Autopopit

156 posts, 8 pages, 39,769 views

Avatar
#41 • • MikkiHiiri Guest


Siis se painehan on ihan just tasan sama miten päin vain, elementti kun liikkuu edestakaisin, ellet sitten taaksepäin sojottaminen tarkoittanut sitä että elementti on about takalasissa kiinni, niinkuin se hyvinkin voi pienemmässä autossa tarkoittaa



Joo, oot oikeassa. Mun tapauksessa eroa löytyy, kokeiltu. Paine on paljon isompi elementin vieressä (tottakai, matka mittauspisteeseen on lyhyempi), joten subi luukkua kohti se ois n.20cm takaluukusta, jolloin se alkaa jo rämistä.
Tai subi takapenkin selkänojaa vasten -> ei huvita nojata selkänojaan mut takaluukku ei heilu yhtä paljon.
Paine ei siellä etupenkillä kyllä muutu missään vaiheessa (ellei takakontti päästä kaikkia pihalle).

Helvetti ei pitäis kirjotella 4 kahvikupillisen jälkeen =)
toivottavast saa jotain selvää heh
Avatar
#42 • • Edited MikkiHiiri Guest


Subupuolesta tulee jotain yhtä järeää, tod näk päätteinä tulee 1-2 SPL digiä ja yläpäälle varmaan Denonia



Meinasit DIG-1450?
Meikä havittelee itselleen Lanzar Optidrive2500:sta.
Tykästyin kyseisen vahvarin kykyyn puskea watteja pihalle =)
Maksanee käytettynä vähemmän kuin 2 digiä, mutta puskee
reippaasti enemmän aitoa tehoa pihalle (kuin 2 digiä yhteensä).
Sit sais nykyisen Audison LRx 2.250 pistettyy yläpäille :)
Avatar
#43 • • plink Guest


mut oks noi ihan ok? paljon muuten makso? en mäkään ajatellu nyt ihan autonrakentajamaanikoks ryhtyy mut jotain olis kiva saaha. just jotain ton tyylist oon aatellu k usullaki. Miten muuten oot subis asentanu?



no kyllä nuo minulle riittää. ääntä saa tarvittaessa liikaakin (itse en kyllä amistelua harrasta mutta välillä on ihan jees kun ei tarvitse kuunnella takapenkille ängenneiden kännihomojen paskaläppää ;), ja kun en mikään hifisti ole niin nuo riittävät äänenlaadunkin puolesta ihan täydellisesti. kamat on ostettu/saatu käytettynä, joten yhteishintaa on paha lähteä sanomaan... joku 1500-2000FIM saattaisi olla aika lähellä (josta mankka tekee puolet ;).

subbari on asennettu suljettuun koteloon, jonka tilavuutta en muista. jotain 50 litran paikkeilla muistaakseni. kotelon tekemiseen käytin todella paljon aikaa ja vaivaa ja se kannattaakin. kotelon väsäily on lisäksi ihan hauskaa hommaa. :)
Avatar
#44 • • MikkiHiiri Guest
Sitten kun autopoppeja mennään ostelee niin suosittelen erittäin lämpimästi http://www.powerset.fi
Pasi Kalliojärveltä irtoo todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua.
Avatar
#45 • • Tuppu_ Guest




Jep. Ja kannattaa ottaa huomioon että konkissa on eroja. Halpa paska konkka ei "luovuta sitä virtaa" juuri sen nopeammin kuin akkukaan (samassa kokoluokassa mitä halvempi -> yleensä sen isompi sisäinen resistanssi), joten hyöty saattaa olla olematon.

Bassolevyjä testattaessa konkasta ei siis hyötyä ole :)



Testatusti bilteman konkat kyllä on hyviä, vaikka ovatkin niitä halvimpia. Mulla on ollut 1 faradinen ja kaverilla on 3 ja toisella kaverilla 1 kpl. Ero on kyllä aika suuri, kun että ei olisi konkkaa.

On kyllä vertailtu esim. phoenix goldin konkkiin, jotak ovat tuplahintaisia, mutta eipä ole eroa.

