Emu E5000 Ultra, vinkkejä!?

44 posts, 3 pages, 8,233 views

Avatar
#1 • • Tuppu_ Guest
Jees. Olis tulossa tollanen sampleri tässä lähiaikoina ja tarviis hieman neuvoja, mitä roinaa sen kaveriks kannattais ostaa, että saa pelittämään järkevästi.

Monet miettivät varmaan, että hullu, kun ostaa hardis-samplerin näin softasamplereiden aikana, mutta mielestäni en ehkä kuitenkaan ole ihan pöpi. Hardissampleri ei kuormita pc:n prossua lainkaan ja polyfonia on aivan varmasti se 64, mitä luvataan. Ja tuossa emussa on varmaankin paremmat filtterit kuin esim. kontaktissa. Kontaktin filtterit on muuten jees, mutta niissä esiintyy valitettavaa pykälöintiä ja "hitautta". Ja tossa emussa on muutenkin aika hyvät ominaisuudet, kuten slicer ja autoloop jne.

Olen jo alustavasti ajatellut ostaa 2x64MB SIMMIä, adaptecin scsi-ohjainkortin ja kaapelin pc:n ja samplerin väliseen toimintaan.
Ajattelin ostaa tollasen 2906-mallisen kortin, eli: http://www.adaptec.com/worldwide/product/proddetail.html?prodkey=AVA-2906

Ainakin joku sanoi jossain netissä, että oli toiminu ton samplerin kans 2904-kortti, joka on macci-versio tosta. On ainakin ihan samat ominaisuudet noissa korteissa, että pitäs kai toimia?! Olis ainakin tosi edullinen kortti ja pitäs osata nykyaikaiset ja vanhanaikaiset scsi-toiminnot ??

Mitenkähän noiden muistien kans, että onko ollu yhteensopivuusongelmia? Emun sivujen mukaan pitäs käydä sekä edot että tavallisetkin. Thomannilla olis 64 meganen kampa 75 ekee ja pitäs toimia varmasti. Suomesta sais 68e hintaan/kpl. Kannattais kai pelata varman päälle, ku noin pieni ero, vai?!

Lähinnä kiinnostaisi tietää, että mitkä tällä hetkellä myytävät IDE-kiintolevyt ovat yhteensopivia tuon samplerin kans? Emun sivulla on kyllä jotain listaa, mutta en ainakaan huomannut, että noita levyjä olisi enää saatavilla ainakaan uusina. Eli jos jotain kokemusta jollain taas, niin mielellään kuulis.

Myöskin kiinnostaisi tietää, mistä saisi suht. edullisesti scsi-cd-asemia?

Myös kaikkia muitakin neuvoja kuulisin mielelläni.

Esim. kiinnostaisi tietää, pystyykö mitenkään tulemaan toimeen ilman samplerin omaa kovoa, että samplet olis pc:n kovolla ja latais ne scsi:tä pitkin sampleriin sit aina. Meneekö liian vaikeeks? Entä jos laittais scsi-kovon pc:n sisälle ja kytkis sen tohon ohjainkorttiin, niin toimiskohan sit sillai, että sampleri käyttäis sitä kovoa, vaikka se oliskin pc:n sisällä? Lähinnä kuitenkin olen ajatellu etsiä sopivan ide-kovon ton samplerin sisään.

Jees, eli kaikki neuvot ovat tarpeellisia, joten jos tiedät jotain, niin kerro ihmeessä! :)
Avatar
#2 • • Edited bulk Guest
Ite voin kyl sanoo, että toi on ihan helmi, jos tahtoo hardispuolelle ryhtyy. Filtterit ON tosi läskit. :)

Mulla muuten on tuolla laatikon pohjalla yks scsi-ohjain, joka pelitti hyvin ainakin Jammun A4000:n kanssa. *wink wink*

Joku kaupitteli mun mielestä huuto.netissä pariakin scsi-cd-romia. Voin kyllä sanoa, että melko turha hankinta, jos E5000:lle löytyy lähellekään saman tyylistä softaa kuin Yamahalle a3k_disky.
Avatar
#3 • • Tuppu_ Guest


Ite voin kyl sanoo, että toi on ihan helmi, jos tahtoo hardispuolelle ryhtyy. Filtterit ON tosi läskit. :)
Joku kaupitteli mun mielestä huuto.netissä pariakin scsi-cd-romia.



