Mikä sinusta tulee isona?

152 posts, 8 pages, 19,140 views

Avatar
#141 • • ---[-]--- Guest


Saas nähä mitä löytyy, kun aletaan merenpohjaa kartottaa.



Sieltähän löytyy kyl mitä vaan. Oon monta kertaa ihmetelly, et mikä hinku sinne avaruuteen on, ku merenpohjat on kaikki tutkimatta. Taitaa vaan paine nousta liian suureksi...;)
Avatar
#142 • • ---[-]--- Guest


Toivoisin peruskouluihin pienempiä luokkia ja kovempia vaatimuksia jotta siellä olisi mahdollisuus oikeastikin oppia jotain eikä vain istuskella tunnilla kun ne opettajan antamat tehtävät on tehty jo puoli tuntia sitten. Myös itse opiskelua pitäisi opettaa, erilaisia metodeja millä annettu aineisto opitaan sisäistämään, ottaen tietenkin huomioon että ihmiset oppivat erilailla. Minä esimerkiksi opin hyvin huonosti lukemalla enkä lainkaan kopioimalla taululta (jos kopioin jotain kirjoitusta, en edes lue mitä siinä lukee vaan kopioin vain ne kirjainmerkit). Keskustelemalla opettajan ja muiden oppilaiden kanssa opin taas todella nopeasti ja asiat jäävät päähäni pitkiksi ajoiksi. Harmi että se taululta kopioiminen taitaa vieläkin olla peruskoulussa se pääopetusmetodi.



Juu. Mä en kans päässy koskaan käsiksi tohon taululta kopiointiin. Siit puuttuu just se oppiminen opettajan ja oppilaan välistä. Keskustelu rocks big time.
Avatar
#143 • • Taedium Guest


Tarpeettomaksi sen tekee taas ydinaseiden tehtailu yms. paska.:)

Sotateollisuus tuo kehitystä. En usko, että meidän teknologia olisi niin pitkällä, mitä se nyt on ilman sotia. Mikä onkaan parempi motiivi kehittää teknologiaa kun se, että sillä vihulaisella on vähän parempi teknologia?

Ja esmes tuon keskieuroopan hirmuvaltiaan tuossa 60-vuotta sitten käskystä suoritettujen melko julmilta kuulostavien lääketieteellisten testien tulokset kyllä ovat heittäneet lääketiedettä huomattavasti eteenpäin. Tavat, joilla testit mm. hypotermiakuolemista, hukkumiskuolemista ja ihan vaikkapa siitä kuinka paljon ilmaa voi laittaa suoneen, että henki menee, olivat julmia, epäinhimillisiä ja täysin vääriä tapoja. (IMO) Mutta tulokset silti auttavat lääketiedettä.

Sota ja hengen riistäminen on mielestäni aina väärin, mutta silti on pakko tunnustaa sotien merkitys kehitykselle. Muutoin itse ainakin katson, että ne liian monet kuolemat ovat olleet turhaan.


Juu. Mä en kans päässy koskaan käsiksi tohon taululta kopiointiin. Siit puuttuu just se oppiminen opettajan ja oppilaan välistä. Keskustelu rocks big time.

Jos sä oisit Lemun ala-asteen opettaja tunti-, et tulospalkalla, niin kiinnostaisiko sua uudet, innovatiiviset opetusmetodit?
Avatar
#144 • • ---[-]--- Guest



Jos sä oisit Lemun ala-asteen opettaja tunti-, et tulospalkalla, niin kiinnostaisiko sua uudet, innovatiiviset opetusmetodit?



No toi on persoonakysymys pitkälti. Muistan kyllä et lukios esim. meidän psykan ja historian maikat olivat innovatiivisia opettajia ja lisäksi kaikkien suosiossa. Opettajasta se koulutuksen taso riippuu. Nykyinen opetussuunnitelma vaan ei suosi opettajan henkilökohtaisia opetusmetodeja. Näillä hissan ja psykan tunneilla oppi mielestäni paremmin ja useimmat olivat varmasti samaa mieltä.
Avatar
#145 • • Felis Guest


Juu. Mä en kans päässy koskaan käsiksi tohon taululta kopiointiin. Siit puuttuu just se oppiminen opettajan ja oppilaan välistä. Keskustelu rocks big time.


No mä voinkin sitten hämmentää keskustelua vähän, ja todeta, että mulle keskustelun kautta oppiminen on ylivoimaisen vaikeata, koska sinne tänne poukkoilevassa ja hitaasti epämääräiseen suuntaan etenevässä keskustelussa multa loppuu keskittyminen viiden minuutin jälkeen, ja lopputunti kuluu sitte piirrellessä. Lukuisat tutoriaalit ja seminaarit läpikäyneenä olen todennut, ettei ongelma ole parantunut lainkaan vuosien varrella.


Nykyinen opetussuunnitelma vaan ei suosi opettajan henkilökohtaisia opetusmetodeja.


IMO suurin ongelma opetuksen laadussa on edelleen liian suuret luokkakoot: sehän on selvä, ettei isossa luokassa ole mahdollisuuksia joustaa, keskustella ja kokeilla, kuten pienessä luokassa olisi. Pienessä luokassa on mahdollista huomoida oppilaiden eteneminen eri tahtiin, ja antaa vähän yksilöllisempääkin opetusta.
Avatar
#146 • • mark hamilton Guest
tiitsei
Avatar
#147 • • LadyMoon Guest
Musta tulee isona pieni ja sitten musta tulee nörtti kanssa...

