesti niin hirveästi pidä. Bileet eivät ole ainoa paikka, mutta ne ovat tärkeä osatekijä tuolle altistukselle.
Josta pääsemmekin seuraavaan ongelmaan. Genret polkevat paikallaan pitkiäkin aikoja. Uutta ei tapahdu tarpeeksi, käytetään varmoja tusinaratkaisuja jotka ovat myyneet ennenkin ja täytetään tanssilattiat ideattomilla tusinatuotoksilla. Seuraus: Ennemmin tai myöhemmin suuri osa ihmisistä kyllästyy. He eivät jaksa enää samaa vanhaa, puhkikulunutta roskaa. Jos heitä ei saada ajoissa opetettua ja altistettua tarpeeksi muille genreille, he hyvin todennäköisesti jättävät bileissä käymisen.Tottakai, näin käy kaikille joskus. Tai ainakin melkein kaikille. Mutta taas kerran rautalangasta väännettynä.. Ihminen, joka käy bileissä kaksi vuotta, auttaa tämän kulttuurin hyvinvointia kaksi kertaa enemmän kuin ihminen joka käy vuoden.
Mutta ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan. Yhden genren iltamat menestyvät paremmin kuin sillisalaatit. Silti tekisi mieleni huutaa ääneen kun kuulen jonkun suusta lauseen "Mä en mee bileisiin jossei dj xxxx soita siellä" tai edes jotain sen suuntaista. Siis voi hyvä^Å Varmasti dj xxxx on hyvä, en epäile sitä hetkeäkään, mutta tajuaakohan tuo ihminen miten pahasti hän kaivaa kuoppaa itselleen tuollaisella. Kaikissa musiikkilajeissa on hyvät biisinsä ja puolensa, muuten niitä tuskin olisi olemassa. On aivan täysin kiinni itsestäsi opitko ne sieltä löytämään. Ja myös täysin oman etusi mukaista että niin teet. Bonuksena annat vielä lisää elinvoimaa tälle kulttuurillekin.
Onko kaikki sitten niin surkeasti kuin tässä on yli vuoden päivät jo kiroiltu? Kuoleeko ja kuihtuuko tämä skene ja kulttuuri pois?
Tuskin. Suomessa hommaa tehdään luultavasti ammattimaisemmin kuin koskaan ennen. Imagot on luotu, kävijäkunta on vakiintunutta ja bisnessuhteet ovat hyvällä pohjalla ainakin suurilla järjestäjillä. Loppujen lopuksi tämä on luultavasti Suomen osalta vain tavallinen notkahdus, jonka kanssa yhtä aikaa sattui tulemaan eräänlainen "rakennemuutos", johon järjestäjien pitää sopeutua. Maailmalla musiikkiteollisuus saa siipeensä laittomasta musiikin levityksestä ja kopioinnista kautta linjan, on mahdotonta sanoa miten tuossa lopulta käy, mutta osaltaan sekä Suomen että maailman, tai ainakin brittien, suhteen tekisi mieleni puhua jo "teknokuplasta", jonka oli pakko puhjeta jossakin vaiheessa. Ei liene aivan mahdoton maalaisjärjelläkin päätellä, että kun huippu.dj:den palkkiot nousevat kymmeniin tuhansiin puntiin ja kaikki kasvaa räjähdysmäisesti, niin jossain välissä on hieman ylimääräistä ilmaa, eikä kaikki voi jatkua samanlaisena nousuhuumana loputtomiin. Kyse taitaa olla vain siitä, että ne jotka tähtäsivät hieman liian ylös, tulevat nyt ryminällä alas.
Pallo Skenemies
10.04.2003
---
.