DSP-kortit

168 posts, 9 pages, 31,589 views

Avatar
#21 • • whuf. Guest


Testasin tuossa, että sopivalla dsp-sijoittelulla kehiin saa 44kHz tilassa esim:

3x Powercore 01 syna
3x TC MegaReverb
6x 24/7C Compressor (5kpl stereo ja 1 mono)

Lisäksi tehoa jää vielä yhden dsp:n verran esim. Access Virus Powercorelle, joka pyörittää 4 eri instanssia (yht. 16 voicea)

Kun latasin koko powercoren täyteen plugineita, näytti cubasen cpu-mittari n. 4-5% tehomenekkiä. Ei paha, kun ottaa huomioon, kuinka paljon plugareita oli jo käytössä.



Wou. Vaikuttais todella hyvältä systeemiltä.
Millasta latenssia tossa käytit? Siihen vielä se Virus perään niin johan tykittää :D
Avatar
#22 • • dewilator Guest
törmäsin kerran yhdellä studiolla tällaseen, että kun heittää logikissa esim rummut omaan bussiinsa ja ajaa siihen powercore efektin, niin bussiin tulee
latenssia.
Jos joku/jotku voisi testata omalla tsydeemillään onko näin, vai oliko se vaan
kyseinen setuppi, niin jeesais meikäläisen ostopäätöstä kivasti.
Avatar
#23 • • Tuppu_ Guest
Joo, siis käytän mun audiosysteemiä pääasiassa 384 samples / buffer -tilassa, jolloin asio-latenssi on n. 7-8ms @44/48kHz. Powercorehan aiheuttaa juuri sen verran latenssia/plugin kuin mitä pääaudiokortin latenssi on. Eli jos vaikka heittää kompuran jolleki trackille, niin se aihauttaa siihen latenssia, mutta asia on korjattu uusissa softissa automatic delay compensationilla, eli esim. sx2 nuuskii ja tietää jos powercore-pluginin lataa, niin se soitettaessa raitaa, aloittaa niiden raitojen soiton latenssin verran aiemmin, missä pluginia on käytetty. Jos plugineita laittaa enemmänkin ja latenssia tulee enemmän, niin silloin sx2 lähettää dsp-kortille soitettaessa vieläkin aiemmin dataa ja kaikki soi oikealla kohdalla.

En oo ehtiny vielä yhtään pätkää tehä ja kokeilla tuota, mutta noin tuon pitäisi toimia. Voi olla, että tuo automatic delay compensation pitää laittaa erikseen päälle niille raidoille, millä tuollaisia delayta aiheuttavia plugareita käyttää tai sitten ei. Toisaalta esim. jos reverbiä laittaa send-efuiksi, niin tuosta delaysta ei ole mitään haittaa, koska pelkkä reverbin predelay ikäänkuin kasvaa ja sekin niin vähän, että ihme jos edes huomaa.

Tuota Powercore01-synaa (tai vaikka sitä tulevaa virus-synaa) soittaessa siis latenssi on sama kuin itse audio-kortilla, eli 7-8ms. Latenssin määrä kasvaa, jos sen perään laittaa inserteiksi muita powercore-plugineita. Testasin tuossa, niin eroa ei huomannu vielä kunnolla jos laitto vain kompuran, mutta jos niitä laitto 3 kpl, niin sitten huomas jo selkeesti, että ääni tulee myöhässä. Ja kun laittaa reverbit sendeiksi ja käyttää vaikka psp84-delayta, ei mitään häiritsevää latenssia pääse syntymään. Eli normaalit cpu:n itse laskemat vst-efuplugarit ei aiheuta mitään delayta, vain ne, minkä data joudutaan lähettämään ja vastaanottamaan dsp-kortin kans.

Mutta, mielestäni tuo delay-homma tossa on ymmärrettävää, koska tekniikka vaatii sen ja kuitenkin noi powercore-pluginit on sen verran laadukkaita, että mieluummin vaikka sitten on pikkusen latenssia, jos soundit on laadukkaat.

