yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 346,772 views

#1241 • • jUSSi Guest

Se, että hänet on valittu johtamaan kansaa ei nosta häntä kansan tai sen tahdon yläpuolelle.

No ongelmia lähinnä herättää jälleen tuo vapaan tahdon määritelmä.

En missään vaiheessa puhunut yksilön vapaasta tahdosta, vaan koko kansan demokraattisesta tahdosta, joka on täysin eri asia. Demokratia toimii vain kun kaikki osallistuvat siihen (ja on näin ollen lähellä utopiaa).
#1242 • • jUSSi Guest

Se, että hänet on valittu johtamaan kansaa ei nosta häntä kansan tai sen tahdon yläpuolelle.

Kansan tahdosta voisi vielä hieman aukoa. :D

Ei Suomikaan täysin demokraattinen maa ole. Täällä käytössä oleva d'Hondtin laskentatapa vääristää kansan tahtoa joka vaaleissa. Keskimäärin 13 kansanedustajaa on aina "vääriä", koska menetelmä ei ole matemaattisesti tarpeeksi tarkka. Räikein esim. oli viime vaaleissa Vaasan vaalipiirissä, jossa Keskustan äänten osuusluku oli alle 6 (muistaakseni ainoastaan 5.6). Ja silti Vaasan vaalipiiristä on 7 edustajaa eduskunnassa. Niemeyerin suhteellinen laskentatapa olisi paljon tarkempi ja se toteuttaisi kansan tahtoa paremmin. Ongelmana on kuitenkin se, että vallassa olevat puolueet tuskinpa haluavat muuttaa laskentatapaa, koska se vesittäisi heidän suosiotaan.

Toki meidänkin järjestelmässämme on aukkoja, en muuten usko että koskaan saadaan aikaan täydellinen järjestelmä. Tärkeintä on pyrkimys siihen.

Nooh...ei täällä asiat nyt kuitenkaan niin huonosti oo, jos verrataan Turkkiin. Sitä on aivan turha kutsua demokraattiseksi maaksi ja mun mielestä sitä ei EU:n jäseneksi kannata ottaa.

Turkki on aika kaukana siitä mitä minäkin käsitän demokraattiseksi maaksi. Uskonnon asema on liian vahva. Sama juttu Israelissa, uskonto saa liian suurta jalansijaa politiikassa.
#1243 • • Juha Vilkamo Guest

Ei Suomikaan täysin demokraattinen maa ole...

...Niemeyerin suhteellinen laskentatapa olisi paljon tarkempi ja se toteuttaisi kansan tahtoa paremmin. Ongelmana on kuitenkin se, että vallassa olevat puolueet tuskinpa haluavat muuttaa laskentatapaa, koska se vesittäisi heidän suosiotaan.

Eikös toi laskentatapa oo nimenomaan suunniteltu "epäreiluksi", jotta eduskunnan toimintakyky olisi suurempi? Ei olis miljoonaa pientä puoluetta vaan muutama iso.
#1244 • • ---[-]--- Guest

Eikös toi laskentatapa oo nimenomaan suunniteltu "epäreiluksi", jotta eduskunnan toimintakyky olisi suurempi? Ei olis miljoonaa pientä puoluetta vaan muutama iso.

Päinvastoin. Niemeyerin laskentatapa tekee vaaliliitot hyödyttömiksi ja antaa samalla jalansijaa pienille puolueille. Mulla on kyl asiasta matsuu parinkymmenen vuoden ajalta, mut noit kaavioit on aika työlästä alkaa väsää tänne.

Luulis kyl et netistäkin löytyy...
#1245 • • dixoff Guest
huti.
#1246 • • Mrrshan Guest

Nooh...ei täällä asiat nyt kuitenkaan niin huonosti oo, jos verrataan Turkkiin. Sitä on aivan turha kutsua demokraattiseksi maaksi ja mun mielestä sitä ei EU:n jäseneksi kannata ottaa.

Turkki on aika kaukana siitä mitä minäkin käsitän demokraattiseksi maaksi. Uskonnon asema on liian vahva. Sama juttu Israelissa, uskonto saa liian suurta jalansijaa politiikassa.

Ei uskonnon asema ole todellakaan vahva Turkissa, esim. naisilta on huivien käyttö kielletty julkisilla paikoilla. Sen sijaan armeijan asema on vahva, kurdeja sorretaan, ja ihmisoikeustilanne on muutenkin heikohko joten ei se kovin demokraattinen maa ole.
#1247 • • Felis Guest

Ei uskonnon asema ole todellakaan vahva Turkissa, esim. naisilta on huivien käyttö kielletty julkisilla paikoilla.

