284 posts, 15 pages, 56,652 views
Tietoisuus on ihmisen antama nimi ajattelun osalle, ja kyllä mun käsittääkseni lääketiede on jo aika päivää sitten todistanut ajattelun tapahtuvan aivoissa?
Sä yllätät mut mekaanikon lailla tuomalla esiin filosofia ajatelmia, joiden olemassaolo ei riitä todisteeksi niiden vastausten olemassaololle. Etenkin jos kysymykset on esitetty jo antiikin aikoina... miksi todellisuuden ongelma ei olisi vain yksi mielikuvituksen tuote?
Esitin varsin tyypillisen historiaan nojaavan induktion. Induktio on tietenkin sidoksissa premisseihinsä, mutta sen pääasiallinen tarkoitus tieteessä onkin tuottaa uutta tietoa.
Mä väitän, että koulutuksella on yhteys uskonnollisuuteen. Mitä noihin uskomuksia sisältäviin elämäntapoihin tulee, niin mikään niistä ei tosiaan täytä rekisteröitävältä uskonnolta edellytettyjä muotoseikkoja.
Originally posted by Tres
No, sanotaan näin, että jos tämä esittämäsi evoluutio (johon
en itse usko, kuten tiedät ;)) johtaa tilanteeseen, jossa
olemme jatkuvassa arkisessa aistiyhteydessä kaikkeen
ja kaikkiin samanaikaisesti, ja vielä kykenemme prosessoimaan
kaiken tätä kautta saamamme tiedon jollain tasolla, niin
uskonnolle ei enää ole sijaa.
Mikä jengiä pelottaa? Miks mua ei oo ikinä ahdistanu kuolema? Onko mussa jotain vikaa, kun en ole koskaan kokenut mitään mikä saisi mut uskomaan?
Pelkojen voittaminen on itselläni varsinaisesta uskonnollisesta
vakaumuksestani hiukan erillinen kasvuprosessi, vaikka niillä
onkin jonkin verran tekemistä keskenään. Itselläni kaikkien
pelkojen alku oli käsittääkseni erilaisten muutosten kohtaaminen,
ja muutoksiin sopeutuminen onkin ollut keskeisiä tekijöitä
maailmankuvassani. Asennoituminen ja henkinen valmistautuminen
jatkuvaan muutokseen on eräs keskeisimpiä asioita elämässäni,
ja tämän sopeutumisen myötä pelon määrä on vähentynyt lähes
olemattomiin.
Originally posted by pakana Onko mussa jotain vikaa, kun en ole koskaan kokenut mitään mikä saisi mut uskomaan?
Ateistit kuulemma pelkäävät kuolemaa vähemmän kuin uskovaiset??? Itseäni kysymys kuolemasta ei juuri rasita. Enhän voi siihen vaikuttaa, niin miksi piinaisin itseäni asian kanssa.
Mixa
"Ja mä väitän, että sulla on yksipuolinen kuva uskonnosta. Koulutuksella on vaikutusta siihen, ettei pureskelematta niele mitä tahansa syötettyä tuubaa, mutta tunnen monta korkeasti koulutettua ihmistä, jotka uskovat Jumalaan, koska haluavat uskoa."
Nyt ehkä on vähän outo kuva tuosta. Voitko, Felis, selventää tätä? Siis et ilmeisesti tarkota tuota haluta sanaa niinkuin sen varsinaisessa merkityksessä? Vähän sama, kuin itse sanoisin, että minä haluan uskoa, että Nasse-Setä loi maailman - vain koska minä haluan uskoa niin. Siis mitä tarkoitat tuolla?
tunnen monta korkeasti koulutettua ihmistä, jotka uskovat Jumalaan, koska haluavat uskoa.
Ja edelleen löytyy uusia asioita tieteestäkin. 20-luvulla Einstein funtsi, että aineella voisi olla neljä olomuotoa. Ja viime vuonna se todistettiin, että on olemassa kaasun, nesteen ja kiinteän lisäksi neljäs, Boylen-Einsteinin olomuoto. (Kolmisentuhatta molekyyliä käyttäytyi jonkun verran alle -250 astetta celsiusta kuin yksi molekyyli.
Mä toivoisin että tää topikki antais vastauksia asiaan, josta mulla ei oo hyväntahtoseksi jekutukseks osoittautunutta joulupukkia lukuunottamatta omakohtasia kokemuksia. Tässä topikissa rohkeasti esiintuodut uskovaisten näkökannat ei oo tuonu mitään uutta, mitä ei voi aikasemmin kirjottamillani selittää.
Joo juu... nimet menee sekasin. Olet oikeassa.
Bosen-Einsteinin kondensaatti.
Myöskään en kiellä sen mahdollisuutta, että jumalan olemassaolo todistettaisiin. Kuitenkin: Minun uskoni on tieteessä.
Omiin aivoihinkaan kun ei voi luottaa. Silmässähän on ns. "sokea piste" siinä vähän ulkoreunaan. Siis jos katsot noin 30cm päässä olevaa pistettä, niin siitä noin viitisen senttiä ulkoreunaan on kohta, jota silmäsi ei näe. Aivot vaan blurraa siihen ympäröiviä värejä. Kusettavat mokomat.
Originally posted by R24
sivistysvaltiossa nimeltä Suomi vannotaan oikeudessa käsi raamatulla ja armeijassa on hartaustilaisuuksia (tai jotain sellaisia),
Ei taida olla pakollista oikeudessa, en saisi muuten itse oikeutta Suomessa.
Nyt ehkä on vähän outo kuva tuosta. Voitko, Felis, selventää tätä? Siis et ilmeisesti tarkota tuota haluta sanaa niinkuin sen varsinaisessa merkityksessä? Itsesuggestiotako?
Osaatko kertoa, miksi sun tuntemat ihmiset haluavat uskoa?
On nimittäin aika yleistä, minunkin kaveripiirissä, että kuulutaan kirkkoon, mutta ei uskota.
Hieno väistö! Edelleenkään en ymmärtänyt. Enemmän vain vaikuttaa, että ystäväsi uskovat, koska ovat päättäneet niin. Mitä tarkoitat? Epäilen sen mahdollisuutta, että ystäväsi on eräs kaunis aamu herännyt, syönyt aamumurojaan ja tuumannut: "Kun olen leikannut nurmikon alan uskovaiseksi."
No tarkoitin kyllä. [...]
Enpä ole tullut kysyneeksi
Hieno väistö! Edelleenkään en ymmärtänyt. Enemmän vain vaikuttaa, että ystäväsi uskovat, koska ovat päättäneet niin. Mitä tarkoitat? Epäilen sen mahdollisuutta, että ystäväsi on eräs kaunis aamu herännyt, syönyt aamumurojaan ja tuumannut: "Kun olen leikannut nurmikon alan uskovaiseksi."