Logicista ja cubasesta löytyy kummastakin toi Automatic Delay Compensation, mutta logicin kans on tainnu olla noiden latenssien kans ongelmia, että logic&powercore-userit joutuu vääntää latenssit tosi hurjiks, luokkaa 2048 samples/buffer ja vielä asynchronous-bufferitkin suuremmiksi, jotta powercore ei niele kaikkea tehoa koneen omalta cpu:lta. En tiedä miten tuo oikeasti logicissa sitten tekee, mutta TC Electronicsin sivuilla on tuota varten oikein special-sivu, jossa logici käsketään confaamaan tuollai. Cubasen kanssa ainakin päästään ihan minimilatensseihin, vaikka siinäkin soitettavilla raidoilla on otettava huomioon tuo viivekompensaatio, joka sekin tapahtuu automaattisesti.

Sitä siis tarkoitin tuolla... "ei tartte pelätä, että latenssit kasvais", että kun luin netistä niitä harvoja käyttäjien kommentteja ja tc:n omalta sivulta tuon logic-ohjeen, niin ymmärsin, että powercorea ei voi käyttää pienillä latensseilla ollenkaan ja niiden synien soitto ei onnistu reaaliaikasesti. Mutta otin riskin ja ostin silti tuon kortin ja suuresti kyllä yllätyin, kun ekan kerran asennuksen jälkeen avasin cubasen, latasin tuon powercore01-synan ja painoin kosketinta. Ääni tuli heti, eikä kohta. Eli toimii sittenkin pienillä latensseilla, ainakin cubasessa. ;)

Edit: testasin tuossa nopeesti tuota hommaa, että tuleeko delaya. Sitä ei tule! Ainakin SX2:ssa voi plugin informationista käydä kattomassa mille plugineille automaattinen delay compensation on päällä ja se on defaulttina päällä kaikilla, eli jos niitä plugareita nostelee sinne raidoille, ottaa cubase automaattisesti huomioon tuon latenssin soitettaessa. Niin ja jotkut ihan normaalit vst-efutkin aiheuttaa tuota latenssia riippuen plugarista niin nekin otetaan samalla huomioon. Eli jos ei oo tarkotus soittaa livenä hirveen plugarikasan läpi, niin toimii ihan hyvin. :)

PS. hyviltä vaikuttaa noi kompurat kyllä. Vaihdoin tossa vanhan projektin wavesin kompurat noihin 247C:hin, niin ääni muuttu kummasti. ;)
Avatar
#24 • • sami@sumea Guest

Cubasessa on ainakin ihan integroituna oma graafinen ympäristönsä DSPF:lle (esille tulee muutama valikko ja nuppirivistöä EQ:lle yms toiminnoille), mutta en tiedä mitään tapaa millä sen saisi esille ilman korttia.



C-mexx valmistaa DSPF:lle suht' näppärää kontrollerisoftaa..

http://www.c-mexx.com ja tuolta sitten products->c-console for dsp factory.

Mulla on tollanen vanhassa koneessa, ja toi päihittää kyllä Cubasen oman DSPF-käyttöliittymän 100-0. Ainoa ongelma tossa on, että ainakaan win2k:lla DSPF:n ajurituki ei ole paras mahdollinen, ja tuon C-consolen kanssa joutuu vähän säätämään tietyissä asioissa (esim. käynnistämään softat tietyssä järjestyksessä ja lataamaan mikserisetupin uudestaan jos asio-routtaus muuttuu).

Mut anyway, Powercore lähti just tilaukseen, vois varmaan laittaa ton DSPF:n myyntiin :)
Avatar
#25 • • dewilator Guest
Powercoresta on tullu elements malli, joka on muuten sama, kuin orkkiskin, mutta siitä uupuu vaan se monialue kompura ja hintaa on vaivaset 635e (thomann)
Kuulostaa erittäin houkuttelevalta.