Jees, jotain tollasta mäkin oon kuullu noista filttereistä, mikä onkin nimenomaan yks ratkaiseva tekjä ton oston kannalta. ;)

Täytyy katella sen ohjainkortin kans ja myöskin etsiskellä noita cd-asemia. Rahat kyl menee melkein kaik tohon sampleriin näin heti alkuun, mutta täytyy ostaa siihen sit tota lisärojua, kunhan taas saa rahaa jostain säästettyä.

Muuta?! Yhteensopivuusongelmia tolla samplerilla joidenkin kovojen tms. kanssa? Laitteita, joiden kans ainakin toimii!?

Tietoa vaan kehiin, jos löytyy! :)
Avatar
#4 • • Daniel Braun Guest
HW-sampleri on aina rok! :D Itselläni tuo Rolandin "groove" sampleri/digiraituri SP-808ex... Tosiaankin hw:t ei rasita koneen muistia, ja muutenkin... Esim. ns. jos samplerista löytyvät padit taikka sitten midi-koskettimistolla triggailee, niin saa aikaan loistavia puhesample kikkoja taikka muita vastaavia. Helpommin kuin softalla.... Ja kaikki tapahtuu näppituntumalla :)

Riippuu tietenkin mihin käyttöön tota sampleria ostat. Jos rumpujen yms. niin vois sanoa että softa vois olla parempi... Tosin, makuasia tämäkin on...
Avatar
#5 • • bulk Guest
Mä ramppasin kaikki noi EMU:n esittelyt ja muut ja kävin testailemassa värkkiä puolella jos toisella, mutta varsinaista käyttökokemusta mulla ei laitteesta löydy.

Toi oli vaihtoehtona silloin, kun hankin edellisen kerran sampleria, listalla oli silloin A4/5k, S5000 ja toi A5000. Jostain syystä kuitenkin valitsin Yamahan (varmaan hinnan) ja kyllästyin suht nopeesti rupusiin filttereihin.

Nykyään en kyllä pystyis valitsemaan noista kolmesta muuta kuin ton Emun, jos olisin HW-sampleria hankkimassa.
Avatar
#6 • • Edited Tuppu_ Guest
Jees, siis jatkossakin mulla on tarkoituksena hoitaa rummut batterylla pc:n pyörittämänä, mutta emu saa hoitaa esim. efektit, synth stringsit, padeja, liidiä ja mitä vaan muuta ja mahdollisesti just jotain rumpulooppimanipulointia ajattelin. En kuitenkaan ole ajatellut hoitaa varsinaisesti rumpuja tolla, kun ulostulojakaan en ole heti laajentamassa. Saa riittää noi 2 stereo-outtia näin alkuun. ;)

Niin ja onnistuukohan tosiaan touhut ilman cd-asemaakin, että lukis noi samplelevyt pc:n omalla asemalla ja sit jotenkin sujauttais tonne sampleriin scsi:n kautta samplerin kovolle?

Niin ja Emu on mulle ollu aina ainoa vaihtoehto, lähinnä juuri hyvien filttereiden ja muutenkin nopean ja selkeän toiminnan takia, kun olen miettinyt hardware-samplerin ostoa. Nyt se sitten iski kohdalle ja valinta oli aika selvä.
Avatar
#7 • • FoFlow Guest
Jos hårdissampleri nyt pitäs saada niin E5000 Ultra, Thomannilta vajaa 600e !!! Huh... Olin pudottaa silmät päästä kun näin ton tarjouksen. Itse myin aikoinaan tuon e64 samplerin pois ku siirryin enempi softalinjalle ja odotin että EMU saisi aikaseksi sen softa E:n mistä ne höpisi joku vuos sitten, mutta ei ainakaan vielä ole näköpiirissä :(

Juur ton T:n tarjouksen jälkeen ajattelin josko sittenkin hommaisin taas hårdissamplerin koska aika moni biisi tuli aikoinaan tehtyä e64n kanssa ja kovo on vielä tallella... Noi softat ei vielä oikein kunnolla importoi noita EMUn EOS:n samplekirjastoja (tilanne noin vuosi sitten). Lisäksi ainakin Ultraan saatava EOS osaa myös lukea Ensoniqin kirjastoja. Tietääkseni Kurzi on ainoa sampleri EMUn lisäks joka hanskaa noi...

