Kellään kokemuksia UAD1-kortista pc-käytössä varsinkin sx2:ssa? Joko ajurit ovat tarpeeksi kehittyneet ettei konetehoa mene tolkuttomasti ja päästään pienempiin latensseihin? Onko UAD1:n control-panelissa joku vastaava asyncronisten buffereiden määrittelyjuttu, kuten powercoressa on, eli jos käyttää vaikka audio-kortin asio-latenssina 128 samplen bufferia, niin säätämällä kertoimeksi dsp-kortin control panelista "2", käyttää kortti 2x128 samplen bufferia, eli näkee bufferin 256:na ja näin ollen varsinaista audio-korttia voidaan ajaa hieman pienemmällä latenssilla esim. lähes reaaliaikaista hardis-synien softamonitorointia varten (ilman että dsp-kortti putoaa matkasta tai esiintyy paukkuja pci-väylän ruuhkaudesta johtuen). Eli löytyykö uad:n säädöistä tällaista vaihtoehtoa?
Mitä tahansa muutakin kiinnostaisi kuulla UAD1:stä, kuten mukana tulevat plugarit, niiden laatu yms. Lähinnä nuo kompurat kiinnostaa, ei niinkään se reverb, nigel, pultecit tms mutta voihan niistäkin jotain kertoa. Uusi Fairchild-kompura ainakin vaikuttaisi mielenkiintoiselta, eikä hintakaan (159e?) vaikuta pahalta.
Jos joku on päässyt vertailemaan powercoren ja uad1:n kompuroita, olisi hyvä kuulla jotain niiden laatueroista.
Muut UAD -käyttäjät on nyt niin hiljaista poikaa (tyttöä) että yritän parhaa taitoni mukaan pistää korteni kekoon. Olen harrastajamuusikko, jolla on ollut tuo UAD-1 nyt yli vuoden päivät.
Nyt en ole aivan varma ymmärränkö esimerkkisi oikein kun en ole säätänyt Powercoren latencyja koskaan, mutta käsitykseni mukaan UAD-plugarin käyttäminen kaksinkertaistaa latenssin siinä kyseisessä raidassa. En itse kyllä omilla pumpulikorvillani kuule mitään eroa siinä, onko signaali UADin kautta vai ei, SX2 käsitykseni mukaan kompensoi tilanteen ja viivästyttää kaikkia raitoja saman verran. Omassa äänikortissani latenssi on 11ms.
Voisin kotona katsella, miltä toi latenssiasetukset UADissa näyttivätkään taas, uusimmassa ajureissa oli siihen kyllä jotain vipuja.
Muuten toimivuus on ollut huippuluokkaa, ei mitään ongelmia missään olosuhteessa. UAD1 foorumilla jotkut ovat raportoineet MOTU Digital Performerin kanssa ilmenevistä vakavista pulmista, mutta SX2:n kanssa en ole kuullut mitään spesiaalia.
Mukana tulevia plugareita voisi tutkailla esim täältä:
http://www.uaudio.com/products/software/uad-1.html
Käytössä UAD integroituu Cubasen kanssa (Testattu VST5, SX1 ja SX 2.2) kuin mikä tahansa plugin. Soundi on plugarista kiinni - ja toki tilanteesta. LA2A on kyllä todellinen Compressor for Dummies - kaksi potikkaa - Gain ja Peak Reduction - ja soundi on pehmoinen kuin vauvan pylly. Ylivoimaisesti paras efekti mitä tiedän, läntin sitä syntikkasoundeihin ja padeihin sekä täyteen rumpuraitaan, koska se tuo soundin esille niin että se lyö kasvoihin. Jotenkin rumpuraitakin onnistuu vahvistumaan ilman että diskantit kärsisi ylivahvan basarin alla kuten yleensä käy jos ei käytä multikompuraa (Powercoren MasterX).
Voisin esitellä tätä halukkaille iltasella, ogg -playerit lataukseen.