Toinen kortti johon oon ehkä snadisti kallistumassa (lähinnä plugareitten vuoksi) on universal audion UAD1. joka maksaa kans sen 635e
Onks tosta kellään mitään kokemuksia?
http://www.mackie.com/products/uad1/
Avatar
#26 • • Tuppu_ Guest
Joo, no nimenomaan tuon Powercore Elementin mäki tilasin sieltä, kun se on niin edullinen. Ihan uusimmalla softalla (v1.8) toi elementkin toimii, mutta se masterx3 ei tuu mukana. Pitänee se Master X5 hommata myöhemmin. Hintaisekseen oli kyllä todella hyvä ostos. Eihän tollaista kasaa hyviä vst-plugareitakaan saa ostettua tuolla hintaa ja tossa tulee vielä rautakin kaupanpäälle. :)

UAD1:stä ei oo kokemusta, mutta kaiut eivät kuulemma ole samaa tasoa TC:n kanssa. Itseasiassa tuossa UAD1:ssä ei oo yhtään pluginia, mitkä mua kiinnostais. Tuote taitaa olla enemmän rock/pop-tarpeisiin. Powercore näyttäisi olevan sopivasti suunnattu sekä että. Ainakin plugareita tulee enemmän samaan hintaan.
Avatar
#27 • • FoFlow Guest

Eli jos joku muukin oli ajatellut ostaa powercorea, niin suosittelen ehdottomasti. Tää niinku oikeesti toimii, eikä latenssien kasvuista tartte pelätä ollenkaan. Access Virus Powercorea odotellessa... :happyroll:



Tuli sitten tilattua. Tosin Jenkeistä... Nykysellä taalan kurssilla sieltä saa aika edullisesti vaikka laskee päälle tullit ja ALV:t. Millos toi Virus tulee... Oon ollu terveenä jo liian kauan :scared: :laugh: :panic: :D
Avatar
#28 • • dewilator Guest
Tekeeks muuten kukaan ulkopuolinen valmistaja mitään
plugareita noille korteille?
Avatar
#29 • • Tuppu_ Guest

Tekeeks muuten kukaan ulkopuolinen valmistaja mitään plugareita noille korteille?



Kyllä tekee, ainaki powercorelle. Sony Oxfordilta on sille jo ainaki Eq ja kompuralimitteri. Waldorfilta on vocoderi (firma tosin on nykyään selvitystilassa, ettei varmaankaan tule enää mitään) ja sitten accessilta tulee toi virus, mitä tässä jo on odoteltukin sen julkistamisesta asti. Taitaa niitä jotain muitakin olla, mutta tossa kait tärkeimmät.
Avatar
#30 • • QPS Guest

Tekeeks muuten kukaan ulkopuolinen valmistaja mitään plugareita noille korteille?



Kyllä tekee, ainaki powercorelle. Sony Oxfordilta on sille jo ainaki Eq ja kompuralimitteri. Waldorfilta on vocoderi (firma tosin on nykyään selvitystilassa, ettei varmaankaan tule enää mitään) ja sitten accessilta tulee toi virus, mitä tässä jo on odoteltukin sen julkistamisesta asti. Taitaa niitä jotain muitakin olla, mutta tossa kait tärkeimmät.



Juu, onhan noita ulkopuolisten valmistajien plugareita ja eiköhän niitä tule pikkuhiljaa aina lisää... Olenkin ihmetellyt, että miks waldorfin sivut eivät ole wörkkineet :sad: !!!
Avatar
#31 • • dewilator Guest
Joo toi oxford eq on kyllä parhaimman kuulonen softa eq mitä oon koskaan kuullu. Ja se sonyn uus limitterikin potkii ihan kybällä. toimii masterissa oivasti :hearts:

Onks muuten kellään mitään tietoo, et voiks noita powercorea ja uadia yms. käyttää rinnakkain vai tuleeks ongelmia?
Avatar
#32 • • FoFlow Guest

Tänään tuli postissa Powercore Element, eli Master X3-pluginin verran riisuttu malli PCI:stä. Installointi oli todella helppo lukuunottamatta sitä, että mun koteloon ei täysipitkät pci-kortit mahdu ilman omatekoisia modifikaatioita, eli tunnin verran revin ja taivuttelin metallia, että sain kortin koneeseen.



