Maalisvaalit

469 posts, 24 pages, 98,742 views

#21 • • Juho Kahilainen Guest
Äänestän takuulla Keskustaa aluepoliittisista syistä. Vastustan
nykyistä kehitystä, joka tekee Suomesta yhä enemmän ja enem-
män Helsinki-keskeisen. Toivon todellakin Keskustan vaalivoittoa,
että emme syöksyisi liian nopeasti loma-Suomi ja pääkaupunki-
seutu -yhteiskuntaan. Tätä kehitystä ei voi enää estää, mutta
nykyinen vauhti on liian kova.

Keskustan riveistä löytyy asiansa osaavia poliitikkoja. Mustamaa-
laaminen tai yksittäisten ihmisten nokkiminen ei kuulu periaattei-
siini, joten en kommentoi muiden puolueiden edustajia saati linjaa.

Erityisen huvittavaa lukea kommenttejanne poliitiikasta. Näkyy
todellakin asiaan perehtyneiden ihmisten kypsiä mielipiteitä...
Toki poikkeuksiakin seasta löytyy.
#22 • • Edited kuilu Guest

Samaa kehitystä haluaa myöskin V-liitto jarruttaa ja kääntää. Ja myös tietyt äärioikeistolaiset liikkeet ajavat samaa asiaa.

Mut hei, hyvä Juho, olet selvästikin hiffannu tän vaalien idean. Prrrpsit sulle!:)

OPPIMISEN YLISTYS (säv. Eero Ojanen, san. B.Brecht, suom. H-P Lappalainen)

Opi perusasiat.
Niille, joiden aika on tullut,
se ei koskaan ole liian myöhäistä.
Opi kaikki aakkoset.
Se ei riitä, mutta opi ne.
Älä anna sen harmittaa, vaan ala jo!
Sinun täytyy tietää kaikki.
Sinun täytyy astua johtoon!
Opi, mies yömajassa,
opi, mies vankilassa,
opi, vaimo keittiössä,
opi, kuusikymmenvuotias.

Mene kouluun, koditon.
Hanki tietoja, vaikka palelet.
Nälkäinen, tartu kirjaan.
Se on hyvä ase.

Älä pelkää kysyä, toveri.
Älä usko kuulopuheisiin, ota selvää.
Mitä itse et tiedä, sitä et tiedä.
Tarkista lasku;
sinun täytyy se maksaa.
Laske sormesi joka erälle ja kysy:
miksi tämä on näin?

Opi perusasiat.
Niille, joiden aika on tullut,
se ei koskaan ole liian myöhäistä.
Opi kaikki aakkoset.
Se ei riitä, mutta opi ne.
Älä anna sen harmittaa, vaan ala jo!
Sinun täytyy tietää kaikki.

(Tää on sähköasentajien lempilaulu...:D )

- johdossahymiövikaa -
#23 • • Edited Sniff Guest

Mustamaa-
siini,

heh. ootko ajatellut ehdolle? :003:

edit: ?
#24 • • Taedium Guest

jos ei halua ehdokkaaksi, kannattaa ääni antaa sellaiselle puolueelle, jonka yleislinja inhottaa vähiten.

Aivan. Kuten mainitsinkin. Eli itse käytän sekä puolueen, että edustajan valitsemiseen kahta tapaa, joista valitsen sen voimakkaammalta tuntuvan vaihtoehdon. (Eli riippuu vastaehdokkaista yms.)

1. Valitsen sen, jonka linja on vähiten ristiriidassa minun mietteiden kanssa ja äänestän sitä/häntä.
2. Valitsen sen, jonka linja on eniten ristiriidassa minun mietteiden kanssa ja äänestän sen/hänen suurinta kilpailijaa.

Kummasta katson olevan enemmän hyötyä. Se, että minun suosikki pääsee, vai se, että minun eniten kammoksuma ei pääse.
#25 • • Taedium Guest

heh. ootko ajatellut ehdolle? :003:

Jep. Poliittinen sanoma. Eli hän mainitsi, että ei pidä yksittäisten ihmisten nokkimisesta. Ja seuraavassa lauseessa dissasi kommenttejamme...

