Pallo Skenemies @ access.org :: Klubikulttuuri aallonpohjass

121 posts, 7 pages, 9,306 views

Avatar
#1 • • Mikko Guest
seuraavassa pieni pelinavaus "pallo skenemiehen" sanoin copy & pastena accesssilta.. siirsin tänne, kun accesssilla ei paljoa keskustella. jos modeporrasta ei kiinnosta niin pistäkää topikki bittitaivaaseen ;)


---

Erään helsinkiläisen dj:n ja promoottorin näkemys maamme klubikulttuurin tilasta ja tulevaisuudesta. Mitä on tapahtunut, että nykytilanteeseen ollaan päädytty.


Konemusiikki kuolee (taas)?

Suurimmat labelit taistelevat talousvaikeuksien kanssa, jenkeissä suuret klubit saavat ryöpytystä viranomaisten puolessa, ja Briteissä superklubeja suljetaan tuottamattomina.. Suomessa bileissäkävijöiden määrä on laskenut 2000-luvun aikana roimasti. Bileitä perutaan huonon ennakkomyynnin perusteella. Pienet bilejärjestäjät ottavat takkiin vähän väliä, pahastikin. Eikä kaikkien suurien järjestäjienkään tulevaisuus aina vaikuta turrvatulta. Erään erittäin kauan bileitä järkänneen bilepioneerin suusta kuulin, että vaikka nousu- ja laskukausia on ollut ennenkin, niin asiat eivät ole koskaan ennen näyttäneet näin heikoilta.



Miksi? Mikä on pielessä?

Syitä on tietysti useita, ja niiden tarkkoja vaikutuksia on mahdoton tarkalleen arvioida. Jotain kuitenkin on muuttunut pysyvästi, ja meidän rakas skenemme ei välttämättä ole vielä aivan täysin mukautunut muutokseen.

Osa muutoksista toki tulee ulkopuolelta, ja niihin on lähes mahdotonta vaikuttaa. Nu-metal-villitys nuorien keskuudessa vähentää varmasti osaltaan konemusiikin kuuntelijoita ja bileissä kävijöitä. Ja pidätte asiasta tai ette, niin ei ole välttämättä kovin kaukaa haettua että nuorison huumekokeilujen määrän lasku saattaa myös vaikuttaa asiaan. Vaikka todellisuus ei välttämättä vastaakaan median antamaa kuvaa, niin on turha sulkea silmiään siltä imagolta joka rakkaalla kulttuurillamme varmasti on monien ulkopuolisten silmissä.

Entä mitä on tapahtunut skenemme sisällä? Suomessa kai on vihdoin ajauduttu tilanteeseen, jossa ei ole vain yhtä ainoaa konemusiikkiskeneä. Toki tätä pirstaloitumista on ollut ennenkin, mutta uskaltaisin väittää, että tilanne on tällä hetkellä kärjistyneempi kuin aiemmin. On polkkaajia, kiksuttajia, progepäitä, teknopuristeja, psykehörhöjä, ties mitä. Mutta yhteinen kosketuspinta tuntuu puuttuvan lähes kokonaan. Ja siinä vähässä, mitä vielä löytyy, vaikuttaa olevan turhankin paljon kitkaa ja hankausta. "Polkka on aivotonta paskaa", "Tota vitun kiksujuustoa kukaan kestä", "Progeen nukahtaa"^Å Jatkuvaa kahnausta eri "ryhmien" välillä. Me emme enää ole yhtä suurta joukkoa, periaatteessa olleet enää aikoihin. Olemme jakautuneet pieniin, toisilleen kateellisiin ryhmiin, jotka yrittävät kaapata mahdollsimman suuren osan kakusta ja vakuuttaa muille että juuri tämä minun alakulttuurini, musiikkimakuni ja katsontakantani on se paras. Kypsää? Ei. Tervettä? Ei. Kurahousut ja lapiot ovat vaihtuneet bilekuteisiin ja siiderituoppiin, mutta meno on edelleen kuin hiekkalaatikolla.

Tarjontaa on niin paljon, että jokainen voi valita omanlaisensa bileet ja kuunnella vain omaa lempimusiikkiaan. Toisin kuin ennen, bileissä ja klubeilla ei enää illan aikana välttämättä kuule juuri erilaisia musiikkityylejä, vaan illat on suunnattu nimenomaan aina yhden musiikkityylin kuuntelijoille. Onko tämä sitten huono asia? Itsestäänselvä vastaus tuollaisiin kysymyksiin on aina kyllä ja ei. Bileet luultavasti paranevat, jotkut musiikkityylithän idealtaan jo suorastaan vaativat tätä, proge varmaankin päällimmäisenä. Illan jatkuvuus on hyvä, ja tämä helpottaa dj:tä luomaan paremman tunnelman.

