PC:n virittäminen ultimate-software-synaksi

150 posts, 8 pages, 23,083 views

#21 • • FoFlow Guest
Heh... Hyvää vääntöä! Mutta, mielestäni toi testi on erinomainen keino löytää jos omassa koneessa on jotain mätää. Eli jos kaverin kone (prossa esim sama) antaa tuolla testillä virheettä 12 unisono 20:sta ja oma vain 5 niin silloin TIEDÄN että nyt jokin mättää. Tai ns. vähemmän kikkelinpituutta saanut voi vertailla omia tweakkeja pidemmän sukupuolielimen omaavan henkilön kanssa... Josko vaikka löytyis omaan tarpeeseen vähän lisää potenssia vähän hienosäätämällä.

Jos teidän että nyt on mätää niin silloin osaan metsästää esim Coman antamien tweakien perusteella parannusta. Samoin saan selville onko oleellista jos kone on ACPI moodissa (millä ei näytä olevan merkitystä). Tiedän myös kannattaako musahommia varten eriyttää oma partitio ja oma käyttis jos näyttää siltä että tällä tavalla saadaan parempi suorituskyky.

Jos ajattelee esim. raudan hintaa nykyään niin Tupun SDRAM kokoonpano on varmaan ollut suhteellisen edukas ja softasynakäytössä ei ero DDRään ole kuin marginaalinen (jos lainkaan, ero voi johtua muistakin pikkuseikoista). Esim Cubase SX käyttäjä voi halutessaan saada halvallakin AMD 1900+ koneen rungon SDRAMilla ja muilla peruskilkkeillä ja pyörittelee siinä system-linkin kanssa vielä vaikka kui pal softasyntikoita. Lasketaanpa: Prossa 80e, emo 100e, muisti 512MB SDRAM 80e, 20-40GB kovo 100e, perus AGP 40e, CD-ROM 30e, 17" perustöllö 150e -> 580e (näytönjakajalla vain 430e). Ainii... kotelo+virtalähde. No mutta halpaa kuitenkin.

Myös eri prosessoriplatformeilla vertailu kannattaa, sillä entäpä jos esim Pro53:lla onkin SSE2 optimoituja komentoja? (tää tosin antaa vain kuvan miten Pro53 käyttäytyy). Tulevaa MEGAGIGA Prophettia hankkiva osaa ostaa oikean valmistajan prossan, sellaisen jossa on paras hyötysuhde. Tai jos prosessoria varten optimointeja ei ole, antaa AMD/P4/G3/G4 vertailu myös ajattelun aihetta...

Pankaas ny niitä best practises ja tuloksia vaan tulee!
#22 • • Tuppu_ Guest
Tuli vain mieleen, että kannattaisikohan asentaa win2000pro toiseen kertaan ihan eri osiolle pelkkää musakäyttöä varten? Eikös ton pitäis onnistua? Luulen, että tehoa voisi jäädä enemmän musa-käyttöön siten. Jättäisi siis kaikki roskat pois.
#23 • • Sniff Guest

Tuli vain mieleen, että kannattaisikohan asentaa win2000pro toiseen kertaan ihan eri osiolle pelkkää musakäyttöä varten? Eikös ton pitäis onnistua? Luulen, että tehoa voisi jäädä enemmän musa-käyttöön siten. Jättäisi siis kaikki roskat pois.

kannattaa, näin teen itsekin.

esim.
levy yx:
15-20% w2k yx,
15-20% w2k kax,
60-70% 'yhteistä' osioo

ja kakkoslevy sitte partitioimattomana kokonaan audiolle.

tollasessa kokoonpanossahan ykköslevylle menis vielä linukka ja vaikka beos jos tarvetta on;)
#24 • • FoFlow Guest

kannattaa, näin teen itsekin.

esim.
levy yx:
15-20% w2k yx,
15-20% w2k kax,
60-70% 'yhteistä' osioo

ja kakkoslevy sitte partitioimattomana kokonaan audiolle.

tollasessa kokoonpanossahan ykköslevylle menis vielä linukka ja vaikka beos jos tarvetta on;)

Perustelu väitteelle, että kannattaa! Ei kiinnitetä audioon nyt huomiota, vaan softan suorituskykyyn. DAW virittelyyn pätee pitkälti samat keinot + dedikoitu / RAID audio setuppi levyjen puolesta jne. DAW säätämiselle vois perustaa oman topikinkin?

