209 posts, 11 pages, 31,357 views
Televisiolähetykset kuuluvat jonnekin sinne aikaan, jossa perheet kokoontuivat lauantaisaunan jälkeen katsomaan Tammeloita tai muuta vastaava koko kansan yhdistävää ohjelmaa.
Miksi juuri televisio (+radio), kaikista mahdollisista mediosta, on juuri se, mitä pitää tukea.
Muuttuisiko yhteiskunta jotenkin epävakaammaksi tai ihmiset tyhmemmiksi, jos YLE lakkaisi olemasta? Murtaisiko koko televisiojärjestelmän kaatuminen yhteiskuntarauhan ja rappeuttaisi kansakunnan sivistyksen? Mitä pahaa siitä oikeasti seuraisi, jos nykyinen järjestelmä tulisi tiensä päähän?
Telkkari on edelleen valtamedia numero yksi, jonka katoaminen kartalta aiheuttaisi monessa kodissa aikamoisen kulttuurishokin ja informaatiotyhjiön.
Olkoonkin, että nykynuorisolla netti on paljon kovempi juttu, ei se kuitenkaan vielä päde koko kansaan.
Vallankäytön välineenä ja tiedotuskanavana televisio on vielä kuitenkin aivan omaa luokkaansa siitä huolimatta, ettei sitä itse katsoisi, eivätkä kaveritkaan.
Toistaiseksi tv-julkisuus on vielä huomattavasti tehokkaampi tapa (niin hyvässä kuin pahassakin) saada äänensä kuuluviin, kuin nettipersoonaksi heittäytyminen, ja vaikka netistä pulpahtaa aika ajoin esille kaikenlaista dramaattista ja radikaalia, ovat useimmat netissä tapahtuvat kuohunnat rinnastettavissa kuluneeseen fraasiin myrsky vesilasissa.
Lisäksi voidaan kysyä, että jos joku nyt jostain kumman syystä päättäisi tehdä vallankaappauksen Suomessa, kumpi kannattaisi ottaa haltuun ensin, internetoperaattorin konehuone vai Yleisradion pääkonttori?
Miksi juuri televisio (+radio), kaikista mahdollisista mediosta, on juuri se, mitä pitää tukea.
koska kriisitilanteissa yksisuuntainen ja reaaliaikainen järjestelmä on ainoa millä tieto tapahtuneesta ja toimintaohjeet saadaan kulkemaan kansalaisille. juuri siksi radiosta ei ole ikinä peritty lupamaksua. sen katsotaan kuuluvan peruspalveluihin.
hyvänä esimerkkinä käy new orleans, jossa katastrofin jälkeen kannettava radio oli monille ainoa keino saada tietoa.
Tässä topikissa on useassakin yhteydessä sanottu, että laadukkaan ja monipuolisen televisiotarjonnan mahdollistaminen on sellainen peruspalvelu, että sitä on järkeä tukea yhteiskunnan varoin. Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, miksi näin on? Miksi juuri televisio (+radio), kaikista mahdollisista mediosta, on juuri se, mitä pitää tukea, mutta muun mediatarjonnan jokainen saa ostaa omilla rahoillaan?
Miksi yhteiskunta ei kustanna jokaiselle Hesarin tai muun sanomalehden vuositilausta ja kerää sitä vastaavaa lehtilupamaksua?
Miksi yhteiskunta ei vedä laajakaistaliittymiä joka kotiin, vaan asia on jätetty kaupallisille tahoille? (Esimerkiksi Ruotsissa valtio on tukenut valokaapelin vetämistä kyliin ja taajamiin, kun taas Suomessa valtio ei ole millään tavalla puuttunut laajakaistaverkkojen kehitykseen.)
Muuttuisiko yhteiskunta jotenkin epävakaammaksi tai ihmiset tyhmemmiksi, jos YLE lakkaisi olemasta? Murtaisiko koko televisiojärjestelmän kaatuminen yhteiskuntarauhan ja rappeuttaisi kansakunnan sivistyksen? Mitä pahaa siitä oikeasti seuraisi, jos nykyinen järjestelmä tulisi tiensä päähän?