Sillä mun toisella kaverilla, jolla on 3 faradin konkkaa, on alpinen vahvareita yli 1,5 kilowatin edestä ja siksi myös konepellin alta löytyy 2 kpl akkuja sekä 2x 90A laturia.

Bassolevyjä soitettaessa onkin tärkeää, että auton kone on käynnissä ja latureissa riittää potkua. ;)
Avatar
#46 • • Edited MikkiHiiri Guest


Bassolevyjä soitettaessa onkin tärkeää, että auton kone on käynnissä ja latureissa riittää potkua. ;)



Valitettavasti laturit ei pahemmin virtaa alle 1500 kierroksen puske (joka taitaa olla kisojen maksimi sallittu tyhjäkäynti). Jännitteet sen sijaan kohoaa jonkin verran. Tietysti kaikki lisävirta on vain plussaa, esim 2x15A 13,8V tyhjäkäynnillä toisi jo jonkun verran potkua lisää.

Kaverilla oli kontissa 3kpl Optimaa, auton ollessa
sammuksissa mitattiin Lanzar OptiDrive2500 + 4kpl Lanzar StreetBass 12" 142dB painetta :)
Voima lähtee siis pääosin kunnon akuista ;)
Avatar
#47 • • bulk Guest




Meinasit DIG-1450?



Juu näitä meinasin, kun ainakin yksi olisi jo käytettävissä.

Itse meinaan laskea vähän rajaa äänenlaadulta ja sitä kautta lisätä painetta. Diskantit on mm. 109dB/w herkät, keskiääniset "vain" noin 99dB/w. Ei tartte kuin sen ~2*25w + ~2*60w yläpäille ja rähinä silti riittää varmasti. Hifiautot on sitten erikseen. ;) Tosin ihan kohtuullinen äänenlaatu noissakin on PA-elementeiksi, joten ihan riipivää saundia ei joudu kuuntelemaan.

Subupuoli on vielä skidisti auki, pitäisi päästä matalaan kuormaan, joten pa-subut voi laskea melkein pois luvusta, ellei sitten päässä naksahda ja laita esmes 4*15". Varmaan kuitenkin pari sopivankokoista 12" elementtiä ajaa painetta ihan kivasti.
Avatar
#48 • • MikkiHiiri Guest


Subupuoli on vielä skidisti auki, pitäisi päästä matalaan kuormaan, joten pa-subut voi laskea melkein pois luvusta, ellei sitten päässä naksahda ja laita esmes 4*15". Varmaan kuitenkin pari sopivankokoista 12" elementtiä ajaa painetta ihan kivasti.



Ihan hyvä hinta/paine/äänenlaatu-suhde löytyy ihan niinkin yleisestä subista kuin SPL Dynamics Pro 15D, uudesta 15D2:sta en tiedä kun en ole kuullut. Pari tollasta rinnan niin ollaan ainakin alhaisessa kuormassa.

Ite en oo ajatellu laittavani enempää subeja.. aluksi meinasin 2xVelocity VCS-1200, mutta nykyään kelpaa tuo Solobaric S15D, kun siitä irtoopi painetta jykevällä vahvarilla pitkälle yli 130dB ja hyvällä äänenlaadulla (sais nyt vaan sen Lanzarin=). VCS:n äänenlaadusta tosin pidin enemmän, matalalle viritetyllä refleksikotelolla oikea namusoundi analogisille bassosoundeille :) Solobaric taas kuulostaa suljetussa kotelossa paljon munakkaammalta, muttei toimi missään refleksikotelossa
Avatar
#49 • • Edited Tuppu_ Guest



Valitettavasti laturit ei pahemmin virtaa alle 1500 kierroksen puske



En nyt päätäni vie pölkylle, mutta mielestäni auton akku latautuu jo aika hyvin, vaikka moottori olisikin vain tyhjäkäynnillä. Siis akut eivät kai lataudu kuitenkaan lineaarisesti kierroksiin nähden. Tottakai kierrokset jonkun verran vaikuttavat, mutta sanoisimpa vain, että kyllä niistä jo tyhjäkäynnilläkin irtoaa ihan kivasti virtaa.

