Päteekö sama laajaan oppimäärään?
Joo. Tosin siellä voi olla hyödyksi osata ne vielä vähän paremmin, koska laajoilla kurssiella on tapana käydä asia syvällisemmin läpi. Ja tietty, koska kurssit ovat nimensä mukaisesti laajoja, on eduksi että uusi asia menee vauhdilla jakeluun. Korkekouluopiskelun ominaispiirre kun on, että yhteen asiaan ei jumiuduta kovin pitkäksi aikaa, eikä koulusta poiketen ryhmän hitaimmat määrää tahtia.
Peruskursseihin kuuluu oleellisena osana myös laskuharjoitukset, jotka eivät ole pakollisia. Niitä kannattaa kuitenkin tehdä mahdollisimman paljon, koska sitten on huomattavasti enemmän toivoa osata asiat myös tentissä. Laskuharjoitukset ovat myös usein luentoja luontevampi tilanne kysyä selvennystä epäselviin asioihin. TKK:n tapauksessa peruskursseilla on useimmiten omat kotisivut, joista löytyy laskuharjoituksia, vanhoja tenttejä jne. Kannattaa käydä itse katsomassa, mitä tuleman pitää.
Matematiikka:
http://www.math.hut.fi/teaching/
Fysiikka:
http://www.fyslab.hut.fi/kurssit/
Ja tosiaan, mieluummin kannattaa hoitaa nuo peruskurssit ajoissa kunnolla alta pois. Kun itse olin TKK:lla assaroimassa muutaman fysiikankurssin laskuharjoituksia, sai aina kokeiden jälkeen kuunnella valitustilaisuuksissa kaikenlaisia valitusvirsiä. Joukossa oli myös jotain opintojen loppusuoralla olevia heppuja, jotka yrittivät kerjätä niitä paria säälipistettä, joilla saisivat kurssin läpi ja pääsisivät diplomityötä vääntämään... Onhan tuo peruskurssijuttu vähän kuin pakkoruotsi, pakollinen riesa, josta ei läheskään kaikille ole mainittavaa hyötyä. Mutta systeemi on sellainen kuin on, eikä opiskelijan kannata luottaa siihen, että tutkintovaatimukset muuttuisivat aivan lähiaikoina.
Btw, kannattaa lukea hyvä kirjoitus tietojenkäsittelijöiden näkökulmasta matematiikan perusopetukseen:
http://www.cs.tut.fi/~ava/kirjoitelmia/Arkhimedes01.html