Voi... VI**U. Powercore tuli tänään ja kotelon "korttiosa" noin 5cm liian lyhyt. Mun mielestä pitäs laitetiedoissa kertoa että täyspitkät PCI kortit EI mahdu. Nyt pitää sit hommata uus kone :crybaby: Tulikin kalliiks tää 400e powercore :angry: No oli tossa toi HTPC kuitenkin listalla niin onpaha sitten se valmiina :scared:

Josko vaikka siirtys sitte kertahujauksella MACiin :D
Avatar
#33 • • sami@sumea Guest

Joo toi oxford eq on kyllä parhaimman kuulonen softa eq mitä oon koskaan kuullu. Ja se sonyn uus limitterikin potkii ihan kybällä. toimii masterissa oivasti



Hmm. Oma Powercore tuli tossa viime viikon lopulla joten nyt voi heittää jo jotain ensikommentteja:

Mukana tulleet plugarit on lähes kauttaaltaan erinomaisia. Yhden poppirokkiprojektin miksauksen jälkeen diggaan kovasti 24.7 kompura/limitteristä, megaverbistä, tubifexistä ja chorus/flangerista, mutta ehkä positiivisin yllättäjä oli tuo mukanatullut EQ joka mun mielestä hakkaa soundin "analogisuudessa" esim. wavesit kevyesti - yläpää on todella smoothi. Kaikki nuo plugarit sopivat erinomaisesti vokaalien kanssa kikkailuun eli korttivalinta osui tuossa mielessä mulle todella hyvin kohdalleen.

Voicestrip ja mukana tullut kompura (VintageCL) sen sijaan olivat pienoisia pettymyksiä - kummastakaan en muutaman tunnin ruuvaamisen jälkeen ole saanut oikein mitään käyttökelpoista jälkeä ulos. Voicestrip on varmaan ihan jees johonkin räkäiseen rokkisoundiin, mutta VintageCL kuulostaa jotenkin "halvalta", esim. ilmainen Kjaerhusin kompura pesee tuon mun mielestä vaikka silmät kiinni.

Ehdin testaamaan myös Sonyn plugareista tuota Inflatoria, joka tosiaan tuntuu boostaavan volumea jonkin verran, mutta jo tappiin masteroitu matsku menee pahan kuuloisesti särölle jo pienestäkin lisäboostista, eli mainoslauseet eivät ehkä tuon kohdalla pidä ihan niin hyvin paikkaansa kuin voisi olettaa. Ehkä sitten jos tuota oppii/jaksaa opetella käyttämään...
Avatar
#34 • • Tuppu_ Guest
Foflow, itekin jouduin repimään mun koteloa tunnin verran, että sain tuon powercoren mahtumaan koteloon. Macciin en suosittele siirtymistä, jos logicin ja powercoren takia joutuu latenssit nostamaan luokkaan 50ms (näin siis TC:n suositusten mukaan).

sami@sumea: Ostitko tuon powercore Elementin vai PCI:n? Mikähän on, kun Inflator valittaa, että no Powercore Resources, kun käynnistää cubasea, vaikka powercoreen ei vielä ole ladattu yhtään mitään.

Niin ja munkin mielestä se 24/7 on paljon parempi kuin Vintage CL. Eq on myös aika smooth.
Avatar
#35 • • R24 Guest

Macciin en suosittele siirtymistä, jos logicin ja powercoren takia joutuu latenssit nostamaan luokkaan 50ms (näin siis TC:n suositusten mukaan).