Ymmärtääkseni latausvirtaa sääteleepi vielä erillinen säädin, joten ajaessa akku latautuu suhtkoht. tasaisesti kierroksista riippumatta.

Voi olla tosin autokohtaista, mutta tollanen käsitys ainakin mulla on.

Ainakaan me ei olla huomattu mitään eroa siinä, kengittääkö hirveesti, vai pitääkö tyhjäkäynnillä. Saman verran sitä painetta tulee.

Ja tohon, että voima lähtee pääosin akuista, pätee tietenkin silloin, kun soitetaan moottori sammuksissa. Laturit on mitoitettu liian pieniksi, tai vahvarit liian isoiksi, jos poppia ei pysty soittamaan kovin kauaa, että rupee jännitteet hiipumaan ja moottori on käynnissä. Tai sitten virtajärjestelmä on tarkoituksella mitoitettu vain niin, että sillä tarvitsee soittaa vain jonkun aikaa.

Sanokoon joku viisaampi tähän sitten jotain. ;)
Avatar
#50 • • MikkiHiiri Guest




En nyt päätäni vie pölkylle, mutta mielestäni auton akku latautuu jo aika hyvin, vaikka moottori olisikin vain tyhjäkäynnillä. Siis akut eivät kai lataudu kuitenkaan lineaarisesti kierroksiin nähden. Tottakai kierrokset jonkun verran vaikuttavat, mutta sanoisimpa vain, että kyllä niistä jo tyhjäkäynnilläkin irtoaa ihan kivasti virtaa.



Joo no en muista kuinka lineaarinen laturin käyrä on kierros/virranantosuhteeltaan. Mutta esim 90A laturi antaa ehkä sen 90A silloin kun kierrokset on täysin äärilaidassa. Tyhjäkäynnillä siitä ei tule pihalle kuin murto-osa.
Ja mitä tulee akun lataukseen, sen pitäisi latautuu sitä nopeammin mitä enemmän sille annetaan virtaa. En ole perehtynyt akkuteknologiaan joten en tarkemmin pysty nyt määrittelemään :)


Ja tohon, että voima lähtee pääosin akuista, pätee tietenkin silloin, kun soitetaan moottori sammuksissa. Laturit on mitoitettu liian pieniksi, tai vahvarit liian isoiksi, jos poppia ei pysty soittamaan kovin kauaa, että rupee jännitteet hiipumaan ja moottori on käynnissä.



Joo. Mutta tuleehan se silloinkin kun auto on käynnissä.
Otetaan taas esimerkkinä vaikka tuo 1kW:n Lanzar:
Akun ja vahvarin väliin suositellaan 140A:n sulaketta. Kertonee siitä, kuinka paljon vahvistin voi parhaillaan imeä virtaa (antanee 1kW jatkuvaa tehoa 4 ohmiin monona).
Jos auto on tyhjäkäynnillä ja virtalähteenä pelkkä laturi, laturi nousee takuulla savuna ilmaan jos siitä yritetään ottaa pitemmän aikaa enemmän virtaa mitä se antaa (esim tyhjäkäynnillä joku 15-20A/laturi). Loppuvirta tulee siis akuista, mistäs muualta? :)
Avatar
#51 • • TKai Guest




Valitettavasti laturit ei pahemmin virtaa alle 1500 kierroksen puske (joka taitaa olla kisojen maksimi sallittu tyhjäkäynti).



Missä kisoissa? dB Drag Racing > max 2000RPM.



Jännitteet sen sijaan kohoaa jonkin verran. Tietysti kaikki lisävirta on vain plussaa, esim 2x15A 13,8V tyhjäkäynnillä toisi jo jonkun verran potkua lisää.



Totta. Enemmän virtaa = enemmän tehoa, yleensä. Tämäkin on sitten päätekohtaista, joillakin päätteillä volttien sietokyky tulee vastaan, kun taas toiset sietää paremmin. Ja tuosta volttien nostostahan on erityisesti hyötyä, jos päätteen virtalähde on reguloimaton. dB Drag Racingissa maksimi voltit on 18V kun auto on mitattavana ja tuolla 17-18V nuo jännitteet pyörii monissa Extreme -luokan autoissa.



