Dokailu-topic/poll

37 posts, 2 pages, 5,792 views

#1 • • Edited Tapi T Guest
Koska Krapulakeiju on jo olemassa, niin julistan keskustelun kanuunaa edeltävästä toiminnasta avatuksi.

Millainen on siis asennoitumisesi alkoholiin ja sen käyttöön? Onko siis dokailu vaan "v*tun siistii", välttämätön paha paremman tekemisen puutteessa, sitkeä pahe vaiko vaan perjantaiden pinttynyt tapa? Tuleeko bileissä dokailtua? Kuinka usein juot, ja kun juot niin mitä juot? Tuleeko krapulakeiju aamuisin käymään?

Myös kaikenlainen jauhanta humalan vaaroista ja hienouksista on enemmän kuin suotavaa. Erilaisia känni-sekoiluja voi myös julkaista. Muista käyttää myös hyväksesi topiikin yhteydestä löytyvää hienoa äänestys-moottoria!

*#*#*#*

Ite tulee nykyään juotua alkoholia oikeestaan ihan hävyttömän vähän. Yleensä hyvän ruuan kanssa viinilasillinen tai kaksi, sekä joskus tulee himassa väännettyä illan ratoksi joku kiva drinksu. Bileissä tulee yleensä juotua vain pari caipiroscaa tms. ihan vaan tavan ja seuran vuoksi. Kun on tullut opeteltua olemaan ilman humalaa, niin enää alkoholin nouseminen päähän ei edes tunnu kovin kivalta.

En muutenkaan ole oikein koskaan ymmärtänyt sellasta perinteistä suomalaista itsetarkoituksellista dokailua, jota monet harrastavat; juodaan vaikka kusta kunhan vaan päässä tuntuu. Sillon kun tuli dokailtua enemmän, niin mä ainakin panostin laatuun ja makuun; jos alkoholi ei miellyttänyt makuaistejani, jätin juomatta. Ikinä en ole alkoholin nauttimisen seurauksena oksentanut, eikä aamulla ole ollut krapulaa; oli vaan vähän väsynyt fiilis, muttei päänsärystä tms. ollut tietoakaan.

Oon mm. tällä foorumilla huomannut jengin valittavan siitä, että bileet olivat tylsät, koska oli selvänä. Kuitenkin muut samassa topiikissa hehkuttavat ks. tapahtumaa. Olivatko kaikki hehkuttajat kännissä? Eivätkö siis bileet tunnu "bileiltä", jos on selvänä? Mä viihdyn ainakin selvinpäin bileissä vallan mainiosti; yleensä puntitkin tutisevat kivasti. Selvänä saa myös musiikista lähes kaiken mahdollisen irti, eikä ainakaan seuraavan aamuna tartte ihmetellä millasta musiikkia se DJ X soitti.
#2 • • Sniff Guest
muistaakseni täällä oli jo huumetopikki
#3 • • bulk Guest

muistaakseni täällä oli jo huumetopikki

Juu ja sen lisäksi tupakkatopikki.

Itse aiheeseen:

Dokaaminen on mukavinta kun sen voi tehdä kavereiden kanssa kiireettömästi ja mukavia jutellen, ehkä vähän bailaten ohessa. Nykyään tulee yleensä juotua sivistyneemmin kuin teininä (naturlich), mutta "hassuja" ylilyöntejä sattuu silti vieläkin. :rolleyes:

Kummasti meni kuumimpaan kesäaikaan kuukausi dokaamatta ollenkaan, mutta kyllä koulun alettua kaupungin riennot kiinnostavat. Ja opiskelijabailaamiseenhan alkoholi ei kuulu, eipä.

Jotenkin naisen kanssa himakännit on nykyään aika yleinen vaihtoehto, dokustellaan puoliksi pullo viiniä tms. Ihan viihdyttävää, kai sitä alkaa vanhenemaan, eikä niin kaipaa pihalle lumihankeen dokaamaan...
#4 • • Remotion Guest
Joo, en oikeestaan ikinä oo silleen itsetarkoituksellisesti dokannu.
Enemmän just välillä tulee otettua jotain hyvän makusta drinkkiä tai sitten ruuan, saunan yhteydessä...

Kohtuu käyttö seurustelujuomana, ok.
Teinit steissillä sairaassa kaasussa kovistelemassa, suolesta.
#5 • • Leaphion Guest
En oikeastaan tiedä. Joudun melkein sanomaan
että tuoppi tai pari menee mielellään baarissa
rauhalliseen aikaan, eli silloin kun asiakkaita on
5 tai vähemmän.

Lohjalla on todella mukava antikvaarinen
oluthuone nimeltään Opus K. Siellä on mukava
viettää koulun jälkeen joskus aikaa juoden tuopin
laadukasta olutta ja lukien hyvää kirjaa. Nam. :D

Mutta harvoin tulee dokattua oikeen huolelliset
perseet. Ei ole tullut yleensä kuin huono maku
suuhun ja pahat muistot. :confused:
#6 • • Taedium Guest
Mulla on alkoholin kanssa varmaankin tyypillisin suomalainen oireyhtymä: Juon liikaa silloin kun juon.

Tiedän sen itsekin, että kun juon, niin silloin vedetään ja kunnolla. Aina kun pitäisi juoda noin niinkun muuten kuin leffaa kattellessa pari olusta, niin se menee aina siihen, että känni päälle. Syy siihen on se, että tissuttelu vituttaa mua. Mä en viihdy hiprakassa ja se alkaa vituttamaan, mutta kunnolla kun vetäsee örvellykset, niin sitten ei sekään vituta enää.

Jotkut juo sen pari olusta ravintolassa ja sitten kotiin nukkumaan. Itse en enää juo sitä paria olusta, vaan annan itselleni periksi, että joko juon konttauskuntoon tai sitten en ota tippaakaan. Siksi se on lähiaikoina mennyt siihen, että ei tippaakaan. (Lomilla Suomessa oli taas toinen ääni kellossa... Selviä päiviä < 1)

Sehän se pääasia on, että mistä tykkää. Jotkut juo sen pari olusta, jotta pääsee tunnelmaan, mutta mä kun taas sekoilen selvinpäinkin niin paljon, niin mä tarviin enemmän, jotta käytöksessäni tulee muutoksia.

Mutta miksi sitten dokata? Ihan vain siitä syystä, että se on kivaa. Ikinä en ole syytä tarvinnut, ja mielestäni alkoholismin merkkejä on siinä jo kun rupee keksimään syitä dokaamiseen. Naapurin kissan nimipäivä... Hedonismi kunniaan ja turhat selitykset pois.

Kaikkea ja liikaa!
#7 • • jUSSi Guest
hyvin vähän tulee juotua ja kunnon humalassa ollaan harvoin. Kalja toki maistuu (varsinkin saunassa ja mökillä) mutta juominen ei ole humalahakuista. Ja kavereitten kesken sekin on kaikkein hauskinta.

nimim. "Ei enää kymppipusseja"
#8 • • elok Guest

Mä en viihdy hiprakassa ja se alkaa vituttamaan, mutta kunnolla kun vetäsee örvellykset, niin sitten ei sekään vituta enää.

Kaikkea ja liikaa!

Jep sama täällä paitsi sillä poikkeuksella että mua myös vituttaa olla örvellys kunnossa... Eli en siis juo ollenkaan! Niin ja sitä paitsi olen huomennut että silloin harvoin kun olen juonut niin musta tulee hmm.. agressiivinen.. Joten ihan oman ja muitten viihtyvyyden kannalta en myöskään juo! =)
Mutta muuten en dissaa juomista suuremmin. olen aina messissä kun kaveri dokailee mutta mä olen yleensä se kuka sitten kuskaa kaikki bileisiin tai minne ne nyt sitten onkaan menossa... (Se kyllä aina välillä syö miestä..)
#9 • • miiko Guest
humalatila on hyödyllinen:
  • miusta tulee entistäkin lauhkeampi.
  • syystä tai toisesta kukaan ei tuu juttelemaan miulle (bileissä)..
  • kunnon humala saa miut tajuamaan, et en miekään mikää fiksu ole, vail välillä niin kuvittelenkin. on olemassa a) halvempia, ja b) järkevämpiä vaihtoehtoja rentoutumiseen..
#10 • • Homegrove Guest
Mun ongelma on se, että kun alkaa juomaan yleensä alkaa juomaan eikä lopeta ennenkuin rahat ja viinat on vedetty...

Nyt olen vähän kyennyt rajoittamaan juomistani, havaitsin jopa taannoin viiden jälkeen pystyväni jättämään sen siihen viiteen mikä kyllä yllätti ja pahasti.

Mutta kaikki jotka mut on tavannut jossain bileissä tietää, että olen känniääliö-paitani ansainnut! :010: :010: :010:
#11 • • Edited plink Guest
viikko sitten olisin antanut mitään empimättä ääneni tuolle ylimmälle vaihtoehdolle, mutta nyt joutuu tyytyä tuohon toiseksi ylimpään.

sen jälkeen kun kotiuduin intistä (5.7) olen dokannut 2-4 krt/vko ja heinäkuussa taisin olla enemmän päiviä kännissä kuin selvinpäin. yleensä kännit ovat olleet myös aivan järjettömän kovia. mutta meikäläisen kesä loppui nyt.

viina ei ole viisasten juoma. :)

edit:

jos lähden dokaamaan kunnolla, niin juomaksi kelpaa lähes mikä vain. halvimmat aineet ovat etusijalla, joten bisse ja kotiviini ovat yleisimmästä päästä pohjien vedossa. kotiviinistä tulee minulla parhaat kännit, viinasta kovimmat ja kaljasta semmoinen tasaisen varma pöhnä. viinaa pyrin välttämään mahdollisimman paljon, koska silloin touhu menee lähes väistämättä överiksi. viime aikoina on tosin siihenkin tullut sorruttua.

ja kai sitä joutuu ensi viikonloppuna sittenkin vähän lähteä maistelemaan. kunhan vain saisi homman pidettyä hallinnassa. ;)
#12 • • Jukka I Guest

Lohjalla on todella mukava antikvaarinen
oluthuone nimeltään Opus K. Siellä on mukava
viettää koulun jälkeen joskus aikaa juoden tuopin
laadukasta olutta ja lukien hyvää kirjaa. Nam. :D

Täällähän on näemmä muitakin samanhenkisiä. Itsekin osaan arvostaa hyvää olutta ja hyviä olutravintoloita. Kohta pitää varmaan muuttaa toisaalle kun suurin osa Helsingin olutravintoloiden tarjonnasta on tullut kolutuksi läpi... ;) Jättäkääpä ihmiset ensi kerralla se "iso kolmonen" tilaamatta ja ottakaa säkällä jotain muuta. Se erilaisten makujen kirjo mitä oluista voi löytää on kyllä aika uskomaton.

Dokattua tulee nykyään aika harvoin. Reilummin sitä alkoholia menee ehkä kerran kuussa mutta todella kännissä tulee oltua enintään muutaman kerran vuodessa. Ja silloin kun humalahakuisesti juodaan niin kelpaa kyllä mikä tahansa bisse sillä makuhan on tuolloin sivuseikka... :)
#13 • • Anonymous Guest
No keskustellaanpa täällä nyt hauskasta aiheesta. Ihan ensiksi pistän järjestykseen alkoholin pyhän kolminaisuuden. Lista ei meinaa etten tykkäis muistakin juomista.

-Punaviini
-Viski
-Olut

Fiksumpikin lukija ymmärtää että siis juon kyseisiä tuotteita mielelläni. Juomatavat on opittu perheen parista eli saunakaljaa tai lasia viiniä ei kukaan paheksu jos on arki-ilta mutta suuremmat määrät jää viikonloppuun. Tiedoksi vielä etten koskaan ole nähnyt isääni tai äitiäni humalassa. Kuitenkin itse olen enemmänkin eurooppalainen juomatavoissani, eli olut keskipäivällä ruuan kanssa ei ole musta alkoholismia vaan nautinto siinä missä itse ateria. Viinit on lähellä sydäntä, koska vanhemmat opetti että kaikkea pitää maistaa ja sitten tehdä päätös tykköökö vai ei, ja tykkäsinhän minä. Yleensäkkin vahvat maut on mieluisia niin ruuissa ku juomissakin.
Juominen on silti todella vähäistä viikolla ja keskittyykin yleensä viikonloppuihin. Periaatteena mulla on ollu etten koske laittomiin päihteisiin vaan ennemmin sekotan pääni alkoholilla jos on tarve.

Ylilyönnit on luku sinänsä! Niitähän suht jokaisen nuoren matkaan mahtuu. Monesti on konttauskuntoon "joutuminen" (huonompi sanavaihtoehto olis ollut pääseminen) on johtunut syömisen unohtamisesta. Kerran ylilyönti johtui 2kk pituisesta 'tipattomasta" ja sen lopetettuani join kaksi kevyt huom. KEVYTviinipullosta, joista join 1 1/2
Oksennusta riitti monta tuntia!
Näistä voisi kertoa monta tarinaa, mutta suojaan yksityisyyden verholla ne kipeimmät muistot.

Tästä näpyttelyn runsaasta määrästä suu kuivaa ja lähen ottaan biseä!
#14 • • patis Guest
Bileissä parhaat kiksit saan kyllä selvinpäin (maks. 2 bissee).

Toi 2 bissee/sidukkaa onkin aika yleinen raflaillan viinamäärä mulle, koska mukavuudenhaluisena ihmisenä tulee bileissä käytyä aika paljon autolla.

Joskus sitte tulee otettuakin vähän enempi...

Ja joskus pitää vetää kunnon nollauskänni :D

Jos mä oisin rikas niin kävisin kyllä joka päivä skolen jälkeen bissellä terassilla... ja alkoholisoituisin :003:
#15 • • Edited SAMi Guest
saatan juoda joskus yhen siiderin tai kaljan siihen se jää.

nimim. "ilman alkoholia on kivempaa"
#16 • • jUSSi Guest

saatan juoda joskus yhen siiderin tai kaljan siihen se jää.

nimim. "ilman alkoholia on kivempaa"

Äläs huijaa ;)

nimim. "Muistaa erään Ministry of Sound-illan"
#17 • • Leaphion Guest

Bileissä parhaat kiksit saan kyllä selvinpäin (maks. 2 bissee).

HARVINAISEN TOTTA! Oon kerran ollu känissä
bileissä, eikä siitä tullut oikeen yhtään mitään.
Tamppaaminen ei luonnistu motoriikan täydellisen
hajoamisen takia, eikä siellä oikeen tule tavattua
uusia ihmisiä muistinmenetyksen takia... :D

Nojaa, eipä ollut kauhean hauskaa. Mutta
kokemus sekin. :D
#18 • • Taedium Guest

Täällähän on näemmä muitakin samanhenkisiä. Itsekin osaan arvostaa hyvää olutta ja hyviä olutravintoloita. Kohta pitää varmaan muuttaa toisaalle kun suurin osa Helsingin olutravintoloiden tarjonnasta on tullut kolutuksi läpi... ;)

Ennen kuin muutin Irlantiin osasin yhdistää samaan lauseeseen hyvän olutravintolan ja Helsingin. Nykyään se ei luonnistu.

Perus lagerhan on kännäysjuoma imho, mutta hyvänmakuisia oluita on monia. Itse pidän tummemman sorttisesta. Suomesta kun vain ei saa stoutteja. Ts. saa, mutta ei ne maistu stoutille. Esmes Guinnessin ero Irlannissa ja Suomessa on kuin äidin tekemä makaroonilaatikko ja saarioisten vastaava.

Suomen oluttietous alaan perehtyneissä pubeissakin on mielenkiintoinen. Luulisi, että jos kysyy Smithwicks nimistä alea ja jos sitä ei löydy, niin tarjoilija voisi kuvitella, että kysyjä tietää mitä tilaa. Mutta ei, O'Malleys ja olikohan se Mulligans mikä siinä kurvissa on, niin tarjosivat Kilkennyä ja minulle sanottiin, että se on ihan saman makuista. Sillähän ei ole irl mitään tekemistä Smithwicksin kanssa muuta kuin että molemmat on alea. Sama kun pyytäisit levykaupassa Lab4 levyä ja kauppias tarjoaa Tenagliaa, kun se on kanssa teknoa.

Sori mun valitus, mutta petyin Suomen olutmaailmaan viime lomilla. Minulla oli käsitys, että Suomesta saa hyvää olutta. Ehkä olen hemmoteltu piloille täällä. Kun alkaa huomaamaan jo Smithwicksissä ja Guinnessissa ja Murphy'sissa eroja, että missä päin kaupunkia sitä juo... Smithwicks varsinkin on sellainen, että joskus tulee ilmeisesti huono erä tms., sillä joskus joku kaupunginosa tai jotkut pubit tarjoaa pahan makuista Smithwicksiä. Sitten taas viikon päästä se on samassa mestassa hyvää.
#19 • • Jukka I Guest

Ennen kuin muutin Irlantiin osasin yhdistää samaan lauseeseen hyvän olutravintolan ja Helsingin. Nykyään se ei luonnistu.

No joo... Kyllä mullakin ne parhaat kokemukset on ilman muuta Prahasta.

Mutta Suomen mittakaavassa Helsinki on silti oikea olutharrastajan paratiisi, vaikka eroa todellisiin olutmaihin onkin vaikka kuinka. Stouttien kanssa on kyllä valitettavan hiljaista, ainakaan hanasta ei tunnu löytyvän missään mitään. Aleja kyllä löytyy varsin hyvin ja niistä jopa tiedetään, ellei sitten satu kesäapulainen tiskin taakse. Toki paikoissakin on eroja. Muun muassa Angleterre ja St. Urho's ovat tässä mielessä hyviksi osoittautuneet.
#20 • • kiksu Guest
vähän liikaakin tullut haettua tuota pussikeittoo nytten kesällä. :cool: voipi olla, että ehkä pari kiloakin tullut.. mutta liikuntaa harrastanut senkin edestä.. juomaliikettä. :003:
en muista tällä hetkellä viikonloppua milloin ei pe&la olisi lähtenyt juomisen parissa. :confused: