DSP-kortit

168 posts, 9 pages, 33,903 views

Avatar
#1 • • Edited Collab Guest
Heps!

En huomannut ainuttakaan topikkia käsittelevän näitä vempaimia.

Eli siis minkälaisia kortteja mahdollisesti kehissä ja kokemuksia niistä?!?

Mulla G4:ssä TC Powercore ja PC:ssä UAD-1

Kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa.

http://www.bombfactory.com/news/clones.asp - osoitteesta voi lukea jotakin "faktaa"

-A-
Avatar
#2 • • Edited R24 Guest
Meillä on G4 macissa kolme TC Powercore DSP korttia.

Hyvin toimii ja rahalle saa toudellakin vastinetta. Reverbit on loistavia ja Sony Oxford EQ on toistaiseksi paras softa eq mitä on julkaistu.
Avatar
#3 • • Collab Guest
Juu....niinpä taitaa Sony olla paras EQ....toivotaan, että uusi Limitteri jatkaa samoilla raiteilla!


Jep, jep. Suomessa ei ole ainuttakaan 1/2" nauhuria. Ne maksaa helikoptereita. Miksiköhän pluggareita käytetään eikä alkuperäistä hardwarea?
Saattaisiko rahalla olla jotain osuutta?



Ai sellasen muovisen ?!? :)

Esim. käytetyn hyvässä kunnossa olevan Studerin A820-nauhurin saa jollakin 4000-4500£, jolla vetelee jo vaiks mitä! Vastaava löytyy varmasti monestakin oikeasta studiosta Suomessakin...mulla ei kait sit oo oikea;)........ja tokihan plugareilla on jo muutakin virkaa kun vaan rahan takia......tulee semmonen läskiperse-John-ilmiö ja kaikki vaan oikeesti soljahtaa koneelta sen enempää miettimättä itselleen todistellen, että "uuu....tää on oikeesti aivan vitun super kun ei enää ikinä tarvi persettä tontilta nostaa....ja saundaakin vielä melkeen oikeelta....."

-A-
Avatar
#4 • • R24 Guest
Joo tuli ajatusvirhe.
Tarkoitin 2" nauhuria mitä käytetään isossamaailmassa masterointiin.

Ei 1/2" nauhurilla ja pluggareilla vielä mitään eroa ole. Siksi luulen että alkuperäis textissä on typo.
Avatar
#5 • • Edited Collab Guest


Joo tuli ajatusvirhe.
Tarkoitin 2" nauhuria mitä käytetään isossamaailmassa masterointiin.

Ei 1/2" nauhurilla ja pluggareilla vielä mitään eroa ole. Siksi luulen että alkuperäis textissä on typo.



Ja toinen semmonen heti perään.....masteri vedetään kuitenkin melkeen aina puolikkaalle, joista paras kone on Ampexin ATR-102 ja myöskin käytetyin sellainen.....on uusia tuulia tullunna, että vedetään tuuman nauhapäillä, mut ei varmana vedetä koskaan kahdelle tuumalle...Kahdelle tuumalle kun siis vedetään moniraitaa joko 16-24 kanavalla.....tai siis mulla ainakaan ei ole tiedossa yhtään kahdentuuman 2-track-konetta.....Correct if I'm wrong!

-A-

Pieni tsekki.....Gateway Mastering, joka taitaa olla yks kovimmista vetää viidellä puolentuuman ja yhdellä tuuman koneella....jos olis olemassa 2" 2-Tr, ni mä veikkaan, että siellä olis semmonen vaikkei sillä edes vedettäs mitään...

Kilsan Offtopicci !
Avatar
#6 • • R24 Guest




Ja toinen semmonen heti perään.....masteri vedetään kuitenkin melkeen aina puolikkaalle, joista paras kone on Ampexin ATR-102 ja myöskin käytetyin sellainen.....on uusia tuulia tullunna, että vedetään tuuman nauhapäillä, mut ei varmana vedetä koskaan kahdelle tuumalle...Kahdelle tuumalle kun siis vedetään moniraitaa joko 16-24 kanavalla.....tai siis mulla ainakaan ei ole tiedossa yhtään kahdentuuman 2-track-konetta.....Correct if I'm wrong!