Kukaan ei vielä ole esittänyt pätevää syytä miksi dedikoitu OS-partitio olis hyvästä softasynahommissa... Luonnollisesti se parantaa vakautta, mutta parantaako se oleellisessa määrin?
#25 • • Tuppu_ Guest
Joo, täytyypä asentaa toi toinen käyttis ja testata sit noilla pro53:silla. Luulen jo näin etukäteen, että löytyy vääntöö enemmän. Tulee siis samalla testattua, onko hyötyy ja kuinka paljon, kun laittaa erillisen käyttiksen verrattuna tällaseen netti-toimisto-peli-grafiikka-musa-käyttikseen. Raportoin illemmalla ;)
#26 • • Edited Sniff Guest

Perustelu väitteelle, että kannattaa!

hä?

mitäköhän sä nyt haluutkaan kuulla...?

audiokäyttiksen voi riisua turhista ominaisuuksista ja optimoida käyttistasolla musakäyttöön.

mä en nyt ihan ymmärrä mitä sä ajat takaa, ellet sitten aja takaa järjestelyn tuomia etuja dedikoidussa softasynakäytössä.

noh, jos tarkoitus olisi rakentaa vain softasynakäyttöön tuleva kone, niin kokoonpano olisi ekan levyn osalta sama, tokaks levyks tulis vaan pienempi (<9GB, stenbergin suositus, ellen ihan väärin muista) osioimaton levy, jolle audiosoftat asennettaisiin. (suorituskykysyistä)

toi ensimmäinen esittämäni kokoonpanohan ei missään nimessä ole optimaalinen (jo siitäkin syystä että levyjä on vain kaksi!), se nyt on vaan mielestäni yhden koneen omistajalle hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu.

voisihan esim. tuota jälkimmäistä esimerkkiäni täydentää vaikka firewire-audiolevyllä jolloin levyjärjestelmästä tuskin enää tulisi pullonkaulaa kovinkaan helposti.

miksi muuten raidi musakäyttöön tänäpänä? ainoo syy mitä itse keksin on varmistus...
yhen ideraidipinkan hinnalla saa kyllä paremmankin ratkasun;)

nimim. "serial-atan kypsymistä odotellessa"

edit: lisäys
#27 • • FoFlow Guest

hä?

mitäköhän sä nyt haluutkaan kuulla...?

audiokäyttiksen voi riisua turhista ominaisuuksista ja optimoida käyttistasolla musakäyttöön.

mä en nyt ihan ymmärrä mitä sä ajat takaa, ellet sitten aja takaa järjestelyn tuomia etuja dedikoidussa softasynakäytössä.

Ei ehkä niinkään dedikoidussa, mutta yleensä softasynakäytössä.

noh, jos tarkoitus olisi rakentaa vain softasynakäyttöön tuleva kone, niin kokoonpano olisi ekan levyn osalta sama, tokaks levyks tulis vaan pienempi (<9GB, stenbergin suositus, ellen ihan väärin muista) osioimaton levy, jolle audiosoftat asennettaisiin. (suorituskykysyistä)

toi ensimmäinen esittämäni kokoonpanohan ei missään nimessä ole optimaalinen (jo siitäkin syystä että levyjä on vain kaksi!), se nyt on vaan mielestäni yhden koneen omistajalle hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu.