Mutta... Esim noi ROM palikat on aika hyviä tohon EMUun lisukkeena. Silloin on syna + sampleri samassa paketissa. Suosittelen. Ainakin e64:ssa käyttämässäni Orbit palikassa oli hyviä rumpusoundeja ja beissejä.
Avatar
#8 • • Edited Tuppu_ Guest


Ainakin e64:ssa käyttämässäni Orbit palikassa oli hyviä rumpusoundeja ja beissejä.



Hinta oli kyl housuja repivä, minkä takia laitoinkin heti yhden tilaukseen... Olivatkin heti loppu. Tulee lisää 15.4. kuulemma. Mulle on onneks yks jo varattuna. Päätös syntyi yhdessä päivässä ton ostamisesta. En ollut edes harkinnut hardis-samplerin laittamista, mutta mieleni jotenkin muuttui kummasti... ;)

Noita orbit-rommeja ei kyl oikein taida saada mistään enää, vai?
Ainakaan Thomannilla ei näyttäis olevan enää. Kyselin emun supportista, että käykö noi proteus2000-mallistolle tarkotetut 32 megan rommit, ni ei kuulemma vielä käy. Saattavat tehä sellasen päivityksen, että käy. Toivon ainakin itse, että sellainen tulisi!

Emulta taitaa ainakin suoraan saada tilattua noita rommeja, mut täytyy nyt kattoo, laittaako vai ei. Aika hintava kuitenkin 16 megan setiksi. Siinä kyl pitäs olla samassa orbit sekä planet phatt, mutta eikös niissä kummassakin koneessa jo ollu silloin 16 megaa ääniä, vai muistanko väärin?

Ja mitä tulee noihin flash-rommeihin, niin ovat kyllä ihan liian kalliita! Ennemmin latailen aina kovolta tarvittavat touhut. ;)

Juu, mutta innolla kyl odottelen tota Emua... :p

Foflow: Oliks siinä rommissa paljonkin patcheja ja oliko tosiaan orbit ja planet-phatt-soundit?
Avatar
#9 • • FoFlow Guest
Tjoo... Se oli toi Orbit/Phatt ROM, toinen mikä silloin oli saatavilla oli joku standardi Synth ROM tjsp. 16Megaa tuli tavaraa ja patcheja tais olla 512, mutta kaikki kiva oikeastaan löyty sieltä sampleosiosta. Lisäks ton sampleosion sai kovolle, joten sulla oli edelleen ne patchit käytössä + pysytyit tekeen noista sampleistä omia patcheja tai käyttämään sellaisenaan. Ei ne kaikkea Orbitin ja Phattin tavaroita sisältäny vaan oli semmottis yhdistelmä (käsittääkseni).

Jos OS update tulee joka sallii Proteus2000 palikoiden käytön niin hienoa. EMUn lupailuihin suhtautuisin kuitenkin varauksella. EOS käyttikseen lupailtiin Ensoniq tukea aika kauan aikaa ja kun se viimein tuli, se tuli vain Ultra -versioille. Olin odottanut sitä aika paljon, sillä edelleen löytyy ASR-10 ajoilta yks 1GB kovo täynnä hyviä sampleja... Ton lupauksen petettyä päätin sitten lopettaa "pelleilyt" ton hårdispuolen kanssa ja kokeilla onnea softalla. Softassa on se hyvä puoli että hårdiksen vaihtaminen ei vaikuta samplekirjastojen saatavuuteen...

Mut tolla hinnalla... alkaa taas syyhyttämään. Gear-fetissi ei ota loppuakseen :D :001: Just kun oon saanu kovon vähennettyä yhteen synaan niin se taas kiskaisee mukaansa...
Avatar
#10 • • Edited bulk Guest


Gear-fetissi ei ota loppuakseen



'nuff said.