Mielestäni televisio on formaattina auttamattomasti vanhanaikainen - yksisuuntaisella broadcast-periaatteella tavaraa massoille. Nykyinen yhteiskunta on hyvää vauhtia muuttumassa yhä pirstaloituneemmaksi niin ajankäytön, vuorokausirytmin, arvomaailman kuin vapaa-ajanviettotapojen suhteen. Televisiolähetykset kuuluvat jonnekin sinne aikaan, jossa perheet kokoontuivat lauantaisaunan jälkeen katsomaan Tammeloita tai muuta vastaava koko kansan yhdistävää ohjelmaa.
Mielestäni YLE:n ja muidenkin televisiokanavien ongelmat ovat lähinnä alkavaa kuolinkorahtelua. Television katseluun käytetty aika on vähenemässä erityisesti nuorten parissa, televisiota katsotaan vähemmän intensiivisesti, yhä useampi kotitalous elää kokonaan ilman televisiota. Ja televisiolupia maksetaan yhä vähemmän. YLE:n johtajat näkevät tämän olevan seurausta nykyisestä itsekkyydestä, kun halutaan ottaa hyöty mutta jättää maksamatta. Aika harva uskaltaa julkisesti puhua siitä, että vikaa saattaisi löytyä myös televisiojärjestelmästä itsestään.
Ehkä tulevaisuudessa internet ja televisiolähetysten digitalisoituminen muuttavat pelikenttää, ja televisioformaatti joutuisi uusiutumaan kohti kahdensuuntaista, tilauspohjalla toimivaa järjestelmää. Tai toivottavasti ainakin.
Juuri aloitan (kun on henk.koht. tarve) eraan englannin "murteen" opiskelun, enka kylla siihen tarkoitukseen televisiota voi kayttaa, kun olen vaaralla maanosalla televisiolahetyksia varten silla "murteella", enka usko edes YLE:n mainitsevankaan koko murretta. Opiskelu vaatii muutakin, kuin yhden televisiodokkarin katsomisen. Voi televisio auttaa esmes viikottaisella espanjanopetuksella, muttei se vastaa opintokursseja tai edes yksinkertaista espanjan sana-/fraasikirjaa.Yle sen sijaan palvelee tarjonnallaan lähes jokaista yhteiskuntaluokkaa, aina kuuroista suomen ruotsalaisten kautta työttömiin kielten opiskelijoihin. Yleltä tulee jotain jokaiselle, joskus.
Valtiot eivat valehtele!Tottahan Ylellä on myös tarjontaa massoille. Uutiset ja sää taitavat olla katsoituimmat tältä sektorilta. Otan oikein mielelläni uutiseni ennemmin valtiolta, kuin kaupalliselta toimijalta, kiitos.
Ei maailman tila pelkastaan telkkarista tule. Hesari on aika tilattu lehti. Eika pitaisi luottaa yhteen lahteeseen muutenkaan. Jos ilman televisiota/radiota ei pysy maailman karryilla, en usko etta tv/radion kanssakaan se onnistuu. Ainakaan niin, etta kykenisi jopa omia mielipiteita muodostamaan annetusta tiedosta.Toki, on ihmisiä, jotka eivät tarvitse tv:tä tai radiota kertomaan heille asioita maailman tilasta, he osaavat (ja haluavat käyttää siihen aikaa) etsiä kaiken tarvitsemansa tiedon itse. Ilmeisesti kuulut näihin, minä en, eikä kovin moni muukaan.
Discoverya ja National Geographya oon joskus duunissa sivusilmalla kattellut. Sielta tulee minua kiinnostavia dokkareita aika usein, enka nain ollen tarvitse YLE:n mahdollisia yllatysdokkareita. Yllatyksellisyyden takia en maksaisi TV-lupaa.Olisinko etsinyt vastaavasta aiheesta tietoa itsenäisesti, vaikkapa netistä? No en todellakaan, enhän mä tiennyt edes moisen olemassaolosta.
