1,317 posts, 66 pages, 346,503 views
Edes Decartes'n (tai alunperin kai Duns Scotiuksen?) "Cogito"-argumenttikaan ("ajattelen, siis olen") ei muuta sitä, että mistään ei todellakaan voi olla varma. (Mistä tiedämme, että esimerkiksi on olemassa itsenäinen subjekti joka ajattelee? Eivätkö ajatukset voisi syntyä itsestään "tyhjiössä"?)
Originally posted by Kerkko-3:
Niin, siis tässä mennään metsään siinä mielessä, että Descartes'n alkuperäinen todistus ei suinkaan todista ajattelun olemassaoloa.
"Olipa jumalallisilla voimilla varustettu paha kuinka voimakas tahansa, hän voi erehdyttää minut vain, jos olen olemassa. Epäilen, siis olen. Ajattelen, siis olen - Cogito ergo sum." - Descartes
Vaan siis sen yksinkertaisen perusolettamuksen, että epäilijä (ajattelija) on olemassa.
Mielestäni tuo
argumentointi on täysin aukoton (epäilen, siis olen). Siinä
ei oteta kantaa miten olen. Eikä oikeastaan mihinkään
muuhun, kuin siihen tosiasiaan, että jos minä pystyn
epäilemään olemassaoloani, niin minun pitää olla jossain
muodossa olemassa. Muuten epäileminen olisi mahdotonta...?
Originally posted by mekaanikko:
Eli oletat että 1) on olemassa epäilys (tai ajatus, asialla ei ole päättelyn loogisen rakenteen kannalta merkitystä), että 2) epäileminen edellyttää subjektin olemassaolon, ja että 3) epäilyksen subjekti olet sinä.
Esitän sinulle kolme vastaväitettä:
1) Mistä tiedät, että on olemassa epäilys? Sinusta voi tuntua siltä, että epäilet, mutta eihän se ole ehdoton todiste siitä että todella epäilet mitään. Minustakin voi tuntua esimerkiksi siltä että olen hereillä, vaikka nukkuisin.
2) Mistä tiedät, että epäileminen edellyttää subjektia? Eikö epäilys voi olla olemassa an sich? Jos ei, miksi ei?
3) Jos postuloimme, että epäilys on olemassa ja jopa sen että tästä seuraa myös epäilevän subjektin olemassaolo, mikä takaa sen, että tuo subjekti olet juuri sinä, vaikka sinusta siltä tuntuukin? Ts. jos joku onkin olemassa, mistä tiedät että juuri sinä olet olemassa. Tästä voisi vielä oman pohdiskelunsa siitä, mikä on "sinä" tai "minä", mutta siihen ei liene nyt ole tarvetta mennä.
Mielestäni tuo argumentointi on täysin aukoton (epäilen, siis olen). Siinä ei oteta kantaa miten olen. Eikä oikeastaan mihinkään muuhun, kuin siihen tosiasiaan, että jos minä pystyn epäilemään olemassaoloani, niin minun pitää olla jossain muodossa olemassa. Muuten epäileminen olisi mahdotonta...?
'Olipa jumalallisilla voimilla varustettu paha henki kuinka voimakas tahansa, hän voi erehdyttää minut VAIN jos olen OLEMASSA'
Originally posted by Sampsa:
Luin joskus ton Canettin kirjan Joukko ja valta. Oli lievästi sanottuna kuivaa tekstiä, kun herra lähti syömisen valtasuhteista liikkeelle.
[ 31 August 2001: Message edited by: Sampsa ]