JOULU TULEE - oletko valmis?

294 posts, 15 pages, 56,129 views

#141 • • unik Guest
En tykkää vieläkään joulusta, hyi hitto.
Yhtään lahjaa en osta, enkä tahdo saadakaan. :mad:
#142 • • Moraani Guest

Yhtään lahjaa en osta, enkä tahdo saadakaan. :mad:

No täytynee sitten palauttaa orpolapsien veistämät, veteraanien lakkaamat ja sokeiden kaupasta ostetut reilun kaupan pronssiteokset.

Ne olis muuten ollu luomuu. :sad:
#143 • • milo Guest
Joulu on taas täällä!
Ainakin Toto on julkaissut Best Of -kokkareen, netAnttilassa on avattu joulushop ja Citymarketissa on joulukoristepöydät siirretty keskelle käytäviä.
Joulu-tj on jotain ja Joulusuklaata odotellaan. :heart:
#144 • • Teemu T Guest
Mä oon aikasin liikkeellä tänä vuonna, ostin ekan joululahjan viikko sitten :)
#145 • • Timmo Guest
NYT ON LOKAKUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vittu lukkoa joka joulutopikille! :mad:
#146 • • miikkaL Guest

Eikä! :( Joulu on vaan kerran vuodessa joten pitäähän siihen valmistautua kunnolla!
#147 • • Verottaja Guest
"Ole valpas, joulu on ovela."
#148 • • Bio Guest
ei jaksa viel stressata joulua.. ehkä sit joulukuun puolesvälis.
mut kalenterin aion kyl ostaa! :right:
#149 • • Funkatronik Guest
Käväisin eilen Kodin ykkösessä, siellä oli jo hirveät läjät joulukoristeita myynnissä. Ahdistaa... kohta ne alkavat varmaan jo pimputtamaan niitä haulikolla päähän-biisejä joka nurkassa.
Ante

#150 • • Ante
Saatana kun on ollu jouluiset fiilarit viimepäivinä. Pitää hommata pyhiksi paljon pelattavaa ja luettavaa ja duunata järjettömät läjät hyvää syötävää (ainakin kinkku-peruna -laatikkoa) karkkeja, sipsejä ja Pepsiä unohtamatta.
#151 • • poet Guest
Nyt kyllä... :scared:
#152 • • Teemu T Guest

Hiljaa siellä! :angry:

Jouluun pitää valmistautua huolella ja ajoissa :D
#153 • • sauce Guest
joulu sais mun mielestä haistaa vitun, hypätä rakettiin ja lentää suoraan aurinkoon.
#154 • • miikkaL Guest
Mä en ymmärrä mitä joillain ihmisillä on joulua vastaan?
#155 • • Hansu Guest

Ei ehkä niinkään joulua vastaan vaan sitä, kuinka joulumainonta yms. touhu tuntuu alkavan vuosi vuodelta aiemmin.
Sama ilmiö pätee myös esim. vaatekauppaan: toukokuussa ei meinaa enää löytää kevättakkia, heinäkuussa kesäkamppeet on jo laitettu tiskin alle syysvermeiden tieltä ja helmikuussa kuvastot pukkaavat kevätkuteita, vaikka eletään vielä kylmää talvea. Ärsyttävää.
#156 • • sauce Guest

joulu on talvella -> talvella ei ole kivaa -> jouluna pitäisi olla kivaa -> talvella ei voi olla kivaa -> kaikilla muilla on kivaa.

eli kai se on kateus miksi mä inhoan joulua. + kaikki mitä hansu sano, en vaan jaksanut sanoa just samaa. ku se on musta aika "itsestään selvää" ja niin hyvin totta.
#157 • • Jukka I Guest

Itseäni ainakin häiritsee kaupallisuuden saama murskavoitto siitä, mitä joulu joskus oli. Taitavien markkinamiesten tyrkyttämä ja lammasmaisen valtaväestön mukisematta nielemä ajatus siitä, ettei hyvää joulua voi viettää ilman röykkiöittäin uusimpia leluja/listahittejä/vedenkeittimiä/muuta perkeleen tarpeellista.

Kuinka moni kehtaa olla ostamatta lähisukulaiselleen tai puolisolleen lahjaa, vaikka tällä jo olisi kaikki oikeasti tarpeellinen maan ja taivaan välillä? Kunka monta kertaa sitä artistin X viimevuotista joululevyä tuli kuunneltua vuoden aikana?

Joulun pitäisi mielestäni olla rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa, ei sairaalloisen kulutushysterian ja materiankaipuun vuotuinen huipennus tai yksi stressiprojekti muiden joukossa.
#158 • • rewind Guest
Itse en stressaa pätkääkään jouluisin. Parit lahjat tulee ostettua, joten pientä joulukaaosta saa kaupoissa kokea. Muuten joulut menee maalla vanhempien luona syödessä, katsellessa leffoja ja ottaessa mahdollisimman rennosti.

Tänä vuonna taitaa olla edessä 12h LotR-maratooni... :roll:
#159 • • miikkaL Guest

Itseäni ainakin häiritsee kaupallisuuden saama murskavoitto siitä, mitä joulu joskus oli. Taitavien markkinamiesten tyrkyttämä ja lammasmaisen valtaväestön mukisematta nielemä ajatus siitä, ettei hyvää joulua voi viettää ilman röykkiöittäin uusimpia leluja/listahittejä/vedenkeittimiä/muuta perkeleen tarpeellista.

Mitä se joulu joskus oli? Itse en muista, että Joulu olisi mun elinaikana kauheasti muuttunut, varsinkin tuossa 80-luvulla tuntui, että lahjoja ym tuli aina ihan älyttömästi ja paljon sellaista mitä ei ollut odottanut. Ei Joulu ole sen enempää kaupallistunut kuin yhteiskunta muutenkaan.

Kuinka moni kehtaa olla ostamatta lähisukulaiselleen tai puolisolleen lahjaa, vaikka tällä jo olisi kaikki oikeasti tarpeellinen maan ja taivaan välillä? Kunka monta kertaa sitä artistin X viimevuotista joululevyä tuli kuunneltua vuoden aikana?

Joulun pitäisi mielestäni olla rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa, ei sairaalloisen kulutushysterian ja materiankaipuun vuotuinen huipennus tai yksi stressiprojekti muiden joukossa.

Nämähän ovat jokaisen päätettävissä, senkun sovit sukulaisten ja puolison kanssa, ettei lahjoja ostella.. Jokaisen oma valinta, eikä sen vuoksi pidä tuomita muita ihmisiä, jotka haluavat lähimmäisiä muistaa lahjoilla.

Ei kaupallisuus myöskään poista Joulusta sitä rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa.
#160 • • Jukka I Guest

Ei Joulu ole sen enempää kaupallistunut kuin yhteiskunta muutenkaan.

Se, että asiat X ja Y ovat enemmän tai yhtä perseellään kuin asia Z, ei saa estää asian Z kritisoimista. Kyllä mä väittäisin, että juuri joulu on yksi vuoden kaupallisimmista ja tuotteistetuimmista tapahtumista ja melkeinpä ainoa aika vuodessa jolloin oma mittani täyttyy ympäröivää todellisuutta seuratessa.

Nämähän ovat jokaisen päätettävissä, senkun sovit sukulaisten ja puolison kanssa, ettei lahjoja ostella.. Jokaisen oma valinta, eikä sen vuoksi pidä tuomita muita ihmisiä, jotka haluavat lähimmäisiä muistaa lahjoilla.

Näin olen itse tehnyt jo pitkään, kommenttini oli kannanotto yleisellä tasolla. Tuomitsemisesta ei ole kyse, pelkästään ajatusten herättämisestä, mitä taas ei voi tehdä täysin hajuttomalla ja mauttomalla viestillä.

"Jokaisen oma valinta" on teoriassa totta mutta käytännössä kyseenalaisempi asia mm. siksi, että kulutusjuhla-joulun sanansaattajilla on murskaava media-asema vaihtoehtoisempiin näkemyksiin nähden. Valtaväestö ei osaa tai edes halua ryhtyä kriittisiin analyyseihin, helpompaa on yksinkertaisesti hypätä kelkkaan mukaan. Kritiikkini ei niinkään kohdistunut lahjoihin tai muihin yksityiskohtiin vaan ylipäätään ihmisten taipumukseen niellä pureskelematta tuote nimeltä joulu.

Ei kaupallisuus myöskään poista Joulusta sitä rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa.

Eikö? Kyllä mä väittäisin, että valtaväestön harrastama lahjaostosten perässä ravaaminen ja ylenpalttinen stressi onnistuneesta joulusta on omiaan vähentämään läheisille omistettua aikaa ja sen laatua. Yleisenä huomiona tämäkin, oma joulu ei muuta olekaan kuin rauhoittumista ja yhdessäoloa.