Muistini saattaa myös repeillä mutta mixaaja masteroija frendini sanoo 2" tuumasten olevan standardi masterointi formaatti. Ainakin tukholman CuttingRoomissa olisi sellainen, tai sit se oli 1".

Kuitenkin suomalaisen miksaaja/masteroijan munapystyssä nauhureita Ei suomessa ole, oli kyseessä koko mikä tahansa.
Avatar
#7 • • Edited Sniff Guest
asiasta olohuoneeseen, noita puolentuuman masterinauhureita on näkynyt aikast halvalla jo välillä... eri juttu sitten tekeekö niillä mitään. siis nykyään. taitaa olla jo viis vuotta kulunut siitä kun viimeks teki jotain lakulle. silloin kyllä r0x0r ja kovasti.
itse odottelen että vanhojen kasien hinnat laskis vielä vähän...

<viel enemmän ot>

aloinpa sitten miettimään jotta mistäköhän johtuis että aina kun nauhotti lakulle nii veti skidisti hiljempaa kun ois voinu... ja nyt digivehkeillä melkein aina hilusti liian lujaa.
mun oppiminen vissiin tapahtuu viiveellä :confused:
tai sit joku korkeempi voima yrittää sanoo että paras käyttää sekä uutta että vanhaa. sekakäyttöö. tai jotain.

</viel enemmän ot>
Avatar
#8 • • Collab Guest


Kuitenkin suomalaisen miksaaja/masteroijan munapystyssä nauhureita Ei suomessa ole, oli kyseessä koko mikä tahansa.



Tsekkaa esim. http://www.hothouse.fi >toys>olisko kolmas laite...kyllä täällä mankkoja löytyy!!! Ei välttämättä mitään spessu-höylättyjä missä kaikki komponentit on kullitettuja superhessun virittämiä, mut kuitenkin niitä samoja, joilla starbut vääntää lahden takana. Suomessa vaan kaikkien harmiksi masterointia tekee kuurot mäyrät. (Ei ehkä kannata jatkaa näinkin tylsällä aiheella...)

Mä ajattelin, että tää topikki olis ollut vähän enemmän seuraavaan luonteinen....

Kerro esim. mitä mieltä olet uudesta 24/7 - plugarista noin niinkuin aikuisten oikeesti....ootko testannut sitä vaiks rinnan UAD:n Bombfactoryn tai raudan kanssa(UA-UREI)?!? Onks sulla mitään hyviä kokemuksia jakaa esim. laulukaiun vääntöön (Powercoren kaiuilla). Entäpä kokemusta siitä Sonyn RMX-tiskin EQ:sta, joka pitäs siis olla sama kun Oxford tai ehkä jopa Oxfordin tiskistä löytyvistä....tai siis mulla ei ole ollut mahkuja kuunnella samaan aikaan niitä missään eikä esim. Sonylla ole mitään demotuksia ikinä.....ja oliskin kiva tietää, että onks se RMX-100 tiski siis jo pelkästään niiden equjen takia hyvässä hapessa muihin Ramsoihin or what so ever verrattuna.

-A-
Avatar
#9 • • Tuppu_ Guest
Jeba, kiinnostuin tossa TC Powercoresta, ku softaefut vie kaiken tehon...Lueskelin Powercoren manuaalia ja sieltä huomasin, että latenssista puhuttiin hieman hämärästi, eli...

Jos asennan tuon kortin P4-mikroon, jossa on ennestään M-Audion Delta 1010LT-äänikortti, niin mitä tulee ottaa huomioon?
Määritelläänkö tuolle powercorelle joku oma latenssi? Millaisia latensseja saadaan käyttöön? Mä haluaisin toimia max. 5-7ms latensseilla, kun käyttäisin powercoren efektejä suoraan monitoroidessani hardis-synia. Manuaalin mukaan powercoressa on 2 erilaista moodia, low latency mode ja normal?!?!? Tuo low latency mode kuulemma kuormittaa pc:n omaa prossua sitten jonkin verran, mutta silloin on kuulemma hyvä monitoroida ulkoisiakin synia efektien kanssa. Mutta jos mä ostan erillisen dsp-kortin niin kyllä sen pitää osata normaalimodessakin ihan itekseen prosessoida pienellä latenssilla ilman pc:n omaa prossua. Eli onnistuuko ja miten toimii käytännössä?