Muistaakseni Turkissa on myös lailla estetty uskonnollisten puolueiden valtaannousu, mikä aiheutti ongelmia, kun viime vaaleissa islamistinen puolue keräsi yllättävän paljon kannattajia. Demokratiaa vai ei, sanokaa te.
#1248 • • dixoff Guest

Ei uskonnon asema ole todellakaan vahva Turkissa, esim. naisilta on huivien käyttö kielletty julkisilla paikoilla.

Muistaakseni Turkissa on myös lailla estetty uskonnollisten puolueiden valtaannousu, mikä aiheutti ongelmia, kun viime vaaleissa islamistinen puolue keräsi yllättävän paljon kannattajia. Demokratiaa vai ei, sanokaa te.

Jos valtiossa pitää säätää lakeja uskonnollisen pukeutumisen kieltämiseksi ja kieltää uskonnolliset puolueet, koska niitä pidetään uhkaavina, niin en kyllä silloin pitäisi uskontoa kyseisessä valtiossa kovin heikkona vaikuttajana.
#1249 • • Felis Guest

Jos valtiossa pitää säätää lakeja uskonnollisen pukeutumisen kieltämiseksi ja kieltää uskonnolliset puolueet, koska niitä pidetään uhkaavina, niin en kyllä silloin pitäisi uskontoa kyseisessä valtiossa kovin heikkona vaikuttajana.

No sehän ihan riippuu siitä, tarkoittaako uskonnon asemalla sen asemaa hallinnossa (vrt. Iran) vai kansalaisten keskuudessa. Käsittääkseni nyt oli kuitenkin puhe valtiokoneistosta, joka siis on Turkissa ainakin pyritty rakentamaan maalliseksi. Kyllä niitä yksittäisiä hihhuleita löytyy muistakin maista, Yhdysvalloissa ihan presidenttitasolta; Suomessakin niitä on päästetty ministereiksi asti.
#1250 • • kolina Guest
En ole lukenut kaikkia aikaisempia topicin tekstejä. Laitoinpa omia filosofia ajatuksiani kuitenkin joukkoon:
----

Maailma A: "Maailma on täynnä vihollisia, jotka pitää voittaa."

Maailma B: "Maailma on täynnä ystäviä, joita pitää kunnioittaa."

Luulenpa, että useimmat ovat sitä mieltä että maailma B, jossa kaikki ihmiset ajattelisivat samoin olisi parempi kuin maailma A.

Miksi sitten todellisuudessa hyvin suuri osa ihmisistä käyttäytyy, kuin olisivat maailmassa A? Esim. globalisoitunut liiketalousmaailma on hyvin A:n kaltainen.
#1251 • • Felis Guest
Siirretty Pohjois-Korea-topikista:

Niinpä. Eivät palkat määräydy sen mukaan paljonko jostakin työstä "kuuluu" saada vaan sen mukaan paljonko palkansaajat onnistuvat jossain ammatissa työstään rahastamaan.

Vaan mun pointtini olikin, onko tämä hyväksyttävä tapa määrätä palkka, jos kuitenkin enemmistö ihmisistä on sitä mieltä, että raskaasta työstä, pitkästä koulutuksesta ja suuresta vastuusta kuuluu maksaa niihin suhteutettu palkka. Kumma kun kaikki tarttuu koko ajan näihin itsestäänselvyyksiin, vaikka mun kysymyseni oli paljon syvällisempi. Eikö täältä tosiaan löydy ihmisiä vastaamaan siihen?
#1252 • • Ana-- Guest

En ole lukenut kaikkia aikaisempia topicin tekstejä. Laitoinpa omia filosofia ajatuksiani kuitenkin joukkoon:
----

Maailma A: "Maailma on täynnä vihollisia, jotka pitää voittaa."

Maailma B: "Maailma on täynnä ystäviä, joita pitää kunnioittaa."

Luulenpa, että useimmat ovat sitä mieltä että maailma B, jossa kaikki ihmiset ajattelisivat samoin olisi parempi kuin maailma A.

Miksi sitten todellisuudessa hyvin suuri osa ihmisistä käyttäytyy, kuin olisivat maailmassa A? Esim. globalisoitunut liiketalousmaailma on hyvin A:n kaltainen.

