:Minusta vaikuttaa siltä, että molemmilla vähän lipsahti tuossa. Mixa kertoi, ettei voi itse vaikuttaa. Ja kun luki merkkareista, rupesi tekemään mieli merkkareita. Vähän ehkä tökerösti ilmaistu, että ymmärrän kyllä, kuinka sinullakin tuli käsitys, että Mixa ei voi itse vaikuttaa merkkareiden syöntiin. Itsekin jouduin tuon lukemaan uudestaan ja tulkitsin asian niin, että Mixa tarkoitti sitä, että ehdollistettuna hän erittää enemmän sylkeä kuullessaan kellon (merkkareiden) soiton. Itsekuria sitten vaatii se, että meneekö ostamaan niitä merkkareita vai nou. Käsittääkseni itsekuri on juuri sitä omien himojen ja halujen hillitsemistä (kurissapitoa), ei tukahduttamista.[/url]
Uusi tulkinta: Oman tahdon merkitystä on turha korostaa, koska ympäristömme ja perimämme määrää meille asetetun tahdon. Viedään asia vielä hieman pidemmälle....:
Seuraus: ostin merkkareita plattarissa näkemäni signauksen perusteella. En siis olisi ostanut eilen merkkuja ellen olisi käynyt täällä. Eli plattari vaikutti merkkarien ostoon. Miksi käyn plattarissa? Siksi koska olen riippuvainen internetistä. Miksi olen alkanut käyttää nettiä? Koska olen kiinnostunut konemusiikista. Miksi olen kiinnostunut konemusiikista? Yksi syy on varmasti se, että halusin keskustella samanhenkisten ihmisten kanssa. Miten löysin ne ihmiset? Löysin ne siten, että olin kyllästynyt kotikaupunkini baareissa tapahtuvaan tönimiseen, uhkailuun yms. ja aloin liikkua enemmän.Miksi minua sitten tönittiin? Koska olin ilmeisesti henkisesti tai fyysisesti hieman erilainen. Miksi olin erilainen? Koska satuin syntymään perheeseen, missä vanhempani ovat hieman erilaisia (ehkä)....eli tätä olen yrittänyt sanoa. Oma tahto on välineenä ja käsitteenä olemassa. Kuitenkin meidän varhaiset kehitysvaiheet ovat ne tärkeimmät, ja ne määrittelevät ympäristön ohella, millaiseksi meidän elämä muodostuu. Juuri siitä syystä oman tahdon merkitys on mielestäni aiheeton tekemättä kuitenkaan siitä pessimististä tulkintaa. Kun sen asian hyväksyy, voi toimia optimistisesti. Sitäpaitsi elämän suuntaa antaa monet muut asiat kuten ura, perhe tms. Elämän suuntaa näyttävän asian ei tarvitse olla maailmankuva. Kun olet perinyt ulospäinsuuntautuneen luonteen, varmasti pääset helpommin elämässä eteenpäin. Esimerkki on taas tietty karrikoitu ja erittäin yksinkertaistettu. Elämässä kuitenkin imemme itseemme uutta kulttuuria jatkuvasti ja se uusi kulttuuri synnyttää uutta kulttuuria vanhan kanssa jne. Jos te mietitte elämäänne taaksepäin, on varmasti asioita, joita olisitte voineet tehdä toisin. Varsinkin lapsena ja nuorena tekee monenlaisia tyhmyyksiä. Kun pelasin fudista, vaihdoin pelipaikkani puolustajasta maalivahdiksi. Olin toki 11-vuotisella urallani hyvä maalivahti, mutta olisin ollut loistava puolustaja. Tämän päätöksen tein uskomukseni mukaisesti juuri sosiaalisen arvostuksen toivossa. Sosiaalinen tarpeeni taas johtui luultavasti huonosta itsetunnosta. Tosin se itsetunto koki pahoja kolauksia koko nuoruusiän. Mielestäni ihmisen fyysiset ratkaisut selittyvät pelkästään psyykkisten havaintojen pohjalta. Nämä havainnot luo kulttuuri, joka