Kiinnostais vaan toi Powercore, kun miettii, mitä siinä saa ja paljonko vastaavat räkkivermeet maksaisivat erikseen ostettuina, eli perkeleesti!

Millaisia ovat nuo Powercoren reverbit laadultaan esim. m-oneen verrattuna? Eikös niissä ollu suoraan jotain koodia otettu niistä tc:n pirun kalliista 5000-sarjan reverbeistä? Entä muut plugarit? Mites se powercore 01-syna? :D Millanen se on? Lähinnä mua kiinnostais hoidella tolla reverbit ja pari kompuraa. Niin ja käytän 48kHz laatua, eli tehoa säästyy 96-modeen nähden.

Kertokaas powercoren omistajat, miten se oikeesti pelaa tai jos on jotain hyviä artikkeleita netissä, niin laittakaa linkkiä. Täytyy tässä alkaa jo etsiskelemään niitä muutenki... :)
Avatar
#10 • • Edited OSC8 Guest
Kiinnostais myös tietää miten hyvin esim toi UAD-1:n sisältö soveltuu vähän kliinisemmän musan (=kiksun..) tekoon.

Ainakin mallinnuskohteet on noissa melkolailla enempi räkäsempää "rokettiroll" kamaa? ;)


edit: niin ja toi powercore01:n soundi kiinnostaa erityisesti, oon aina himoinnu SH-101:stä!!! :)
Avatar
#11 • • Tuppu_ Guest
Joo, yritetääs herättää vielä tämäkin topic eloon, kun noi dsp-kortit on kuitenkin markkinoilla niin esillä mm. sen myötä, kun access ilmoitti tehneensä powercorelle oman virus pluginin jne...

Eli, te, joilla on yhtään kokemusta noista dsp-korteista ja niiden käytännön latensseista, niin kertokaas ihmeessä kokemuksistanne, niin tietää kannattaako tuollaisesta systeemistä edes haaveilla.

Eli, jos koneena on nykyaikainen n. 3GHz mylly ja paljon muistia ja audiokorttina joku laadukas asio2-yhteensopiva kortti, jolla päästään normaalikäytössä pieniin n. 4-10ms latensseihin, niin pysyykö powercore pci tai firewire mukana menossa, vai esiintyykö pätkettä tai muita ongelmia? TC:hän itse suosittelee käytettäväksi aika suuria latensseja ja cubase sx2:ssa ja muissa on nuo kompensaatio-ominaisuudet kyllä, mutta jos miettii jotain virus-pluginin reaaliaikaista soittamista tuollaisella järjestelmällä, niin hulluksihan siinä tulee, jos äänet kuuluu 1/4 - 1/2s myöhässä!

Eli saako tuollaisen järjestelmän toimimaan myös pienemmillä latensseilla, että homma toimisi ns. reaaliaikaisesti, vai syökö powercore tällöin pääkoneen cpu:ta jo liian paljon? Powercoressahan on joku "no latency-mode", mutta manuaalissa sanotaan, että silloin se rasittaa cpu:ta paljon enemmän, jopa kymmeniä prosenttejakin.

Eli, jos on omakohtaisia kokemuksia, tai nähnyt jonkun käyttävän tai tietää asiaan liittyviä hyviä linkkejä, niin kertokaa ihmeessä!
Avatar
#12 • • whuf. Guest
Kiinnostaisi myös muut DSP-systeemit. Triipilläkin tais olla se yamahan dsp-kortti? Tai käyttääkö esim kukaan E-MU:n Parisia?
Itellä on E-MU:n Audio Production Studio ja kohtuu tyytyväinen olen sen reititys ja säätömahollisuuksiin..

