Autopopit

156 posts, 8 pages, 39,740 views

Avatar
#81 • • Edited Tuppu_ Guest
Monestihan noi takakaiuttimet kytketään kilpa-autoissa niin, että ne toistavat pääkanavien erotusääniä. Kasasin kaverille laitteiston, jossa oli subbari takakontissa, 2-tie erillissarja edessä niin, että bassot olivat ovissa ja diskantit kojelaudan kulmissa. Vahvistin oli 4-kanavainen, jonka 2 kanavaa oli sillattu bassolle taakse ja 2 jäljelle jäänyttä kanavaa ajoivat etukaiuttimia. Takakaiuttimet kytkettiin sarjaan ja sarjakytkennästä jääneet vapaat liittimet (eli toisen kaiuttimen + ja toisen -) kytkettiin pääkanavia ajavien vahvistinulostulojen plus-napojen väliin. Näin takakaiuttimiin menee pääkanavien erotusäänet ja tämä takakanava toimii mono-surround-kanavana hieman samaan tyyliin kuin dolby pro logic-järjestelmässä, tosin nyt takakaiuttimille menevästä signaalista ei ole leikattu mitään. Takakaiuttimien tasoa voi säätää kytkemällä niiden kanssa sarjaan esim. muutamasatakiloisen potikan. Tuosta potikasta pitää toi takakanavan taso säätää niin, ettei ko. kanavasta tule ääntä liikaa ja pilaa etukaiuttimista tulevaa ääntä. Eli maltti on valttia ja säätöön menee aikaa.

Ainakin kaverin autossa homma toimi erittäin hyvin, kun takakanavan sääti oikein. Lopputuloksena kummalta tahansa etupenkin paikalta kuunneltaessa oli ääni luonnollinen ja ulotteikas. Monestihan biiseissä on käytetty ns. stereo-expanderia luomaan tilantuntua. Silloinhan tietyn taajuuden yläpuolisten äänten toisen kanavan vaihetta aletaan kääntämään, jolloin ääni alkaa vaikuttavan tulevan takaapäin, vaikka käyttäisi kahta kaiutinta. Nyt, kun on tehty tollanen ambiofoninen takakaiutinkytkentä, niin noi vaihe-efektoidut äänet alkavat mennä sinne takakaiuttimiin ja ko. efekti on luonnollisempi, kunhan takakanavaa ei ole säädetty liian herkäksi. Siksi siis se potentiometri.

Toivottavasti ei menny yli hilseen. :D
Avatar
#82 • • MikkiHiiri Guest


siis noilla cd soittimen tehoilla ei tee yhtään mitään vai?
heikkeneekö etukaiuttimiin mennessä singnaali paljon jos vahvari on takakontissavai tarviiko sinnekkin kondareita?



CD-soittimen "tehoilla" ei tee yhtään mitään jos kuuntelee
muutenkin kuin auto sammuksissa. Sen rakenne on niin tiivis
ettei sinne mahdu kunnon hakkurivirtalähdettä ainakaan järkevästi
(tiivis -> Cd-soitin kuumenee ja palaa) joten kovin montaa wattia
sieltä ei pihalle saada.

Ja... unohda nyt noi kondensaattorit ;)
Niillä ei ole mitään tekemistä koko äänentoiston kanssa tässä
tilanteessa. Monillehan koko kyseinen komponentti on ollut
vain kikkelinjatke jos äänentoisto on muuten perseestä.

Jos et saa erillissarjan vahvaria mahdutettua eteen,
vedät vain ne RCA-piuhat CD-soittimesta takakonttiin vahvarille
ja vahvarilta kaiutinpiuhat eteen kaiuttimille. Häviöitä ei synny
korvinkuultavasti, kunhan vain vedät RCA-piuhat eri kautta kuin
virtapiuhan, ettei ala laturin vinkuna kuulumaan kaiuttimista. Eli
virtapiuha vaikka kuskin puolelta ja RCA & kaiutinpiuhat
pelkääjän puolelta.
Avatar
#83 • • bulk Guest
Juu pitikin tuosta kanavaerotuksesta puhuakin, mutta unohdin, onneksi Tuppu paikkasi.