Veikkaisinpa että syy on niinkin yksinkertainen, että koko maailma ihmi-
siä silloin tällöin lukuunottamatta toimii mallin A mukaisesti; luonnon
kiertokulku ja evoluutio ja sitäkautta meidän olemassaolomme ja maail-
man B spekulointi perustuu siihen, että vahvin on voittanut maailmassa A.

B on hatara spekulaatio, ideana kaunis ja tavoittelemisen arvoinen, mutta
herkkä. Sen tuhoaa ensimmäinenkin itsekäs A-maailmalainen, joka
käyttää toisten hyväntahtoisuutta omakis edukseen.

Maailman A virheensietokyky on optimaalinen :)
#1253 • • Dani Cior Guest
Maailma ei toimi A:n perusteella eikä B:n, se vaan toimii, mikä tahansa strategia mikä selviää selviää, kyseessä on tautologinen järjestelmä josta ei yleensä kannata vetää liian pitkällevieviä johtopäätöksiä.

Luonnossa on kauhea määrä kaikenlaista monimuotoisuutta, iso variaatio erilaisia mutualismin muotoja: parasitismi, amensalismi, kommensalismi, symbioosi jne neutraaleja muotoja. Tuntuu että samanlainen monimuotoisuus on pesiytynyt ihmisyhteisöihinkin, joten kaikenlaiset toimintamallit ovat käytössä tässäkin ympäristössä. Varsinkin kuin maapallon ihmisyhteisöja on niin runsaasti ja ihmisiä samoin, joten tähän mahtuu aivan kaikenlaista toimintaa ja selviytymisstrategiaa.
#1254 • • Taedium Guest

Toisin kuin savannin leijona me voimme vaikuttaa käyttäytymiseemme. Hiljaa hymisevät status quo:n kannattajat ei saa meikäläistä syttymään.

Just. Miten sä saat muutettua ihmisluonteen ja koko yhteiskunnan? Mitä meinaat? Millä sä saat maailman tasapuoliseksi ja sen leijonan kuuntelemaan järjen ääntä?

Hienoja korulauseita utopiasta on kiva kirjoitella. Kerro konkreettinen esimerkki millä sä saisit parannettua sen yh-äidin elämää. Ei mitään "jos kaikki tekis..." sontaa. Se on maailman huonoin ehdotelma. Jos kaikki antais mulle euron, mä oisin rikas mies. Jos kaikki runkkais neljän aikaa himassaan, ni mulla ei olis duunin jälkee huolta liikenneruuhkasta.

Sitäpaitsi todella suuren osan toiminnastani mä perustan just siihen, että kaikki ei tee niin ku mä. Polulla mä kuljen siinä sivussa, en keskellä. Miksi? Kaikki kulkee keskellä ja se on sen takia keskeltä aina mutainen. En diggaa astua sontaan.

mutta tarvitseeko kenenkään kärsiä "syntiensä" tähden (että on huono sana tuo synti, kaikki mikä sillä leimataan saa negatiivisen sävytteen). Synti tässä tarkoittaa koulutustasonsa alhaisuutta, yksinhuoltajuutta, koulutuksen/vakuutuksien/sairaanhoidon yms. kalleutta jne.

No mä en usko syntiin per se. Tarkoitin, että mä kuolen mieluummin oman vian takia, kun että mä nousen ristille ja jaan hyvää mieltä kaikille. En uhraa omaa onneani.

Sano tuo sille väliamerikkalaiselle yh-äidille ettei tee töitä kun siitä maksetaan niin huonosti. Hyvin harvalla ihmisellä maailmassa on varaa niuhottaa palkastaan.

Jankutanko vielä, että maailmassa ei ole erotuomaria ja väliaikaa, että voi käydä huilimassa? Tai laittaa vaihtomiehen pelaa hetkeksi.

Heh, juu just näin. Jos vaikka aloittaisit asennemuutoksella :heart:

Pitäisi pyrkiä kohti sitä täydellistä maailmaa vaikka sitä ei voida koskaan saavuttaa. Pyrkiessä voidaan sitten edes minimoida kärsivien ihmisten osuus.

Noniin. Kerroppa sitten oikeesti, että mitä ihmettä sitä voi tehdä. Ei mitään abstraktia jeesustelua asennemuutoksista tai muusta. Millä sinä voit vaikuttaa siihen, että se eteläamerikkalainen yh-äiti pärjää yhtään sen paremmin.