Mut niin. Muita esimerkkejä järkevistä järjestelmistä?
Avatar
#13 • • Tuppu_ Guest
Sain tuolta TC:n sivuilta oikeestaan tietoa, että ei kannata lähteä leikkiin mukaan tuon latenssin takia. Hain supportista hakusanalla "latency" ja sieltä löytyi joku pdf noista dsp-korttien latensseista. Siinä kerrottiin aika selkeesti, että jos yrittää käyttää korttia "no latency"-modessa, niin koneen cpu kuormittuu ihan yhtä paljon kuin itse dsp-kortti, joten tehoa menee hukkaan, kun cpu joutuu odottelemaan dsp-kortin laskemista. Jos taasen latenssia lisätään, kuten tästä artikkelista voi lukea: http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=1900 , niin silloin tehot saadaan kuriin, mutta pääaudiokortillakin pitää silloin käyttää maksimilatensseja, eli luokkaa 2048 samples / buffer, jolla saa jo sellaisen latenssin, että reaaliaikaisesta työskentelystä ei voida puhua. En siis tajua, miksi noi firmat silti tekee noita synia noille dps-systeemeille, jos niitä ei pysty edes soittamaan reaaliaikaisesti. Onhan noi plugarit sinällään tosi laadukkaita, mutta onko se sitten pro-työskentelyä, että latenssit on luokkaa kilometri ja hiirellä sohitaan nuotteja ja odotetaan vähän aikaa että ääni kuuluu? :panic: :crybaby: :panic:

Onko tuo tilanne siis oikeesti noin paha, vai riittääkö, että käyttäisi esim. 512 samples / buffer, jolloin saisin 44kHz:llä n. 11ms latenssin, joka on vielä siedettävä?

Edit: Löytyi vastaus netistä tuohon, eli TC lupailee, että pääprosessorin tehomenekki pysyisi vielä minimaalisena, jos käyttää bufferikokoja juurikin tuosta 512:sta ylöspäin, eli tuo n. 10-11ms olisi saavutettavissa, mikä tarkoittaa sitä, että systeemiä nippanappa voisi käyttää n. reaaliaikaisesti. :) Tässä vielä tuo samainen artikkeli, missä kaikki 3 tunnetuinta dsp-korttia ovat testissä: http://www.mackie.com/pdf/press/uad-1_in_home_recording.pdf

Toinen hyvä linkki: http://www.computermusic.co.uk/tutorial/speed.pdf
Avatar
#14 • • OSC8 Guest

Triipilläkin tais olla se yamahan dsp-kortti?



Joo jammun dsp-factoryä ei enää valmisteta, mutta ajoittain niitä käytettynä näkyy liikkuvan. Ajurit löytyy myös XP:lle.

DS2416 ei sitten ole sellainen DSP-kortti niinkuin esim. Tupun mainitsemat TC:n powercoret, vaan se on "pelkkä" mikserikortti, eli 02r (tai 03d tai 01v, miten haluaa) PCI-kortilla. Speksit on yksi yhteen em. laitteiden kanssa ja kaikki toiminnot ovat täysin latenssittomia.

Mitään plugareita ei siis kortille voi ladata, tai muutoinkaan käyttää sen laskentatehoa mihinkään muuhun.
Avatar
#15 • • whuf. Guest

Triipilläkin tais olla se yamahan dsp-kortti?



Joo jammun dsp-factoryä ei enää valmisteta, mutta ajoittain niitä käytettynä näkyy liikkuvan. Ajurit löytyy myös XP:lle.

DS2416 ei sitten ole sellainen DSP-kortti niinkuin esim. Tupun mainitsemat TC:n powercoret, vaan se on "pelkkä" mikserikortti, eli 02r (tai 03d tai 01v, miten haluaa) PCI-kortilla. Speksit on yksi yhteen em. laitteiden kanssa ja kaikki toiminnot ovat täysin latenssittomia.

Mitään plugareita ei siis kortille voi ladata, tai muutoinkaan käyttää sen laskentatehoa mihinkään muuhun.



Mitenkäs tossa hoituu sitten waveraitojen ulostus. Saako esim Asio busseja suoraan tohon dsp-factoryn mikseriin? Siis melko varmaan saa, mutta montaks? Samat dynamiikka&eq:t&auxit niillekkin?
Latenssittomuus on noissa systeemeissä kyllä parhaita puolia.
Saakos muuten tuota dsp-factoryn kontrollerisoftaa "testikäyttöön" jostakin? Joskus ainakin emu jakeli Paris-järjestelmän kontrollointiohjelmaa testikäyttöön. Mitään ääntähän se ei päästänyt mutta pystyi testaamaan sen ympäristön. Aika fiksu siirto mielestäni.
Avatar
#16 • • OSC8 Guest

Triipilläkin tais olla se yamahan dsp-kortti?



Joo jammun dsp-factoryä ei enää valmisteta, mutta ajoittain niitä käytettynä näkyy liikkuvan. Ajurit löytyy myös XP:lle.

