Hyvä vai paha USA?

495 posts, 25 pages, 93,466 views

#121 • • Felis Guest

Minua ihmetyttää miten kenelläkään on oikeus ylläpitää, kehittää tai säilyttää joukkotuhoaseita? Miten esimerkiksi USA puolustelee omaa tarvettaan säilyttää ABC-aseita?

Minua taas ihmetyttää vielä enemmän se, miksi Israelilla saa olla julkisesti salainen ydinase mutta Irakilla ei, vaikka Israel on lähes koko olemassaolonsa ajan joko käynyt sotaa ympäröiviä valtioitaa vastaan tai vaihtoehtoisesti terrorisoinut palestiinalaisia. Jos joku valtio levittää epävarmuutta Lähi-Idän alueella, mielestäni se on ennemminkin Israel kuin Irak.
#122 • • jUSSi Guest

Kumma kyllä, mutta tavallaan olen Pete Inputin kanssa aika samoilla linjoilla YK:n suhteen. Käsitykseni mukaan YK on todella byrokraattinen, kankea ja hidas elin päätöksenteoissaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

byrokratiasta on mahdoton päästä eroon jos jäsenmaita on yli 180. Mitä tuohon hitauteen tai päätösten hitaaseen toimeksipanoon niin siitä syyttäisin suurimpia valtioita kuten USA, Britannia, Venäjä ja Kiina. He hidastavat ja sabotoivat useita hankkeita omien intressien takia ja nämä maat ovat sen kokoisia että se jopa onnistuu...
#123 • • jUSSi Guest

Minua taas ihmetyttää vielä enemmän se, miksi Israelilla saa olla julkisesti salainen ydinase mutta Irakilla ei, vaikka Israel on lähes koko olemassaolonsa ajan joko käynyt sotaa ympäröiviä valtioitaa vastaan tai vaihtoehtoisesti terrorisoinut palestiinalaisia. Jos joku valtio levittää epävarmuutta Lähi-Idän alueella, mielestäni se on ennemminkin Israel kuin Irak.

eikös tää ole ihan selvä juttu? Israel leikkii samalla hiekkalaatikolla USA:n kanssa.
#124 • • Pete Input Guest

mielestäni yk ei ole tai sen ei tulisi olla vitsi. mikäli näin on, kaikki kansainväliset sopimukset tai saman tien koko maailmanrauha ovat vitsejä.
vitseistä puheen ollen, kyllä george w:kin on aikamoinen vitsi, valitettavasti vain kuolemanvakava. ei paljoa naurata, jos herra saa aikaan kolmannen maailmansodan.

Joo, eihän sen pitäisi / saisi olla...
En kuitenkaan usko Bushin aloittavan sotaa. Jos sen joku aloittaa, niin se on Saddam. Näin uskon.

ehkä olen typerys, mutta varsin mustavalkoista maailmankuvaa kyseinen mailin osa (tai koko kirjeenvaihtosi) edusti.

Saattaa se hieman sitäkin olla, koska olen mielipiteissäni ajoittain aika radikaali. Olen vähän sellainen "Raaka peli Ranualla" tyyppi.
Se ei silti oikeuta ketään minkäänlaiseen dissaukseen tai mihinkään muuhunkaan sellaiseen, toisen mielipiteen takia.
En minäkään pidä kenenkään mielipidettä esim. huonona tms. sen takia että se voi vaikuttaa mustavalkoiselta tms.
#125 • • hexasonik Guest

JSaattaa se hieman sitäkin olla, koska olen mielipiteissäni ajoittain aika radikaali. Olen vähän sellainen "Raaka peli Ranualla" tyyppi.
Se ei silti oikeuta ketään minkäänlaiseen dissaukseen tai mihinkään muuhunkaan sellaiseen, toisen mielipiteen takia.
En minäkään pidä kenenkään mielipidettä esim. huonona tms. sen takia että se voi vaikuttaa mustavalkoiselta tms.