Mikä tässä sitten mättää jos bileet kerran vain paranevat? Vastaus on taas itsestäänselvä: Altistuminen. Ihmisen musiikkimaku ei ole syntymässä saatu lahja joka on mitä on. Se kehittyy jatkuvasti, ja varmasti suurin syy tähän muutokseen ovat aina vaikutteet. Eri musiikkityylejä täytyy oppia kuuntelemaan. Täytyy oppia löytämään ne koukut ja se idea joka siitä tekee hyvää musiikkia[tm]. Saatte aika kauan vakuutella ennenkuin suostun uskomaan että ensimmäisen konemusiikkibiisin kuultuanne olitte täysin perillä sen ideasta ja osasitte kuunnella sitä samalla tavalla kuin vuosien päästä. Samasta syystä jos joku kommentoi minulle jotain aivottomasta jumputuksesta, niin voin yksinkertaisesti vastata "Et vain ymmärrä ja osaa kuunnella sitä". Eli, jos kukaan ei tule tunkemaan korviisi uudenlaista musiikkia ja altistamaan sinua sille osittain suorastaan vasten tahtoasi, sinun on huomattavasti vaikeampaa sitä itse löytää ja siihen ihastua. Monilla kestää aina aikansa oppia pitämään jostain musiikista, ja kotonaan tuskin kukaan kuuntelee jatkuvasti musiikkia, josta ei varsinaisesti niin hirveästi pidä. Bileet eivät ole ainoa paikka, mutta ne ovat tärkeä osatekijä tuolle altistukselle.

Josta pääsemmekin seuraavaan ongelmaan. Genret polkevat paikallaan pitkiäkin aikoja. Uutta ei tapahdu tarpeeksi, käytetään varmoja tusinaratkaisuja jotka ovat myyneet ennenkin ja täytetään tanssilattiat ideattomilla tusinatuotoksilla. Seuraus: Ennemmin tai myöhemmin suuri osa ihmisistä kyllästyy. He eivät jaksa enää samaa vanhaa, puhkikulunutta roskaa. Jos heitä ei saada ajoissa opetettua ja altistettua tarpeeksi muille genreille, he hyvin todennäköisesti jättävät bileissä käymisen.Tottakai, näin käy kaikille joskus. Tai ainakin melkein kaikille. Mutta taas kerran rautalangasta väännettynä.. Ihminen, joka käy bileissä kaksi vuotta, auttaa tämän kulttuurin hyvinvointia kaksi kertaa enemmän kuin ihminen joka käy vuoden.

Mutta ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan. Yhden genren iltamat menestyvät paremmin kuin sillisalaatit. Silti tekisi mieleni huutaa ääneen kun kuulen jonkun suusta lauseen "Mä en mee bileisiin jossei dj xxxx soita siellä" tai edes jotain sen suuntaista. Siis voi hyvä^Å Varmasti dj xxxx on hyvä, en epäile sitä hetkeäkään, mutta tajuaakohan tuo ihminen miten pahasti hän kaivaa kuoppaa itselleen tuollaisella. Kaikissa musiikkilajeissa on hyvät biisinsä ja puolensa, muuten niitä tuskin olisi olemassa. On aivan täysin kiinni itsestäsi opitko ne sieltä löytämään. Ja myös täysin oman etusi mukaista että niin teet. Bonuksena annat vielä lisää elinvoimaa tälle kulttuurillekin.


Onko kaikki sitten niin surkeasti kuin tässä on yli vuoden päivät jo kiroiltu? Kuoleeko ja kuihtuuko tämä skene ja kulttuuri pois?


Tuskin. Suomessa hommaa tehdään luultavasti ammattimaisemmin kuin koskaan ennen. Imagot on luotu, kävijäkunta on vakiintunutta ja bisnessuhteet ovat hyvällä pohjalla ainakin suurilla järjestäjillä. Loppujen lopuksi tämä on luultavasti Suomen osalta vain tavallinen notkahdus, jonka kanssa yhtä aikaa sattui tulemaan eräänlainen "rakennemuutos", johon järjestäjien pitää sopeutua. Maailmalla musiikkiteollisuus saa siipeensä laittomasta musiikin levityksestä ja kopioinnista kautta linjan, on mahdotonta sanoa miten tuossa lopulta käy, mutta osaltaan sekä Suomen että maailman, tai ainakin brittien, suhteen tekisi mieleni puhua jo "teknokuplasta", jonka oli pakko puhjeta jossakin vaiheessa. Ei liene aivan mahdoton maalaisjärjelläkin päätellä, että kun huippu.dj:den palkkiot nousevat kymmeniin tuhansiin puntiin ja kaikki kasvaa räjähdysmäisesti, niin jossain välissä on hieman ylimääräistä ilmaa, eikä kaikki voi jatkua samanlaisena nousuhuumana loputtomiin. Kyse taitaa olla vain siitä, että ne jotka tähtäsivät hieman liian ylös, tulevat nyt ryminällä alas.

Pallo Skenemies
10.04.2003


---

.
Avatar
#2 • • Edited Tapi T Guest
Pitkästä aikaa kunnon Skene-topiikki! :D

Näin klubeilla palloilevan amatöörin näkökulmasta mä kyllä ihmettelen tota. Niissä bileissä missä mä käyn on oikeastaan aina paljon ihmisiä ja 90% käymistäni bileistä ovat hyviä tai erinomaisia. Mä oon tähän asti luullut, että myös muissa bileissä käy porukkaa, mutta ilmeisesti näin ei sitten ole.

Käsitykseni mukaan lähes aina vuoden alusta kevääseen on bileissä vähemmän porukkaa kuin kesällä tai syksyllä. Sitäpaitsi jo useana keväänä peräkkäin ollaan puhuttu "skenen" alennustilasta ja silti hyviä bileitä jaksetaan järkätä ja hyvissä bileissä on myös ihmisiä.

