Kuulin, että Kööpenhamina on Amsterdamin pääkaupunki.
Minä kuulin, että Skandinavia ei ole osa Eurooppaa. Kyseessä oli muuten yliopisto-opiskelija.
495 posts, 25 pages, 93,428 views
Kuulin, että Kööpenhamina on Amsterdamin pääkaupunki.
Jenkkiparodioille on hauska nauraa, se maailman kartta amerikkalaisittain, jota intternetistä löytää, on kyllä hupaisa. Valitettavasti voisin kyllä kuvitella, että paljon parempaa ei keskimäärin kyllä Suomestakaan saisi aikaan, ero olisi vain lähinnä siinä, että maailma olisi suomipojan versiossa yhtä pahasti eurooppakeskeinen kuin se jenkkiparodiassa on USA-keskeinen.
Eikä tarvitsisi mennä edes kovin globaaliin mittakaavaan. Uskaltaisin väittää, että jos ihmisille annetaan tusinan verran suomalaisia kaupunkeja, ja käsketään piirtää niiden sijainti blankoon Suomen karttaan, mahtaisiko onnistua kaikkien osalta edes sadan kilometrin tarkkuudella. Tai moniko helsinkiläinenkään sijoittaisi oikein lähiöt Helsingin karttaan.
Eikä kannata yhtään ihmetellä jenkkien huonoa eurooppatietämystä. Osaatteko kenties vastata seuraaviin triviakysymyksiin Euroopasta: Kuka on Bulgarian presidentti? Entäs Unkarin? Minä vuonna Tsekkoslovakia hajosi? Kuka oli Neuvostoliiton johtaja Stalinin jälkeen? Kuinka pitkä matka Pariisista on Berliiniin? Entäs Helsingin keskustasta Jakomäkeen? Mikä on Viron toiseksi suurin kaupunki? Nimeä Suomen nykyisen valtionhallinnon kolme korkea-arvoisinta henkilöä tärkeysjärjestyksessä.
Lopputuloksena oli vähän kaikennäköistä. Pääsääntö oli, että valtaosassa kartoista Suomi oli suunnilleen oikean muotoinen, ja verrattain monissa jopa Eurooppa muistutti ihan itseään. Mitä kauemmas Suomesta mentiin kartalla, sitä useammilla - ja pahemmin - jengin raapustukset olivat päin helvettiä. Itä-Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka olivat monilla jotain epämääräistä mössöä jossain, maailman mittasuhteet olivat perseellään, ja kysytyt valtiot aivan väärässä paikassa.
Valitettavasti voisin kyllä kuvitella, että paljon parempaa ei keskimäärin kyllä Suomestakaan saisi aikaan, ero olisi vain lähinnä siinä, että maailma olisi suomipojan versiossa yhtä pahasti eurooppakeskeinen kuin se jenkkiparodiassa on USA-keskeinen.
Osaatteko kenties vastata seuraaviin triviakysymyksiin Euroopasta:
1. Kuka on Bulgarian presidentti?
2. Entäs Unkarin?
3. Minä vuonna Tsekkoslovakia hajosi?
4. Kuka oli Neuvostoliiton johtaja Stalinin jälkeen?
5. Kuinka pitkä matka Pariisista on Berliiniin?
6. Entäs Helsingin keskustasta Jakomäkeen?
7. Mikä on Viron toiseksi suurin kaupunki?
8. Nimeä Suomen nykyisen valtionhallinnon kolme korkea-arvoisinta henkilöä tärkeysjärjestyksessä.
8. Tarja Halonen, Riitta Uosukainen, Paavo Lipponen
Tuleeks hyvänä nelosena Gustav Hägglund?
Tuleeks hyvänä nelosena Gustav Hägglund?
Gustav Hägglund ei taida tulla oikein missään; nykyinen puolustusvoimain komentaja on Juhani Kaskeala. Luulisin, että nelonen on Korkeimman Hallinto-oikeuden presidentti, Pekka Hallberg....?
Hm... no melkeen on joo verrattavissa. En nyt ihan noin sanoisi kuitenkaan. Toi Suomen kartta juttu on mulle aika paha, kun Helsinki on pienin kaupunki Suomessa, johon suostuisin muuttamaan ja kun siellä on kaikki niin mitä muualla tekee? Lappia tunnen ja muutaman suurimman kaupungin. Muuten en oikeen Suomesta valitettavasti osaa sanoa. Jakomäen etäisyyden keskustasta osaisin lonkaltakin heittää. (Huonoa Suomi-tietämystä kuvastaa se, että Provinssirokissa olin ties kuinka monennen kerran tänäkin vuonna, ja vasta tänä vuonna tuli ilmi, että emme olekkaan Savossa, vaan Pohjanmaalla...) Mutta tämäpä onkin sellainen, että en sillä tietämättömyydelläni rehentele. Eipä taida olla montaa kertaa kun tästäkään aiheesta täällä mainitsen. Ja viimeiseksi taitaa jäädä.
tusinan verran suomalaisia kaupunkeja, ja käsketään piirtää niiden sijainti blankoon Suomen karttaan, mahtaisiko onnistua kaikkien osalta edes sadan kilometrin tarkkuudella. Tai moniko helsinkiläinenkään sijoittaisi oikein lähiöt Helsingin karttaan.