Mikä latenssi?
Ainakaan 01 softasynassa ei oo mitn huomaavaa latessia macci/logic/motu24I/O yhdistelmällä. Busseihin jos laittaa inserttiin ni sit tulee latenssia, mut sen saa kikkailtua pois latency pluggarilla.
Avatar
#36 • • Tuppu_ Guest
http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=1900

Tuolla kehoitetaan logicin käyttäjiä nostamaan latenssi suurimmaksi mahdolliseksi, mitä äänikortti tukee. Hieman epäilyttäviä mielikuvia siis herää powercoren ja logicin suhteen, kun tuon käy lukemassa.

Mites itse koneen prossun käyttö ja millaista latenssia käytät R24? Eli ???? samples/buffer ja montako asyncronista bufferia on määritelty powercoresta. Ite käytän SX2:sta, latenssi audiokortilla on 384 samples/buffer ja 1 asyncroninen bufferi säädetty powercoren paneelista. Tällöin tehoa pääprossulta menee n. 4%, kun yhden kortin lataa täyteen kamaa.
Avatar
#37 • • FoFlow Guest

Macciin en suosittele siirtymistä, jos logicin ja powercoren takia joutuu latenssit nostamaan luokkaan 50ms (näin siis TC:n suositusten mukaan).



Mikä latenssi?
Ainakaan 01 softasynassa ei oo mitn huomaavaa latessia macci/logic/motu24I/O yhdistelmällä. Busseihin jos laittaa inserttiin ni sit tulee latenssia, mut sen saa kikkailtua pois latency pluggarilla.



Joo... Tästä olis ihan hyvä saada factatietoa. Logicin kanssahan joutuu kikkailemaan ensiks toi wrapperi paikoilleen ja sen jälkeen siis latency kompensaattori :confused: Nyt kun sain CRT projun halvalla kotiteatteriin, säästin siinä sen verta rahhoo että olis mahis siirtyä MACiin. Kovasti hotsittas... Eli jos viittit vähän tarkemmin kertoa pyörittämästäsi ympäristöstä ja kertoa millaisille latensseille päästään G5sessa (vai onks sul G4?)
Avatar
#38 • • sami@sumea Guest

sami@sumea: Ostitko tuon powercore Elementin vai PCI:n? Mikähän on, kun Inflator valittaa, että no Powercore Resources, kun käynnistää cubasea, vaikka powercoreen ei vielä ole ladattu yhtään mitään.



Mulla on tuo Element.

Mikäs versio sulla mahtaa olla tosta Inflatorista (mä olen toistaiseksi testannut vaan demoversiota, joka näytti toimivan ihan OK)?

Siis tuleeko tuo virheilmoitus vain kun Cubasea käynnistetään, siinä vaiheessa kun Cubase skannaa plugin-dll:t? Testasin tota ekaa kertaa vasta eilen illalla enkä ole käynnistänyt Cubasea uudestaan sen jälkeen, pitää katsoa rutiseeko tuo mun demo jotain kun pääsen himaan..
Avatar
#39 • • Tuppu_ Guest
Joo, nyt lähti pelittämään, ku asensin sen uusiks. Kyllähän tuolla volumea nostaa, mutta jotenkin esim. masterx5 kiinnostais enemmän. Btw. kysyin thomannilta sitä virus plugaria, niin kuulemma näkyy niiden koneilla jo se listattuna, hintaan 444e, mutta tulopäivä ei ole vielä varma.
Avatar
#40 • • sami@sumea Guest

Btw. kysyin thomannilta sitä virus plugaria, niin kuulemma näkyy niiden koneilla jo se listattuna, hintaan 444e, mutta tulopäivä ei ole vielä varma.



Hintakin tuntuu olevan yllättävän kohtuullinen.. Hemmetti, just kun ajattelin ettei tarvitse vähään aikaan hankkia mitään :)

Tää gearikierre on loputon...