Kaverilla oli kontissa 3kpl Optimaa, auton ollessa
sammuksissa mitattiin Lanzar OptiDrive2500 + 4kpl Lanzar StreetBass 12" 142dB painetta :)
Voima lähtee siis pääosin kunnon akuista ;)



Tottahan tuokin. Tosin tuolla kalustolla tuo dB luku ei kovin mairitteleva ole ;)

/Toni
Avatar
#52 • • Remotion Guest




En nyt päätäni vie pölkylle, mutta mielestäni auton akku latautuu jo aika hyvin, vaikka moottori olisikin vain tyhjäkäynnillä. Siis akut eivät kai lataudu kuitenkaan lineaarisesti kierroksiin nähden. Tottakai kierrokset jonkun verran vaikuttavat, mutta sanoisimpa vain, että kyllä niistä jo tyhjäkäynnilläkin irtoaa ihan kivasti virtaa.

Ymmärtääkseni latausvirtaa sääteleepi vielä erillinen säädin, joten ajaessa akku latautuu suhtkoht. tasaisesti kierroksista riippumatta.

Voi olla tosin autokohtaista, mutta tollanen käsitys ainakin mulla on.

Ainakaan me ei olla huomattu mitään eroa siinä, kengittääkö hirveesti, vai pitääkö tyhjäkäynnillä. Saman verran sitä painetta tulee.



Näinhän se menee, saa olla aika paskaa merkkiä auto että näin ei olisi. Ainut "'"auto"'" missä olen tärmännyt jännitteen nousuun kierrosten noustessa oli kaverini lada samurai 95'
Avatar
#53 • • MikkiHiiri Guest


Missä kisoissa? dB Drag Racing > max 2000RPM.



Joo muistin väärin.. no, eipä tuo 500 kierrosta kuiteskaan paljoa lisävirtaa tuo;)


Tottahan tuokin. Tosin tuolla kalustolla tuo dB luku ei kovin mairitteleva ole ;)
/Toni



Juu eihän se sinänsä, tosin SB:t ei oo mitään kovin hyviä paine-elementtejäkään. Yks toinen tyyppi veti samoihin aikoihin 4:llä 15" Strokerilla 154dB. Tais muuten voittaa tuona vuonna koko Drag Racinginkin. Jonkin aikaa herralla oli SE:kin hallussaan, jollain reippaasti yli 160dB tuloksella.

Joku joskus repi _yhdellä_ tollasella Solobaricilla, joka iteltäni löytyy kisoissa yli 142dB. Siinä ollu virtapuoli ja auton vaimennus ainaki kohdillaan. Ite sain elementistä irti "vain" 133dB, joka sekin kyllä riittävä musiikinkuunteluun:)

Tosin subit ei pitkään tollasta vingutusta tyyliin Drag Race kestä. Ripustukset menee nopsasti. Kiva harrastus kuitenkin =)
Avatar
#54 • • TKai Guest



Tosin subit ei pitkään tollasta vingutusta tyyliin Drag Race kestä. Ripustukset menee nopsasti. Kiva harrastus kuitenkin =)



Onhan se aikamoista rääkkiä..toiset tietty kestää paremmin jne.
Suomessa alkaa olla todella kova taso kansainvälisesti ko. harrastuksessa. Suomen finaalit(15.9.02) olivat multipoint tapahtuma, eli voi tehdä viralliset maailmanennätykset ja niitähän tuli :) Eurofinaalit pidettiin tänä vuonna Sveitsissä 4-6.10, täältä lähti kolme autoa kisaamaan ja kaikki voittivat luokassaan EM:n.