Ehdokasainesta...
#26 • • Edited jUSSi Guest

Tämä on todella keskustan parhaita (IMO) ajatuksia. Minäkään en kannata ruuhkasuomea, vaan väljää asumista ja levittäytynyttä asutusta. Mutta keskusta ei ole ainoa joka ajaa tätä asiaa. Tämä on yksi kriteeri minulle äänestettäessä.

Mustamaalaaminen on huono juttu, mutta yksilöitten poliittisia mielipiteitä saa ja pitää arvostella. Tämä on entistä tärkeämpää, koska vaalit ovat muuttumassa yhä enemmän henkilövaaleiksi, puoluevaalien sijaan. Esimerkiksi Anneli Jäätteenmäen keskustalaisuutta voi arvostella helposti, eikä vähiten hänen omien kannanottojensa perusteella esim. hän korostaa "Olen asunut helsingissä vuodesta 1974." Tästä herää kysymys kuinka Anneli edustaa keskustan todellista kannattajakuntaa ja mikä on nykyään keskustan kannattajakunta viljelijöiden osuuden väestöstä romahdettua. Keskusta on liian yleispuolue nykyään (IMO).

Tästä päästäänkin aasinsillalla nykyiseen puoluejakoon. Koska kaikki haluavat olla se suurin ja kaunein, johtaa se vääjämättä yleispuolueisiin, jolloin puolue-erot kapenevat yhä enemmän ja eroa löytyy vain marginaalisista asioista. Tällöin kukaan ei voi oikein äänestää erilaista vaihtoehtoa ja todelliset vaikutuksen mahdollisuudet vähenevät.

Myös poliittinen rohkeus on häviämässä konsensuksen tieltä ja annan suuren arvon Erkki Tuomiojan kaltaisille äänekkäille poliitikoille, jotka uskaltavat kovaan ääneen sanoa olevansa eri mieltä. Nykyinen median uutisointi on vain kovasti värittynyttä ja tällaiset "lapsellisesti" erimieltä olevat usein ohitetaan turhan kevyesti.

Nyt kaikki jalkeille ja ottamaan asioista selvää. Hyvänä referenssinä suomen parlamentaarisen hallinnon mekaanikasta on kirja Suomen Poliittinen Järjestelmä, Nousiainen Jaakko (on mukavan objektiivinen) ja sitten kirjastoista hieman sosiologiaa, jotta tiedätte miksi ihminen toimii niin kuin toimii ja miksi yhteiskunta toimii niin kuin toimii (kirjastoluokka 350). Itsekkin suuntaan vuodenvaihteen jälkeen kyseiselle kirjaston osastolle, kunhan saan luettua Noam Chomskyn opuksen loppuun ;) Samoin nuo puolueitten sivut kandee vilkuilla ja kenties lukaista se puolueohjelma. Saa vähän käsitystä siihen mitä puolueen pitäisi tehdä.

tällaista tällä kertaa :)

edit: maximus typotys
#27 • • Tapi T Guest

Ainakin mua on ruvennut oksettamaan koko Keskustan meininki. Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja populismi on kunniassa. Mä sain keskustasta tarpeeksi Ahon hallituksen aikoihin ja se on ehkä viimeinen puolue, jolle ääneni annan. Mainittakoot vielä, että mielestäni kukaan Keskustan tämän hetkisistä potentiaalisista pääministerikandidaateista ei ole pätevä astumaan Lipposen saappaisiin.

Mitä sitten tulee tohon keskustan aluepolitiikkkaan, niin on mun mielestä vähän ristiriitaista, että keskusta pauhaa pääkaupunkikeskeisyyden kauheuksista, kun samalla aikaa heidän landella asuva puheenjohtaja asettuu Helsingissä ehdolle.
#29 • • Taedium Guest

seutu -yhteiskuntaan.

En aio Keskustaa äänestää, mutta muuten samaa mieltä olen. En todellakaan pitänyt Helsingissä asuessani siitä, että sinne muuttaa miljaardi ihmistä maaseudulta vain sen takia, että asutaan statissa.

Alunperin kaupungista kotosin olen, mutta landellakin olen asunut. (Tampereella. Yöh.) Ja kyllä Helsinki on minun kotini Suomessa. Loma-Suomi - pk-Suomi jako ei minulle sovi. Muualle pitää ne ihmiset tunkea, kuin minun kotiini.

Nimim. "Muotimuuttoa vastaan"
#30 • • Tapi T Guest

...että asutaan statissa....

Muuten hyvä, mutta landelta tulleet kaupunkilaiset asuvat "Hesassa". ;)
#31 • • Edited Sniff Guest
...ja lähiöistä muuttaneet asuu stadis. osa töölöös, osa sörkas jne. mut ei salettii hesaas.

"vantaa, kuka vittu haluu lapioida lantaa?
espoo, yhtä aito ku tekodikki ja pari lesboo!
helsinki, aito meininki vai mitesenymenikää.."
-taakibörsta

asuinpaikka, niin nykynen ku entisetki, on kyllä by far tärkein ja paras kriteeri ihmisii arvo(s)tellessa!

no ei oo ei.

edit: hipsui
#32 • • upee Guest

Oraakkelilla on ideaa. Mut toi valtioneuvosto sana pitää sisällään myös pressan, joten enemmistöhallitus on validimpi.

itseasiassa, hallitus = valtioneuvosto + presidentti. tjeu: http://www.vn.fi
#33 • • Jukka I Guest

Ainakin mua on ruvennut oksettamaan koko Keskustan meininki. Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja populismi on kunniassa. Mainittakoot vielä, että mielestäni kukaan Keskustan tämän hetkisistä potentiaalisista pääministerikandidaateista ei ole pätevä astumaan Lipposen saappaisiin.

Samaa mieltä. Keskustan oppositiopolitiikka tuntuu perustuvan lähinnä siihen, että kaikille luvataan kaikkea hyvää. Olisi kiva nähdä, mihin kokoluokkaan valtion budjetin loppusumma paisuisi, mikäli kaikki Keskustan lupaukset toteutettaisiin reaalimaailmassa. Tai veroaste. Konkreettiset, uskottavat vaihtoehdot hallituksen politiikalle tuntuvat puuttuvan. Sen sijaan energiaa suunnataan jälkiviisasteluun ja päiden vaatimiseen pölkylle mitä erilaisimpien asioiden nojalla. Jossain määrin tämä toki kuuluu oppositiopolitiikkaan, mutta Keskustan todellinen substanssi kaiken meuhkaamisen alla tuntuu olevan aika olematon. Mitä Jäättenmäkeen tulee, niin viimeinen usko häneen meni, kun tulin vilkaisseeksi Sonera-välikysymyksen tv-lähetystä...
#34 • • Mrrshan Guest

En aio Keskustaa äänestää, mutta muuten samaa mieltä olen. En todellakaan pitänyt Helsingissä asuessani siitä, että sinne muuttaa miljaardi ihmistä maaseudulta vain sen takia, että asutaan statissa.

Alunperin kaupungista kotosin olen, mutta landellakin olen asunut. (Tampereella. Yöh.) Ja kyllä Helsinki on minun kotini Suomessa. Loma-Suomi - pk-Suomi jako ei minulle sovi. Muualle pitää ne ihmiset tunkea, kuin minun kotiini.

Nimim. "Muotimuuttoa vastaan"

Mä en taas vois kuvitella muuttavani johonkin ulkomaille, niinku vaikka Irlantiin kun jengi siirtyy sinne vaan ollakseen in.
#35 • • Tapi T Guest

Mä en taas vois kuvitella muuttavani johonkin ulkomaille, niinku vaikka Irlantiin kun jengi siirtyy sinne vaan ollakseen in.

Propsit trollista! :D
#36 • • Taedium Guest

Auts!

Aika hyvä näpäytys.

Täällä ollessani olen muuten törmännyt erittäin moneen suomalaiseen. Tuntuu, ettei enää uskalla päästellä kadulla mitä sattuu, kun kieltä osaa niin moni...

Hassu tapaus sattui, kun mulla oli sellanen melko... eh... no omalaatuinen parta. Seisoin liikennevaloissa ja vieressä kaksi mummoa puhui suomeksi, että "Kyllä tässä maassa on oudot parrat miehillä. Kato ny totakin." ...Ja siihen vastasin suomeksi, että "Niin on, en aina itsekkään käsitä." Naamat heillä hieman venähti. Hehe.