voisihan esim. tuota jälkimmäistä esimerkkiäni täydentää vaikka firewire-audiolevyllä jolloin levyjärjestelmästä tuskin enää tulisi pullonkaulaa kovinkaan helposti.

miksi muuten raidi musakäyttöön tänäpänä? ainoo syy mitä itse keksin on varmistus...
yhen ideraidipinkan hinnalla saa kyllä paremmankin ratkasun;)

nimim. "serial-atan kypsymistä odotellessa"

edit: lisäys

En nyt muista mikä noista RAIDeista strippas datan kahdelle kovolle, eli jakoi kuorman (0/1?). Tällöin saadaan parempi datasiirtonopeus.

Edelleenkään softasynakäytössä ei ole merkitystä onko sulla 5400rpm 2GB DMA-33 levy vaiko uusinta uutta oleva SCSI lätty 15krpm ja 4,2ms hakuajalla. Kyse on järjestelmän kyvystä murskata lukuja ja siitä onko tarvetta viilata käyttistä tai tehdä kaksi eri installaatiota (normikäyttö / musakäyttö).

Ajan tässä nyt vähän sitä takaa, että Win98SEn aikoina oli tarpeellista asentaa kaksi eri käyttistä eri tarkoituksia varten. Nyt W2000 / XP käyttikset alkaa oleen jo niin vakaita että epäilen tarvetta eri installatioille softasynakäytössä . Unhoitetaan se levy I/O tästä tapauksesta :003:

Esim. heittovaihtotiedoston (suomeksi swap) käytön lopettaminen (tarttee muistia aika kivasti) voisi tuoda lisempää nopeutta softien toimintaan sillä tuolloin niitä ohjelman käyttämiä sivuja ei voida viedä hitaalle kovalevylle väliaikaisesti vaan kaikki tarvittava pitää olla ladattuna. En tiedä, pitäis hankkia 1,5GB muistia että viittis alkaa kokeilee. Audiosoftien sijoittaminen omalle kovalevylleen mietityttää myös, sillä defragmentoimalla käyttiskovo säännöllisesti saavutettaneen sama tilanne? (no perkele... täähän on nyt tätä levy I/O:ta :001: )

Testakkaas ny joku toi testi P4 kokoonpanolla...
#28 • • Sniff Guest

Audiosoftien sijoittaminen omalle kovalevylleen mietityttää myös, sillä defragmentoimalla käyttiskovo säännöllisesti saavutettaneen sama tilanne?

ideana oli, että (audio)systeemilevyn tulisi olla melko pieni parhaan suorituskyvyn aikaansaamiseksi. näin siis steinbergin suosittelee.

tästä tuo ehdottamani kokoonpano.

raideista vielä, mitä raidia tarkoitat?
0, 4, 5, 10 (=0+1) vai mikä?

noh, oletetaan että tarkoitat vaikkapa tuota viitostasoa. eli kun verrataan vaikkapa neljän ide-levyn ja raid-tuella varustetun emon hintaa yhteen serial-ata-levyyn ja ohjaimeen (emojen serial-ata-tuki on ilmeisesti vielä aika heikkoo?) tai vaihtoehtoisesti firewirelevyyn niin pointtini alkanee seljetä.

ei silti, että pitäisin raidia huonona tekniikkana, ei suinkaan. tulee vaan aika kalliiksi, ellet sitten tarkoittanut jotain nollatason viritystä... mut ei kai kukaan semmosii käytä;)
#29 • • MikkiHiiri Guest
Kattokaa Logic-topicista mitä tapahtuu kun tekee toisen käyttiksen
pelkälle musiikille. Mulla tehot kasvoi vaatimattomat 70%!
#30 • • Tuppu_ Guest

Kattokaa Logic-topicista mitä tapahtuu kun tekee toisen käyttiksen pelkälle musiikille. Mulla tehot kasvoi vaatimattomat 70%!

