Originally posted by Felis:
[QB]Jos pakana puhuu oikeudesta puhtaaseen ympäristöön ja siitä seuraavasta ympäristönsuojelun velvoitteesta, niin a puolestaan puhuu mielipiteenvapaudesta ja siihen liittyvästä koskemattomuuden velvoitteesta. Tämän keskustelun kannalta vielä tärkeämpää kuitenkin on a:n tekemä jaottelu, jossa ympäristönsuojelu on ns. prima facie-oikeus, joka väistyy vahvemman mielipiteenvapauden edessä. Nähdäkseni pakana ei tee tälläistä erottelua lainkaan, tai se tulee huonosti esille. Keskustelu liikkuu selvästi kahdella eri tasolla, jotka kohtaavat toisensa vain satunnaisesti.[QB]
Kiitos tulkinnasta
(tämä postisi osoittaa huomattavasti kypsempää asennetta kuin mitä edellinen keskusteluun osallistumisesi antoi ymmärtää...word up, Felis)
Tahtoisin jostain kumman syystä oikaista mahdollisia väärinkäsityksiä, jotka ovat saattaneet sävyttää mielenkiintoisena alkanutta keskustelua.
1) En puhu oikeudesta puhtaaseen ympäristöön, ellei sitten haluta saman tien puhua oikeudesta elämään. Vaikka joudunkin pakosti kärjistämään (todelliset, hengenvaaraa aiheuttavat ympäristöongelmat tuntuvat meistä suomalaisilta aika kaukaisilta asioilta), ympäristön tuhoutuminen johtaa eliön kuolemaan. Tämä on mielipiteeni pohjimmaisin perustelu, enkä ole vielä törmännyt elämäni aikana mihinkään tätä perustelua kumoavaan argumenttiin, ellei uskontoja lasketa mukaan. Ensin pitää olla mahdollisuus, että voi olla oikeuksia. "Oikeus puhtaaseen ympäristöön" on samantasonen väläys kuin "oikeus hengittää". Herätys nyt, immeiset.
Myönnän, että näkemykseni "toiminnasta kaikkien parhaaksi" perustuu sille oletukselle, että kaikki haluavat elää. Jos elossa on yksilöitä, jotka eivät halua elää, mutta eivät kykene elämäänsä lopettamaan, tulisi soveltaa yksilönvapautta ja lopettaa ei-toivottu eläminen. Ei siis antaa näiden poikkeustapausten lopettaa myös muiden elämää.
2) En haluaisi myöskään sekoittaa eettisiä arvoja ympäristöasioihin, vaikka nautinkin luonnosta. Jos ympäristönsuojeluvimmaani pidetään "kauniiden ajatusten ajamisena", tehdään raaka, omiin ennakkoluuloihin perustuva, "viherpiipertämiseen" liittyvä tulkintavirhe. Ympäristön esteettiset arvot ovat minulle täysin toissijaisia sen elämää ylläpitävään tehtävään verrattuna.
3) Minulla ei ole tarvetta olla oikeassa tässä asiassa. Joku keskustelua seurannut on jopa saattanut tajuta, että nyt on kyseessä asia jossa pakanalla on rääkyvä tarve olla väärässä. En halua olla oikeassa väittäessäni, että elämäntapani aiheuttaa kärsimystä. Valitettavasti tässäkin keskustelussa esiintyneet tosiasiat osoittavat edelleen tämän pitävän paikkansa.
Olen toisaalla tässä foorumissa tuonut esille tapaani käsitellä asioita, ja vaikka olenkin useaan otteeseen yrittänyt kyseenalaistaa ruumiini tarpeet, en ole siinä onnistunut. Nämä ruumiini tarpeet ovat suorassa yhteydessä puhtaaseen ympäristöön. Jos joku pystyy todistamaan, että hänen ruumiinsa tarpeet ovat omistani poikkeavat, siirrytään alueelle jossa erilaiset elämänmuodot taistelevat samasta tilasta, ja siinä valossa "minun ympäristöni" saastuttaminen on perusteltua. Tosin tässä kuvitteellisessa tilanteessa pakenemaan kykenemättömänä eliönä saattaisin siirtyä humaanista mielipidevaikuttamisesta suoraan toimintaan.
"kuse mun järveen, mä kusen sun korvaan ja sit nähdään kuka kusee koviten"
4) Valtion koordinoimalla mielipidevaikuttamisella (vrt. "fasistinen pakottaminen"), jota siis tapahtuu kaiken aikaa ja jolle kaikki olemme altistuneet, tarkoitan mm. yleissivistävänä pitämäämme kouluopetusta. Koska Suomessa on oppivelvollisuus, ja valtiovalta vaikuttaa opetussuunnitelmaan ja sen toteutustapoihin, voidaan kouluissa tapahtuvaa tiedonjakoa pitää ylhäältä johdettuna mielipidevaikuttamisena. Se, että tiedonjako on luonteeltaan neutraalia ja pyrkii tarjoamaan hyvin tutkittua tietoa laajalta alueelta, ei tee selvää eroa propagandaan, jollaisena minun mielipidevaikuttamistani pidetään. Opetuksen muodossa annetut mielipiteet ovat päinvastoin huomattavasti paremmin uppoavia.
Tavoitteeni, jonka aion myös toteuttaa, on sisällyttää tähän opetukseen nykyistä enemmän ympäristötietoutta, minkä uskon vaikuttavan asenteisiin ympäristön kannalta positiivisella tavalla.
Ilmeisesti käsitykseni mielipiteenvapaudesta on myös jossain määrin erheellinen:
Yksilö saa olla vapaasti mitä mieltä mistä tahansa asiasta, ja ilmaista sen miten haluaa. Keinotekoiset lait ja säännöt, joita en siis tässäkään yhteydessä kannata, määrittävät paikalliset rajat sille, millaisesta ilmaisusta yksilöä voidaan rangaista. (Kunnianloukkaus, solvaus jne.)
Se, kuinka suuren painoarvon subjekti antaa itseensä kohdistuvalle mielipiteelle, on täysin kiinni siitä, millaiseksi subjekti mielipiteen lausujan arvottaa. (olen aalle yhdentekevä, enkä voi ymmärtää miten mielipiteeni voisivat silloin olla muuta kuin yhdentekeviä. Minkä hän myös itse useaan otteeseen totesi...syö vähän pohjaa fiksulta keskustelulta?)
Se, mitä en edelleenkään ymmärrä, miten toimintaa, jonka voidaan osoittaa aiheuttavan fyysistä haittaa toisille yksilöille, voidaan perustella yksilönvapaudella tai mielipiteenvapaudella. Voisiko joku selventää?
Olenko nyt ymmärtänyt aan kannan väärin, kun mielipiteideni ilmaiseminen tekstimuodossa aan toiminnasta (esim. kierrättämättä jättäminen = laiskaa, typerää & itsekästä) on tuomitsemista, (joka on aan silmissä tuomittavaa...) ja aan tietoinen ympäristön suojelematta jättäminen, jonka voidaan todistaa aiheuttavan fyysistä haittaa sekä aalle itselleen että minulle (vaikkakin vaan ihan vitun naurettavan vähäisissä määrin) onkin mielipiteenvapauden toteuttamista?
:jii:
P.S: ...ööööhhh....jos en ole sitä mieltä, että lyöntini tekevät vahinkoa aalle, saanko lyödä häntä? (fiktiota, , kärjistystä, fiktiota... )