ei pieni sarkasmi ole dissausta, se on ilmiö joka kuuluu ihan normaaliin väittelyn omaiseen keskusteluun. retoriikkaa, jolla hämätään vastaväittäjää. :)

mikäli esittää jyrkkiä mielipiteitä, pitää varautua jyrkkiin vastauksiin, jotka pitää myös kestää. ei se ole dissaamista tai itseni jalustalle asettamista. vaikka mielipiteeni usa:n politiikasta lienevät täysin erilaiset kuin sinulla, en koe olevani sinua parempi ihminen. erilainen ehkä.
#126 • • Tapi T Guest

En kuitenkaan usko Bushin aloittavan sotaa. Jos sen joku aloittaa, niin se on Saddam. Näin uskon.

Juuri näin. Viimeaikoinahan Bush on ollut itse rauhallisuus, ja Saddan luokitellut maita terroristi-valtioiksi ja provosoinut voimakkaasti.
:confused:
#127 • • Felis Guest

Eikö G.W.B. aloittanut sodan jo viime vuonna? Ja eikö se ole G.W.B. joka nyt anelee kongressilta lupaa sotatoimiin Irakia vastaan? Eikös se ole G.W.B. joka mediassa on jo julistanut sodan Irakia vastaan, eikä toisin päin? Noh, uskomuksesi saat tietenkin pitää ominasi, mutta jostain syystä kuitenkin Saddam vaikuttaa G.W.B.n rinnalla rauhankyyhkyseltä...

Mitä mieltä muuten olet, jos USA hyökkää Irakiin, onko Irakilla mielestäsi oikeus puolustautua? Mietin vaan tuota kolmannen maailmansodan uhkaa.
#128 • • Edited Felis Guest

eikös tää ole ihan selvä juttu? Israel leikkii samalla hiekkalaatikolla USA:n kanssa.

Jos en nyt ihan väärin muista, niin Israelin ydinaseohjelmaan taisi osallistua eurooppalaisiakin valtioita, olisiko ollut Ranska ja Britannia tjsp.

Edit: Ei kun Ranska yksin.
"The actual size and composition of Israel's nuclear stockpile is uncertain, and is the subject of various estimates and reports." Tämä ilmeisesti siitä syystä, että Israel häiritsi USAn suorittamia tarkastuksia 60-luvulla. Ranskan painostuksesta huolimatta ohjelmasta ei näemmä koskaan tullut jukista, vaikka ydinaseiden olemassaolo onkin todettu. Lähde: http://www.fas.org/nuke/guide/israel/nuke
#129 • • Jokke Guest

En kuitenkaan usko Bushin aloittavan sotaa. Jos sen joku aloittaa, niin se on Saddam.

Musta tuo sota on ollut koko ajan käynnissä. Viime vuodet on vain pidetty matalampaa profiilia ja elätelty toiveita siitä, että Irakin oppositio päästäisi Saddamista ilmat pihalle. Koska tuo ei tunnu toteutuvan, on aika nostaa tempoa ja ennemmin tai myöhemmin valta vaihtuu Bagdadissa.
#130 • • Edited Sampson Guest

Mä taas oon sitä mieltä, että ihminen käyttää älykkyyttään vääriin, eikä siis suinkaan ole tyhmä.

ei mitään (Tres vastasikin jo aika tyhjentävästi...)
#131 • • Taedium Guest

Minua taas ihmetyttää vielä enemmän se, miksi Israelilla saa olla julkisesti salainen ydinase mutta Irakilla ei,

Israelin armeija on erittäin voimakas. Esmes se kuuden päivän sota. Olikos se niin, että 6 päivää Israel hyökkäsi ja miehitti 5 ympäröivää valtiota? Israel armeijoineen on osoittanut hyvinkin suurta voimaa ja heillä ei näytä olevan mitään syytä käyttää sitä salaista ydinasettaan. Irak taas on aika huonolla mallilla ja Saddam on kuin nurkkaan ajettu koira.