Myös minä olisin halukas näkemään hieman nykyistä monipuolisempaa musiikkilinjausta bileissä, mutta tosiasia taitaa kuitenkin olla se, ettei kaupungista taida löytyä oikein varteenotettavia mestoja, jossa voisi olla 3-4 huonetta saman katon alla.

Mitä sitten tulee noihin tappioihin, niin piruakos promoottorit järkkäätte ilmaisia bileitä ja piruakos ihmiset jumitatte kotonanne! :mad:

("Pallo Skenemies" voisi astua kaapista. En oikein ymmärrä anonyymina kirjoittamista moisen asian takia.)
Avatar
#3 • • -orion- Guest
Aika mielenkiintoinen veto Accesssilta laittaa muuten asiallisten ja asiantuntevien artikkeleiden joukkoon osittain jopa trollilta tuntuva kirjoitelma (tai ehkä trolli-fiilis johtuu vain siitä etten täysin allekirjoita kaikkea tekstissä mainittua), joka vielä kaiken lisäksi anonyymin henkilön tuottama. Tuollaisessa tilanteessa vähintäänkin sähköpostiosoite palautteen antamista varten olisi suotavaa saada.
Kannattaa ehkä muistaa, että raportit ja mielipidekirjoitukset eivät välttämättä sovi saman saitin alle. Itse lukisin Accesssista mielelläni ensiksimainittuja ja vaikkapa täältä Platinumista niitä jälkimmäisiä. Uskottavuuskin säilyisi tuolloin oikeassa osoitteessa.
Näin mielipidettä mielipidekirjoituksesta. Alles gute.

.we progress
Avatar
#4 • • Ezzy Guest
Pelkkää asiaa, vaikka paikoin hieman kärjistetysti. Kun tuntee kirjoittajan ajatuksia hieman, on ehkä hieman helpompi tulkita tekstiäkin, mene jä tiedä, mutta imho-linjalla kuljetaan.
Kaikissa bileissä ei tosiaankaan ovet heilu, mikä on tietenkin valitettavaa. Suurimpana esimerkkinä esim. Forms of Energy UV:na. Loistava lineup, mutta Telakkastudion hallit ammottivat tyhjyyttään.

Kirjoittajan mailiosoite oli ollut tietenkin kiva lisä, mutta herättääpä aihe ainakin enemmän avointa keskustelua, joka on varsin tervetullutta.
Avatar
#5 • • Edited liltony Guest
Erikoista läppää, osa siitä ihan puuta heinää osa asiaa jonka kaikki tietää...mistäköhän peräisin, voi olla lähempää kuin uskotkaan????

ei kai täällä asiat ihan niin huonosti ole kuin tosta sai ymmärtää.

suurin ongelmahan on selkeästi ainakin Helsingin alueella että bileitä on joskus liikaa asukas lukuun nähden ja ihmisten taloudellinen tilanne voi olla epävarmempi kuin viisi vuotta sitten, mut sekin on asia joka ei pitäisi niin paljon vaikuttaa huom. hyvien bailujen kävijä määriin, enemmänkin se vaikuttaa peruskapakoiden viinan myyntiin.

vaikka viime aikoina jotkut tapahtumat on haukannut aika pahasti niin se on ymmärretävää, koska kohta stadissa on nähty kaikki artistit ja mitä ihmeellisempiä virityksiä. Eli ei enään jollain 100 dj'n lineupeilla ja biggest soundsystem ever läpillä huijata porukkaa mestoille, ihmiset vaatii paljon enemmän kuin aikaisemmein jóka on tosi jees, kilpailu kovenee ja taso kasvaa.

Helsingin skene on kasvanut todella rajusti viime vuosien saatossa. Jos mietitään ensimmäisiä klubeja, otetaan nyt yksi esimerkkinä niistä, Smile Klubi, joka on lähellä sydäntäni ja tunnen sen historian.

Mestaan mahtui max 500-600 ihmistä ja sielä kävi kaikki jotka tykkäsi bailata launtaisin (ikäjakauma 18-100 v) konemusiikkia muualla kuin KY exitissä tai esim Rosessa tai B:ssä. Harva osasi erotetella siitä scenestä mikä oli mitäkin, jengi vaan fiilisteli hyvää musaa... jos tuli huono biisi tanssilattialla meno hyytyi jne. sielä kävi trance jengiä, teknojengiä ja ties mitä, mut silti kaikki diggaili hyvästä musasta ja fiiliksestä...Siihen aikaan suuntaus oli aika pitkälle Hollanti housea, ai miksi? No siksi kun ne djt jotka sielä soittelivat diggailivat siitä musasta, hyvin yksinkertaista... Sielä soitti vakituiseen kaksi-kolme djtä ja ne teki Hollanti housesta todella ison numeron siihen aikaan, moni luuli et ei muualta hyvää housea edes löydy:)

Silloin tosiaan taisteltiin 300-500 sadan ihmisen saamisesta mestoille ja sekin tuotti välillä ongelmia, eli scene oli siihen aikaan tosi pieni jos ajatellaan et tosiaan oli vain muutama paikka. Okei olihan Smile underground klubi vanhassa autotallissa maan alla ja aika sisäänpäin lämpeävä meininki, et ei siihen aikaan olleet musadiggarit tai tavalliset tallaajat päätyneet sinne vaan etsi enemmänkin fiiliksiä normaali diskoista tai sit puristisempi jengi meni esim club Berliiniiniin ja myöhemmin mm. Deepiin ja kaiken näköisiin muihin UG bailuihin kaapelille, hampaankoloon, lintsin luolaan, lepakkoon ja milloin minnekkin.