Joo, asensin nyt toisen win2000pro:n toiselle osiolle ja musasoftat c-asemalle, jossa myös alkup. win2000pro on. Defragmentoin vielä c-aseman. Uudessa "musa-asennuksessa" ei ole mitään muuta kuin cubase, soundforge ja pro53. Netti on disabloitu, eikä mitään virus scannereita tms. ole asennettu. Ainoastaan asensin service pack3:n ja dx8.1:n, koska näytönohjaimen ajuri vaatii sen. Tehoa ei tullut yhtään lisää. Pro53-testi antaa 6 ensimmäistä 20-äänen unisonolla puhtaasti, mutta jo seitsemäs pätkii siellä täällä. Ihmeellistä kyllä, sain kerran ajettua sen niin, että ei pätkinyt edes tuo seitsemäs!?

Mitenkä tota win2000pro:ta pitäisi viritellä, että sitä tehoa voisi saada lisää? Itse en saanut yhtään tehoa lisää. Aikaa kyllä meni muutama tunti kikkailuun. :rolleyes:
#31 • • FoFlow Guest

Joo, asensin nyt toisen win2000pro:n toiselle osiolle ja musasoftat c-asemalle... Tehoa ei tullut yhtään lisää. Pro53-testi antaa 6 ensimmäistä 20-äänen unisonolla puhtaasti, mutta jo seitsemäs pätkii siellä täällä. Ihmeellistä kyllä, sain kerran ajettua sen niin, että ei pätkinyt edes tuo seitsemäs!?

Mitenkä tota win2000pro:ta pitäisi viritellä, että sitä tehoa voisi saada lisää? Itse en saanut yhtään tehoa lisää. Aikaa kyllä meni muutama tunti kikkailuun. :rolleyes:

Kuten epäilinkin... CM:n keississä olis kiva tietää kuinka "tukkoinen" se ensimmäinen asennus oli ja oliko optimointeja tehty lainkaan. (Eihän mun o pakko kahlata sitä Lokikkitopikkia läpi???). Vaihtuiko OS? Mihin tuli 70% lisää? Softasynien puolelle vaiko audioraitatyöskentelyyn...

Käyttisten asentelu on aina kivaa jumppaa... hermoille :D :D
#32 • • Sniff Guest
@Tuppu

tästä taisi olla aikasemmin jo puhetta, mutta jos sulla on

a) vst 5.x

ja

b) amd:n prossu

niin varmista että sulla on käytössä amd:lle patchattu cubasen versio!

ainakin mulla versionvaihto toi tehoa lisää niin selkeesti ettei tarvinu ees testailla;)

(voi olla sama juttu sx:n kanssa mutta kun en oo käyttäny nii en san mittää..)
#33 • • Edited Tuppu_ Guest

varmista että sulla on käytössä amd:lle patchattu cubasen versio! Ainakin mulla versionvaihto toi tehoa lisää niin selkeesti ettei tarvinu ees testailla;)
(voi olla sama juttu sx:n kanssa mutta kun en oo käyttäny nii en san mittää..)

Mistä mä sellasen amd-optimoidun saan? Viimeks mä kattelin sieltä jostain cubase-foorumista, mutta ei tullut selkoa.

Edit:
Nojoo, testasin Cubase SX 1.05:lla ja tehoa tuli n. 25% lisää verrattuna 5.0:aan. Nyt meni kaikki 8kpl pro53:a 20-äänen unisonolla läpi ilman mitään paukkuja! :) Performance-mittari hyppii jo 96% paikkeilla, mutta paukkuja ei tule. Kaikkia 8:aa raitaa soitettaessa hiiri ja grafiikat hidastuvat hieman, mutta paukkuja ei tod. tule ja sitä lähinnä olenkin hakenut. Myöskään uusin biisini ei pätki SX:ssä.