Hyva sinulle. Itsella vanhat Sierran pelit on aika vahva vaikuttaja. Koska sinua se auttaa, kaikkien tulee maksaa? Kommunismi on hyva idea, mutta toteutuspuoli...I think not (englannin kielen taidostanikin suurin osa on muuten tv:n ansiota).
Televisioko syyna? Amerikkalaisilla ei ole uutislehtia? Kayko ne koulut television valityksella? Ei televisio suoraan lyo sulle maailmankuvaa paahan.Mitä mieltä olet esim. keskivertoamerikkalaisen maailmankuvan laajuudesta ja tarkkuudesta?
Tos mennaa aika syvyyksiin lajimme kayttaytymisesta. Moni elain pelkaa muutosta. Itse pyrin ravintolassa tilaamaan sen, mita en ole ennen kokeillut. Ja lukemaan siita aiheesta, josta en tieda holkasen polaysta. Moni tallainen asia on omasta paasta kiinni, enka siksi haluaisi maksaa muiden avuttomuudesta.Jotta voi tilata, pitää selvittää mitä tilaa. Yllätyksellisyys katoaa täysin ja katsomme televisiosta vain asioita, jotka miellyttävät meitä, eivätkä järkytä maailmankuvaamme, eivätkä aseta meille minkäänlaisia haasteita.
Annat, vai pakotat? Pakollinen 2 kanavaa pakottaa sinulle mahdollisuuden katsoa jotain mita et katsoisi.Mä annan mielelläni Pertsa Perusvaimonhakkaajalle mahdollisuuden eksyä sporttivartin mainoskatkon kanavasurffailussaan ylen perheväkivaltadokumentin pariin, noin niinkuin esimerkiksi.
*Orwell kaantyilee haudassaan...*Kuten sanottu, poikkeuksia on. Tiedän, että olet erityisen sivistynyt ja kykenet hankkimaan tietoa vaikka mistä asioista vaikkapa netin kautta. Ymmärrät kuitenkin varmaan, että suurin osa ei tähän kykene. Meitä varten on televisio, ja yleisradio. :)
No, lähdetään nyt liikkeelle vaikka lapsista. Koit varmaankin itsekin lapsena mukavaksi katsella pikku kakkosta, puoli kuutta ynnä muita ylen lastenohjelmia, sekä vaikkapa luontodokumentteja?
Vaikka vastaavaa tarjontaa olisikin kaupallisilla kanavilla, on se höystettynä aina muutamalla kymmenellä lapsille suunnatulla mainoksella.
Totesit tuossa myöhemmin, että tv-tarjonta on tavaraa massoille. Näin juuri onkin, nimittäin kaupallisten kanavien puolella. He pyrkivät saamaan jokaiselle ohjelmalleen vain mahdollisimman suuren katsojamäärän.
Yle sen sijaan palvelee tarjonnallaan lähes jokaista yhteiskuntaluokkaa, aina kuuroista suomen ruotsalaisten kautta työttömiin kielten opiskelijoihin. Yleltä tulee jotain jokaiselle, joskus.
Tottahan Ylellä on myös tarjontaa massoille. Uutiset ja sää taitavat olla katsoituimmat tältä sektorilta.
Otan oikein mielelläni uutiseni ennemmin valtiolta, kuin kaupalliselta toimijalta, kiitos.
Toki, on ihmisiä, jotka eivät tarvitse tv:tä tai radiota kertomaan heille asioita maailman tilasta, he osaavat (ja haluavat käyttää siihen aikaa) etsiä kaiken tarvitsemansa tiedon itse. Ilmeisesti kuulut näihin, minä en, eikä kovin moni muukaan.