Kun hän on nurkassa ja joka tapauksessa peli melkein pelattu tulee Tohtori Outolempi ilmiö. Heillä on kemiallisia aseita ja heillä on biologisia aseita. Ehkä jopa ydinaseita. Jos Irak on tuhoon tuomittu, kävi miten kävi, mikseivät he syytäisi kaikkea aseistustaan joka suuntaan, että eivät ainakaan uppoa yksin?

Tilanne: Sodassa haavoitut ja jäät muusta joukosta jälkeen. Sinulla on ase. Viholliset lähestyvät. Piilopaikkaa ei ole. Mitä teet?
  • Tunnustat tappiosi ja jäät vangiksi. Ehkä he kohtelevat sinua hyvin, ehkä eivät. Propagandan mukaan kiduttavat, raiskaavat ja tappavat.
  • Taistelet viimeiseen hengenvetoon saakka ja tapat niin monta vihollissotilasta, kuin vain kykenet.
  • Ammut itsesi.
Irakilla on sama tilanne. He eivät uskalla jäädä vangiksi, eikä itsensä ampuminen ole järkevä vaihtoehto. Ainoa järkevä tilanne on pistää kaikki menemään mitä itseltään löytyy ja toivoa, että osuu johonkin tärkeään.
#132 • • Edited Jukka I Guest

suosittelen kaikkia krittikittömiä usa-länsimainen-vapaus-siviilejä-ei-pommiteta-et vitun cetera -hehkuttajia lukemaan mainitsemani teokset.

En kuulu tuohon kategoriaan, mikäli tuo oli viittaus minun suuntaani. Sota on aina väärä ratkaisu, mutta on tilanteita joissa toimettomuudesta voi seurata vielä suurempia inhimillisiä kärsimyksiä kuin väliintulosta (tjeu Jugoslavia). Näitä vaikeita valintoja soisi pohdittavan enemmän niidenkin ihmisten keskuudessa, joiden ajattelua leimaa amerikkalaisvastaisuus ja ehdoton pasifismi, ja joiden vaa'assa painaa enemmän amerikkalaisen harhapommin uhri kuin diktaattorin X etnisen puhdistuksen kohteeksi joutuva siviili. En myöskään usko kritiikittömästi siihen, että USA liittolaisineen tekisi kaikkensa siviiliuhrien välttämiseksi, enkä siihen että USA:n toiminnan motiivit olisivat ensisijaisesti jaloja ja epäitsekkäitä. Kansainvälisellä sotarikostuomioistuimella olisi varmasti todella paljon työmaata jokaisen "harhapommin" tutkimisessa, ja toivon todella että jossakin utopistisessa maailmanpoliittisessa tilanteessa jenkkien tekoset saadaan samalle viivalle muiden valtioiden kanssa.
#133 • • Pete Input Guest

ei pieni sarkasmi ole dissausta, se on ilmiö joka kuuluu ihan normaaliin väittelyn omaiseen keskusteluun.

What ever... Ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tarkoitin.

retoriikkaa, jolla hämätään vastaväittäjää. :)

Ha haa! Toi oli hyvä...!

mikäli esittää jyrkkiä mielipiteitä, pitää varautua jyrkkiin vastauksiin, jotka pitää myös kestää. ei se ole dissaamista tai itseni jalustalle asettamista.

Tottakai kestän kritiikin. Vittuilua en kuitenkaan hyväksy, koska en sitä itsekään harrasta. (paitsi ehkä joskus leikilläni)

vaikka mielipiteeni usa:n politiikasta lienevät täysin erilaiset kuin sinulla, en koe olevani sinua parempi ihminen. erilainen ehkä.