Taidan hommata ihan oikeen SX:n tässä, kun ehtii. Siinä näyttäis olevan noi AMD-optimoinnitkin, kun kerta 25% tuli tehoo lisää. ;)
#34 • • pakana Guest

Mistä mä sellasen amd-optimoidun saan? Viimeks mä kattelin sieltä jostain cubase-foorumista, mutta ei tullut selkoa.

Edit:
Nojoo, testasin Cubase SX 1.05:lla ja tehoa tuli n. 25% lisää verrattuna 5.0:aan. Nyt meni kaikki 8kpl pro53:a 20-äänen unisonolla läpi ilman mitään paukkuja! :) Performance-mittari hyppii jo 96% paikkeilla, mutta paukkuja ei tule. Kaikkia 8:aa raitaa soitettaessa hiiri ja grafiikat hidastuvat hieman, mutta paukkuja ei tod. tule ja sitä lähinnä olenkin hakenut. Myöskään uusin biisini ei pätki SX:ssä.

Taidan hommata ihan oikeen SX:n tässä, kun ehtii. Siinä näyttäis olevan noi AMD-optimoinnitkin, kun kerta 25% tuli tehoo lisää. ;)

Zoneberg Cubase VST/32 V.5.x. Revision 1 ;)

Mitenköhän noi kanavien muistiallokoinnit, äänikortti ja sen ajuriversiot muuten mahtaa vaikuttaa tohon paukkumiseen?
#35 • • 029 Guest

Steinbergin sivuilta... Itse ladannut ja toimii. Tosin toi lataus edellyttää että sun serialnumber ei oo vaan ykstoistamiljoonaa :) :)
#36 • • Edited Tuppu_ Guest

Steinbergin sivuilta... Itse ladannut ja toimii. Tosin toi lataus edellyttää että sun serialnumber ei oo vaan ykstoistamiljoonaa :) :)

Ei se oo ykstoistamiljoonaa, vaan 2kpl ykkösiä ja 7kpl nollia. :D
#38 • • FoFlow Guest

En mä nyt tajua miks kaikilta sit löytyis just toi Pro53.

Siksi että esim. Steinberg myy sitä 49e hintaan webbikaupassaan. Kyä otti pattiin kun huomasin tuon... Pitikin mennä maksaan HM:lle liikaa.

Nyt muuten näyttäisi että hinta/laatusuhteeltaan olis tarjolla oiva vaihtoehto: AMD XP 2100+ T-bread (B) corella. Lähes kaikki mitä olen nähnyt on menny sellaset 2.2G vakiovolteilla, toi vastaa PR arvoltaan 2700+:sta. Aika hulppeeta... Oma 2100+ (Palomino -ytimellä) lähti samantien vaihtoon.
#39 • • Tuppu_ Guest

esim. Steinberg myy sitä 49e hintaan webbikaupassaan.

Nyt muuten näyttäisi että hinta/laatusuhteeltaan olis tarjolla oiva vaihtoehto: AMD XP 2100+ T-bread (B) corella. Oma 2100+ (Palomino -ytimellä) lähti samantien vaihtoon.

Öö, ensinnäkään en löytäny tota steinbergin sivua, missä toi on myynnissä. Ostan kyllä samantien, jos tolla hintaa lähtee. Ettei sit ollu vain päivitys pro52:sta. Tähän mennessähän sen on saanu ilmatteeks päivityksenä pro52:seen. Entäs sit toi prossu? Siis kellottamalla tollaseks ja toimii? Mistäs tällasta tietoa? Vaatiikos emolevyltä jotain erikoista? :rolleyes:
#40 • • 029 Guest

Kattokaa Logic-topicista mitä tapahtuu kun tekee toisen käyttiksen
pelkälle musiikille. Mulla tehot kasvoi vaatimattomat 70%!

jep, mua kiinnostais onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia Cubase SX:n tehojen suhteen... Tällä hetkellä mulla on tosin käytössä ekaa kertaa pariin vuoteen setuppi joka todellakin toimii, mutta ihan mielenkiinnosta vaan.