Eikä kannata yhtään ihmetellä jenkkien huonoa eurooppatietämystä. Osaatteko kenties vastata seuraaviin triviakysymyksiin Euroopasta: Kuka on Bulgarian presidentti? Entäs Unkarin? Minä vuonna Tsekkoslovakia hajosi? Kuka oli Neuvostoliiton johtaja Stalinin jälkeen? Kuinka pitkä matka Pariisista on Berliiniin? Entäs Helsingin keskustasta Jakomäkeen? Mikä on Viron toiseksi suurin kaupunki? Nimeä Suomen nykyisen valtionhallinnon kolme korkea-arvoisinta henkilöä tärkeysjärjestyksessä.
Väität siis, että suomalaisesta näkökulmasta piirretty vastaava kartta sisältäisi vaan mm. Venäjän, Ruotsin ja Saksan? Et voi olla tosissasi!?
Huonoimmat näkemäni tekeleet eivät ole olleet edes noin hyviä, mutta sitä ei kuitenkaan ehkä voi yleistää. Ankeimmissa oli suunnilleen vain lähinnä Barbapapaa muistuttava Suomi, Pohjan- ja Suomenlahti erotettavissa selvästi. Lisäksi oli muistettu, että on olemassa myös Ahvenanmaa, jota kuvasi semmoinen linnunkakka lähes oikealla paikallaan.
Ja ymmärrän kyllä, että kyseinen kartta amerikkalaisten mieltämästä maailmasta veti läskiksi myös muita ominaisuuksia kuin maantiedon tuntemusta, ja oli kärjistys. Täsmennänkin vielä, että piikittelyni suuntautui lähinnä juuri siihen, että maantiedon tuntemuksen kyseenalainen laatu ei ole vain amerikkalaisten ominaisuus. Asennepuolta onkin puitu muissa tämän topikin viesteissä.
Jenkkiparodioille on hauska nauraa, se maailman kartta amerikkalaisittain, jota intternetistä löytää, on kyllä hupaisa. Valitettavasti voisin kyllä kuvitella, että paljon parempaa ei keskimäärin kyllä Suomestakaan saisi aikaan [...]
Osaatteko kenties vastata seuraaviin triviakysymyksiin Euroopasta:
Kerropa itse, mikä on Marquesasin saariryhmän suurimman saaren nimi?
Trivialla on helppo näpäyttää, kun haluaa esiintyä rikkiviisaana, mutta siihen myös kompastuu helposti. Kerropa itse, mikä on Marquesasin saariryhmän suurimman saaren nimi?
Näin puhuessa täytyy myös muistaa kolikon nurja puoli, eli se että jos et onnistu ja menesty amerikassa, tilanteesi on aika tukala. USA:n huono puoli on että mitään ei saa ilman rahaa.
Minua aina hämmästyttää se tehokkuus, jolla tämä syyskuun tapahtuma on naulattu ihmisten mieliin. Sillä saadaan sympatita varmaan yhtä pitkän aikaa kuin juutalaiset saivat toisen maailmansodan jälkeen. Kiinnittääkö kukaan huomioita siihen faktaan, että USA:ssa kuolee vuosittain 34 000 ihmistä käsiaseista ammuttuihin luoteihin? Eikö maailmassa tapahdu mitään muuta mikä saa ihmisten sympatiat? Afrikan nälänhädät, sisällissodat, etelä-amerikan banaanivaltioiden diktatuurien ja USA:n tukemien sissijärjestöjen aiheuttamat ihmisuhrit eivät tunnu missään?
Jotenkin tuntuu, että muualla maailmassa ei voi enää tapahtua mitään mikä vetäisi vertoja USA:n "suurelle tragedialle". ?
Minua pistää aina vihaksi, kun jenkit tyhmyyttään ja ylimielisyyttään väheksyvät muuta maailmaa ilman että edes tietävät missä se "muu maailma" sijaitsee.?
Tyhmille jenkeille on helppo naureskella, kun joku on vastannut johonkin kysymykseen hassunkuuloisen väärän vastauksen. Minua vain epäilyttää, voidaanko joltain satunnaiselta suomalaiselta odottaa yhtään sen parempaa, jos hänelle esitetään kysymys johonkin Suomesta katsoen eksoottiseen paikkaan liittyen.
Eikä tarvitse olla kovin eksoottinenkaan.
Kysy jenkkinuorelta monta osavaltiota heillä on. Ja kysy euronuorelta monta valtiota kuuluu Euroopan Unioniin. Pyydä jenkkinuorta luettelemaan kaikkien osavaltioiden pääkaupungit. Ja pyydä euronuorta luettelemaan EU-maiden. Sen jälkeen heität kysymykset ristiin.
Onko sivistys muka pelkkää maantietoa jonka veikkaisin olevan koulun kaikista vähiten kiinnostava asia?
Jenkit ei tiedä esim teknologiasta keskimäärin hevon paskan vertaa. Täällä sentään jokainen tietää mitä tarkoittaa sana tietokone