DS2416 ei sitten ole sellainen DSP-kortti niinkuin esim. Tupun mainitsemat TC:n powercoret, vaan se on "pelkkä" mikserikortti, eli 02r (tai 03d tai 01v, miten haluaa) PCI-kortilla. Speksit on yksi yhteen em. laitteiden kanssa ja kaikki toiminnot ovat täysin latenssittomia.

Mitään plugareita ei siis kortille voi ladata, tai muutoinkaan käyttää sen laskentatehoa mihinkään muuhun.



Mitenkäs tossa hoituu sitten waveraitojen ulostus. Saako esim Asio busseja suoraan tohon dsp-factoryn mikseriin? Siis melko varmaan saa, mutta montaks? Samat dynamiikka&eq:t&auxit niillekkin?
Latenssittomuus on noissa systeemeissä kyllä parhaita puolia.
Saakos muuten tuota dsp-factoryn kontrollerisoftaa "testikäyttöön" jostakin? Joskus ainakin emu jakeli Paris-järjestelmän kontrollointiohjelmaa testikäyttöön. Mitään ääntähän se ei päästänyt mutta pystyi testaamaan sen ympäristön. Aika fiksu siirto mielestäni.



Waveraitojen mixdowni hoituu vain masterbussista :( Korttihan on meinattu enempi ulkoisten lähteiden nauhotukseen adatilta tai analogi-tuloista. Good news is että kortille on myös oma sisäinen patchbay, tosin ite ei ole tullu koskettua siihen.

Asio-busseja tai vaikka ihan yksittäisiä Asio-raitoja (VST-instrumentit tai sample-raidat) saa ihan vapaasti assignattua mille tahansa 8:lle stereobussille (yhteensä siis 16 raitaa, pannaukset hoituu myös raitakohtaisesti) - ja kyllä, silloin voi siis käyttää DSPF:n raitakohtaisia 4-band EQ:ta ja kompressoria tai limitteriä sekä kahta efektilaitetta (joille myös oma EQ ja dynamiikkaprosessointi) täysin latenssitta ja koneen omaa prossutehoa kuormittamatta.

Miinuspuolena tietysti, että tämä syö kanavia ulkoisilta lähteiltä - tietysti niitä voi käyttää, mutta EQ:t jne on silloin luonnollisesti ihan samat molemmille äänilähteille.

Latenssitta homma ei sitten toimikkaan toisinpäin, eli jos haluaa routata ulkoisia lähteitä VST-efekteille, tai vaikkapa ne kortin omat efektikanavat VST-kanaville, niin latenssia kyllä löytyy siinä kuin muillakin korteilla. 1ms:n latencyt kannattaa sit unohtaa heti kättelyssä ;)

Cubasessa on ainakin ihan integroituna oma graafinen ympäristönsä DSPF:lle (esille tulee muutama valikko ja nuppirivistöä EQ:lle yms toiminnoille), mutta en tiedä mitään tapaa millä sen saisi esille ilman korttia.

edit: jotain selvennystä
Avatar
#17 • • OSC8 Guest
Ajankulukseni otin screenshotit noista lisävalikoista, toivottavasti niistä selkiää jotain..

Eli tänne :)[/url]
Avatar
#18 • • Tuppu_ Guest
Kun tänne ei kukaan aiemmin kokemuksiaan powercoresta laittanut varsinkaan pc-käytössä ja latensseista, niin ajattelin itse nyt jotain laittaa. Tänään tuli postissa Powercore Element, eli Master X3-pluginin verran riisuttu malli PCI:stä. Installointi oli todella helppo lukuunottamatta sitä, että mun koteloon ei täysipitkät pci-kortit mahdu ilman omatekoisia modifikaatioita, eli tunnin verran revin ja taivuttelin metallia, että sain kortin koneeseen.