1167LN on kans vinkee, sillä saa todella extreme-soundia aikaiseksi sillä all-buttons-modella (joka pitäis toimia 24/7:n kanssa myös). All Buttons-mode on alkuperäisen analogivehkeen "bugi" jossa kaikki "compression ratio" -napit sai painettua pohjaan samanaikaisesti ja laitteen sisäinen signaalireititys meni sekaisin. Lopputuloksena on sekaisin mennyt dynamiikka, villisti heiluva signaalimittarin viisari ja "instant-big beat"!! Kate Bushin vokaalit efektoitiin kuulemma kuudella peräkkäisellä 1167LN kompuralla jossa kaikissa on All-buttons-mode päällä.
CS-1 Channel stripistä en saa oikeein mitään järjellistä irti, mutta vika on varmaan taidoissani. EQ-osuus on ihan ok. Mulla ei ole tota Campridge EQ:ta, joten olen koittanut pärjätä tolla. CS-1:sta on mahdollista ladata sellanen keveempi dynamiikkaosuus EX-1 jossa on EQ ja kompura. DSP tehoa toi ei vie mitään. EX-1 EQ on kuitenkin selkeästi pehmeämmän kuuloinen kuin SX2:n EQ, josta jotenkin heti kuulee että nyt soundia on EQulla käsitelty. EX-1:n kanssa soundin väri vain muuttuu, pehmeämmin. Ainahan tämä ei ole pelkästään hyvä.
EDIT: Mitähän mä oikein selitän. Koitan sanoa, että tuosta EX-1:stä ei aina tiedä et toimiiko se vai ei, kun se EQuttaa niin "luonnollisesti". Kuiteski ovat ruojaakkeet "used hundreds and hundred hours to painstakingly model" 15 senttimetriä hyppylankaa.
Nigel on Rokkenroll. Siinä on aina sellainen terävä, diskanttivoittoinen soundi ja matalaa murinaa siitä en saa irti millään. Käytän sitä syntikoihin kun en ole kitaramies.
<jutustelua vanhoista hyvistä ajoista>
Ystäväni joka on entinen UAD-käyttäjä kärsi kaikenlaisista ongelmista vanhan ajuriversion ja vanhan G4 (OS9) macin kanssa - samassa paketissa oli Powercore myös. Niinpä hän luopui UADista - ja nyt kärttää sitä aina välillä minulta lainaan että saa Nigelin käyttöönsä.
</jutustelua vanhoista hyvistä ajoista>
RealVerbissä on sellainen kylmähkö soundi, joka ei passaa mulle, itse tykkään DreamVerbistä, kerrassaan loistava kapistus. Molemmissa on todella laaja muokkausmahdollisuus, esim huoneen muotoa voi muokata siten että käytettävä huonetila on keskiarvo kahden erimuotoisen huoneen väliltä, esim hevosenkenkä ja tunneli, pinnat on puoliksi puuta ja vettä (kiveä, maata ilmaa jne). Näiden muotojen ja pintojen suhdetta voi vapaasti muuttaa. Samoin kuin huoneiden kokoa, jälkikaikua, huoneen etäisyyttä signaalista, taajuusvastetta ja vaikka ja mitä saa muokata - HUPS! onkos kello jo noin paljon! :happyroll:
Itse olen kyllä ostamassa myös Powercorea, master-x ja se uus suomalainen Character ois pop, samaten kuin Filtroid. Olen huolissani siitä mitä se tekee mun vanhan pentijumin PCI -väylälle, niinpä odottakoon uutta konetta tuo Powercore, tai se uus compact joka on ehdottomasta söpöin meikkilaukku mitä olen koskaan....
... sitäpaitsi mulla on fiksaatio jonka mukaan kaikki musakama pitää olla joko sinistä, hopeista tai sinihopeista. Ja kuinkas on Powercore Compactin laita!