Mennään mutama vuosi eteenpäin ja silloin rupes tulemaan muita mestoja ja eri musa tyylejä ja homma rupesi pikkuhiljaa kasvamaan. 90-luvun puolivälissä saattoi jo lauantaina olla 5 eri scenen bailut, ja jopa 3-4 housekemut päällekäin, ja silti kaikissa bailuissa oli auttavasti jengiä ja jotkut bailut oli tupa ihan täynnä... Siihen aikaan mega tapahtumia oli vain muutaman kerran vuodessa, joissa oli erittäin kova taso. Kiitoksia siitä Nessille, en nyt muista kovimpia lineuppeja mut yksi joka jäi mieleen oli Byggalla, jossa saman illan aikana pääsi kuuntelemaan David Moralesia, LTJ Bukemia Mc Conradia, Dave Clarkea ja monia monia muita, mitä ei pysyt nyt muistamaan. Jos joku heittäis lähellekkään talaista line uppia kehiin, niin veikkaan et mestassa ois aika paljon porukkaa. Alkuajan raveja voisi verrata Line upeiltaan tän päivän Koneistoon, jossa saattaa ensikesänä käydä 20.000 ihmistä viikonlopun aikana, ja sanotaan että ei ne 90 luvun kovimmat lineupit häpeä yhtään mitä koneistossa tapahtuu.

Siihen aikaan 2000 tuhatta ihmistä oli todella kova sana, nykyään voi yksi hyvä nimi vetää sen 1200 ihmistä esim torstaille, esimerkkinä Gran Master Flash, myi Torstaina vanhan ennakoilla täyteen, samalla viikolla Juan Atkins, Susumu Yokota ja mitä kaikkea muuta olikaan tarjolla... eli aika järjetöntä menoa hesassa, moni ulkolainen vieras on sanonut et ei täällä asiat ulkopuolisen silmistä todellakaan näytä huonolta...päinvastoin

Nykyäänhän saattaa helsingissä olla yhden viikon aikana jos ollaan tosi tarkkoja, jopa 50 bailut eri genreille. Eli homma on kasvanut monin kymmen kertaiseksi 10 vuoden aikana ja scene on ihan järjettömän kokoinen siihen nähden mitä se oli tosiaan 80 luvun lopulla. Ja se on itsestään selvyys, että kaikilla on favorite mestat ja omat musa maut, se riippuu iästä ja muista asenteista ja paljolti myös siitä missä frendit käy.

Mielestäni monien klubien musiikki on muuttunut päin vastoin ekleettisemmiksi kuin koskaan, porukka soittelee kaikkia genrejä sekaisin, ja rikotaan rajoja enemmän kuin koskaan. Huomaan sen siitä että monet puristiset dj frendit ovat pikkuhiljaa musamaun kehityessä tajunnut sen et hyvä musa on hyvää musaa ja ruvennut haalimaan mahdollisimman laajaa levystöä että pystyisi yllätämään yleisönsä jollain spesiaali vedolla, hyviä esimerkkejä proge dj soittaa Nirvanaa illan vikana biisinä (Hyvä KIMI) tai house dj päättää iltansa Pekka Strengiin (Hyvä Pirkka) jne. Harvassa mestassa tulee samaa musa tyyliä koko iltaa, erikseen on sitten bailut jotka on keskittynyt yhteen musa tyyliin, mut voisin väittää et sellaiset bailut on historiaa, tiettyjä erikois tapahtumia lukuunottamatta. Melkein kaikki maailman luokan vierailijat rikkovat aina iltaa jos millä ylläreillä vaikka niiden maine olisi esim kiksu dj. Kyl monet esim house djt soittaa settinsä aika deep housea, teknoa, garagea, tribal housea, tech housea, progea, discoa, elektroa, new wavea puhumattakaan sit oikeesti ekleetisistä djstä jotka käy illan aikan koko musiikin historia läpi. Tää on enemmänkin yleinen suuntaus tällä hetkellä. Lähinnä paikat kerääävät tietynlaista sceneä ja tietyt ikäryhmät käy tietyissä bailuissa ja mestoissa, mutta musa tarjonta on laajentunut huomattavasti bailuissa ja mennyt vain mielenkiintoisampaan ja parempaan suuntaan ekleettisten settin takia.

Se on ehkä kaupunkimme ongelma et täällä on liian vähän hyviä mestoja mihin järkätä bailuja, scene on sen verran tasokasta et ne rupee pikkuhiljaa arvostamaan vaan hyviä bailuja, ei pysty enään semi huonolla äänentoistolla tai valoilla kilpailemaan jossain ennalta tiedetyssä huonossa tilassa, ehkä one of bailut vielä menee, mut pysyvät klubit kyllä dumataan välittömästi jos soundi tai muut asiat mättää, ja sielä ei rupee käymään oikea porukka ja hyvin nopeasti siitä tehdään suomi poppi baari tai rokki mesta..

nopea yhteenveto, koska nyt loppui ajatus tai pajautus kesken:)

- Konemusiikki ei ole kuolemassa, eikä Numetal vie asiakkaita klubeilta..