Ylen tarjonnassa mua miellyttää eniten yllätyksellisyys. Eilenkin päädyin katsomaan jotain FST:n dokumenttia perheelleen bussista matkailuauton rakentaneesta äijästä. Olisinko etsinyt vastaavasta aiheesta tietoa itsenäisesti, vaikkapa netistä? No en todellakaan, enhän mä tiennyt edes moisen olemassaolosta. Ajankohtainen kakkonen tarjoili eilen erittäin hyvän, tiivistetyn paketin etanolin käytöstä polttoaineena Ruotsissa. Olisinko etsinyt tästäkään tietoa? En. jne. esimerkkejä tulee päivittäin. Yleistietoa ja mikä tärkeämpää, syvällisempää nippelitietoa minulle ennenkuulumattomista asioista suorastaan pursuaa tietoisuuteeni päivittäin.
Mitä mieltä olet esim. keskivertoamerikkalaisen maailmankuvan laajuudesta ja tarkkuudesta? Onko heidän yhteiskuntarauhansa murtunut, ei toki. Onko kansakunnan sivistys rappeutunut, mielestäni monilta osin kyllä. (toki koululaitoksellakin on osuutensa, mutta uskoisin siellä, kuten täälläkin suurimman osan väestöstä hankkivansa päivittäisen sivistyksensä tv:n välityksellä)
Juuri aloitan (kun on henk.koht. tarve) eraan englannin "murteen" opiskelun, enka kylla siihen tarkoitukseen televisiota voi kayttaa, kun olen vaaralla maanosalla televisiolahetyksia varten silla "murteella", enka usko edes YLE:n mainitsevankaan koko murretta. Opiskelu vaatii muutakin, kuin yhden televisiodokkarin katsomisen. Voi televisio auttaa esmes viikottaisella espanjanopetuksella, muttei se vastaa opintokursseja tai edes yksinkertaista espanjan sana-/fraasikirjaa.Yle sen sijaan palvelee tarjonnallaan lähes jokaista yhteiskuntaluokkaa, aina kuuroista suomen ruotsalaisten kautta työttömiin kielten opiskelijoihin. Yleltä tulee jotain jokaiselle, joskus.
Pienimmat katsojaryhmat saattavat jaada varjoon, mutten itse odotakkaan televisiosta suomenkielista uutislahetysta, tai "nikseja vasenkatisille"-ohjelmaa.
Jos jokin ryhma katsoo olevansa riittavan iso, etta tarvitsevat omia ohjelmia, voivat he perustaa niita. Varsinkin digiverkon avulla voi niita ruveta kehittamaan. On muuten silloin talloin Damissa telkkarissa aamupaivanhartaus arabiaksi heidan omasta kirkosta. Se vahemmistoryhma on katsonut aamuhartauden tarpeeliseksi paikallisTV:ssa ja tehnyt asialle jotain.
Syvempaa tietoa haluavat varmasti etsivat sen jostain muualta kuin telkkarista.
Valtiot eivat valehtele!
(Ja uutisten perassa lehdissa on myos uutistoimisto mainittu lahteena... Paituvei.)
Ei maailman tila pelkastaan telkkarista tule. Hesari on aika tilattu lehti. Eika pitaisi luottaa yhteen lahteeseen muutenkaan. Jos ilman televisiota/radiota ei pysy maailman karryilla, en usko etta tv/radion kanssakaan se onnistuu. Ainakaan niin, etta kykenisi jopa omia mielipiteita muodostamaan annetusta tiedosta.
Discoverya ja National Geographya oon joskus duunissa sivusilmalla kattellut. Sielta tulee minua kiinnostavia dokkareita aika usein, enka nain ollen tarvitse YLE:n mahdollisia yllatysdokkareita. Yllatyksellisyyden takia en maksaisi TV-lupaa.
Hei, myy telkkaris ja laheta mulle rahaa joka vuos, niin silloin talloin lahetan paperilla tai e-maililla yllatyksellista knoppitietoa! Voin kaupan paalle suositella hyvia (mutta vanhoja) ohjelmia, joita voit vaikka tietokoneesi DVD-asemalla katsella. Alkutarjouksena vaikkapa BBC:n klassinen Sci-Fi komediasarja Red Dwarf.
