Saas nähä mitä löytyy, kun aletaan merenpohjaa kartottaa.
Sieltähän löytyy kyl mitä vaan. Oon monta kertaa ihmetelly, et mikä hinku sinne avaruuteen on, ku merenpohjat on kaikki tutkimatta. Taitaa vaan paine nousta liian suureksi...;)
152 posts, 8 pages, 20,428 views
Saas nähä mitä löytyy, kun aletaan merenpohjaa kartottaa.
Toivoisin peruskouluihin pienempiä luokkia ja kovempia vaatimuksia jotta siellä olisi mahdollisuus oikeastikin oppia jotain eikä vain istuskella tunnilla kun ne opettajan antamat tehtävät on tehty jo puoli tuntia sitten. Myös itse opiskelua pitäisi opettaa, erilaisia metodeja millä annettu aineisto opitaan sisäistämään, ottaen tietenkin huomioon että ihmiset oppivat erilailla. Minä esimerkiksi opin hyvin huonosti lukemalla enkä lainkaan kopioimalla taululta (jos kopioin jotain kirjoitusta, en edes lue mitä siinä lukee vaan kopioin vain ne kirjainmerkit). Keskustelemalla opettajan ja muiden oppilaiden kanssa opin taas todella nopeasti ja asiat jäävät päähäni pitkiksi ajoiksi. Harmi että se taululta kopioiminen taitaa vieläkin olla peruskoulussa se pääopetusmetodi.
Sotateollisuus tuo kehitystä. En usko, että meidän teknologia olisi niin pitkällä, mitä se nyt on ilman sotia. Mikä onkaan parempi motiivi kehittää teknologiaa kun se, että sillä vihulaisella on vähän parempi teknologia?
Tarpeettomaksi sen tekee taas ydinaseiden tehtailu yms. paska.:)
Jos sä oisit Lemun ala-asteen opettaja tunti-, et tulospalkalla, niin kiinnostaisiko sua uudet, innovatiiviset opetusmetodit?
Juu. Mä en kans päässy koskaan käsiksi tohon taululta kopiointiin. Siit puuttuu just se oppiminen opettajan ja oppilaan välistä. Keskustelu rocks big time.
Jos sä oisit Lemun ala-asteen opettaja tunti-, et tulospalkalla, niin kiinnostaisiko sua uudet, innovatiiviset opetusmetodit?
Juu. Mä en kans päässy koskaan käsiksi tohon taululta kopiointiin. Siit puuttuu just se oppiminen opettajan ja oppilaan välistä. Keskustelu rocks big time.
Nykyinen opetussuunnitelma vaan ei suosi opettajan henkilökohtaisia opetusmetodeja.
IMO suurin ongelma opetuksen laadussa on edelleen liian suuret luokkakoot: sehän on selvä, ettei isossa luokassa ole mahdollisuuksia joustaa, keskustella ja kokeilla, kuten pienessä luokassa olisi. Pienessä luokassa on mahdollista huomoida oppilaiden eteneminen eri tahtiin, ja antaa vähän yksilöllisempääkin opetusta.
Toi on kyl hassuu et et opi keskustelun kautta. Kuiteski sä täälläkin keskustelet koko ajan.
Originally posted by Felis
...mulle keskustelun kautta oppiminen on ylivoimaisen vaikeata, koska sinne tänne poukkoilevassa ja hitaasti epämääräiseen suuntaan etenevässä keskustelussa multa loppuu keskittyminen viiden minuutin jälkeen, ja lopputunti kuluu sitte piirrellessä.
ehkä se on toi mun kuulovaurio, mun on metelissä tosi vaikeaa kohdentaa kuuloa, joten tarkkaavaisuus herpaantuu aika äkkiä.
Lukuisat tutoriaalit ja seminaarit läpikäyneenä olen todennut, ettei ongelma ole parantunut lainkaan vuosien varrella.
No ainakin mä tarviin File_ID.diz tiedoston aina mukaan, että mä tiiän mikä datapaketti on kyseessä.
Ehkä aivot rasittuvat saadessaan liikaa jäsentelemätöntä tietoa,