-vaikka on eri musatyylejä ei se tarkoita et tietyn alalajin tyypit ei vois käydä toisen alalajin bailuissa, moni tykkää todella monista eri alalajeista ja se tekee homman mielenkiintoiseksi.

-scene kasvaa eikä pienene.

-taso kasvaa bailuissa

-taloudellinen tilanne voi vaikuttaa viina myntien määriin ja sitä kautta klubien määrään ja tasoon

-hyvistä bailuista halutaan maksaa tänä päivänä huomattavasti enemmän kuin aiakaisemmin

-jos olis enemmän hyviä klubeja, niin olisi enemmän hyviä bailuja ja scene pysyisi vireänä. Mikäs sen hauskempaa kuin kruisailla Helsingin kesä yössä 10 hyvän klubin kautta aamubailuhin ja siinä samalla kuulut kaikki musa tyylit saman illan aikana läpi ja sit jos viel voimia riittää niin patikseen kajauttamaan karaokea sunnuntain kunniaksi ja sieltä Looseen kuuntelee old school rokkia

- itse kukin promoottorina voi katsoa peiliin jos ei tuu jengiä mestoille, itseni mukaan lukien... oon monta kertaa yrittänyt syyttää scneneä, mut olen tullut siihen lopputulokseen et mitään ei vaan saa helpolla, mut hyvät jutut palkitaan. Miks turhaan mennä huonoihin bailuihin kun voi mennä saman illan aikan viiteen hyväänkin tapahtumaan..

-Labeleita kaatuu koko ajan joka on valitettavaa, mutta se johtuu ihan siitä että niitä tulee koko ajan MYÖS enemmän ja enemmän lisää. kaikki haluu tehdä omia pikkulabeleita että tuotot tulisi artisteille eikä monielle eri välikäsille. Sekä nykyään on niin paljon labeleita,ettei vaan yksinkertaisesti hyviä julkaisuja riitä ja silloiin kun tulee paskaa ulos ei kukaan halua sellaista ostaa ja se tietää konkurssia lableilleille, pari kovaa tappiota kaataa isonkin lafkan... en kommentoi tähän sen enempää kun en ole expertti tässä asiassa, sanoin vain oman käsykseni tän hetken tilanteesta ja mitä levykaupiaat ja distribuuttorit valittelevat.

-Ei alennuta lamaan, pitäähän ihmisten bailata ei tästä tule muuten yhtään mitää:) Homaa kuolee käsiin jos tällaisia juttuja ruvetaan iskostamaan ihmisten päähän.

Parempaa kesää odotellessa.:)
Avatar
#6 • • J-P Guest
mielenkiintoinen topic-kyllä...

hetken bileissä käyneenä (ekat bileet -92) ajattelin ottaa kantaa ja raapustaa (sekavia) ajatuksia...

itselläni tieto on lisännyt tuskaa. ennen kaikki musiikki oli hyvää, ja kaikki dj:t parhaita... kun tietämystä musiikista/dj-taidoista on tullut vuosien varrella, on maku kaventunut... ainoastaan hyvät dj:t (yrittävät ja uusia näkemyksiä soittamisesta tuovat) jaksaa innostaa ja musamaku on kaventunut... koska kokemusta on tullut lisää, ei samat vanhat jutut enää innosta. pitää olla kehitystä myös tarjonnan puolella.
sitä samaa proge-biisiä ei jaksa, ja jos dj ei edes yritä, niin... :(

mutu:
- (nuori)yleisö hakee "hienoja" bileitä, ei bileitä, jossa pitää hauskaa. jos dekot on rumat, eikä dj ole uusimpia whitelabeleita soittava stara, bileet ovat auttamatta huonot.

itse arvostan hyvää dj:tä, oli kyseessä richie hawtin tai pekka peelo mouhijärveltä. dj antaa raamit, millä bileissä mennään ja jos yleisö niihin mahtuu, bileistä tulee hyvät. dekot yms tilpehööri on sivuasia, musiikki SE juttu.

mielestäni hyvät bileet syntyvät ennenkaikkea hyvästä musiikista.

kaverit, hieno mesta yms. ovat vain plussaa.
Avatar
#7 • • Quu Guest
Heti vaan kun toi tranceskenekin saisi päänsä ylös, niin helsingistä alkaisi muotoutua malliskenekaupunki.

Tarvittaisiin vain lisää tiloja... ^_^
Avatar
#8 • • Edited pHaze Guest


("Pallo Skenemies" voisi astua kaapista. En oikein ymmärrä anonyymina kirjoittamista moisen asian takia.)


Ehkä mä voin :) Tuon nimimerkin tarkoitus ei suinkaan ollut se. etten olisi voinut omalla nimelläni moisia kirjoittaa, vaan lähinnä se että tuon kaltainen pakinoinnissa ja provosoinnissa se on hyvä tehokeino, ja koska kaikki kirjoittamani ei suinkaan edusta edes omaa käsitystäni asioista, vaan seassa todellakin on kasa trollaamista ja kärjistämistä, niin en välttämättä kokenut fiksuna antaa ihmisille sitä käsitystä että olen itse tuota mieltä. Sen lisäksi tuo nimimerkki oli olemassa myös sen takia, että sitä voisi käyttää vastaaviin kirjoituksiin tuolla jatkossakin. Mutta jos se teitä häiritsee, niin fine, ei sitten käytetä moisia :) Sähköpostiosoite olisi toki voinut olla hyvä, mutta en suoraan sanottuna uskonut että tuo kamalasti palautetta tai kiinnostusta herättää.