Kerro mulle yksikin toimiva idea, joka ei vaadi minun hyvinvoinnilta suuria uhrauksia.
#1255 • • jUSSi Guest

Hienoja korulauseita utopiasta on kiva kirjoitella. Kerro konkreettinen esimerkki millä sä saisit parannettua sen yh-äidin elämää. Ei mitään "jos kaikki tekis..." sontaa. Se on maailman huonoin ehdotelma. Jos kaikki antais mulle euron, mä oisin rikas mies. Jos kaikki runkkais neljän aikaa himassaan, ni mulla ei olis duunin jälkee huolta liikenneruuhkasta.

Suoraan sen yh-äidin elämään tuskin pystyy kukaan meistä vaikuttamaan, mutta jos aloitetaan omasta nurkasta, tehdän siitä elinkelpoinen jonka jälkeen toimitaan niin, että omasta kakusta ja toimintamallista riittäisi jotain myös muille.

Sitäpaitsi todella suuren osan toiminnastani mä perustan just siihen, että kaikki ei tee niin ku mä. Polulla mä kuljen siinä sivussa, en keskellä. Miksi? Kaikki kulkee keskellä ja se on sen takia keskeltä aina mutainen. En diggaa astua sontaan.

Nyt en ymmärtänyt? Teet jotain sen vuoksi, että muut ei tee sitä?

No mä en usko syntiin per se. Tarkoitin, että mä kuolen mieluummin oman vian takia, kun että mä nousen ristille ja jaan hyvää mieltä kaikille. En uhraa omaa onneani.

maaginen sana : oma

Noniin. Kerroppa sitten oikeesti, että mitä ihmettä sitä voi tehdä. Ei mitään abstraktia jeesustelua asennemuutoksista tai muusta. Millä sinä voit vaikuttaa siihen, että se eteläamerikkalainen yh-äiti pärjää yhtään sen paremmin.

Kerro mulle yksikin toimiva idea, joka ei vaadi minun hyvinvoinnilta suuria uhrauksia.

äänestä. liity ammattiliittoon. ota kantaa. kirjoita. ajattele.

poliitikot toimivat myös kansainvälisesti, samoin ammattiliitot. kantaa ottamalla teet selväksi, että kaikki ei mielestäsi toimi oikein. ajattelemalla voit perustella itsellesi miksi näin ja ehkäpä vielä miten sen voisi parantaa.

miksi ihmisten on niin vaikea luopua edes pienestä osasta omasta? Ei kaikkea tarvitse antaa, sitä voi luopua vaikka hyvin pienestä osasta omaansa ja jo se helpottaa. Itse olisin valmis vaikka heti 6h työpäivään, suomen työllisyys kasvaisi ja suomessa olisi todennäköisesti suuremman osan parempi olla. Tämän jälkeen voisimme yrittää auttaa muitakin.
#1256 • • Taedium Guest

mutta jos aloitetaan omasta nurkasta, tehdän siitä elinkelpoinen jonka jälkeen toimitaan niin, että omasta kakusta ja toimintamallista riittäisi jotain myös muille.

Oma nurkka on elinkelpoinen. Ei valitettavasti riitä muille, kun juuri ja juuri itselleenkin. Ja se vain omaa tyhmyyttä. Huom: Omaa tyhmyyttä. Ei yhteiskunnan. Yhteiskunta ei oo mulle mitään auki, enkä mä sille.

Nyt en ymmärtänyt? Teet jotain sen vuoksi, että muut ei tee sitä?

Tarkoitin, että todella useasti perusteina väitteille on "jos kaikki muutkin tekis niin, ni mitä sitten tapahtuisi?" - Ja mun toiminta kun on sitä, että mä teen mitä mä haluun, ku muut tekee mitä ne voi, niin mä voin tehdä mitä vaan niin kauan kun kaikki muut ei tee niin kun minä. En mä tajuu sitä ajattelutapaa, että ei sais tehdä jotain, ku jos kaikki tekis ni sit ei ois kellää kivaa. Kun ei kaikki tee niin.

maaginen sana : oma

Aivan. Tästä mä puhuinkin.

Äänestän, otan kantaa, kirjoittelen ja joskus jopa ajattelen. En kylläkään liity ammattiliittoon. => Suoraan sanottuna ei kiinnosta, joten parempi antaa halukkaiden mennä, jotta siitä on jotain hyötyä. Turha se on kuollutta hevosta piiskata.