Ja jos musta ei tule nörttiä niin sitten musta tuleepi taiteilija ja se johtaa todennäköisesti siihen, että kuolen tossa 30 paikkeilla tärpätin höyryiseen kellariin punaviinilasi kädessä ja mun taidetta aletaan arvostamaan vasta mun kuoleman jälkeen..*huokaus*
Avatar
#148 • • ---[-]--- Guest




IMO suurin ongelma opetuksen laadussa on edelleen liian suuret luokkakoot: sehän on selvä, ettei isossa luokassa ole mahdollisuuksia joustaa, keskustella ja kokeilla, kuten pienessä luokassa olisi. Pienessä luokassa on mahdollista huomoida oppilaiden eteneminen eri tahtiin, ja antaa vähän yksilöllisempääkin opetusta.



No sitähän mä oon täs purnannu just et luokkakoot alas. Alle 10 oppilasta ois hyvä.

Toi on kyl hassuu et et opi keskustelun kautta. Kuiteski sä täälläkin keskustelet koko ajan. Mulla taas opistossa oli loistava uskontotieteen opettaja. Vähän Siimeksen tyylinen, mut ei kuitenkaan Siimes. Meit oli kylläkin vaa 6 oppilasta luokalla, mut se johdatti keskustelua kokoajan hyvin eteenpäin ottamatta itse mihinkään kantaa. Ja siitä kun mä nautin suuresti, etsaa pienes porukas pistää omii mielipiteitä kehiin. ;)
Avatar
#149 • • Felis Guest


Toi on kyl hassuu et et opi keskustelun kautta. Kuiteski sä täälläkin keskustelet koko ajan.


No ei se keskustelu sinänsä, vaan ehkä se on toi mun kuulovaurio, mun on metelissä tosi vaikeaa kohdentaa kuuloa, joten tarkkaavaisuus herpaantuu aika äkkiä. Toisaalta musta on turhauttavaa kuunnella ees taas vänkäämistä, jos keskustelijat on täysin amatöörejä aiheessa. Jos opettaja johdattelee keskustelua eteenpäin niin, että asiat tulee opittua niin ehkä se sitten voisi toimia. Eniten muhun kuitenkin vetoaa asiallinen ja aiheessa pysyvä opetus, turha löpinä on lähinnä rasittavaa.
Avatar
#150 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by Felis
...mulle keskustelun kautta oppiminen on ylivoimaisen vaikeata, koska sinne tänne poukkoilevassa ja hitaasti epämääräiseen suuntaan etenevässä keskustelussa multa loppuu keskittyminen viiden minuutin jälkeen, ja lopputunti kuluu sitte piirrellessä.



Itse piirtelin käytännössä koko peruskoulun ajan aina kun oli tylsiä aineita, ts. biologiaa, maantietoa, matematiikkaa, historiaa, yms. kuivia aineita. Tuo reaktio tuli heti kun opettaja alkoi puhumaan aiheesta ja opettamaan puhumalla, puhumalla, puhumalla... tehtävät teki siinä ohessa niin ja näin.

Nykyään minkään keskustelun seuraaminen ei tuota mitään vaikeuksia halutessani, tosin läheskään kaikki keskustelut eivät ole sisältönsä puolesta minkään arvoisia, joten ne voi jälleen jättää omaan arvoonsa. Nykyään meikäläisellä taitaa päällimäinen reaktio tylsän tai ilmiselvän aiheen äärellä olla kiire, puhujan hoputtaminen tietoisesti tai tiedostamatta. Ei jaksa kuunnella loppuun mitään jonka lopun tietää.

Mielenkiintoiset aiheet ovatkin asia erikseen, niissä on aina mukava ja hauska olla mukana. Ennen ei vain sellaisia ollut peruskoulussa, oli vain DDR:läistä sosialistista tappotylsää hapatusta, rumia opettajia ja pulpetteja.

ehkä se on toi mun kuulovaurio, mun on metelissä tosi vaikeaa kohdentaa kuuloa, joten tarkkaavaisuus herpaantuu aika äkkiä.



Ehkä aivot rasittuvat saadessaan liikaa jäsentelemätöntä tietoa, sitä tulee ikäänkuin liikaa, ja olennaisinta on vaikea poimia kaiken sekamelskan keskeltä. Piirtäminen voisi ikäänkuin laittaa ylikierroksilla käyvät aivot taas "järjestykseen" fokusoimalla tiukasti johonkin kohteeseen, en tiedä...

Lukuisat tutoriaalit ja seminaarit läpikäyneenä olen todennut, ettei ongelma ole parantunut lainkaan vuosien varrella.



Itse huomasin kerran muutama vuosi sitten että vanha (pako)reaktio alkaa piirtämään erittäin tylsää kuivaa luennoitsijaa kuunnellessa pyrki pintaan. Tajusin kuitenkin tilanteen, enkä sortunut vanhoihin tapoihini.
Radarski

Posts: 182

#151 • • Radarski
Jaahas musta pitäis tulla jonkin sortin koodari, ja toivottavasti saan kanssa töitä, kun alalla ei tunnu nyt menevän hyvin, mutta sehän sit tarkottaa ettei oo kun yks suunta ja se on ylöspäin ;)
Avatar
#152 • • Taedium Guest


Ehkä aivot rasittuvat saadessaan liikaa jäsentelemätöntä tietoa,

No ainakin mä tarviin File_ID.diz tiedoston aina mukaan, että mä tiiän mikä datapaketti on kyseessä.

"Taedium is like a fax machine. You keep sending it but if it doesn't have a cover page, people dont know where it's coming from. And that's why they have a memory button and a redial button and... I dont know, I always screw those things up..."