Rahatilanne sen sijaan ottaa. :rolleyes:
Avatar
#11 • • Tuppu_ Guest


Tjoo... Se oli toi Orbit/Phatt ROM, toinen mikä silloin oli saatavilla oli joku standardi Synth ROM tjsp. 16Megaa tuli tavaraa ja patcheja tais olla 512.

Mut tolla hinnalla... alkaa taas syyhyttämään. Gear-fetissi ei ota loppuakseen :D :001: Just kun oon saanu kovon vähennettyä yhteen synaan niin se taas kiskaisee mukaansa...



Heh, mä kans käytän ihan minimimäärää softaa koneella. Oon kattonu, että jotkut asentaa kaikki mahdolliset plugarit jne, mutta ainakin mä menisin ihan sekasin jos olis niin paljon käytös kamaa ja sit järjestelmä saattaa epävakautua, kun on hirveesti eri plugareita.

Mäkin olisin jatkanu samplaamista pelkällä softalla, ellei T-kauppa repässy tollasta diiliä kehiin. Kun katoin, että ahaa, Emu, tuli mieleen heti ne kuuluisat filtterit ja sit muutenkin laadukas maine.

Katoin tosta orbit/phatt-rommista emun sivuilta ja ainakin siellä sanotaan, että pitäs olla kaikki samplet koneista. jotenkin mulla on sellanen muistikuva, että olis ollu jotain 6 tai 8 megaa sittenkin noissa koneissa sampleja, eli voi ne sittenkin olla kaikki siinä rommilla. Täytyy sit kattoo jossain vaiheessa. Enkä kyl itekkään usko, että sellanen päivitys tulis, että noi uudet rommit toimis, mut näin ne sano mulle replyssään:

It is not possible to upgrade the E5000 (or any of the other Ultra
samplers) with the ROM boards from the Proteus 2000 range - currently,
the samplers are not capable of reading the ROMs.

This is something that we are currently looking at, to see if it might
be possible to include this compatibility in a future software revision
- but at the moment, the module ROMs are not readable by the samplers.

Best Regards,

David Anderson
Technical Support
E-MU Systems
Avatar
#12 • • bulk Guest


E5000 Ultra, Thomannilta vajaa 600e !!!



Toi kyl melkeen pistää mun ens kesän arvot uusiks toi hinta, mutta voi olla, että Roskilden reissu houkuttaa enemmän. ;)
Avatar
#13 • • Edited Tuppu_ Guest
Ja mitä se NI Kontakt maksoikaan? 366e ja siihen kun laittaa himpun verran lisää, niin saa aidon hardis-samplerin... Vaikee valita, kumman ostais... ;)

Saa nähä kuin kauan noita riittää noin, mutta itse laitoin tilauksen heti sisään, kun tajusin tilanteen...

Tässä vain toivon, että tarjous-kamaa riittää sen verran, että saan itsekin tuollaisen. Ainakin mulle tuli jo tilaus-vahvistus, jossa sanottiin, että emuja on tulossa lisää 15.4, eli kai mä sit yhden tollasen saan... :)
Avatar
#14 • • FoFlow Guest
Näkyvissä on oikeastaan selvästi hardiksen hintojen raju lasku. Tämä heijastunee myös käytettyjen kamojen myyntihintoihin eli jatkossa varmaan saa vähän vanhempaa kovoa jo kohtuuhintaan. Itse ostaisin ASR-10:n jos kohtuuhintaan lähtis jostain...
Avatar
#15 • • Happo Guest
Jos hardissamplerin välttämättä haluaa hankkia niin SCSI- tai USB-yhteys PC:lle on melko ehdoton. Joskus nuoruudessa käytin AKAI S1000 ja yksi asia mikä mätti todella pahasti oli samplejen tallettaminen disketeille! Sisäinen kovalevy saattaa auttaa asiaan, mutta silti tiedostoja on helpompi käsitellä ja järjestellä PC:llä kunnon käyttöliittymällä. Käytännössä samplejen editointikin pitää tehdä PC:llä käyttömukavuuden takia. Softissa on yleensä myös paljon enemmän äänenkäsittelymahdollisuuksia kuin HW-samplereissa.

