Autopopit

156 posts, 8 pages, 38,037 views

Avatar
#101 • • Quu Guest
Minua jotenkin edelleen suuresti ärsyttää tämän topicin otsikossa oleva kirjoitusvirhe. Auto popit ----> Autopopit

:)
Avatar
#102 • • Edited bulk Guest


tää nyt tulee tähä samaa ku jotenki liittyy asiaan. eli en oikeen löyvä mistään kunnon auton tuunailu sivuja ;) oiskohan jollain jonkinlaisia osotteita tiedossa mistä sais enempi infoo ja kaikkee tietoo asiasta?



http://www.ffp-motorsport.com sisäänpäinlämpeävä vw-foorumi

http://www.ultimatevw.com toinen kotimainen vw-foorumi

http://www.dynamiitti.com japsirissafoorumi

http://www.fintoys.net yhden tutun ylläpitämät toyota-sivustot

http://www.bmwtuningclub.net bemarifoorumi

http://www.supraforums.com "kunnollisten" japsilelujen foorumi
Avatar
#103 • • Remotion Guest
tohon vois vielä lisätä http://www.dnsf.org
Nissan tunaajien saitti, löytää todella teknistäkin infoa.
Avatar
#104 • • categrasher Guest
tollatavoin ku laitatte automerkkien tuunaus sivuja niin opelin tuunaus olis lähellä sydäntä jos semmosista sivuista ois tietoo..
Avatar
#106 • • MikkiHiiri Guest
Autopopeista tuli mieleen, ettei kellään sattuis olee Seas H615 1"
diskanttia kaupan? Yx sellanen vähän kärähti ku kännipäissäni
soittelin liian pienillä tehoilla (ja liian suurilla volkilla) :o
Avatar
#107 • • Remotion Guest


tää nyt tulee tähä samaa ku jotenki liittyy asiaan. eli en oikeen löyvä mistään kunnon auton tuunailu sivuja ;) oiskohan jollain jonkinlaisia osotteita tiedossa mistä sais enempi infoo ja kaikkee tietoo asiasta?



kannattaa vielä kattoo http://www.viritys.com

sieltä löytyy ainakin jokunen linkki
Avatar
#108 • • Remotion Guest
Onko kukaan tehnyt e36 bemariin (325, 8tie) poppeja?
Minkälaistakohan piuhaa sieltä löytyy ja missä ne kulkee.

Onko käyttö kokemuksia Sonyn jotain-800 mankasta?
sellanen musta puhdas paneeli mikä taittuu alas ja "takapuolelle" on kaikki säätimet..
Avatar
#109 • • Edited D-Mind Guest
Olen tässä suurella mielenkiinnolla lueskellut melkeinpä jokaisen messun läpi tästä topicista, ja pakko tähän väliin todeta, että jokainen tarjoilee gatecrasherille ehkä hiukan turhan hyvää ja tyyristä ratkaisua. Jos jannulla on tyyliin käsissään ensimmäinen auto, ei vielä erityisemmin kokemusta tai tietoa, eikä edes välttämättä paria kultaisia korvia niin kyllä sitä ihan oikeasti helpommallakin selviää.

Itselläni on Audi Coupessa 4x auton alkuperäisiä Blaupunktin kaiuttimia joiden mallista ei ole pahemmin tietoa. Näistä toinen pari sijaitsee kojelaudassa ylhäällä, ja toinen pari "takaovien" kohdalla (kyseessä siis 2-ovinen auto). Niitä ruokkii Sony CDX-CA900 mankka (n. 400euroa). Hattuhyllyllä on pari Alpinen 3-tie kaiuttimia joiden hintaa en muista, ja joita ei todellakaan ole koteloitu eli free-air asennuksella soivat ja kuulostavat mainiolta. Takakontissa sijaitsee Pioneerin 12" subi n.33 litran kotelossa. Hattuhyllyä ja subia ruokkii SPL-Dynamicsin 4-kanavainen jakosuotimilla varustettu vahvistin (130euroa käytettynä, täyd. kunnossa), kaksi viimeistä kanavaa tietenkin sillattu subille. Laadukkaat RCA-kaapelit 2kpl, sekä kasimillinen virtapiuha on vedetty ovilistojen sekä takapenkin alta siististi takakonttiin. Sulake on sijoitettu noin 30cm etäisyydelle akusta, joita on vain yksi, ja joka maksoi 70 euroa.

Noniin, tästähän voisi sitten todeta että "amis-asennus", mutta oikeasti, kyllä noilla korvat saa hajotettua;) Painetta ihan tarpeeksi, sekä tarkka toisto. Olen siis ihan tavallinen ihminen, en hifi-maanikko.