Mutta näköjään monet ovat myös käsittäneet paljon asioita tavoilla, joilla en ole niitä tarkoittanut. Katsotaanpa jos saan selvennettyä niitä hieman. Ja tuo kirjoituskin on jo jokusen kk:n vanha vaikka se julkaistiinkin vasta äskettäin, eli aika on hieman ajanut siitä jo ohitse. Niinjoo, ja lisättäköön että kirjoitus on tehty enemmän "nuorempienihmisten" klubien ja bileiden näkökulmasta. Oma virheeni toki kun en ole sitä tajunnut tuossa tuoda mitenkään ilmi, pahoitteluni.

Näin klubeilla palloilevan amatöörin näkökulmasta mä kyllä ihmettelen tota. Niissä bileissä missä mä käyn on oikeastaan aina paljon ihmisiä ja 90% käymistäni bileistä ovat hyviä tai erinomaisia. Mä oon tähän asti luullut, että myös muissa bileissä käy porukkaa, mutta ilmeisesti näin ei sitten ole.


Tähän on hieman paha vastata mitään tietämättä missä käyt ja missä et. Suurilla klubeilla tuntuukin suurimman osan aikaa olevan hyvin porukkaa. Useilla pienemmän profiilin omaavilla järjestäjäporukoilla näin ei kuitenkaan kovin usein ole.

Käsitykseni mukaan lähes aina vuoden alusta kevääseen on bileissä vähemmän porukkaa kuin kesällä tai syksyllä. Sitäpaitsi jo useana keväänä peräkkäin ollaan puhuttu "skenen" alennustilasta ja silti hyviä bileitä jaksetaan järkätä ja hyvissä bileissä on myös ihmisiä.


Kuten sanottu, tuo on kirjoitettu jo joskus talven puolella. Tiedän hyvin että ensimmäiset 3kk vuodesta ovat aina hiljaisempia enkä ole käyttänyt sitä kirjoitukseni perusteena.

Myös minä olisin halukas näkemään hieman nykyistä monipuolisempaa musiikkilinjausta bileissä, mutta tosiasia taitaa kuitenkin olla se, ettei kaupungista taida löytyä oikein varteenotettavia mestoja, jossa voisi olla 3-4 huonetta saman katon alla.


Ei tuohon aiemminkaan useita huoneita ole välttämättä tarvittu. Jokunen vuosi sitten yhdessä ainoassa huoneessa saattoi kuulla hyvin laidasta laitaan musiikkityylejä ja saman klubin musiikkitarjonta saattoi vaihdella kerrasta kertaan genrellisesti hyvinkin paljon (ensimmäisenä esimerkkinä mieleeni tulee Club Labyrinth).


liltony: ei kai täällä asiat ihan niin huonosti ole kuin tosta sai ymmärtää.


Ei ole ei. Toivoin sen tulevan selväksi kirjoituksen lopusta. Ja kuten sanottu, tuo kirjoitus on jo hieman vanha ja aika on jo nähdäkseni korjannut tilannetta reilusti parempaan suuntaan pahimmasta aallonpohjasta. Mitä tulee muuhun kirjoitukseesi, niin en ottanut aivan 80-luvun puolelta asti näkökulmaa siitäkään syystä että olin itse vielä ala-asteella niihin aikoihin. Pidin myös niin itsestäänselvyytenä että tuolta ollaan toki noustu runsaasti ettei sitä mielestäni tarvinnut edes mainita. Alle vuosi sitten oli kuitenkin aivan yleisesti puhetta bileiden kävijämäärän laskemisesta, ja silloin ei vielä tuntunut olevan selvää jääkö tilanne sellaiseksi. Oma pointtini olikin lähinnä että tuo tuskin on niin vakavaa kuin monet tuntuvat pelkäävän ja että kyse on mitä luultavimmin vain lyhytaikaisesta ilmiöstä, johon osaltaan toki vaikuttaa hyvinkin suuresti nimenomaan se, että yrittäjiä, tarjontaa ja riskinottoa on liikaa jotta kaikki voisivat pärjätä.

Juska:
Kannattaa ehkä muistaa, että raportit ja mielipidekirjoitukset eivät välttämättä sovi saman saitin alle.


Odotaisin ihmisiltä löytyvän sen verran sisälukutaitoa, että tajuavat mikä on asiaa ja faktoja, ja mikä pakinointia ja tahallista kärjistämistä. Kyllä nämä asiat mahtuvat saman sanomalehden sivuillekin, mikseivät sitten samalla webbisaitille?

En nyt jaksa ihan jokaista väärinkäsitystä tuosta selvittää juurta jaksain, tyydyn vain sanomaan että tuo on hieman kieli poskessa kirjoitettu tyypilliseen tapaani juuri reaktioiden synnyttämisen takia, ja jos jollakin on jotain kritisoitavaa, haukkumista tai mitä vain, niin voitte aivan vapaasti jatkaa juttua joko topicissa tai lähettää minulle sähköpostia ja yritän parhaani mukaan jaksaa ja pystyä vastailemaan.

Piis,
Riku
Avatar
#9 • • Quu Guest
Two thumbs up, Riku!