Hyva sinulle. Itsella vanhat Sierran pelit on aika vahva vaikuttaja. Koska sinua se auttaa, kaikkien tulee maksaa? Kommunismi on hyva idea, mutta toteutuspuoli...
Televisioko syyna? Amerikkalaisilla ei ole uutislehtia? Kayko ne koulut television valityksella? Ei televisio suoraan lyo sulle maailmankuvaa paahan.
Tos mennaa aika syvyyksiin lajimme kayttaytymisesta. Moni elain pelkaa muutosta. Itse pyrin ravintolassa tilaamaan sen, mita en ole ennen kokeillut. Ja lukemaan siita aiheesta, josta en tieda holkasen polaysta. Moni tallainen asia on omasta paasta kiinni, enka siksi haluaisi maksaa muiden avuttomuudesta.
Annat, vai pakotat? Pakollinen 2 kanavaa pakottaa sinulle mahdollisuuden katsoa jotain mita et katsoisi.
*Orwell kaantyilee haudassaan...*
Vaikka vastaavaa tarjontaa olisikin kaupallisilla kanavilla, on se höystettynä aina muutamalla kymmenellä lapsille suunnatulla mainoksella.
Ah, tämä riippuu ihan puhtaasti siitä, minkälainen rahoituspohja näillä kaupallisilla kanavilla on. Mun haaveilemassa mallissa kanavat rahoitettaisiin tilauspohjaisesti. Toisin sanoen, kanavilla voisi olla mainosten sijaan tai lisäksi toinen rahoituslähde, nimittäin katsojat.
No tämäkin riippuu ihan rahoitusmallista. Jos oletetaan, että asiasta X kiinnostuneita TV-katsojia on suhteessa vähän, mutta he ovat valmiita maksamaan suuria summia tietynlaisista ohjelmista, niin asiaan X keskittyvän kanavan tai palvelupaketin tarjoaminen voi olla ihan kustannustehokasta.
Eikä YLE:kään ole ihan täysin immuuni näille katsojalukujen tuijotteluille, vaikka päällisin puolin siltä näyttääkin.
Miksi yhteiskunta ei kustanna sokeille pistekirjoituksella kirjoitettuja sanomalehtiä? Miksi verovaroista ei kustanneta HBL:n kuluja? Miksi työttömille tai opiskelijoille ei tarjota kielikursseja netin kautta? Miksi televisio on tässä suhteessa poikkeuksellinen muihin medioihin nähden? Miksi juuri television on oltava se väline, jonka kautta tätä yhteiskunnallista missiota tehdään?
Esimerkiksi sanomalehti olisi paljon demokraattisempi siinä suhteessa, että se ei vaadi mitään erityisiä teknisiä laitteita välittyäkseen.
Mikä olennaista, nämä lehdet ovat tilauspohjalla toimivia palveluita. Maksan niistä vuosittain jonkun summan, ja saan vastineeksi ennaltamäärittelemättömistä aiheista kertovia juttuja. Voin yllättyä Hesarin kirjoituksesta ihan samalla tavalla kuin sinä voit yllättyä YLE:n dokumentista. Erona vain on, että YLE toimii lupamaksupohjalta, lehdet eivät.
No nimenomaan. Koska TV onkin vajaavainen en katso tarpeelliseksi ylimaaraisia maksuja.Hei. Sä et nyt tainnut ymmärtää, mistä tässä keskustellaan? Keskustelun aiheenahan oli: Onko Yle tarpeellinen, vai riittäisikö meille pelkät kaupalliset kanavat.
Itsella duunia, mutta silti kaverin kanssa suunitellaan lyhytelokuvan tekoa nollabudjetilla. Jos se onnistuu, miten tyoton kaiken aikansa kanssa ei niin kykenisi tekemaan? (No ei tieda onstuuko viela, mut kumminkin.) Oma tahto on aika tehokas valuutta.Tämähän toki onnistuu teoriassa ryhmiltä, joilla on riittävästi varallisuutta. Miten arvelet esim. työttömien, eläkeläisten ja vammaisten saavan tv-kanavansa aikaan?