Erilaisuus kunniaan...
#134 • • hexasonik Guest

What ever... Ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tarkoitin.

enköhän.. :)

Originally posted by Pete Input
Tottakai kestän kritiikin. Vittuilua en kuitenkaan hyväksy, koska en sitä itsekään harrasta. (paitsi ehkä joskus leikilläni)

Erilaisuus kunniaan...

ehämmä ole vielä ole edes alkanut vittuilla! sitte kun heikki niin on oksat pois.. :D

perkele, liian addiktiivisia nämä keskustelufoorumit. jää työt tekemättä.
#135 • • jUSSi Guest

Näitä vaikeita valintoja soisi pohdittavan enemmän niidenkin ihmisten keskuudessa, joiden ajattelua leimaa amerikkalaisvastaisuus ja pasifismi, ja joiden vaa'assa painaa enemmän amerikkalaisen harhapommin uhri kuin diktaattorin X etnisen puhdistuksen kohteeksi joutuva siviili.

*kröhöm*

mistä tämän päättelit? Lukemalla kuuluisaa Filosofia-topikkia tässä samaisessa forumissa löydät varmaan aika monta kommenttia, jotka sanovat päinvastoin. Tässä topikissa on nimenomaan kyse USA:sta, joten ei levitetä sitä koskemaan muiden maiden tekosia, elleivät ne nivoudu USA:n toimiin. USA:han liittyen voidaankin sanoa, että minä pidän Turkin toimia ihan yhtä hirveinä kuin USA:n. Siellä kurdit ovat vasta saamassa ihmisoikeuksia ja Turkki on sentään Nato-maa.

Afrikka on täynnä itsevaltiaita ja diktaattoreita jotka pitävä maansa sekasorrossa ja inhimillisesti kamalassa tilassa, mutta heillä ei samanlaista vaikutusvaltaa tai demokraattista pohjaa kuten USA:lla. Jos USA:ta johtaisi diktaattori niin voisin joskus ymmärtää heidän tekemänsä asiat (ymmärtäminen ei ole sitten sama asia kuin hyväksyminen!), mutta kun sen pitäisi olla vapaa ja demokraattinen valtio. Tämä asettaa nämä valtiot hieman eri asemaan.

YK:han tekee koko ajan parhaansa liennyttääkseen diktatuurin ikeen alla taistelevien valtioiden tilaa, mutta joskus suurvaltojen edut ajavat asioiden ohi ja muutokset hidastuvat. Maailmassa on onneksi monta muutakin itsenäistä järjestöä, jotka eivät valtioita kumartele (Amnesty International etc.)

Kansainvälisellä sotarikostuomioistuimella olisi varmasti todella paljon työmaata jokaisen "harhapommin" tutkimisessa, ja toivon todella että jossakin utopistisessa maailmanpoliittisessa tilanteessa jenkkien tekoset saadaan samalle viivalle "roistovaltioiden" kanssa.

Ja sitten kysytään miksi USA ei halua osallistua sotarikostuomioistuimeen ;)
#136 • • Pete Input Guest

Noh, uskomuksesi saat tietenkin pitää ominasi, mutta jostain syystä kuitenkin Saddam vaikuttaa G.W.B.n rinnalla rauhankyyhkyseltä...

Jaa?, mun käsitykseni mukaan Saddam on kalistellut sapeleitaan jo aiemmin.

Mitä mieltä muuten olet, jos USA hyökkää Irakiin, onko Irakilla mielestäsi oikeus puolustautua? Mietin vaan tuota kolmannen maailmansodan uhkaa.

Tuohon minulla ei ole "oikeanlaista" vastausta... koska mielestäni Irak aloittaa / on aloittanut sodan ja Usa tekee vastahyökkäyksen.
Onko Irakilla silloin oikeus puolustautua? Jaa-a?
Se on vähän sama kuin jos Suomi aloittaisi sodan Ruotsia vastaan ja Ruotsi hyökkäisi Suomeen. Onko meillä silloin oikeus puolustautua?
Veikkaisin että kysyt tuota juttua väärältä mieheltä...
#137 • • Tapi T Guest

Jaa?, mun käsitykseni mukaan Saddam on kalistellut sapeleitaan jo aiemmin.