Summa summarum: En tiedä oikeastaan paljoakaan autohifistä, mutta mielestäni autoni soi aivan riittävän kovaa ja laadukkaasti. En ole käyttänyt mitään vaimennustuotteita, sillä autoni ei oikeastaan pahemmin rämise, lukuunottamatta rekisterikilpeä ja bensatankin luukkua kuunneltaessa erittäin kovalla.

Ja mitä koko lysti maksoi? Osa kamoista tuli tietenkin jo auton mukana, mutta autossani oleviin poppivehkeisiin on yhteensä kulunut noin tuhat euroa. Eli ei sitä välttämättä ensimmäiseen Kadettiinsa kannata änkeä konkkaa, kiljoonan päätettä ja sataa kiloa vaimennusmassaa, eikä välttämättä toiseenkaan autoonsa:D Mutta sitten, kun kiinnostusta, rahaa ja kokemusta alkaa olemaan...

edit: näköjään se nikki olikin gategrasher eikä gatecrasher..
Avatar
#110 • • Edited MikkiHiiri Guest


Sulake on sijoitettu noin 30cm etäisyydelle akusta, joita on vain yksi, ja joka maksoi 70 euroa.



70 euron sulake? :eek:
kiitettävä hinta =)
tuli tuossa mieleen että oisit selvinny 15e:llä (sulakepesä +
sulake) jos korkeintaan 25mm2 piuhalle laitetaan :)


edit: näköjään se nikki olikin gategrasher eikä gatecrasher..



eipäs ku categrasher :D

edit:lisäyxii
Avatar
#111 • • Edited bulk Guest


...jokainen tarjoilee gatecrasherille ehkä hiukan turhan hyvää ja tyyristä ratkaisua...

...autossani oleviin poppivehkeisiin on yhteensä kulunut noin tuhat euroa...



Tuhannella eurolla rakentaa autoonsa kilpatasoisen hifijärjestelmän.

Käsittääkseni täällä on neuvottu pitämään järki kädessä, mutta tässä mielipiteeni vielä kerran:

2*tie-erillissarja ~200e
Kohtuullinen subi ~200e
4-kanavapääte aktiivijakarein ~300e
Ohjelmalähde ~200e
Asennustarvikkeet ~50e

voila, 950e. ;)

Ja käytettynä puolet pois, 475e. Tyyristä?
Avatar
#112 • • D-Mind Guest
CM: hehe joo tulipas kämmäiltyy;)

Hm.. lasketaas nyt..

Ohjelmalähde ~ 400e
Vahvistin ("käytettynä" lasivitriinistä) ~ 130e
Subi + elementti ~ 200e
Akku ~ 70e
Hattuhyllyn 3-tie kajarit ~ 110e
Sulakkeet, virtakaapelit, RCA kaapelit ja muut tarvikkeet ~ 100e

= 1010e yhteensä.

Elikkäs melko rennolla kädellä pyöristeltynä noin paljon mulla on nykyisen auton popeissa kiinni. Hyvät on soundit mutten usko että kisoissa pärjäisin, varsinkaan asennuksien osalta, jotka on toteutettu siististi mutta täysin perinteisesti.

Itse sanoisin että laadukkaaseen musiikinkuunteluun pääsee kyllä kiinni jo paljon halvemmallakin kuin mitä itse olen kuluttanut. Sellanen 800e kyllä kuluu helposti...
Avatar
#113 • • categrasher Guest
jooh informaatio mitä täält on irronnu on ihailtavaa!!! mahtavaa!
joo totanii.. mulla on 10" suppari joka jää ainokaiseks suppariks sinne takabaksii, pioneerin mankka löytyy joten seki on hoidos...
sit olis tommoset 6x9 kolmitie kajarit taakse ja eteen ei vielä tietoa mitä sinne mut jotain halpaa ;) joo en ajatellu maksaa itteeni kipeeks ekan auton laittamisesta. täytyy vähä kokeilu mielellä väsää ja kattoo mitä tulee. luulen että ihan kivaa settiä kuitenki saa aikaseks! laitan vaik t'nne sit kuvii vähä et mimmost menoo tuli!

sit ois tää probleema en muista oonko kysy jo mut:
ku mul on noi 6x9 kolmitie kajarit shuht isoil magneeteil.
ni tällee ku niit jytkyttää ilman minkäälaisii koteloit ni kauhee särinä bassoista vaik soittaa iha hiljasella. onko noi paskat vai vaatiioko tommoset sitte kotelon ja muuttuuks se ääni ihan täysin sit ja se kunika kovaa voi soittaa?
mua vähä epäilyttää noi mut kyl luulis et noit voi ihan asiallisesti tykitellä muttta tiedä häntä... auttakkehan vähän!
Avatar
#114 • • MikkiHiiri Guest


ku mul on noi 6x9 kolmitie kajarit shuht isoil magneeteil.
ni tällee ku niit jytkyttää ilman minkäälaisii koteloit ni kauhee särinä bassoista vaik soittaa iha hiljasella. onko noi paskat vai vaatiioko tommoset sitte kotelon ja muuttuuks se ääni ihan täysin sit ja se kunika kovaa voi soittaa?
mua vähä epäilyttää noi mut kyl luulis et noit voi ihan asiallisesti tykitellä muttta tiedä häntä... auttakkehan vähän!