Mun tilanne on ihan hyvä, vaikka mokailenkin, mutta niistä selviän. En vaa pysty elättämään vähäosaisia. Siksi en oo edes ajattelemassa mitään seurustelua, saati tähän vielä mitään muksua... Herranjestas... En mä niin julma oo lapselle.

miksi ihmisten on niin vaikea luopua edes pienestä osasta omasta? Ei kaikkea tarvitse antaa, sitä voi luopua vaikka hyvin pienestä osasta omaansa ja jo se helpottaa. Itse olisin valmis vaikka heti 6h työpäivään, suomen työllisyys kasvaisi ja suomessa olisi todennäköisesti suuremman osan parempi olla. Tämän jälkeen voisimme yrittää auttaa muitakin.

En minä sanonut, että en voisi pienestä osasta luopua. Jos lukisit sen lauseen, niin kirjoitin, etten halua suuria uhrauksia tehdä. Ok, 6h työpäivä on sulle ok, mä voisin myös keskustella aiheesta työnantajan kanssa. Silläkö me nyt maailma parannetaan? Se on sun ratkasu?

Helppo se on heitellä, että "ole parempi muille", mutta en nyt hirveästi ole sun näistä kaikista nähny muuta ku perus copypaste vastauksen "ajattele, äänestä..." ja ton 6h työpäivän.
#1257 • • Taedium Guest

Selitin tuossa ylemmässä vähän huonosti pointtini. Uudestaan:

Oletko lukenut mun postauksia ollenkaan? Ylipäänsä? Oletko huomannut minun koskaan ottaneen kantaa mihinkään? Oletko havainnut, että olen mielipiteissäni esmes sitä mieltä, että jos ei äänestä, ei saa myöskään valittaa maansa tilasta? Oletko huomannut, että joskus jopa ajattelen? - En ehkä haluamallasi tavalla, mutta ajattelen kumminkin.

Miksi siis tämä kommentti?
#1258 • • jUSSi Guest

Selitin tuossa ylemmässä vähän huonosti pointtini. Uudestaan:

Oletko lukenut mun postauksia ollenkaan? Ylipäänsä? Oletko huomannut minun koskaan ottaneen kantaa mihinkään? Oletko havainnut, että olen mielipiteissäni esmes sitä mieltä, että jos ei äänestä, ei saa myöskään valittaa maansa tilasta? Oletko huomannut, että joskus jopa ajattelen? - En ehkä haluamallasi tavalla, mutta ajattelen kumminkin.

Miksi siis tämä kommentti?

Koska kysyit jotain konkreettisia ja mahdollisia toimia, jotka eivät vie liikaa sinulta.
#1259 • • jUSSi Guest

Huom: Omaa tyhmyyttä. Ei yhteiskunnan. Yhteiskunta ei oo mulle mitään auki, enkä mä sille.

Entä läheisillesi? Yhteiskunta on vain käsite, jonka muodostaa sen jäsenet, jotka saattavat tarvita apua. En usko, että olet "survival of the fittest" ajattelun kannattajia.

Äänestän, otan kantaa, kirjoittelen ja joskus jopa ajattelen. En kylläkään liity ammattiliittoon. => Suoraan sanottuna ei kiinnosta, joten parempi antaa halukkaiden mennä, jotta siitä on jotain hyötyä. Turha se on kuollutta hevosta piiskata.

Hyvä hyvä ;) Ammattiliitot on kyllä nykymuodossaan aivan perseestä.

En minä sanonut, että en voisi pienestä osasta luopua. Jos lukisit sen lauseen, niin kirjoitin, etten halua suuria uhrauksia tehdä. Ok, 6h työpäivä on sulle ok, mä voisin myös keskustella aiheesta työnantajan kanssa. Silläkö me nyt maailma parannetaan? Se on sun ratkasu?

Ei tietenkään. Se voisi olla osa ratkaisua Suomessa.

Helppo se on heitellä, että "ole parempi muille", mutta en nyt hirveästi ole sun näistä kaikista nähny muuta ku perus copypaste vastauksen "ajattele, äänestä..." ja ton 6h työpäivän.

noh, jos mulla olisi hirveästi ratkaisuja niin varmasti toisin niitä esille voimakkaammin ja jossain muualla kuin platinumilla, mutta mietinkin tässä sitä, että oletko sä tyytyväinen nykymenoon ja onko sulla pyrkimystä muuttaa ympäröivää yhteiskuntaa ollenkaan? Hyvä että äänestät ja kirjoittelet, et ole aivan välinpitämätön. Taidan itse vain haluta utopiaa, mutta se onkin mun ongelma ;)
#1260 • • Taedium Guest

Koska kysyit jotain konkreettisia ja mahdollisia toimia, jotka eivät vie liikaa sinulta.