Tuohon minulla ei ole "oikeanlaista" vastausta... koska mielestäni Irak aloittaa / on aloittanut sodan ja Usa tekee vastahyökkäyksen.
Onko Irakilla silloin oikeus puolustautua? Jaa-a?
Se on vähän sama kuin jos Suomi aloittaisi sodan Ruotsia vastaan ja Ruotsi hyökkäisi Suomeen. Onko meillä silloin oikeus puolustautua?
Veikkaisin että kysyt tuota juttua väärältä mieheltä...

Siis mistä ihmeestä sä revit näitä juttuja...?
Se, että Saddam hyökkäsi Kuwaittiin yli kymmenen vuotta sitten, ei enää tänä päivänä merkitse juuri mitään. Hyökkäsihän USA Vietnamiin 60-luvulla, eikä juuri kukaan muistele sitä enää.

Irak aloitti sodan silloin 90-luvun alussa, mutta lopetti sen myös. Tällä hetkellä sotatoimia Irakin alueella suorittaa ainoastaan USA, lähes ilman minkäänlaista vastarintaa Irakilta.

On varsin luonnollista, että hyökkäyksen kohteeksi joutunut puolustautuu. Varsinkin silloin, jos hyökkäys tapahtuu varsin hatarin perustein.
#138 • • Pete Input Guest

Siis mistä ihmeestä sä revit näitä juttuja...?

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa?
Sitäkö, että mielestasi minä puhun paskaa?
Vai etkö vain tajunnut mitä kirjoitin?
Omasta mielestäni en pysty vastaamaan edellämainittuun kysymykseen, koska uskon asioiden olevan toisella tavalla kuin sinä.
bytheway...Sinähän tämän topicin aloitit...
Mikäli USAn hyökättyä Irakiin, todetaan varmuudella että Irak on hyökkäykseen syytön, olen valmis vaihtamaan "leiriä".
Siinätapausessa kysymykseen vastaus: On!
#139 • • Taedium Guest
Imo Irakilla ja kellä tahansa valtiolla on oikeus puolustautua hyökkääjiä vastaan. Vaikka maa itse alottaisi sodan, niin silti se ei ainakaan minun järjen mukaan ole fiksua, että sitten oma puolustus otettaisiin pois. Oli tilanne mikä tahansa, niin kun kyseessä on ihmishenki, ei ole rangaistuslaukauksia niin kuin on jalkapallossa tai jääkiekossa.

USA voi olla oikeassa tai väärässä, niin silti, mikäli hyökkäävät, niin kellä tahansa on oikeus puolustautua. Vastahyökkäys on sitten asia erikseen. Imo siihenkään kellään ei ole minkään näköistä oikeutta. Ei ole kyllä siihen ensihyökkäykseenkään.

Minun mielipiteeni on se, että sodankäynnissä ainoat hyväksyttävät vaihtoehdot ovat sovittelu / diplomatia, puolustautuminen ja pakeneminen. Irak nyt ei maana paljon siirrä itseään pakoon ja USA on kantansa ilmoittanut sovitteluista.
#140 • • Edited Tapi T Guest

1. Mitähän nyt mahdat tarkoittaa?
1. Sitäkö, että mielestasi minä puhun paskaa?

2. Mikäli USAn hyökättyä Irakiin, todetaan varmuudella että Irak on hyökkäykseen syytön, olen valmis vaihtamaan "leiriä".
Siinätapausessa kysymykseen vastaus: On!

1. Kuten edellisen postin rivien välistä saattoi lukea; kyllä. Sä oot väärässä (IMO).

2. Sun mielestä siis todisteet voidaan esittää vasta sitten, kun ollaan sota aloitettu? Toivottavasti et ole tosissasi! (vai ymmärsinkö asian väärin?)

USA on kantansa ilmoittanut sovitteluista.

Tämä muuten kuvaa hyvin GWB:n sotaisuutta. En ole ennen kuullut valtion päämiehestä, joka sotii mielummin kuin sovittelee.