Mun mielestä samplerit ovatkin ainoa studiolaite mikä kannattaa ehdottomasti tehdä PC-softalla. 600e E5000:sta on houkutteleva hinta, mutta silti ostaisin mielummin Kontaktin. Tai oikeastaan E5000:n voisi varmaan korvata yksinkertaisemmalla Kompakt-softalla (185e Thomannilla). Tietenkin pitää ottaa huomioon että softan lisäksi tarvitaan kunnon PC ja äänikortti jossa mielellään monta ulostuloa ja nämä maksavat. Jos prossutehoa haluaa säästää eikä pidä digitaalisista filttereistä (kukapa pitäisi!) voi äänen vetää jonkun ulkoisen laitteen läpi. Suosittelen muuten MAM Warp 9 analogifiltteriä, halpa, todella monipuolinen, MIDI-ohjattava jne.

Itse en käytä tällä hetkellä musassani samplereitä lainkaan ja PC:llä pyörii vain Cubase.
Avatar
#16 • • Edited Tuppu_ Guest


Jos hardissamplerin välttämättä haluaa hankkia niin SCSI- tai USB-yhteys PC:lle on melko ehdoton. Joskus nuoruudessa käytin AKAI S1000 ja yksi asia mikä mätti todella pahasti oli samplejen tallettaminen disketeille! Käytännössä samplejen editointikin pitää tehdä PC:llä käyttömukavuuden takia. Softissa on yleensä myös paljon enemmän äänenkäsittelymahdollisuuksia kuin HW-samplereissa.

Mun mielestä samplerit ovatkin ainoa studiolaite mikä kannattaa ehdottomasti tehdä PC-softalla. 600e E5000:sta on houkutteleva hinta, mutta silti ostaisin mielummin Kontaktin. Tai oikeastaan E5000:n voisi varmaan korvata yksinkertaisemmalla Kompakt-softalla (185e Thomannilla). Tietenkin pitää ottaa huomioon että softan lisäksi tarvitaan kunnon PC ja äänikortti jossa mielellään monta ulostuloa ja nämä maksavat. Jos prossutehoa haluaa säästää eikä pidä digitaalisista filttereistä (kukapa pitäisi!) voi äänen vetää jonkun ulkoisen laitteen läpi. Suosittelen muuten MAM Warp 9 analogifiltteriä, halpa, todella monipuolinen, MIDI-ohjattava jne.



Moro Happo! :)

Heh, kyllähän softa vs. hardis - keskustelua on helppo synnyttää, ja tässä hieman syitä, miksi ostan hardis-samplerin...

-Halpa hinta.

-Ei vie PC:stä tehoa. Esim. kontakt ja kompakt vievät kyllä aika lahjakkaasti tehoa isostakin tehomyllystä. Jos aikoo siis käyttää enemmän kuin paria kolmea softasampleri-raitaa vaikka 2GHz koneella, joutuu kyl laittamaan toisen koneen pelkkää sampleria varten, jos aikoo käyttää yhtään jotain efektejä tai muita softasynia varsinaisen pääkoneen pyöritettävänä. Tulee aika kalliiksi sekin, että ostaa toisen koneen moni-outtisella kortilla pelkkää samplerin pyöritystä varten ja varsinkin, jos laittaa kaikkien outputtien perään MAMin Warpin (olis kyllä aika makee juttu varmaan, mutta maksaaaaaa). ;)...

-Softasamplerien filtterit pykälöivät ja ovat epävakaampia kuin hardis-digifilsut, johtuen sekä pc:n paikoin maksimaalisesta kuormituksesta ja huonommasta koodauksesta?! Hardis-samplerin ääni pysyy kasassa täyteen polyfoniaan asti ilman mitään tehon loppumisesta johtuvaa bugailua.