meillä jokaisella on. Jos mietitään lapsen kehitystä ihan vaippaiästä. Silloin tehdään ns. tärkeimmät päätökset. Otan nyt taas esmin itsestäni. Olenko voinut vaikuttaa elämääni, kun vanhempani ovat laittaneet minut hoitopaikkaan just kahden vuoden iässä? Sitten siellä hoitopaikssa heidän perheen isä tepastelee mereen lapset kainalossa. Miten voin kyetä hallitsemaan omaa psyykettäni, vaikka varmasti tapaus jättää sinne jälkiä. Se tapaus taas vaikuttaa kokemaani aikaan ja paikkaan ja muuttaa kulttuuriani niin, että uuden kulttuurin vastaanotto muuttuu. Ja muistutan edelleen, että kulttuuria imetään kaikkialta. Nyt kun kirjotan pitkää tekstiä, imen itseeni luultavasti masennuksen kulttuuria, koska tietokoneen käytön pitäis sitä aiheuttaa. Ja mielestäni on enää turhaa spekuloida miksi olen koneella. Tällä pyrin selittämään omaa käyttäytymistäni jne. Blackoutin mainitsema vastuuttomuus on täysin eri asia psykologiseen havaintooni verrattuna. Vastuuttomuus juontaa juurensa juuri yhteiskuntaan ja siihen, miten se on minua kohdellut. Jos ihmisellä olisi kyky hallita elämäänsä, hän ei vastaanottaisi mitään muista ihmisistä eli kulttuureista.Eli käytännössä henkilö A olisi täysin sama henkilö, syntyisi hän Suomessa tai Italissa. Kun ihminen vastaanóttaa tietoa, mikä on kanssa kulttuuria, hän samalla asettaa rajat omalle käyttäytymiselle. Kun ihminen hengailee rikollisten kanssa, riski hänen tekemille laittomuuksille myös kasvaa. Ja on turha mainita, että sosiaalinen ympäristö olisi valittavissa. Otetaan taas havainnoksi kouluesimerkki:
henkilö A on keskiluokkaisesta perheestä ja hänellä menee hyvin koulussa
henkilö B puolestaan on sosiaalisesti todella huonoista oltavista ja hänellä menee koulu päin vittua.
Onko se Bn vika, että hänellä menee koulu huonosti. Vastaus on EI. On selvää ja tutkittua, että suuri osa opettajista on keskiluokkaisista perheistä. Automaattisesti keskiluokkaisesta perheestä tulevan on helpompi vastaanottaa keskiluokkaisesta perheestä tulevan opettajan viestejä. Tämä näkyy oppilaan ymmärtämisenä, kuulemisena ja esimekiksi myös huumorintajussa. Tällöin heikoista oloista tuleva saattaa kokea hylkäämistä. Se voi näkyä lintsaamisena tai läksyjen tekemättä jättämisenä. Henkilö ehkä alkaa polttaa tupakkaa ja etsiä kavereita vastaavista oppilaista, vaikkakin eri luokalta. Yleensä jokaisessa luokassa on kuitenkin muutama häirikkö. Sosiaalinen erilaisuus on yhteiskunnallinen ongelma. Samalla tavalla juuri tästä syystä ihmisiä tulee kategorioida yhteiskunnallisella tasolla. Se on ainoa keino tulkita ihmisten motiiveja omalle käyttäytymiselle. Tahtokäyttäytymistä ei ole olemassa, se on vain määritelmä yksilön toiminnalle.
esim... mä tahdon merkkareita ja meen niitä ostamaan
Kuitenkin käsitys halusta on syntynyt ympäristöstä. Tästä juuri evoluutiossa on osittain kysymys. Jokainen osa koostuu paitsi oman kulttuurin sisäisistä perinteistä myös muilta omaksutuista innovaatioista, joita myös nimitetään kulttuurilainoiksi. Tästä syystä kulttuuri ei koskaan synny sellaisenaan, vaan kehittyy vähitellen ja muuttuu koko ajan.
Mietteitä???