Aivan, mutta kaikki väitteet mitä tuetaan tilastoilla pitäisi voida tarkastaa itse, sillä tilastojen avulla voidaan sanoa hyvin paljon erilaisia asioita valehtelematta.
Kyllä, jokainen todistakoon tilastojen avulla mitä todistaa haluaa.
Minä löydän monta:
1) talouden laskukausi
2) huono taloudenpito
3) väärät toimet
4) liian leveä elämä
5) markkinasegmentin muutos
6) kilpailun lisääntyminen
Markkinasegmentin/kulutustottumusten muutoksen voisin kuvitella aiheuttavan noin dramaattisia muutoksia noin laajalla skaalalla, mutta olisikin hauska tietää minkä tyyppinen musiikki sitten "kasvaa" tällä hetkellä sillä en ole löytänyt tietoa mistään genrestä, jonka myynnit olisivat merkittävästi kasvaneet (= saman verran kuin mitä muiden pienentynyt) parin viime vuoden aikana?
Kilpailun lisääntyminen voisi olla yksi mahdollinen syy, tällöin myynnin lasku on tilapäistä ja se korjaantuu kun muutamat toimijat karsiutuvat markkinoilta. Tähän saanemme vastauksen n. vuoden sisällä.
Muut mainitsemasi syyt ovat mahdollisia, mutta noin monen kauan alalla toimineen labelin kaatuminen suht' lyhyellä aikavälillä niistä syistä tuntuu epätodennäköiseltä.
Kuten espoon perseensheikkaaja sanoi, näitä tilastoja on vääristelty aikaisemminkin, joten miksi nämä pitäisi ottaa todesta?
En kuitenkaan löytänyt mitään lähdeviitteitä tämän tilastojen väärentämisväitteen tueksi hänen viestistään.
Kävin uudelleen läpi viestissä olleet linkit yrittäessäni etsiä tietoa aiheeseen liittyen, tein seuraavat havainnot linkkeihin liittyen (muutenkin asiasisällöt teksteissä ovat mitä ovat):
here's an article on the illegal price fixing business riaa members were involved in, always a good business practice to ensure strong sales
http://scriban.com/movabletype/2002_04_12.html
Ilmeisesti isot levy-yhtiöt ovat halunneet parantaa tuotteittensa kannattavuutta hintaa nostamalla (= volyymibisnestä ei olla koettu hyväksi vaihtoehdoksi).
On luonnollista, että piraattitavaran saatavuuden kasvaessa sen kulutus myös kasvaa sillä laillista tuotetta ei koskaan pystytä myymään piraattia halvemmalla korkeammista tuotantokustannuksista johtuen.
Yllättäen tuo myynnin kasvun loppu ja negatiivisen kehityksen alku ajoittuu Napsterin tulon kanssa samalle aikakaudelle, tätä asiaa ei kirjoituksessa jostain syystä käsitellä.
in 1999 the riaa first started claiming that napster was hurting their record sales. this statement was a lie.
http://slashdot.org/article.pl?sid=00/02/27/1549234
Slashdotin sivun linkki alkuperäiseen artikkeliin oli rikki, joten näin ollen nimimerkki Michaelin 27.2.2000 tuonne sivuille laittaman tiedon aitoutta ei pystynyt tarkistamaan.
Ilmeisesti RIAA on tuossa lausunnossaan käyttänyt lähtökohtana alan yleisiä kehitysnäkymiä ja sitä miten piratismin vaikutukset ovat heikentäneet toteutunutta kasvua ennustettuun kasvuun verrattuna. Käsittelin tätä aihetta aikaisemmassa viestissäni, jossa viittasin piratismin suhteellisen määrän nousuun. Otetaan kuitenkin käytännön esimerkki:
Levy-yhtiö Megakapitalisti haluaa kasvattaa myyntiään 50% ja tekee tämän johdosta satsauksia markkinointiin ja uusasiakashankintaan. Aikaisempien kokemuksien ja analyysien pohjalta nuo satsaukset ovat riittäviä mainitunlaisen kysynnännousun aikaansaamiseksi. Kuitenkin piraattituotteiden saatavuus
on niin hyvä, että 30% kasvaneesta kysynnästä tyydytetään piraattimarkkinoiden toimesta. Tällöin toteutunut kasvu on 20% ennustetun 50%:n sijaan, vaikka positiivista kasvua tässä tapauksessa tapahtuisikin ei se tarkoita sitä etteikö piratismi olisi haitannut myyntiä.
Näin ollen linkin artikkelissa esitetty väite on olkinuken hakkaamista.
here's an analysis of the riaa's "our cd sales went down by 39%" claim from 2000. again, that claim was fabricated.
http://slashdot.org/article.pl?sid=01/02/26/1812213
Missään en nähnyt viitteitä mistään väitetystä RIAA:n esittämästä lausunnosta, jossa olisi todettu kokonaismyynnin olevan 39% tappiollinen (""Napster hurt record sales," said RIAA president Hilary Rosen. In particular, Rosen pointed to the drop in the sales of singles, once the format that fueled the music industry, as evidence of Napster's affect.").
Yleisesti ottaen Slashdotin kirjoitukset ovat vahvasti arvoväritteisiä ja ne nähtävästi lähtevät uuskommunistien viljelemästä "raha on kaiken pahan alku ja juuri" -tyyppisestä huuhaasta. Tuollaiset jutut kuuluvat lähinnä "Voima"- ja "Kansan uutiset" -tyyppisiin julkaisuihin ja sitämyöten roskakoriin.
some more? riaa's statistics don't add up to piracy
http://www.azoz.com/music/features/0008.html
Kirjoittajan käyttämästä tyylistä näkee jo miten tarkoitus on vain tehdä voitontekemisestä jotenkin tuomittavaa. Mitään muuta kirjoituksessa ei todistetakaan kuin että isot levy-yhtiöt ovat (toistaiseksi) tehneet voittoa ja että niiden levynmyynnit ovat olleet laskemaan päin.
more riaa fabrications? here's the classic press release were the riaa lied on basic facts such as how many cd-r drives they found at supposed major pirate operations http://slashdot.org/article.pl?sid=...1759227&tid=141
Huomattavaa on sana "equivalent", joka on ratkaisevat koko asiasisällön kannalta. Kyseessä on nähdäkseni ollut tuotankokapasiteetin arviointi (valmistettujen kopioiden määrä per se aika, joka levyn soittamiseen menee?). Missään en nähnyt RIAA:n väittäneen löytäneensä enempää CDR-asemia kuin mitä tosiasiassa oli löydetty.
Tuo lausunto muistuttaa mielestäni samaa periaatetta kuin Suomessa käytetty laittoman alkoholin maahantuonti- ja valmistustapauksissa takavarikoidun määrän suhteutus puhtaan alkoholin määrään.
another nice sales<->piracy analysis
http://www.bricklin.com/recordsales.htm
Tuo artikkeli todistaa nähdäkseni lähinnä sitä, että vaikka musiikkia imuroidaan ilmaiseksi, kanavoituvat näin "säästetyt" rahat muiden hyödykkeiden ostamiseen. Eli kokonaiskulutuksen kannalta ilmiöllä ei ole vaikutusta.
Tämä artikkeli sopisi paremmin esim. kansantaloutta käsitteleviin keskusteluihin.
http://www.salon.com/tech/feature/2002/06/13/liebowitz/index.html
Liebowitz lähtee olettamuksesta, jonka mukaan MP3 ei olisi CD:n kanssa kilpaileva tuote ja että itse fyysinen tallennusmedia olisi ratkaiseva osa tuotetta - tämä pitääkin paikkansa esim. monien vinyyliharrastajien kohdalla, mutta CD:n ostajien keskuudessa en vastaavaa formaattifetisismiin ole koskaan törmännyt.
Toinen heikkous lähtökohdissa on sen tosiasian huomioimatta jättäminen, että hinta on ostoa rajaava tekijä. Hinnan ollessa erittäin alhainen (CDR-aihio) tai käytännöllisesti katsoen ilmainen (MP3-imurointi) ainoa musiikin kulutusta rajaava tekijä on kyllästyminen (ts. piste, jolloin ihminen kokee omistavansa "liikaa" musiikkia). On luonnollista että tavaran hankkimisen kynnys on pienempi jos
sen saa ilmaiseksi kuin jos siitä joutuu jotain maksamaan.
Muutoin artikkeli on loistavaa luettavaa, joka tuo esiin markkinoiden käyttäytymisen logiikkaa - tuota osuutta voisi suositella kenelle tahansa vasemmistolaiselle.