-Tossa Emussa pitäs tietojeni mukaan olla aika lyömättömät filtterit ja veikkaanpa, että kontakt jää nuolemaan näppejään...
Ja mitä tulee ominaisuuksiin, niin emussahan on paljon enemmän ominaisuuksia kuin esim. kompaktissa! Kannattaa lukaista noi E5000 Ultran specsit ja vertailla sitten. ;)


-Sit siitä löytyy oikeasti toimivat automatic loop point search ja esim. beat munger, joka viipaloi biitit automaattisesti ja niitä voi sit manipuloida vaikka miten. Lisäksi tossa emussa on aika paljon modulointijuttuja ja touhuja, muitakin kuin pelkät lfo:t! Osaksi toi emu muistuttaakin analogisynan toimintaa, kuten mm. SOSin testissä sanottiin. Taitaapa olla sekä emussa että kontaktissa suunnilleen samat ominaisuudet, mutta edelleen veikkaisin, että emussa jotkut hommat on tehty laadukkaammin.

Ja mitä tulee Akai S1000:een, niin onhan toi E5000 Ultra kehittyneempi ominaisuuksiltaan ja juuri noi filtterit on emuissa järjestään paremmat kuin Akaissa. Näin sanotaan joka paikassa, mistä olen katsonut arvosteluja.

Tottakai mä editoin samplet pc:llä ja sen jälkeen importtaan itse sampleriin. Se osaakin sit tehdä lopun hommasta varmasti juuri niinkuin pitääkin. SCSI-touhut on samplerin Rammin oston kans ihan samalla viivalla, jo ennen kovon hankkimista...

Eniten odotan sitä, että tolla E5000:lla voi pyörittää raitoja täyteen polyfoniaan asti ilman, että pc notkuu yhtään... :)

Oli mulla suunnitelmissa tässä jonkin aikaa sitten rakentaa ihan erillinen 2 gigan samplerikone, kun löytyis näyttö, näytönohjain, kotelo jne. mutta toi Emu vie todella vähän tilaa verrattuna erilliseen pc-koneeseen ja mä edelleenkin uskon, että ne filtterit ovat tosi hyvät, kuten olen monista paikoista kuullut.

En usko, että sen käyttäminen tulee olemaan mitenkään ylivoimaisen epäloogista ja hankalaa, kun ostan siihen tosiaan ne scsi-rojutkin.

Edelleen saa listata kovoja tms. jotka toimivat tai eivät toimi ton emun kans, jos joku siis tietää... :)
Avatar
#17 • • Happo Guest
Joo tietenkin tuollainen kannattaa hankkia jos samplejä käyttää niin paljon että PC:n suorituskyky loppuu kesken. Halvemmaksi se tulee kuin toinen PC. Ja jos samplet saa vielä siirrettyä laitteelle helposti PC:ltä, niin käyttöliittymänkään kanssa ei tarvitse paljon tuskailla.

Joku paremmin asiaa tunteva voi varmaan tehdä vertailun E5000:n ja Kontaktin featureista. En ole kuullut EMU:n filttereitä ikinä, mutta uskoisin Kontaktin kuitenkin pärjäävän niille. NI:lläkin on aika paljon kokemusta tuollaisesta koodaamisesta ja Kontaktissa on takuulla käytetty samaa koodia filttereissä kuin firman softasynissa. Pykälät ovat filttereissä ongelmana aina, jollei laitteessa ole jotain Accessin Viruksen tyylistä "parameter smoothing" tekniikkaa. Se että softa pyörii PC:n sijasta erillisellä prosarilla laatikossa jonka kyljessä lukee EMU, ei ratkaise pykäläongelmaa. :)

Aito analogifiltteri kuitenkin hakkaa tuollaiset softaviritelmät mennen tullen. Warp 9 maksaa Thomannilla muuten vain 179e!! Jos tuo ei onnistuu niin laita ääni jonkun VA-synan, esim. Viruksen läpi. Siinä on varmasti paremmat filtterit kuin EMU:lla.
Avatar
#18 • • Edited Tuppu_ Guest


