tulipahan vain avauduttua.
Hyvä avautuminen :)
Minäkin suosin keskitien valitsemista ja joskus jopa epäitsekästä toimintaa :p
401 posts, 21 pages, 60,282 views
tulipahan vain avauduttua.
Peruskuluttajan kannattaa pitää korkeita hintoja manatessa mielessä myös kanssakuluttajiensa käyttäytyminen, eikä aina osoittaa syyttävällä sormella ainoastaan levy-yhtiöitä. Normaaleilla markkinoilla kuluttajan kannalta edullisen hinnanmuodostuksen kannalta olennainen tekijä on myynnin voluumi, mitä piratismi / netti-imutus rassaa. Jos kulutus kasvaa, hinnat putoavat - hyvin yksinkertaista. Muutoksen on kuitenkin ensisijaisesti tapahduttava kulutuskysynnän kasvun kautta, ei siten että kulurakenteensa uhreina olevat levy-yhtiöt myisivät tuotteita alhaisemmilla katteilla toivoen että sillä hyvässä lykyssä olisi positiivinen vaikutus levymyynnin kehitykselle.
Jos levy-yhtiö ei tarjoa sopivaa tuotetta, voit jättää sen kokonaan ostamatta.
En minäkään mennyt Koneistoon aidan yli kiipeämällä kuulemaan Hybridiä, vaan vietin iltani muualla koska Koneiston lipunhinta oli liian korkea suhteessa siihen, että paikalla olisi ollut vain yksi artisti, joka todella kiinnostaa.
Pointtini on siis, että aina löytyy jotain valitettavaa levystä kuin levystä (ja homma vaikeutuu vielä entisestään kun levyä kuuntelevat tuhannet kriittiset erilaiset korvat), mutta ei tämä silti oikeuta varastamaan koko levyä.
http://www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti.html
CD albumien euromääräinen myynti on kasvanut joka ikinen vuosi vuodesta 1987 aina vuoteen 2001 asti. Kuten myös kappalemääräinen myynti vuoden 1999 notkahdusta lukuunottamatta (laskua vajaa 0,2%). Ei vaan ole pahemmin sitä hinnan putoamista näkynyt...
Juuri näin jokainen lainkuuliainen henkilö varmasti toimiikin. Itse jätän levyt suosiolla kaupan hyllylle eikä mieleeni tulisikaan varastaa. Varastamisen sijaan käytän tekijänoikeuslain 12 § antamaa oikeutta valmistaa teoksesta kopio omaan yksityiseen käyttööni.
ontuva läppä tarkoitti vain sitä, etten ainakaan omalla kohdallani pane todellakaan pahakseni sitä, että haluttua itemiä täytyy metsästää felinien ja hundien avulla. se ainakin kertoo paljolti kanssa etsityn yksikön valmistajan sekä jakelijan verkostosta rahan suhteen. jos ei mainosteta eikä hehkuteta, säästetään iso kasa turhia ja ylimääräisiä kuluja.
sehän on vain sattumaa, että mieluisa materiaali vain on jemmassa salaa veivattua. hyvä sattuma todellakin molemminpuolin; ostaja on tyytyväinen kun saa mitä haluaa, ja myyjä on taas yhden askeleen lähempänä omistaan eroon pääsemisestään.
musiikkibisnes käsitteenä ei vain taivu kaikkiin tilanteisiin kirveelläkään. on kohtuullisen mahdollista kenen tahansa valmistaa oma mieluisa prässi. rahalla saa myös hevosia. ei paljon tunnu missään jos pekka2peergunter treidaa britneytä ja himmiä, jos vertaa sen aiheuttamia haittoja 'pienien' ihmisten 'bisneksiin'. joka siis useimmiten tarkoittaa omilleen pääsyä omakustanteissa.
jos 320kbps-hq super-surround-mp3 riittää, se kertoo jo jotain kuinka paljon tuotetta alunperinkin arvostetaan. (paitsi jos sen saa ostettua. mutta kuka dorka ostaa ämpäreitä.) itse tykkään tehdä samaa mitä toivon muidenkin tekevän minulle vastaavassa tilanteessa. eli rehellisesti rahallisesti tukea sitä minkä itse kokee tärkeäksi. ilman rahaa ei olisi mitään ostettavaa to begin with, ja tuskinpa yksikään rehellinen 'taiteilija' valuutassa kiehnää. äänetön ja hiljainen tukeminen on pahinta mitä voi tehdä tekijän näkökulmasta.
ei montaakaan esimerkkiä tarvitse keksiä liittyen rahallisesti paisuneisiin lafkoihin ja sen vaikutuksesta tuotteen sisältöön. omakuvitelmaahan se vain on. kultainen keskitie silti luultavasti pitää hommat kurissa. miinus tekee damagea ja plussa juustottaa.
mun mielipide:
käytän p2p ja lataan mp3:ia paljon. noin albumi päivässä about. jos en tykkää, deletee tulee. jos on hyvä, riippuen hommattavuudesta, saatan ostaa sen hyllyyn, ja pidän ne mp3:t.