Särinä tulee siis elementistä eikä esim hattuhyllystä tmv?
Minkä merkkiset 6x9? ;) Tulee jotenkin Jensen mieleen, koska
niissä oli vastaavia kivoja juttuja. 6x9:t on suunniteltu free air
-tyyppiseen asennukseen, eli ilman koteloita. Eli ainakin mun
mittapuun mukaan katottuna noi kajarit on paskat =)
Avatar
#115 • • categrasher Guest




Särinä tulee siis elementistä eikä esim hattuhyllystä tmv?
Minkä merkkiset 6x9? ;) Tulee jotenkin Jensen mieleen, koska
niissä oli vastaavia kivoja juttuja. 6x9:t on suunniteltu free air
-tyyppiseen asennukseen, eli ilman koteloita. Eli ainakin mun
mittapuun mukaan katottuna noi kajarit on paskat =)



ne on jotku aika sekundat... siis en oo asentanu mihkää kii vaan ihan kädessä pitäny ku oon niit testannu... joo basa kartio vähä örisee ku niit soittaa... mut kyl ne pitäs pelittää... iha uudet jne.
niis lukee nimelliset 500w eikä mul oo semmosii tehoi ni mimmosil tehoil niit pitäs pyörittää et niist tulis normi saundii ulos?
Avatar
#116 • • Edited MikkiHiiri Guest


ne on jotku aika sekundat... siis en oo asentanu mihkää kii vaan ihan kädessä pitäny ku oon niit testannu... joo basa kartio vähä örisee ku niit soittaa... mut kyl ne pitäs pelittää... iha uudet jne.
niis lukee nimelliset 500w eikä mul oo semmosii tehoi ni mimmosil tehoil niit pitäs pyörittää et niist tulis normi saundii ulos?



500w nimellistä? :D
Toi tarkottaa "maxtehoa". Todellinen tehonkesto pyörii varmaan
jossain 50-70W (RMS) paikkeilla veikkaisin. Basson kartio on joko
revennyt jostain, tai sitten sen puhekela hakkaa magneettiin
kiinni. Uudet? Jos tosiaan ääni kuuluu kartioista (eikä kuulu
kaiuttimen perusominaisuuksiin:D) niin vaihda ne takuuseen
uusiin.
Ooks varma ettei kartio ota soidessa johonkin esineeseen kiinni?
Avatar
#117 • • Edited categrasher Guest




500w nimellistä? :D
Toi tarkottaa "maxtehoa". Todellinen tehonkesto pyörii varmaan
jossain 50-70W (RMS) paikkeilla veikkaisin. Basson kartio on joko
revennyt jostain, tai sitten sen puhekela hakkaa magneettiin
kiinni. Uudet? Jos tosiaan ääni kuuluu kartioista (eikä kuulu
kaiuttimen perusominaisuuksiin:D) niin vaihda ne takuuseen
uusiin.
Ooks varma ettei kartio ota soidessa johonkin esineeseen kiinni?



joo siis ei 500 nimellist ;) sekoilen aina vähä, mut ni pitääki!
täs vähä oon soitellu noita nyt taas ja ihan kivaa saundii lähtee paitsi sitte ku soittaa tosiaan tosi lujalla... noi kartiot jotenki plagaa. en tiiä miten mut jotenki tosta yläreunasta vissii...
jotain tässä nyt kusee mut en tiiä mikä... prkl! ;(


mitähäntommonen 4 x 40w pioneerin mankka pyörittää noita kaiuttimia? olis noi kuusysit sit eteen jotain pientä ni pyörittääks se ihan ookoosti noi neljä kajarii pelkkä mankka?
Avatar
#118 • • MikkiHiiri Guest


täs vähä oon soitellu noita nyt taas ja ihan kivaa saundii lähtee paitsi sitte ku soittaa tosiaan tosi lujalla... noi kartiot jotenki plagaa. en tiiä miten mut jotenki tosta yläreunasta vissii...
jotain tässä nyt kusee mut en tiiä mikä... prkl! ;(


mitähäntommonen 4 x 40w pioneerin mankka pyörittää noita kaiuttimia? olis noi kuusysit sit eteen jotain pientä ni pyörittääks se ihan ookoosti noi neljä kajarii pelkkä mankka?