Ensivaikutelmat:

Latenssina pääaudiokortilla on 384 samples/buffer eli jotain 7ms ja powercore pysyy toistaiseksi ainakin ihan hyvin mukana touhussa ja mukana tullutta Powercore01-synaa pystyy soittamaan ihan reaaliaikaisesti ilman "no latency-modea" ja tehoa ei kulu cubasen mittarin mukaan yhtään. Jos lataan tuon synan perään vaikkapa TC MegaReverbin, menee tehoa yhteensä 1% pääkoneen cpu:lta, eli nuo powercoren pluginit eivät syö cpu:ta näinkään pienillä latensseilla juuri lainkaan. Täytyy jatkaa plugineiden testausta, mutta jo nyt voin sanoa, että pirun laadukkaita ovat. Esim. noin hyvää reverbiä ei saa perus-vst:nä ollenkaan. Ja toi Powercore01-syna on kans aika mainio, en olis uskonu. Tosi räyhee soundi ja kunnon särönatinat. Ainakin minä tykkään.

Eli jos joku muukin oli ajatellut ostaa powercorea, niin suosittelen ehdottomasti. Tää niinku oikeesti toimii, eikä latenssien kasvuista tartte pelätä ollenkaan. Access Virus Powercorea odotellessa... :happyroll:
Avatar
#19 • • sami@sumea Guest


Eli jos joku muukin oli ajatellut ostaa powercorea, niin suosittelen ehdottomasti. Tää niinku oikeesti toimii, eikä latenssien kasvuista tartte pelätä ollenkaan. Access Virus Powercorea odotellessa... :happyroll:



Ajattelin hommata Powercoren + jonkun kelvollisen preampin (esim. TFPron P3:n) pääasiassa vokaalien nauhoitusta/prosessointia varten, mutta mietityttää pitäisikö ennemmin sijoittaa pennosensa johonkin über-hintaiseen vocal channel strippiin.

Veikkaan että efektit olis hyvää TC-tasoa --> TC:n M5000:iin pääsen tarvittaessa käsiksi, ja se ainakin on todella jees, mutta erityisesti kiinnostaa miltä ton kompurat / eq / channel strip-plugarit vaikuttaa?

En tiedä löytyykö sulta vertailupohjaa mutta esim. Bombfactoryn ja Focusriten kompura/eq-plugarit ProToolsissa on aika jees just voksujen prosessointia varten, eli onko laatu samaa luokkaa?

Tolla olis toki käyttöä muuhunkin eikä konetehoakaan ole koskaan liikaa..
Avatar
#20 • • Tuppu_ Guest
Jees. Valitettavasti en osaa sanoa noista kompuroista ja channel stripistä vielä hirveesti mitään, varsinkaan voksujen kans, kun en voksuja koskaan käsittele. Sen huomasin kyllä, että noi kompurat oikeesti tekeekin jotain, mutta etupäässä on tullu vasta tyypättyä noita reverbejä ja tota powercore01-synaa. Kummatkin reverbit on laadultaan tosi jees. Mulla oli räkissä TC M-One kaikuja varten viime keväänä, mutta kyllä noi senkin pesee kevyesti (vaikka M-One oli sekin jo todella hyvä). Classic Verb osoittautui myös erittäin hyväksi ja sitä onkin melkein enemmän tullu tyypättyä tässä kuin tuota megareverbiä. Ääneltään noi on just sopivan erilaiset ja ihme on jos noista ei löydä oikeanlaista kaikua. Ainakin trance-leijailuun näistä löytyy ihan parhaat kaiut, mitä niiltä odotinkin. :P

1 powercore pci jaksaa myös laskea kohtuu hyvän kasan plugareita. Reverbien kans täytyy ottaa huomioon, että yhtä dsp:tä kohden niitä voi ladata vain 2, koska ne vaativat dsp:ltä muistia (50% / reverb), toisinkuin kompurat, eli vaikka 2 reverbiä viekin yhden dsp:n koko muistin, voi samaan dsp:hen lisäksi ladata vaikka pari kompuraa, jotka eivät tartte muistia. Testasin tuossa, että sopivalla dsp-sijoittelulla kehiin saa 44kHz tilassa esim:

3x Powercore 01 syna
3x TC MegaReverb
6x 24/7C Compressor (5kpl stereo ja 1 mono)

Lisäksi tehoa jää vielä yhden dsp:n verran esim. Access Virus Powercorelle, joka pyörittää 4 eri instanssia (yht. 16 voicea)

Kun latasin koko powercoren täyteen plugineita, näytti cubasen cpu-mittari n. 4-5% tehomenekkiä. Ei paha, kun ottaa huomioon, kuinka paljon plugareita oli jo käytössä.