Joko/tai.Kuten sanoin, otan _mielummin_ uutiseni valtiolta, kuin kaupallisilta toimijoilta.
Kylla. Eika sita vastaan olisikaan mitaan vastaan. Jos siis hankkisin telkkarin. Saisin, mita tilaisin. En pida kytkokaupoista.Olet varmaankin tietoinen, että myös mainitsemasi kanavat ovat maksullisia ja niitä varten on hankittava myöskin maksullista laitteistoa?
Elokuvat ja sarjat tekstityksilla opettaa kylla. Mutta olen havainnut, etta myos kaupalliset kanavat tekstittavat lahetyksiaan.Väitätkö, että minä olen ainoa, joka on saanut hieman apua kielitaitoonsa tv:n välityksellä?
En vaita etten olisi nauttinut/hyotynyt. Vaan plussa ei ole isompi kuin miinus tassa tapauksessa.Oletko sitä mieltä, että et ole koskaan hyötynyt tai nauttinut yhdestäkään ylen tarjoamasta ohjelmasta, edes skidinä?
Juu sori, toi meni enemman fleimaamisen puolelle.Kannattaisi tarkistaa hieman tuota kommunismia, käsittääkseni sen teoriaan ei sisälly kansallisten ja kauppalisten tv-kanavien rinnakkaiselo?
Onhan jokaisella terveella suomalaismiehellakin ihan vapaa valinta haluaako armeijaan, siviilipalvelukseen vai vankilaan. Vapaasti saa valita.Aivan, _mahdollisuuden_, kuten sanoit. Silloinhan tuskin on kyse pakottamisesta?
Miksi? Oliko Orwell enemmän kaupallisten tv-kanavien kannattaja ja valtion kanavien vihaaja?
Mutta Suomen kokoisessa maassa? Täällä erikoisryhmät saattavat olla yksinkertaisesti liian pieniä saadakseen yhtään kaupallista toimijaa kiinnostumaan. Digitaalisessa tekniikassa saattaa olla ratkaisu tähän, mutta silloin lähetystekniikan on oltava tarpeeksi edullista (ja tätä epäilen, sillä tälläkin joku haluaa tehdä hyvät rahat).
No itse asiassa mä katsoin lapsena aika vähän telkkaria. Olin enemmän sitä tyyppiä, joka tykkäsi istua nenä kiinni kirjassa. ;)
Ah, tämä riippuu ihan puhtaasti siitä, minkälainen rahoituspohja näillä kaupallisilla kanavilla on. Mun haaveilemassa mallissa kanavat rahoitettaisiin tilauspohjaisesti. Toisin sanoen, kanavilla voisi olla mainosten sijaan tai lisäksi toinen rahoituslähde, nimittäin katsojat. Esimerkkinä: yksi syy siihen, miksi me tilattiin MTV3:n maksullinen formulapaketti on se, että sieltä ei tule mainoksia. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että Kimin auto hajoaa kesken mainoskatkon. :mad:
No tämäkin riippuu ihan rahoitusmallista. Jos oletetaan, että asiasta X kiinnostuneita TV-katsojia on suhteessa vähän, mutta he ovat valmiita maksamaan suuria summia tietynlaisista ohjelmista, niin asiaan X keskittyvän kanavan tai palvelupaketin tarjoaminen voi olla ihan kustannustehokasta.
Mahdollisimman suurten katsojamassojen houkutteleminen on elintärkeää silloin, kun rahoitus perustuu puhtaasti mainostuloihin. Ja jos tarkkoja ollaan, nykyään kanavat eivät edes tavoittele mahdollisimman suurta katsojapopulaa, vaan oikeanlaista katsojapopulaa. Mainostajat haluavat kohdentaa mainoksensa yhä tarkemmin tietyille ihmisryhmille, eikä silloin kannata ampua haulikolla heinäkasaa kohti.