Siis mun mielestä ei ole kauheasti järkeä asentaa autoon yhtään ylimääräistä komponenttia, jos ei ole erikoinen tarve. Samalla rahalla kuin ostaa halvahkon 3-tie-erillissarjan, pari konkkaa biltemasta, aktiivijakarin, pari keskivertoa päätettä, pari suppasta ja ceedesoittimen, saa jo tosi hyvän 2-tie-erillissarjan + nelikanavapäätteen + subin + mankan. Usein Less is More. Kannattaa tehdä paljon asennusta kerralla, laittaa kerralla paljon rahaa vähiin komponentteihin, niin tulos on paras. IMO.
Avatar
#84 • • categrasher Guest
ostin tommoset audio master asteon po-6190 kolmitiet kaverilt 30 eurolla ja ne on uudet. 500w tehot, onko mistään kotosin?
en oo kunnol saanu soitettuu niit viel ni en tiiä. miten muuten pystyyks kolmitiekajareitten niit komee eri osaaluetta jotenki säätämään erikseen? jos nii miten?
Avatar
#85 • • -=aave=- Guest


ostin tommoset audio master asteon po-6190 kolmitiet kaverilt 30 eurolla ja ne on uudet. 500w tehot, onko mistään kotosin?
en oo kunnol saanu soitettuu niit viel ni en tiiä. miten muuten pystyyks kolmitiekajareitten niit komee eri osaaluetta jotenki säätämään erikseen? jos nii miten?



Jos ne oli todellakin uudet, niin sait 20e alennusta.
Varmistus vielä, et onko ton näköset?
Avatar
#86 • • categrasher Guest




Jos ne oli todellakin uudet, niin sait 20e alennusta.
Varmistus vielä, et onko ton näköset?



joo samat on...
Avatar
#87 • • categrasher Guest
eli oks kell'ää mitää tietoo et oks noi ihan asialliset vai myynkö eteenpäin? hmmm, pystyyks noita kajareita soittaa huomattavastikkin kovempaa akun kanssa kun ton laturi vahvari järjestelmän kautta? ku tossa ne alkaa särkee ja pörisemään aika suht hiljasella viel, ni lähteeks akun kaa selvästi kovempi metakka?
Avatar
#88 • • kapseli Guest
Ei kannata satsata mitään mieletöntä, CD soitin (perus), vahvari, kajarit eteen ja toiset taakse, maks joku pieni/helppo/halpa subbari takakontiin. Kyllä tällä jo soundit kuulee!!

Ei meinaan sitt vituta niin paljon kun joku runkkari käy ne yöllä kääntämässä!!
Avatar
#89 • • H_Lecter Guest


Ei meinaan sitt vituta niin paljon kun joku runkkari käy ne yöllä kääntämässä!!



Aivan. Mul on autossa niin paskat systeemit että varasta varmaan vituttais enemmän ku mua. :)
Avatar
#90 • • MikkiHiiri Guest


Ei kannata satsata mitään mieletöntä, CD soitin (perus), vahvari, kajarit eteen ja toiset taakse, maks joku pieni/helppo/halpa subbari takakontiin. Kyllä tällä jo soundit kuulee!!

Ei meinaan sitt vituta niin paljon kun joku runkkari käy ne yöllä kääntämässä!!



Mut jos ne on vakuutettu niin sitte saa uudet käyttämättömät vastaavat tilalle ;)
Avatar
#91 • • kapseli Guest




Mut jos ne on vakuutettu niin sitte saa uudet käyttämättömät vastaavat tilalle ;)



Ett sä ihan kaikkea takas saa ikävähennykset ja omavastuu osa kun lasketaan pois niin jää vähintäin noin 200 euron tappiot + kyttiksellä + vakuutus tarkastajalla juokseminen + uusien hankkiminen + asennukset jne.

Ei se niin yksinkertaista ole!!
Avatar
#92 • • categrasher Guest
kuulkaas, miten pääsen käsiks kolmetie kajareitten alueisiin?
ku nyt tulee niin pirun korkeeta ääntä vaan ulos tuolta kajarreista.
pitäs saaha säädettyä ne kohalleen, en jaksa muistella mitä niit oli kaikki vekottimia, mut mikä on tähän hommaan oikea peli?
Avatar
#93 • • bulk Guest


kuulkaas, miten pääsen käsiks kolmetie kajareitten alueisiin?
ku nyt tulee niin pirun korkeeta ääntä vaan ulos tuolta kajarreista.
pitäs saaha säädettyä ne kohalleen, en jaksa muistella mitä niit oli kaikki vekottimia, mut mikä on tähän hommaan oikea peli?