Joku paremmin asiaa tunteva voi varmaan tehdä vertailun E5000:n ja Kontaktin featureista. En ole kuullut EMU:n filttereitä ikinä, mutta uskoisin Kontaktin kuitenkin pärjäävän niille. NI:lläkin on aika paljon kokemusta tuollaisesta koodaamisesta ja Kontaktissa on takuulla käytetty samaa koodia filttereissä kuin firman softasynissa. Pykälät ovat filttereissä ongelmana aina, jollei laitteessa ole jotain Accessin Viruksen tyylistä "parameter smoothing" tekniikkaa. Se että softa pyörii PC:n sijasta erillisellä prosarilla laatikossa jonka kyljessä lukee EMU, ei ratkaise pykäläongelmaa. :)



Niinno olen kyllä käyttänyt NI:n softasynia ja kontaktia, enkä pidä niitä filttereitä mitenkään ultra-hyvinä kylläkään. Hyvät ne ovat ja suunnilleen pc-softien parhaasta päästä, mutta eivät pärjää mitenkään virukselle, tai JP:lle tai oikeastaan millekään hyvälle hardis-laitteelle. Ne on aika "laihat" ja toimivat hieman viiveellä tms?! Jos luit tämän topicin kaikki viestit, törmäsit varmaan mm. Bulkin kirjoitukseen: "Ite voin kyl sanoo, että toi on ihan helmi, jos tahtoo hardispuolelle ryhtyy. Filtterit ON tosi läskit."

Ja mitä olen muualtakin lukenut, niin on kehuttu Emun filttereitä aika muhkeiksi, toisin kuin akaita ja kumppaneita ja siksi edelleenkin uskon, että pesee kyllä Kontaktin. Laitan sitten kyllä aivan varmasti demoa, samaa soundia ajettuna kummankin filsun läpi. En muuten ole missään nähnyt, että Kontaktin filttereitä olisi ylistetty jotenkin samaan tyyliin kuin emua. Ja kontaktia käyttäneenä tiedän kyllä sen filtterit. Niissä on parantamisen varaa. Ja mitä noiden filtterien pykälöimiseen tulee, niin viruksessa on joo toi smoothing, mutta esim. JP8000:n filsu ei pykälöi juuri lainkaan, vaikka se onkin ns. normaali digi-filtteri. On niissä aika paljon eroa noissa digifilttereissä. ;)

No odotellaan, että toi sampleri tulee, niin teen sitten demopätkän... Uskon edelleen vahvasti, että Emu vie pitemmän korren... :p
Avatar
#19 • • Edited Tuppu_ Guest
Pätkä Future Musicin Kontakt-arvostelusta:

"And it's not just the fact that you get such a range of filters; they also sound cool and would even leave the self-righteus "Ah, but the E-mu hardware sampler filters are so much better" crowd feeling rather excited...

..I'd say, these aren't as good as the wovel filters in E-mu samplers but nevertheless it's a fair arsenal."

Eli tuostakin jo huomaa, että Emun samplereiden filttereitä oikeasti pidetään jonkinasteisena referenssinä, joten ne ovat aivan varmasti todella hyvät.

Ja miten itse tajuan tuon pätkän, niin Kontaktin filtterit eivät ole ehkä ihan yhtä hyvät kuin Emun, mutta tosiaan laittavat Emu-käyttäjätkin miettimään asiaa, koska kerrankin softa-samplerissa on suht. hyvät filtterit.

Onhan ne ihan hyvät Kontaktissa, mutta ainakin mulla niiden käyttö vaatii melkeinpä hiirleikkiä, että sweepit saa tehtyä kunnolla. Muuten tahtoo tulla pientä pykälähyppyä peliin, joka johtuu varmasti suuresta pc:n kuormituksesta...
Minkäs sille mahtaa, että on totuttanut korvansa parhaille filttereille. ;)
Avatar
#20 • • Happo Guest
Heh, mulla ei ole mitään syytä puolustella Kontaktin filttereitä. En niitä varmasti ikinä käyttäisi vaikka samplaamaan joskus vielä innostuisinkin. :)

Jos "parhaista filttereistä" puhutaan niin silloin voidaan varmaan digitaaliset filtterit unohtaa. VA-maailman paras filtteri on Viruksella (pähittänee myös EMUn) mutta sekään ei pärjää useimmille analogifilttereille. Monien mielestä paras filtteri on MiniMoogissa, mun mielestä kullan ja hopean jakavat Juno-106 ja SH-101. Makuasiahan tämä on.