Onpahan jenkit kerrankin ihmeissään tuloksista...ainakin jonkun aikaa :)

Niin ja jos jotakuta kiinnostaa, niin pari linkkiä aiheeseen liittyen:

http://www.dbdragfinland.net

http://www.termpro.com/
Avatar
#55 • • categrasher Guest
Elikkäs löytyykö tähän aiheeseen kirjoja? Suomenkieli olis tosi plussaa... semmosii vaikka tee-se-itse kirjoja?
Avatar
#56 • • Tuppu_ Guest


Elikkäs löytyykö tähän aiheeseen kirjoja? Suomenkieli olis tosi plussaa... semmosii vaikka tee-se-itse kirjoja?



Jep, löytyy. Mulla sattuisi olemaan 1 kpl Hifilehden autohifikirja, ihan uusi. Tuli mulle postissa viime perjantaina, eli kannet jopa kiiltelevät vielä. En sitä tarvitse, kun en nykyään autohifiä harrasta, kun ei ole autoakaan. Tuttu tilasi sen mulle lahjaksi. Voisin sen kuitenkin myydä. Maksaa uutena postikuluineen jotain 31 euroa. Voisin myydä vaikka 24 eurolla.

Kirjassa on kaikki tekniikka ja muutakin autohifistä, subbariratkaisuista yms.

Tästä voisi lisää keskustella vaikka emaililla.

:)
Avatar
#57 • • categrasher Guest
Mites tommonen suljettu kotelo akun ympärillä toimiii vai toimiiko?
mitä on nää akut joista ei nouse höyryjä ja miten ne toimii?
Monta desipelii irtoo autossa "normaalisoitosta"?
pystyyks ku nois cd soittimis on yleensä 4xjotain wattii ni kytkee sillaks niit?
Avatar
#58 • • bulk Guest


Mites tommonen suljettu kotelo akun ympärillä toimiii vai toimiiko?
mitä on nää akut joista ei nouse höyryjä ja miten ne toimii?
Monta desipelii irtoo autossa "normaalisoitosta"?
pystyyks ku nois cd soittimis on yleensä 4xjotain wattii ni kytkee sillaks niit?



Nämä höyryttömät akut ovat käsittääkseni jotain hyytelötyyppisiä, itse olen kyllä käyttänyt pääasiassa tavallisia.

"Normaalisoitto" on vähän venyvä käsite, jos tarkoitat auton paikalla ollessa radion kuuntelua tai motarilla popittamista. Mutta asettunee välille 70-95dB.

Auton mankkojen pääteasteita pystyy kytkemään siltaan hyvin harvoin, johtuen siitä, että ne on yleensä toteutettu hybridipiirillä. Periaatteessa sisäisillä kytkennöillä voisi juuri onnistua, mutta silloinkin jouduttaisiin käyttämään 8ohmin kaiuttimia. Kannattaa unohtaa koko juttu.
Avatar
#59 • • categrasher Guest
jos on vaikka suppari jolla nimelliset on 400w ja siit lähtee vaik puolet tosta, niin pitääkö sitten hommaa semmonen vahvari mistä oikeesti lähtee 200w ja akku siihen väliin että saan siitä täyden tehon irti? ja mites noissa muissa kevyemmissä kaiuttimissa asia on? jos vaik kakstiekajaris on nimelliset 80w niin paljon siihen tarvitaan virtaa et siitä saa ihan kuunneltavan kovuuden irti? lähteeks noi kaks ja kolmitiet soimaa cdsoittimen vahvarilla josta lähtee vaik 4x40w???
Avatar
#60 • • MikkiHiiri Guest


jos on vaikka suppari jolla nimelliset on 400w ja siit lähtee vaik puolet tosta, niin pitääkö sitten hommaa semmonen vahvari mistä oikeesti lähtee 200w ja akku siihen väliin että saan siitä täyden tehon irti? ja mites noissa muissa kevyemmissä kaiuttimissa asia on? jos vaik kakstiekajaris on nimelliset 80w niin paljon siihen tarvitaan virtaa et siitä saa ihan kuunneltavan kovuuden irti? lähteeks noi kaks ja kolmitiet soimaa cdsoittimen vahvarilla josta lähtee vaik 4x40w???



Siis tarkoitat että subin jatkuva tehonkesto on 400W ja
haluat "kuunnella sitä 200W:lla"?