Eikä YLE:kään ole ihan täysin immuuni näille katsojalukujen tuijotteluille, vaikka päällisin puolin siltä näyttääkin.
Miksi yhteiskunta ei kustanna sokeille pistekirjoituksella kirjoitettuja sanomalehtiä? Miksi verovaroista ei kustanneta HBL:n kuluja? Miksi työttömille tai opiskelijoille ei tarjota kielikursseja netin kautta? Miksi televisio on tässä suhteessa poikkeuksellinen muihin medioihin nähden? Miksi juuri television on oltava se väline, jonka kautta tätä yhteiskunnallista missiota tehdään? Esimerkiksi sanomalehti olisi paljon demokraattisempi siinä suhteessa, että se ei vaadi mitään erityisiä teknisiä laitteita välittyäkseen.
Ja oikeasti, YLE:n ohjelmista melko pieni osa on näitä erityisryhmille suunnattuja juttuja. Paljon isompi osa on kaikelle kansalle suunnattuja: uutisia, dokumentteja, ajankohtaisohjelmia, TV-sarjoja, elokuvia ja urheilua. Jos haluttaisiin erityisesti tukea erityisryhmille viestimistä, sitä voi tukea verovaroista ilman YLE:n välissäoloakin.
Jep, ja luulenkin että nämä massoille suunnatut ohjelmat pärjäisivät maksullisenakin oikein mainiosti. Aika moni varmasti maksaisi uutisista joka tapauksessa, jos televisiotarjonta olisi tilauspohjaista.
No enpä tiedä, kyllä mä olen ollut ihan tyytyväinen omaan uutisviestintääni, vaikka se tapahtuukin pääasiassa kaupallisen toimijan kautta (Helsingin Sanomat). YLE on ihan yhtä objektiivinen tai subjektiivinen kuin monet muutkin uutistoimistot tässä maassa. Toimittajat ovat kuitenkin vain ihmisiä, vaikka heitä sitovatkin yhtäläiset hyvän journalismin säännöt.
Mun ajankohtainen tietoni maailmasta tulee pääasiassa sanoma- ja aikakauslehdistä (joita mulle tulee tilattuna vajaa 10 kappaletta, ilmaisia pari vielä päälle) sekä netin kautta. Ainoastaan netti vaatii vähän viitseliäisyyttä, lehtien lukeminen vaatii saman verran eforttia kuin television katsominen. Tai no, pitäähän niitä sivuja jaksaa kääntää. ;)
No käännetään asia mun näkökulmaan. Juuri vähän aika sitten luin öljyn loppumisesta kertovan artikkelin Imagesta, jossa mm. kerrottiin juuri
Mikä olennaista, nämä lehdet ovat tilauspohjalla toimivia palveluita. Maksan niistä vuosittain jonkun summan, ja saan vastineeksi ennaltamäärittelemättömistä aiheista kertovia juttuja. Voin yllättyä Hesarin kirjoituksesta ihan samalla tavalla kuin sinä voit yllättyä YLE:n dokumentista. Erona vain on, että YLE toimii lupamaksupohjalta, lehdet eivät.
Jos asiaa ajatellaan tekniseltä näkökannalta, televisio pystyisi halutessaan olemaan huomattavasti monipuolisempi media kuin lehti koskaan.
Tilauspohjaisena televisio voisi tarjota tiettyjä kanavia tai palvelupaketteja maksullisena (analogiana sanomalehden tilaaminen). Tämä on nykyteknologialla jo täysin mahdollista. Tekniikan kehittyessä voisi myöskin tilata tiettyjä ohjelmia pay-per-view -pohjalta. Tämä vastaisi jossain määrin vaikkapa DVD:n vuokraamista vuokraamosta, paitsi että kotoa ei tarvitsisi liikkua mihinkään.
Väitätkö, että jenkit ovat tyhmiä, koska heiltä on puuttunut valtiollinen televiosiokanava?
Kuulostaa jokseenkin naurettavalta, että yksi uusi kanava tuhansien muiden joukkoon tekisi koko kansasta fiksua.