Mikset soittaisi levyjä? Vaikka siten, että otat kaksi levysoitinta ja laitat väliin mikserin. Sitten vain soitat siten, että saat jatkuvaa musiikkia pitkään.

Onko hyvä neuvo sinulle? Hyödyllinenkin? ;)

Entä läheisillesi? Yhteiskunta on vain käsite, jonka muodostaa sen jäsenet, jotka saattavat tarvita apua. En usko, että olet "survival of the fittest" ajattelun kannattajia.

No "survival of the fittest" on lähinnä ajatusmaailmaani, vaikka se kyllä itsellä on enemmänkin "survival of me".

Toista: Minä minä minä, minä minä minä minä minä. Mitä siitä jää? Lihavia luurankoja. Korkeimman kummun koonnut on voittaja.

oletko sä tyytyväinen nykymenoon ja onko sulla pyrkimystä muuttaa ympäröivää yhteiskuntaa ollenkaan?

En todellakaan ole tyytyväinen nykymenoon. Siitä kertoo esmes se, että ei ole mitään aikomusta tulla siihen maahan asumaan nyt lähivuosina. Jos kaikki menee pieleen, voi olla että joudun luikkimaan sinne häntä koipien välissä hetkeksi, mutta pakko sieltä on pois päästä ennen ku pää hajoo.

Mun ratkasu on tällä hetkellä pysyä poissa sieltä missä hajottaa. En ole suuri ihminen. En tule todennäköisesti muuttamaan maailmaa suuntaan tai toiseen, siksi en hukkaa sen yrittämiseen aikaa tai varojani. Keskitän omat resurssit oman elämänlaadun parantamiseen. Sitä kun voin aina parantaa.

Taidan itse vain haluta utopiaa, mutta se onkin mun ongelma ;)

Sitä minä hainkin takaa sillä savanni-leijona -vertauksella. Teoria on teoriaa, käytäntö käytäntöä. Ihan hienoja ajatuksia sulla, en sitä kiistä. Se vaan ei aina skulaa niin. Elämässä ei saa huudettua väliaikaa ja koutsilta kysyttyä neuvoja. On pakko pelata loppuun saakka ilman taukoja tai "restore from last saved game" -optiota.

Mä olen hylännyt idean nurkua "reilua peliä" - kun katsoo historiaa, niin koska se on toiminut? Koska ihminen on ollut reilu toiselle? Laupias samarialainen on kuollut.

Mulla sattuu olemaan asiat sen verran hyvin, että oon saanu koulutuksen, ollu koti, vanhemmat, saanu vähä rahaaki joskus heiltä, on autoa, asuntoa ja vaikka mitä - juomavesikin tulee kaupasta juomakelpoisena, toisin kuin niin monella tässä maailmassa. Pitääkö mun olla pahoillani siitä mitä mä olen ja mitä mulla on sen takia, että kaikilla muilla ei ole asiat näin?

edit: Reilusta pelistä ja oikeudenmukaisuudesta...

Niin se mitä mä oon sanonu ja toitottanu, että ei kukaan oo reilua peliä luvannutkaan. Siitä kuvastaa tuolla päivän politiikkaosastolla muuten erään henkilön kommentti, joka näköjään itsekin on huomannut, että teoria on teoriaa, käytännössä asiat voi mennä toisin, kun päästetään ihmisiä toteuttamaan se käytäntö:

Median sanalla on liikaa painoarvoa ja poliitikot kiinnittävät liikaa huomiota medianäkyvyyteen ja sen takia lauotaan joskus kummallisia mielipiteitä ja tehdään erikoisia juttuja. Aatteen palo ja vakaumuksellisuuden puute on tehnyt politiikasta ajoittain härskiä oman edun ajamista. Puolueiden ohjelmista on pudonnut pohja pois kun kaikkiin ja kaikkeen pitäisi yrittää tehdä vaikutus. Jokainen puolue kun haluaa olla koko kansan puolue mikä i tule ikinä onnistumaan.

Homo homini lupus ja niin edelleen...