Millaiset kaiuttimet on kyseessä?

Jos kyseessä on koaksiaalit, niin et pääse äänenväriä säätämään käytännössä muuten kuin taajuuskorjaimella. Ja tarpeeksi hyvä taajuuskorjain taas maksaa saman verran kuin tosi hyvät kajarit jne.

Mahdollinen toinen syy voi olla koteloinnin puute. Bassopäästä puuttuu herkkyys, jos elementti "roikkuu piuhoista", mutta diskanttialue kuuluu ihan normaalisti.

Jos taas kyseessä on jokin 3-tie erillissarja, niissä usein on erillinen jakosuodin, joissa joskus on jotain pieniä säätöjä hoidettavissa jumppereilla, luokkaa -3dB ja -6dB.
Avatar
#94 • • categrasher Guest
joo eli ne on noi mitä HiVoltage tos varmisteli pari postii ylempänä.
taitaa olla koaksaalit (en oo varma kun en oo niin viisas näitten asioitten suhteen viel) joo, elementit ei oo koteloissa. mimmosel ohjelmal kolmitei kajareille voi laskee kotelon tilavuuden?
pitää yrittää nyt kaikkee... bassot alkaa rämisee ku laittaa volaa mut se varmaan johtuu tosta aivan paskasta vahvarista...







Millaiset kaiuttimet on kyseessä?

Jos kyseessä on koaksiaalit, niin et pääse äänenväriä säätämään käytännössä muuten kuin taajuuskorjaimella. Ja tarpeeksi hyvä taajuuskorjain taas maksaa saman verran kuin tosi hyvät kajarit jne.

Mahdollinen toinen syy voi olla koteloinnin puute. Bassopäästä puuttuu herkkyys, jos elementti "roikkuu piuhoista", mutta diskanttialue kuuluu ihan normaalisti.

Jos taas kyseessä on jokin 3-tie erillissarja, niissä usein on erillinen jakosuodin, joissa joskus on jotain pieniä säätöjä hoidettavissa jumppereilla, luokkaa -3dB ja -6dB.

Avatar
#95 • • categrasher Guest
mitenkähän pystyisin täällä kotona testaamaan tommosta auto cd sotinta joka syö 12V sähköä?
Avatar
#96 • • Phist Guest
muuntajalla?
Avatar
#97 • • categrasher Guest


muuntajalla?

vähä yritin sitä sörkkii muuntajalla mut ei se käsittääkseni skulaa ku eiks tommonen auto cd soitin tarvii sen heräte virran lähteäkseen käyntiin enkä tiiä mistä semmosta saisin.... muutenki, jos jollain on selvä toimiva idea niin laittakaapa nopeesti, haluisin päästä vähä kokeilee näitä mun vempaimia...
Avatar
#98 • • MikkiHiiri Guest


vähä yritin sitä sörkkii muuntajalla mut ei se käsittääkseni skulaa ku eiks tommonen auto cd soitin tarvii sen heräte virran lähteäkseen käyntiin enkä tiiä mistä semmosta saisin.... muutenki, jos jollain on selvä toimiva idea niin laittakaapa nopeesti, haluisin päästä vähä kokeilee näitä mun vempaimia...



Herätevirran saat ku kytket sen piuhan +-napaan. Eli samaan mihin menee + -virtapiuha.
Avatar
#99 • • Edited categrasher Guest
tää nyt tulee tähä samaa ku jotenki liittyy asiaan. eli en oikeen löyvä mistään kunnon auton tuunailu sivuja ;) oiskohan jollain jonkinlaisia osotteita tiedossa mistä sais enempi infoo ja kaikkee tietoo asiasta?
Avatar
#100 • • Mikko Guest


oiskohan jollain jonkinlaisia osotteita tiedossa mistä sais enempi infoo ja kaikkee tietoo asiasta?



puhelinluettelon keltaiset sivut --> asennuspalvelut :D