Se on hyvä tuoda asioita esille että voidaan sitte suuremmalla porukalla nostaa kaappi pöydälle ja katsoa missä se kissa seisoo.
Avatar
#10 • • ipe Guest


itse arvostan hyvää dj:tä, oli kyseessä richie hawtin tai pekka peelo mouhijärveltä. dj antaa raamit, millä bileissä mennään ja jos yleisö niihin mahtuu, bileistä tulee hyvät. dekot yms tilpehööri on sivuasia, musiikki SE juttu.

mielestäni hyvät bileet syntyvät ennenkaikkea hyvästä musiikista.

kaverit, hieno mesta yms. ovat vain plussaa.



Aamen!
Avatar
#11 • • Edited Tapi T Guest


Tähän on hieman paha vastata mitään tietämättä missä käyt ja missä et. Suurilla klubeilla tuntuukin suurimman osan aikaa olevan hyvin porukkaa. Useilla pienemmän profiilin omaavilla järjestäjäporukoilla näin ei kuitenkaan kovin usein ole.


Mut löytää useimmiten pääkaupunkiseudun proge/trance-bileistä (lähes joka kerta tulee oltua Screenissä, Hallmarkissa ja Pussyssa.) sekä satunnaisesti myös muiden genrejen bileistä.

Em. klubeilla on ollut oikeastaan aina paljon ihmisiä ja jotenkin olen siinä uskossa, etteivät nuo pienemmätkään klubit, joissa en juurikaan ole käynyt, (Jack, Ever, FBI, Kerman lauantait, Quality, 404, Open Decks, Kuutio, UG...yms.) ole yleisökadosta kärsineet. Mua skenemmät korjannevat, jos olettamukseni on väärä.


Ei tuohon aiemminkaan useita huoneita ole välttämättä tarvittu. Jokunen vuosi sitten yhdessä ainoassa huoneessa saattoi kuulla hyvin laidasta laitaan musiikkityylejä ja saman klubin musiikkitarjonta saattoi vaihdella kerrasta kertaan genrellisesti hyvinkin paljon (ensimmäisenä esimerkkinä mieleeni tulee Club Labyrinth).


IMO yhden huoneen "musiikillinen jatkumo" tulisi säilyä suht' rikkoutumattomana. En siis erityisemmin välitä ajatuksesta, että esim. deep housen jälkeen alkaisi hillitön kiksuparaati.

En tiedä johtuuko em. käsitykseni ahtaasta mielestä vai siitä, etten moisiin bileisiin ole aikoihin törmännyt... Asian selvittämiseksi vaadin Club Labyrinthin takaisin!
;)
Avatar
#12 • • jUSSi Guest


ei kai täällä asiat ihan niin huonosti ole kuin tosta sai ymmärtää.



Word! Minullakin on suhteellisen positiivinen kuva nykyhetkestä.

Me(tm) olemme kasvaneet.
Avatar
#13 • • JussiS Guest
Hyvä kirjoitus, ehkä kokonaisuudessaan vähän kärjistetty tosin. Ei skenellä nyt sentään ihan noin huonosti mene, verraten esim. viime kevääseen, on mielestäni porukkaa käynyt huomattavasti paremmin bileissä.
Avatar
#14 • • Quu Guest
Haluaisin muuten tähdentää, että ainakin Helsingin houseskenellä menee aivan uskomattoman hyvin.

Viimeisen vuoden aikana mm. Toni, Olli ja Taru ovat roudanneet suomen kamaralle mitä uskomattomampia nimiä.

Kiitos siitä heille.
Avatar
#15 • • Edited pHaze Guest


Mut löytää useimmiten pääkaupunkiseudun proge/trance-bileistä (lähes joka kerta tulee oltua Screenissä, Hallmarkissa ja Pussyssa.) sekä satunnaisesti myös muiden genrejen bileistä.


Eli niiltä isommilta joilla asiat onkin paremmin :) Ei toki kaikilla pienilläkään mene huonosti, mutta viimeisen vuoden ajan lähes kaikki pienemmät one-offit, joita itse tulin seuranneeksi, tuntuivat ottavan aina takkiin.

Mua skenemmät korjannevat, jos olettamukseni on väärä.


Heh, tuo nimimerkki nyt on sekä yleisen sarkasmin, itseironian että tahallisen ärsyttävyyden hakemisen tuotetta :) Ts. vain yksi tehokeino ja jotain mille voi itse nauraa jos joku moisia ottaa tosissaan.

IMO yhden huoneen "musiikillinen jatkumo" tulisi säilyä suht' rikkoutumattomana. En siis erityisemmin välitä ajatuksesta, että esim. deep housen jälkeen alkaisi hillitön kiksuparaati.


Rajansa kaikella toki, enpä muista koskaan sentään deep housea ja kiksua tungetun peräkkäin, eiköhän järjestäjillä hieman enemmän arviointikykyä riitä. Ja kuten jo tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa mainitsin, niin bileethän toki yleensä paranevat yhdenmukaisesta musiikkilinjauksesta, mutta kolikolla saattaa olla myös kääntöpuolensa. Kuinka paljon sillä on merkitystä, en rupea edes arvailemaan, tarkoitukseni oli ainoastaan heittää ilmaan jotain ajatuksia ja pistää ihmiset itsensä ajattelemaan. En koe olevani itse niin fiksu ja kaikkitietävä että voisin ruveta ihmisille totuuksia tästä asiasta latelemaan.
Avatar
#16 • • Edited Ezzy Guest



Eli niiltä isommilta joilla asiat onkin paremmin :) Ei toki kaikilla pienilläkään mene huonosti, mutta viimeisen vuoden ajan lähes kaikki pienemmät one-offit, joita itse tulin seuranneeksi, tuntuivat ottavan aina takkiin.



ts. Klubeilla menee ok, mutta Raveilla ei.

edit: toisaalta ko. sanakin on jäänyt jo unholaan...
Avatar
#17 • • JussiS Guest


Eli niiltä isommilta joilla asiat onkin paremmin :) Ei toki kaikilla pienilläkään mene huonosti, mutta viimeisen vuoden ajan lähes kaikki pienemmät one-offit, joita itse tulin seuranneeksi, tuntuivat ottavan aina takkiin.



Suurimmaksi osaksi kuitenkin nämä pienemmät one-off-yrittäjät saavat syyttää itseään. Mainonta on hoidettu huonosti tai väärin, budjeteista ei ole tietoakaan, ja kun oma tietotaito ei riitä, niin kaikesta maksetaan enemmän kun pitäisi.

Sen lisäksi turhan helposti lähdetään pitämään omia bileitä, ilman mitään toisista poikkeavaa konseptia, vielä samana viikonloppuna tai päivänä, kun vastaava tunnetumpi klubi on kahden korttelin päässä.
Avatar
#18 • • pHaze Guest


Suurimmaksi osaksi kuitenkin nämä pienemmät one-off-yrittäjät saavat syyttää itseään. Mainonta on hoidettu huonosti tai väärin, budjeteista ei ole tietoakaan, ja kun oma tietotaito ei riitä, niin kaikesta maksetaan enemmän kun pitäisi.

Sen lisäksi turhan helposti lähdetään pitämään omia bileitä, ilman mitään toisista poikkeavaa konseptia, vielä samana viikonloppuna tai päivänä, kun vastaava tunnetumpi klubi on kahden korttelin päässä.


Totta joka sana. Mutta... Näin ei kuitenkaan ole aina ollut oman kokemukseni mukaan. Mainitsin tuon sanan "rakennemuutos" tuolla kirjoituksessani. Aiemmin ei aina ollut niin tärkeää olla suurin ja kaunein, vaan ihmiset useammin mielellään menivät pienempiin bileisiin suurien bileiden/klubien sijasta. Tai siltä se ainakin minusta vaikutti. Nykyään tuntuu että homma hoituu niin pitkälti brändipohjalta verrattuna aiempaan ettei pienillä ole enää yhtäläisiä mahdollisuuksia, ja tämä on yksi niistä jutuista joihin järjestäjien on totuttauduttava. Monet ovat joutuneet maksamaan tosta kovat oppirahat.
Avatar
#19 • • JussiS Guest


Totta joka sana. Mutta... Näin ei kuitenkaan ole aina ollut oman kokemukseni mukaan. Mainitsin tuon sanan "rakennemuutos" tuolla kirjoituksessani. Aiemmin ei aina ollut niin tärkeää olla suurin ja kaunein, vaan ihmiset useammin mielellään menivät pienempiin bileisiin suurien bileiden/klubien sijasta. Tai siltä se ainakin minusta vaikutti. Nykyään tuntuu että homma hoituu niin pitkälti brändipohjalta verrattuna aiempaan ettei pienillä ole enää yhtäläisiä mahdollisuuksia, ja tämä on yksi niistä jutuista joihin järjestäjien on totuttauduttava. Monet ovat joutuneet maksamaan tosta kovat oppirahat.


Toisaalta isot brandibileet ovat ansainneet asemansa järjestämällä jatkuvasti korkealaatuisia tapahtumia. Ei kukaan voi olettaa uuden klubinsa nousevan kertaheitolla parhaaksi. Järjestäjiltä puuttuu myös tietynlainen jatkuvuus. Kerran alakanttiin menneiden bileiden jälkeen ei jatketa enää samalla nimellä, joka ainakin osaltaan estää juurikin brandin muodostumisen. Moni yrittää myös haukata aivan liian suurta palasta kerrallaan.

Jokatapauksessa mielestäni enää ei voida puhua aallonpohjasta, ainakin omasta mielestäni se koettiin vuosi sitten.
Avatar
#20 • • Edited pHaze Guest


Jokatapauksessa mielestäni enää ei voida puhua aallonpohjasta, ainakin omasta mielestäni se koettiin vuosi sitten


Kuten olen jo useaan kertaan todennut, tuo kirjoitus on jo useamman kk:n wanha. Totesin myös että asiat ovat jo olleet nousussa jonkin aikaa. Ja lisäksi ilmiöitä pitää melkein pakostakin arvioida hieman myöhässä niiden varsinaisesta ilmenemisestä, jotta pystyy kunnolla tutkailemaan missä todellisuudessa mennään ja jotta nämä kerkeävät tapahtua. Tuo kirjoitus nyt vain unohtui ajelehtimaan pitkäksi aikaa, mutta ajattelin että siinä on silti vieläkin pointteja jotka ehkä ovat sanomisen arvoisia.

Ahjoo, ja tuo "Konemusiikki aallonpohjassa" ei muuten ole minun sanomisiani, vaan Accesssin lisäämä otsikko, eli itse en moista sanaa edes ole käyttänyt.