Ahaa! Luulin et ne pärisee myös hiljaa soitettaessa.
Sulta on selkeesti loppumassa mankasta tehot kesken. 4x40W
oleva mankaa antaa 14.4V jännitteellä ehkä nippanappa
16W/kanava, jos sitäkään. Eli pien vahvari vois korjata ton
pärinäjutun.
¡ Previous post a couple of years ago !
Avatar
#119 • • R24 Guest
Pitäis parantaa äänentoistoa mahdollisimman halvalla.
Mites tälläset erillissarjat toimii?
Midbassit aktiivisina, diskantin jakarit yms. on mulle ihan hepreaa.

Mankka on joku sony 4x40w cdvaihtimella. Sieltä tulee yksi linjapari ulos. Mikä on minivaatimus erillissarjalle?

Mihin ihmeeseen saa asennettua kaksi kaiutinparia farmari mondeoon? Diskantit menee kojelaudalle ja toiset upotettavat oviin vanhojen tilalle, mutta mihin toinen upotettava pari?

Subbari olisi jees, mutta ei sitä saa asennettua mihinkään, kun ei oo autossa tilaa.
Avatar
#120 • • bulk Guest

Pitäis parantaa äänentoistoa mahdollisimman halvalla.



Huono lähtökohta. Mahdollisimman halvalla saat varmasti huonointa. Tosin toi laittamasi esimerkkierillissarja ei ole sita halvimpaa päätä nähnytkään. :)

Mites tälläset erillissarjat toimii?
Midbassit aktiivisina, diskantin jakarit yms. on mulle ihan hepreaa.



Snadisti epäselvästi kysytty, mutta siis sen lisäksi, että noi kaiuttimet toimivat dynaamisella periaatteella ( ;) ), niin tuo puoliaktiivikäyttö tarkoittaa sitä, että tolle 3-tie-erillissarjalle tarvitsee kaksi vahvistinta per puoli, eli esimerkiksi 4x50w. Lisäksi tällöin tarvitset ainakin yhden aktiivijakosuotimen (jakamaan midbassin ja keskiäänisen jakoa). Toisella vahvistimella syötetään siis pelkkiä bassoja, toisella keskiäänistä ja diskanttia. Keskiäänisen ja diskantin välisen jaon tekevä passiivijakosuodin muodostuu yksinkertaisimmillaan yhdestä diskantin kanssa sarjaan kytkettävästä kondensaattorista, monimutkaisimmillaan jakarissa voi olla kymmeniä osia.

Mankka on joku sony 4x40w cdvaihtimella. Sieltä tulee yksi linjapari ulos. Mikä on minivaatimus erillissarjalle?



Noi mankkojen teholupaukset voit käytännössä unohtaa, on onnekas tapaus, jos sieltä tulee edes kymmenen wattia kanavaan ulos. Yksi linjaulostulo sensijaan riittää aivan hyvin, sen voi jakaa käytännössä riittävän monelle vahvistimelle tai prosessorille. Tarvitset siis tapauskohtaisesti yhdestä muutamaan vahvistinta mankan perään. Ehkä myös aktiivijakosuotimen.

Mihin ihmeeseen saa asennettua kaksi kaiutinparia farmari mondeoon? Diskantit menee kojelaudalle ja toiset upotettavat oviin vanhojen tilalle, mutta mihin toinen upotettava pari?

Subbari olisi jees, mutta ei sitä saa asennettua mihinkään, kun ei oo autossa tilaa.



Yleensä huonoimmasta päästä vaihtoehtoja on lätkäistä kajarit alkuperäispaikoille. Toki se on tietysti myös helpoin tapa. Ne midbassot voi laittaa vaikka pieniin vanerikoteloihin etupenkkien eteen elementit ylöspäin, jos ei muuta keksi.

Ja sellasta autoa ei olekaan, mihin subbari ei jonnekin mahtuisi. Rakensin meidän autoon varapyörämonttuun lasikuidusta kotelon kaksitoistatuumaiselle ja toimii erittäin hyvin, tavaratilakin säilyi täysin. Varapyörän tilalla on nykyään paikkausvaahtopurkki hanskalokerossa. Ja nykyään jotkut subikat toimii noin kymmenlitraisissa koteloissa, joten mikään ei estä rakentamasta subbaria vaikka kojetaulun sisään. Se sopii vaikka kyynärnojaan, kun sopivasti suunnittelee ja toteuttaa oikealla elementillä.