(No todellisuudessa muutin kyllä tänne vahingossa. Ei ollu tarkotus, mutta ne kysy muutanko jos maksavat muuttoni, eikä mulla just sillo ollu muutakaan tekemistä. Kirjaimellisesti. Hain töitä Suomesta, en täältä. Tänne vaan tuli lähtö.
Seli seli... :rolleyes:
)

Ja on tästä haittaakin ollu. Sain 10min sitten mailin, että mut haluttaisiin haastatteluun johonkin keskusteluohjelmaan, mutta kun en ole Suomessa, niin en voi. :007: Prkl.
#37 • • nutiplam Guest

Ainakin mua on ruvennut oksettamaan koko Keskustan meininki. Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja populismi on kunniassa.

Tietosanakirjan mukaan populismi: Ranskassa 1929 syntynyt kirjallinen tyylisuunta joka kuvasi kansanelämää REALISTISESTI :)
GO KESKUSTA GO!!!!!!
#38 • • jUSSi Guest

...että Lipposen hallitus 90-luvun aikana kasvatti kansalaiseten välisiä tuloeroja ja on nyt viimein ajamassa alas suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa, johon siis minut on opetettu uskomaan sokeasti.

Välittäminen on kova juttu

Hyvinvointi syntyy vain työtä tekemällä ja yrittämällä. Terve taloudellinen kehitys edellyttää toimivan yhteiskunnan jatkuvaa rakentamista ja peruskorjaamista. Työllisyydestä, palveluista, lastemme tulevaisuudesta ja koko maan tasapainoisesta kehityksestä huolehtiminen on yhteinen asia. Välittämällä toisistamme luomme turvaa, jota jokainen joskus kaipaa.

Tänään on 300 000 suomalaista enemmän töissä kuin sateenkaariyhteistyön alkaessa vuonna 1995. Yhteistyöllä olemme nostaneet Suomen lamasta ja suurtyöttömyydestä. Julkisen sektorin velkaantuminen on pysäytetty ja valtion velkaa lyhennetty. Samalla on kevennetty ylikireää palkansaajan ja eläkkeensaajan tuloverotusta, mutta me emme ole hyväksyneet veronalennusvaatimuksia, jotka vaarantavat hyvinvointiyhteiskunnan peruspalvelut ja sosiaaliturvan.

lähde: http://www.sosialidemokraatit.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=sdp&mid=253&sid=20081
#39 • • JsL Guest
Äänestän Pekka Sauria, äänestäkää tekin Pekka Sauria. Pieni mies pienen ihmisen asialla. :)
#40 • • pie Guest

Kuten jUSSi tossa ylenpänä sanoi, vain äänestämällä voi vaikuttaa. Ja jos ehdokkaa valinta on vaikeaa, niin pitäkää ainakin omalta osaltanne huoli siitä, ettei eduskuntaan pääse viikinkejä, molliolleja, valluvalpioita tai muuta huuhaajengiä. Myös keskustan vaalivoitto tulee estää keinolla millä hyvänsä!

Mitäpä jos ne teinixit lähteekin sitten äänestämään, ei sillä vielä mitään saavuteta. Voivat ihan hyvin äänestää Tony Halmetta ihan vaan sen takia, kun Viikinki on heidän mielestään kova jätkä.

Kyllä minä ainakin aion äänestää. Vaikka eihän se vielä käytönnössä vaikutata paskankaan vertaa. Mutta olenpahan silloin mielipiteeni ilmaissut, eikä voi kukaan syyttää äänestämättä jättämisestä. Saanpahan sitten arvostella kansan "vääriä" mielipiteitä, kun on taas väärät tyypit eduskunnassa ;) Ja turha valittaa äänestäimisen hankaluudesta, ennakkoäänestys on helppoa. Itse on ole äänestänyt kuin pari kertaa oikeana vaalipäivänä.

Suurin ongelma onkin löytää oikea ehdokas kaiken paskan seasta. Luvataan vaikka mitä, mutta käytännössä eivät voi tehdä kuitenkaan kovinkaan paljon. Mutta seuraan kyllä ehdokkaiden mielipiteitä ja näkemyksiä. Ja täysin sopivaa henkilöä en löydä kuitenkaan. Pitää äänestää sellaista, jonka kanssa menee mielipiteet eniten samaan suuntaan ja joka vituttaa vähiten.

Ja kannattaa kokeilla ns. vaalikonetta, voi auttaa löytämään sopivaa ehdokasta. Eivät täydellisiä, mutta jotain suuntaa nämä vaalikoneet kyllä antavat.