mulle suurin ongelma on levyjen hinta. jos levy maksaisi esim 10e, voisin tilata kaikki mp3:t levyiksi.. menis siihen aikaa ku köyhän on tehtävä töitä levyjensä eteen eikä näinollen ole varaa ostella mitä tahansa.. täytyy päästä töihinkin. tällä en viittaa että kaikki piratismin vastustajat on syntyny kultalusikka suussa ja sai PV:n 15-vuotis-lahjaksi ;-) (katkerako? njäh)
ennen tuli kyllä ostettua enemmän levyjä, ennen intternettiä, silloin joskus. nykyään on niin helppoa, verraten levykauppaan, mennä ja ladata vaikkapa Infected Mushroomin kolme viimisintä albumia. levykaupasta (tästä kaupungista) ei takuulla olis löytyny, keikalta kyllä löyty, minne sitte viimiset rahani kannoinkin.
tässä männäpäivänä Moby sano jossain ohjelmassa jotain järkevää tähän asiaan liittyvää, muistaako joku?
Jos mainonta tuottaisi ison kasan turhia ja ylimääräisiä kuluja, ei sitä harrastettaisi ollenkaan - toisin kuitenkin on.
Vaikka niin helposti saattaisi luulla, niin se ei ole myyjän kannalta sama myydäänkö levy:
a) Samana päivänä kun levy on ostettu sisään täyteen hintaan (kate normaali)
b) Puolen vuoden päästä täydellä hinnalla
c) Vuoden päästä sisäänostohintaan (ei katetta).
Pienet levy-yhtiöt kärsivät monasti kovemmin piratismista kuin isot levy-yhtiöt, esimerkkinä vaikka kaikki psy-trance-labelit. Tätä aihetta on käsitelty keskustelussa aikaisemmin.
Mikä on rehellisen taiteilijan määritelmä? Entä epärehellisen?
Olen aikaisemmin tässä keskustelussa käsitellyt aihetta ja tehnyt viittauksen siihen mitä musiikki olisi mikäli sitä ei koskaan olisi lähdetty kaupallistamaan.
Musiikin kaupallistaminen on mahdollistanut musiikin kehittymisen, ja samalla tapaa kaupallinen konemusiikki on mahdollistanut sen että tänä päivänä voimme kuunnella teknisesti paremmin tuotettua konemusiikkia kuin mitä esim. 10 vuotta sitten.
Myöntämällä kaupallisuuden olemassaolon ja suhtautumalla siihen objektiivisesti (ilman mitään vasemmistolaisia huuhaa-ennakkoluuloja) antaa ennen kaikkea itsellensä enemmän tilaa hengittää :).
Lopputuloksena itselläsi on otaksuttavasti iso kasa luvattomia MP3:ia, joita et tule koskaan hankkimaankaan laillisina äänitteinä, koska "hommattavuus" ei ole riittävän hyvä.
Ennen ostit "kalliita" levyjä, kun P2P+MP3 -yhdistelmää ei ollut olemassa? Uskoisin että tämä on aika yleinen tarina, joka osaltaan kertoo myös elämän raadollisuudesta ;). Jos alkuperäiset biisit olisivat saatavilla MP3:ina (parempi saatavuus suoraan verkon kautta), olisitko silloin valmis ostamaan biisit vai käyttäisitkö edelleen P2P-verkkoja niiden ilmaisuuden vuoksi?
Jos Infected Mushroomin ja muiden psy-artistien levynmyyntien lasku ja hävityt rahat siirrettäisiin artistipalkkioihin ja sitämyöten bilelippujen hintoihin, maksaisi bileisiin todennäköisesti n. 10-12 euroa enemmän sisään - olisitko valmis kuluttajana tämän kaltaiseen järjestelyyn?
Vaikuttaa "argumentum ad auctoritatem" -tyyppiseltä argumentaatiolta (http://www.nizkor.org/features/fallacies/appeal-to-authority.html), mutta yritin etsiä tietoa tuohon liittyen löytämättä mitään :(. Onko joku muu löytänyt kyseistä lausuntoa jostain?
En tajua tämän ajatusmallin yleisyyttä, jonka mukaan raha jotenkin turmelisi musiikin ja tekisi kaikesta hengetöntä roskaa.
Kävipä näin että - http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=7&thread=259402
Mitä vittuu? Eiks nois oo jo kasettimaksu mukana? :) Sen jälkeen ei pitäis
kuuluu paskan vertaa Teostolle ku sekin kerran on maksettu, vai
myiköhän niin halvalla et Teosto ois epäilly et ne ois jostain halpahallista
ulkomailta tilattu.
Kävipä näin että - http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=7&thread=259402
Kai ne epäilee, että ei olisi alunperinkään maksettu. Eihän sitä päällepäin katsoen näekään, joten voi olla vähän hankala todistaa, jos on kerran tuollaisen virkaintoisen kyttäyksen kohteeksi joutunut... :eek: