a. :
"valtion koordinoima, lapsuudesta alkava mielipidevaikuttaminen (jota siis jokainen valtio, kaupallinen teollisuus, seka kaupallinen media harrastaa jo nyt) johtaa ainoastaan vastareaktioihin vaeston keskuudessa, eika itsessaan johda mihinkaan. taman ohella valtio on markkinataloudellinen elin, jonka tehtava on saada yllapitamansa tahot (ts. vaesto ja markkinateollisuus) tuottamaan. tama taas ei tule muuttumaan niin kauan, kun elamme ns. lansimaisessa kulttuurissa."
Jos vaikuttaminen johtaa ainoastaan vastareaktioihin, oon valmis sanomaan että se on sillon epäonnistunutta- mut vastareaktiot taitaa kuitenkin olla edelleen vähemmistön harrastus, niin kivaa kun se oiskin jos kaikki vastustais.
Mä näkisin kuitenkin et toi ylhäältä johdettu vaikuttaminen on toiminu tässä maassa melko hyvin- kuuntele sun vanhempia, kauppakorkeeta käyviä kavereita, kokoomuslaisia tai melkein ketä vaan oravanpyöräläistä ja mieti mihin niiden arvomaailma perustuu.
Jos mielipidevaikuttaminen perustuu hyväksyttyihin valheisiin ja tähtää harhan ylläpitämiseen, se todellakin herättää vastareaktioita etenkin nyt kun poikkeavaa tietoa on saatavilla runsaasti myös valtakoneiston kontrollin ulottumattomissa olevista lähteistä.
Osuit naulan kantaan todetessasi "tama taas ei tule muuttumaan niin kauan, kun elamme ns. lansimaisessa kulttuurissa". Ymmärrät varmaan, että juuri kulttuuriahan tässä pitäskin muokata. Se muodostuu asenteista ja muodostaa asenteita, ja kun asenteet saadaan kammettua kestävämmälle pohjalle niin voidaan alkaa puhumaan todellisesta muutoksesta.
a. :
"ihmiset ovat laumaelaimia ja seuraavat yksilotasolla miellyttaviksi tai hyodyllisiksi nahtyja toimintatapoja, mika jo yksinaan selittaa esim. vakivaltaisen aarioikeiston ja sattumoisin samalla myos vakivaltaisen aarivasemmiston olemassaolon. valtion ja koulujen aivopesu toimii vain, jos vaihtoehtoiset nakemykset tukahdutetaan, vaikka meidan onkin helppo haukkua suomea asenteesta vahemmistoja kohtaan, elamme kuitenkin hyvin liberaalissa maassa, jossa nurkuminen myos julkisissa foorumeissa on mahdollista. "
Nimenomaan, kyse onkin vaan siitä mitä yksilöt pitävät miellyttävänä ja hyödyllisenä. Tällä hetkellä se on aineellinen hyvinvointi, ja mä syytän tästä pitkälti sodanjälkeistä sukupolvea joka otti unelmakseen amerikkalaismallisen materiaparatiisin. Tämä vääristynyt arvomaailma on sitten vaivihkaa valunu meille asti.
toisaalta asiaa voi myos ajatella poliittisena kikkana; kun nurkuminen on mahdollista, eli tietylla tasolla sita ei tarvitse ottaa vakavasti, on vaeston motivaatio valtiota haittaavaan vastareaktioon selkeasti pienempi.
Toi on niin tun totta.
Suomi on viestinnän kannalta todellakin liberaali maa, mutta enemmistön arvomaailma tuntuu olevan kuin kiveen valettu. Tässä suhteessa me muistutetaan paljon Yhdysvaltoja. Suomi poikkeaa idolistaan siinä, että vähemmistöideologioihin suhtaudutaan huvittuneen halveksivasti avoimen vihamielisyyden sijaan. Lopputuloksen kannalta hyvin pitkälti sama.
Nurkuminen saattaa pahimmassa tapauksessa lujittaa "virallisen" tiedon asemaa valtaväestön keskuudessa. Ja siks just mä haluaisin vaikuttaa siihen mitä viralliselta taholta syötetään.